Enigma: motor gaat steeds "automatisch" uit

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door MarcS73, 5 jun 2015.

  1. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    Ik heb een probleem met de Enigma. Hier gaat de motor steeds van uit. Dit gebeurt al na ongeveer 1 seconde. Het lijkt alsof deze na het "aanlopen" (dus net nadat prop vol draait) ermee stopt.

    Dit is het filmpje:


    Setup
    Motor met vertraging: Hacker B50-6L, 6,7:1
    Regelaar: 200A met geflashte software en verkorte ramping (ik weet niet welk type regelaar dat dit is).
    4S SLS 45c magnum Lipo.

    Ik begreep van de vorige eigenaar dat dit bij hem ook wel eens voorkwam en dat hij de uitslag van aansturing heeft gemaximaliseerd. Dit heb ik ook gedaan (is nu -109% en + 109%), maar geen resultaat. De aansturing van de motor zit op een 3 standen schakelaar. Als ik de schakelaar weer op de "uit" stand zet en daarna weer "aan", doet motor het gewoon weer voor ongeveer 1 seconde.

    Er zit een unilog 2 in, indien gewenst kan ik de files toesturen.

    Ben zeer benieuwd hoe ik dit kan oplossen.

    groet Marc
     
  2. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    gebruikte te vorige eigenaar ook een 4s lipo? ik denk dat de regelaar zijn cutoff heeft staan op 5s of hoger en niet op 4s lipo.
     
  3. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    Nee, een 5S pakket.
    Dank voor tip, ik ga dit navragen bij vorige eigenaar. Zelf heb ik namelijk geen idee hoe dit aan te passen...:)
    (Op de unilog zit voor zover ik dit kan zien geen instelling mbt cutoff).
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Marc, welke regelaar zit erin?
    Een Sunrise 150?
    Je zal dan waarschijnlijk de instelling van cut-off in moeten stellen op een lager voltage (of beter nog, uitzetten).

    Je neemt de programmeerkaart, sluit hem aan.
    Dan programmeer je de gasstand in de zender op 90%

    Je loopt het hele gedoe door, lipo cutoff op "off" of 2.7 V per cel
    Bij volgas en stop zet je gewoon de knuppel (of schakelaar) naar voren of achteren.

    Na het programmeren alles uitzetten, de gasinstelling in zender naar minimaal 105% brengen en dan zou hij het moeten doen.

    Beetje lastig uit te leggen zo maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

    GJ
     
  5. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    Dank voor reacties, ik ga een paar dingen uitzoeken/proberen. Mocht het niet lukken kom ik erop terug.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mocht het niet lukken (of juist wel).
    27 Juni is er een F5B wedstrijd in Hedel/Maasdriel.
    Je kan een keer meedoen (ervaren mensen zullen je helpen) of ze kunnen even naar je aandrijvingprobleem kijken,

    Dus 27 Juni
    http://www.modelvliegen.eu/

    GJ
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Marc,
    Als ik me niet vergis zit er een geflashte HK200 regelaar in, met George Shering F5B firmware.

    Als je de uitslag op het gaskanaal aan de volgas-kant te groot maakt, gaat de regelaar in de beveiliging en gaat uit. Zoiets heeft Rick ook gehad. Aan de uit-kant moet de servoweg echter op ~110% staan om de regelaar betrouwbaar scherp te laten stellen. Dus probeer eens de gasweg voor je gaskanaal aan de volgaskant te reduceren tot 100%.

    Andere zaken die mee kunnen spelen zijn een lipo die te koud is (of te oud/slecht), waardoor de spanning te ver inzakt onder de belasting, slechte contacten (hetzijn in de aandrijf-lijn, hetzij in de servostekkers) of een motorprobleem.
    Mogelijk dat er in de logfiles iets terug te vinden is, stuur me anders even de UL2 files, dan kijk ik nog even mee..

    Groetjes,
    Gerben
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ja dat had ik ook met die regelaar. Na 0.6 sec uit.
    Nu staat mijn gas exact op -100%, 0% en 100% bij Multiplex.
    Ik heb het even nagemeten en het is: 945 msec uit, 1495 msec half en 2045 msec volgas.
    Ik had eerst meer volgas.

    Rick
     
  9. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    Klopt, met de verkorte ramping.
     
  10. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    Gerben, ik lees nu je reactie pas. Ondanks dat ik me heb aangemeld voor " topic volgen", geen melding gezien... Zal zsm de UL2 files eruit halen en je toesturen.
     
  11. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Marc,

    Ik zag ze voorbijkomen, probeer er morgen even een blik op te wagen.
    Vanavond nog twee van die regelaars geflasht die richting de UK gaan, nieuwe motor in de B14 geschroefd en begonnen met een 36V voeding voor een Duitser..oftewel lekker avondje hobbyen :)

    Gerben
     
  12. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    Gerben is met oplossing gekomen, na analyse van de unilog-data bleek dat de "servo-impuls" richting regelaar 2150us was en dit heb ik op advies teruggezet naar 1950us. Probleem opgelost. Hier was ik nooit zelf opgekomen. Gerben super bedankt.

    De Enigma is geweldig om mee te vliegen. Zal nog wel even duren voordat ik hem echt goed beheers, maar dit is dikke pret. Wat een geluid, wat een (stijg)snelheid. En dan te bedenken dat het op 5s nog veel harder gaat.


    Groet Marc
     
  13. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Gelukkig maar Marc.. goed te horen dat het opgelost is.
    En als je zin hebt, ben je morgen van harte welkom in Maasdriel, waar we een rondje F5b gaan vliegen. Altijd gezellig en zeker leerzaam!

    Groetjes,
    Gerben
     
  14. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    Zoiets moest het ook wel zijn. Maar mooi dat het opgelost is.
     

Deel Deze Pagina