Hallo GJ en Val
Dat is dus de reden waarom ik die ballon zelf had gemaakt.
Ik had ook getest met een modelleerballon, maar met al die breuken trad onmiddellijk vervorming op. Dat ging bijna fout. Ondanks gejojo en getrek aan de modelleer ballon... vandaar de zelfbouw.
Zoveel overdruk heb je namelijk niet nodig. De luchtbelletjes pers je er niet mee weg. Het gaat er om dat de kous goed tegen de romp wordt aangedrukt. Niet meer dan dat.
Als je de DIY-ballon aan een sullivan kabel-doorvoerbuis taped, de buis maximaal in de lengte van ballon, kan je de ballon + reparatie-patch goed positioneren/sturen.
Het zelf gemaakte ballonnetje was iets stugger en bleef de glasmat daardoor er ook goed aan hangen. Ballonetje wel beschilderd met losmiddel.
De ballon pompte ik eerst op, wegens de maatvoering, heel belangrijk!
De natte glasmat erom heen, samenknijpen, hop de buis in.
De sullivan buis had ik gemarkeerd tot hoever gestoken moest worden en kon het ook eens van uit de helder geschuurde reparatiespot zien.
Als ik koolstof kous had gehad, had ik dat genomen. Was weer heel veel sterker geweest voor m'n kistje.
Niet te veel tegen op zien. Best een triviaal en leuk klusje... en de kist wordt er alleen maar beter van....
Zwitserse TUN-Enigma? Koppelen aan een heerlijke vakantie... 2 of 3 mee naar huis nemen...
Mijn lescalmatootje kwam destijds uit Bolzano. Paste gewoon in m'n sportieve fiatje... grote pret, leuke afsluiter van een weekje wandelen in de Süd-Tirol