Enigma keuze accupakket en motorloop

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door MarcS73, 31 mrt 2015.

  1. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Uden
    Heren,

    Sinds gisteravond trotse bezitter van een F5B Enigma. Niet voor wedstrijden, maar voor wat actie tussen het F5J-trainen door. Ik heb geen recente hotliner ervaringen, vandaar een paar "stomme" vragen:

    Dit is setup en ik wil beginnen met 4S:
    Motor met vertraging: Hacker B50-6L, 6,7:1
    Regelaar: 200A met geflashte software en verkorte ramping
    Prop: 17x18 rood


    De vorige eigenaar vloog met dit pakket:
    SLS APL MAGNUM V2 4S 14,8V 3500mAh 45C/90C.

    Is er iets op tegen om dit pakket te nemen (marginaal groter, ietsie duurder, 30gram zwaarder):
    SLS APL MAGNUM V2 4S 14,8V
    4000mAh 45C/90C

    Bij F5J trek ik mijn lipo tot max 70% leeg. Wat is richtlijn voor F5B lipo?

    Als ik me netjes aan de regel "2sec motorloop- >20 sec pauze" hou, hoe vaak kan/mag je dan tijdens 1 vlucht je motor aanzetten? Ik wil voorkomen dat ik aandrijfset opstook.

    Dat was het voor even.

    groet Marc
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    gefeliciteerd, mooi model!

    4000mAh is prima. Die extra 30 gram mag geen probleem zijn. Bij hotliners de lipo max 50% leeg trekken, zowel voor de levensduur van de lipo, als om oververhitting van de motor te voorkomen. Als ik me niet vergis zat er ook een logger in die enigma, als je de limiter aan laat staan, dus de totale hoeveelheid energie per vlucht beperkt, voorkomt dat ook oververhitting van de motor.
    Tussen de vluchten de motor minimaal een half uurtje af laten koelen.

    Groetjes,
    Gerben
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een groter pakket heeft weinig zin.
    Zet de motor nooit langer dan een seconde of 3 aan en laat hem dan zo'n 20 seconden uit.
    Als je geen F5B vliegt maar hem ook als semi electrozwever gebruikt kan je met 10 stijgvluchten (30 seconden totale motorloop) makkelijk een uur of, zoals ik ooit eens gehaald heb, 2,5 uur boven blijven.
    Reken voor het verbruik van de servo's zo'n 200 mAh per uur vliegen.

    En natuurlijk je aandrijfaccu voor gebruik opwarmen tot minimaal 35 graden.

    GJ
     
  4. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Uden
    Dank voor jullie antwoorden. SLS pakket wordt morgen bezorgd met beetje geluk.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    :nooo: :nooo: :nooo:

    De bruikbare capaciteit van een koude accu zal lager zijn, hoe kouder hoe lager. De inwendige weerstand zal ook hoger zijn. Al met al zal de accu bij lage temperaturen slechter presteren. Heb je dus een koude accu dan is opwarmen een goed idee. Het is zelfs beter voor die accu. En weet je wat nu zo gek is? Dat geldt voor alle accu types!

    LiPo's moet je niet verder verwarmen dan maximaal 30°C ! De overgrote meerderheid van de LiPo's, misschien wel allemaal, is gemaakt om gebruikt te worden bij temperaturen tussen de 15°C en 30°C. Als je zo'n accu bij hogere temperaturen gaat gebruiken zal je de levensduur dramatisch verkorten. Als je een LiPo tot 45°C opwarmt kan dat je wel 40% van de levensduur kosten! Ja zo snel gaat dat echt!!!!!!
    De winst die je denkt te halen door een Lipo zo heet te stoken is slechts heel gering en van korte duur. Als je het vaker doet zal de accu steeds slechter gaan presteren en “moet” je hem steeds verder opwarmen om nog een beetje prestatie er uit te kunnen persen.
    Houdt hier wel rekening mee als je “winst” denkt te behalen door je LiPo tot hoge temperaturen te verwarmen.
    En heb je een accu die tijdens “normaal” gebruik zo heet wordt? Dan wordt hij overbelast! Een goede accu die wordt belast binnen zijn grenzen zal wel iets opwarmen maar nooit zo heet worden.
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Voor algemeen gebruik ben ik het met je eens Ernst.
    Maar bij gebruik in hotliners zijn de stromen dermate hoog, tot over de 100C, dat voorverwarmen tot 35 a 40 graden beduinde voordelen biedt.
    Mijn F5B packs gaan gemiddeld 2 seizoenen mee met intensief vliegen, de slijtage komt eerder door de enorm hoge stromen dan door het voorverwarmen tot 40C.

    Groetjes,
    Gerben
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Sorry Ernst,

    ik heb de info van de fabrikant van Lemon, Fullymax en ook van de fabrikant van Wellpower.
    35 graden is de temperatuur waarbij de chemie het beste werkt.
    Bewaren bij 18 graden, absoluut niet in de koelkast.

    Zoals Gerben zei, wij zaten op 100C of hogere belastingen, dan is opwarmen naar een hogere temperatuur zelfs nog iets beter.
    En ook dan kan je nog makkelijk een jaar met een lipo doen.

    Een lipo zal tijdens gebruik niet warmer veel warmer worden.
    Sterker nog, bij ons kwamen ze regelmatig kouder uit het model dan ze erin gingen.

    Wat betreft andere typen accu's:
    De winst die je haalt bij Nicads, NiMh is minimaal en bij loodaccu's is het gewoon slecht om ze op te warmen.
    18-20 graden is voor al deze types de meest ideale temperatuur.
    Die temperaturen houden we ook aan bij adviezen en garantiegevallen bij mijn werk (noodstroomsystemen).



    GJ
     
  8. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Uden
    Ik had zelf al de "Stefans-lipo-shop" handleiding gelezen en daarin staat ook dat voorverwarmen tussen 38-40 graden ideaal is bij fors ontladen / hotliner gebruik. (Lipo mag NOOIT boven 60 graden komen).

    zie http://www.stefansliposhop.de/liposhop/LiPoFAQV15c.pdf

    Marc
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Uit DIT verhaal komt het volgende stukje.
    Hier wordt verwezen naar DEZE uitleg.

    Ook de TU Delft heeft er iets over op papier gezet. Dat kan je HIER lezen.

    Een DATASHEET van een LiPo cel opgegeven door een fabrikant.

    Een safety document. Lees DIT ook maar eens door.

    Ook bij het laden moet je goed op de temperatuur letten. Uit een verhaal van een fabrikant van chips voor laders (ik heb het helaas niet meer, volgens mij was het TI) heb ik het volgende stukje gehaald.
    Als je wat verder gaat zoeken zal je nog meer vinden.
    Jij mag dan misschien de "ervaring" hebben dat de accu opwarmen de prestaties van je accu verbeterd, je bent echter best wel gevaarlijk bezig. Daarom moet je dit niet als "normale praktijk" aanraden aan iedereen die de accu's wil gebruiken zoals jij dat doet.
    Ga gerust je gang en blijf je accu's zo gebruiken maar waarschuw de mensen wel heel erg goed dat het flink ten koste van de levensduur gaat en dat er behoorlijke gevaren aan kleven!!!
     
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ernst,
    Mooi theoretisch verhaal, wat inderdaad past bij normaal gebruik..
    Maar hier hebben we het over belastingen van 80-100C, wat geen enkele fabrikant voorzien heeft. Daar gelden iets andere regels voor een maximale levensduur van je pakketten.
     
  11. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Modelvliegen IS geen ''normaal gebruik''. Als je je accu niet opwarmt voor het gebruik dan warmt ie tijdens het gebruik( bij 20 C of (veel) meer) veel meer op dan als je dat wel doet en wordt ie dus warmer en de levensduur is dan inderdaad minder. Precies het tegengestelde dus..: Bij lage temperatuur ( minder dan 20 graden celsius pakweg) niet voorverwarmen = hogere temperatuur na gebruik= lagere levensduur.
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gaat het hier om de fraaie ex-team Kampen vliegert?

    F5B... Accu's... hoewel sommige eindigen als 'Dreamliners'. Worden die van een Tesla ook niet op temperatuur gehouden? Of waren dat A123...

    Mijn lui lekkerland Gens-Ace 6Sjes zijn na 3 jaar amper ampere hoeven leveren, en op gezonde temperuur bewaard, af en toe een 'cy-klusje' gewoon overleden... opwinden wilde ook niet meer.
     
  13. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Werken moeten ze Bas, die lipo's! ;)
     

Deel Deze Pagina