EnigmaTrike

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door ShadesInBlack, 22 mei 2017.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Hebb nu een 2,4ghz zenderset. En poging om de gyro in te bouwen definitief.
    Momenteel wat stil. Ironisch genoeg vanwege vakantieperiode...
     
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    [​IMG]

    [​IMG]

    Fotootjes van even terug al: eerste poging tot setup voor de rolkooi. Ik heb dikke elektriciteitsdraad gebruikt, makkelijk om te plooien, opnieuw proberen enz.
    Met wat fantasie zie je wat de bedoeling wordt. Te maken in alu staafjes of gelast in staal. In staal zou het wat dunner zijn dan in alu, maar alu is wel nicer vind ik zelf. Alleen snel schade bij een echte rol... Alu is dan aan elkaar te schroeven, zoals bij mijn Prototrike...

    Hieronder nog 2 dichterbij's van die voorlopige body, voor afwerking. Ik weet nog niet of ik met deze verder ga, maar het was een leerrijk probeersel alvast.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Belangrijke les: deze body is een afgesneden versie van de body waarvan ik eerder een gips mal maakte en er al redelijk wat getrokken heb voor mijn andere buggies (cfr 1/8 buggy body hier bij de bouwverslagen). Tot op heden in 2mm ABS, wat nog redelijk makkelijk snijdbaar/zaagbaar is.
    Deze nu heb ik gemaakt uit 2mm PC, lexan van de gangbare bodies, maar veel dikker dus. Ongelooflijk taai. Daar worden onbreekbare reiscases uit gemaakt bv. Zo'n bodie zal niet snel inscheuren of barsten. Alleen: pain in the ass om te snijden/zagen. Echt veel werk aan.

    2mm zal normalite niet gebruikt worden omdat kleine details niet mogelijk zijn, het is moeilijker te thermoformen (had wel wat pogingen nodig om deze vorm er goed uit te krijgen), nauwelijks te breken (dat hebben de verkopers wss niet graag) en zwaarder dan en dunnere body. Maar gewicht speelt minder een rol bij ons bashers. Deze is rood omdat ik toevallig een batch had die massief rood gekleurd is.
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2017
    eric_laermans vindt dit leuk.
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Weer heel wat tijd tussen. Neem hem maar af en toe eens op.
    Maar de gyro ingebouwd, gewoon op het chassis zelf uiteindelijk. Verstopt onder de dikkere motordraden, tussen de esc en de accu.

    [​IMG]

    De esc kon nog net iets naar voor waardoor er net genoeg plaats vrij kwam. Volgens de manual van de gyro moet deze in het midden tussen de voorste en achterste wielas zitten. Dit is nu iets naar voor, maar lijkt geen problemen te geven. Integendeel, het werkt perfect! Nu pas zie ik echt wat de gyro doet. De trike valt te rijden!

    Slechts sporadisch mee gereden, maar wat blijkt: de ketting is toch de zwakke schakel in de aandrijving. Hij is geknakt. Wss een asje dat het begeven heeft. Nu, er zit nergens een slipper in en de ketting is al heel oud. Ik heb nog genoeg delen om deze te herstellen, maar zal toch al eens kijken hoe dit eventueel te voorkomen. En kijken of de kettingen op conrad wel de zelfde maat zijn voor het geval ik zonder kom te zitten...
     
  4. skipper

    skipper

    Lid geworden:
    27 sep 2010
    Berichten:
    157
    Ontzettend gaaf project, ziet er zeer professioneel uit complimenten. Ik Heb met genoegen je bouwverslag gelezen. Vooral het Out of the box denken en gewoon dingen proberen, oplossingen bedenken staat mij wel aan.
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Dank. Ja het is leuk iets anders te doen dan anders.
    En als het dan nog werkt naar behoren zoals deze: geeft voldoening ☺
    Blijft nog een ongoing project. Enkel niet zoveel tijd ervoor momenteel. Maar komt nog wel.
     
  6. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Ik ben zelf met een projectje bezig , voor een buggy (proberen toch) en ben nu bezig voor te zien hoe ik een rolkooi zou kunnen maken.
    Hier op de foto zie ik dat je rolkooi,(of deels toch al) hebt gemaakt , geplooid en bevestig hebt.
    Zou ik willen vragen die buisjes zijn die van aluminium? En je hebt die geschroefd,zijn dat dan volle buisjes?
    Weet dat staal waarschijnlijk beter is voor mijn buggy,maar dat moet dan weer gelast worden,en dat ligt niet in mijn kunnen...

    Mooi project hier wel!
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Naar welke foto's kijk je? Van de enigmatrike zijn het gewoon elektriciteit volle koper draad om de vorm uit te proberen.
    Bij mijn prototrike is het wel afgewerkt en bedoeling is dit hier ook zo te doen.
    Volle staafjes alu, geen buisjes. In + of T stukken een boutje erdoor en in diepste stuk draad getapt. Stevig en netjes.
    Lassen is wel optie bij mij, maar ik kies er nu niet voor omdat het veel zwaarder is met die diameters, bij krassen en sleet, kan beginnen roesten. Het is een optie hoor. Maar ik ben nog van plan voor alu te gaan nu.
    En trouwens: hardsolderen lijkt me meer aangewezen dan lassen.
    In alu boren, staafjes buigen, draad tappen... Is heel goed te doen maar met veel en trage stapjes hoor.
    Ik veronderstel dat bij een harde crash de kans groter is op vervorming. Maar ik maak het zo stijf mogelijk.
    Experimenteren hé....
    Toon je jouw project eens?
     
  8. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Stevig genoeg? Natuurlijk. Het zwakke punt zal niet liggen ter hoogte van de boutjes maar gewoon in de alu. Tenzij je de draad slecht getapt hebt.
    M3 boutjes. Zorg dat ze er gewoon diep genoeg inzitten.
    Heb je rolkooi gecheckt op mijn prototrike?
     
  10. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Hoe dik heb je de aluminium buisjes dan genomen?
    Heb het bekeken en het ziet er echt netjes uit, zo zou ik men rolkooi dan echt wel al kunnen maken, voor te beginnen.
     
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    geen buisjes, maar staafjes. 6mm dacht ik daar. 8 kan ook nog, maar dikker begint er te bulky uit te zien naar mijn zin.
    Veel snijolie gebruiken bij boren en tappen. Alu "plakt" enorm. Kijk, ik ben ook wat gemotiveerd nu om er weer eens aan te beginnen. Beetje tijd vinden...
     
    Jackske vindt dit leuk.
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ergens tijdens de zomer heb ik wat ruwer durven zijn om eens te kijken wat kon. Op bepaald moment is de ketting gebroken, en was er hier en daar iets los gekomen. Ook het tandwiel op de wielas was los gekomen doordat het boutje dat erin zat als borging gebroken was.
    Eindelijk tijd om eens en ander eens aan te pakken en te verbeteren.
    Wat kapot was, heb ik niet op foto, wel de verbeteringen.
    Lichtjes gewijzigde draagarmen:
    [​IMG]
    Ik had voorheen een versie of 3 van de draagarmen nodig, beetje langer of korter om de ketting op spanning te hebben. Ik dacht, eens goed, wijzigt dat toch niet meer. Achteras hoeft niet instelbaar te zijn.
    Let op de uitgerokken achterkant, waardoor de achteras verschoven kan worden.

    Het tandwiel op de achteras was dus al een gehackt tandwiel dat ik liggen had. Niet ideaal. Voor een goeie borging moet er een as of bout volledig door kunnen. Dat was bij deze niet. Te hard metaal om door te boren. Ik heb dus op conrad een nieuw aangeschaft, met juiste binnendiameter en een tandje meer dan wat het was.
    Meteen ook nieuwe ketting en een paar sluitingen. De gebruikte van mij waren al erg oud, mss niet meer in super goeie staat.
     
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Nadeel van die tandwielen op conrad is dat er nog geen gat dwars door zit voor borging. Door het center boren valt niet mee. Maar met wat voorbereiding, goed gekomen.
    Al zie het niet goed zitten na montage: maar boutje van M3 erdoor en verzonken cilinderkop. Draad getapt in het tandwiel zelf zodat een moer niet vandoen is. Heel netjes.
    [​IMG]
    Je merkt 8 gaatjes rond de lager. Aan de binnenkant zit een plaatje die de lager vast houd, aan de buitenkant komt er ook ene. M3x6 verzonken boutjes houden die vast. 4 per plaatje, gatenpatronen dus min of meer 45° verdraaid. Niet exact want ze zijn niet rond maar langwerpig dus.

    Je zit meteen ook dat ik er gigantisch spatbord op gezet heb, dat zit zo vast tussen de draagarmen:
    [​IMG]
    Dat plaatje achtig onderdeel moest er al tussen om de achterbrug stijver te maken, samen met de alu staafjes. Kheb alleen een nieuwe versie gemaakt, zodat dat spatbord mooi gemonteerd kon worden.
    Hij is wat oversized, ziet er als een spoiler uit bijna. Maar bij een eerste testje bleek hij niet te groot: alle modder en stof wordt perfect opgevangen ipv voordien dat alles op het chassis en de electronica terecht kwam. hoera!
    Het spatbord is er ene van een kinderfietsje, een stukje afgezaagd. Heel taai en stevig. Paste hier perfect eigenlijk. Net op het randje van breedte, maar kvind het wel ok doordat of ondanks dat het er wat overdreven uit ziet :)

    Ander zicht, voordat de shockstays terug geplaatst zijn. Lager op de achteras ontbreekt ook nog.
    [​IMG]

    Ik vermeld hier niet alle details, want er waren vele kleinigheidjes op te lossen. Maar als er iets niet duidelijk blijkt: shoot.

    Hier zie je de achteras met lager die nog kan schuiven.
    [​IMG]
    Dat lijkt niet veel, maar het is echt ruim. 2mm schuiven betekent een cm doorhangende ketting ongeveer. Ik heb een reeks maantjes gemaakt in verschillende diktes zodat de kettingspanning ingesteld kan worden door voor en achter de lager grotere of kleine te steken. Deze worden nadien door een plaatje op hun plaats gehouden, net als de lager. Zo dus:
    [​IMG]
    En met plaatje ertegen, dat alles vast houdt:
    [​IMG]
    Ik steek op de asuiteinden ook telkens zo'n ring met imbus. Eigenlijk zou dat niet hoeven, maar ik vind het een zekerheid dat de draagarmen niet uit elkaar kunnen gaan. Er komt ernorm veel trekken, duwen en torderen op die achterbrug. Hoe stijver en steviger, hoe beter. En het is een mooie afwerking vind ik.
    Er zitten telkens afstandsringetjes tussen de lager die in de diepte zit en die borgring. Anders is de imbus niet bereikbaar door dat zwart borgplaatje dat met 4 schroefjes vast zit, al is het maar 2 mm dik.
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2018
  14. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Hier zie je alles terug gemonteerd vanuit ander zicht:
    [​IMG]
    Met ook al een eerste deel van de rolkooi in alu, de beugel.

    Ik heb de staafjes voor de rolkooi dus vooraf gebogen en geplooid, volgens mijn koper voorbereidingen eerder. Buigen is met een buigtoestel echt, maar kan gerust gewoon in de bankschroef, hamer, blokjes hout enz. Maar het is makkelijker met een betere uitrusting.
    [​IMG]
    Nadien ben ik terug beginnen verzagen en wijzigen, maar later meer.

    Ik was normaal van plan om staven over heel de lengte te laten lopen. Maar het leek nergens op. Echt niet naar mijn zin. Dus beginnen verzagen maar eerst nog eens testen met de koperdraad.
    [​IMG]
    Het is erg zoeken hoe vooraan, achteraan en in het midden te monteren.

    Hier de achterbogen er al aan:
    [​IMG]
    En van de andere kant gezien:
    [​IMG]
    Als de trike nu rolt, komen de shockstays niet meer tegen de grond. Wat de bedoeling was natuurlijk.
    Waarschijnlijk is de rest van de rolkooi het volgende. Dat is mss eerder voor de looks te vervolledigen, maar het beschermt toch ook, en maakt het geheel weer wat stijver.
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2018
  15. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Even terugkeren nog op de gebroken ketting. Het gebeurde bij springen over een kleine schans in de tuin. Hoewel ik er op let om het gas te lossen tijdens het springen, komt natuurlijk een grote kracht op de ketting bij remmen en neerkomen. Dat heeft natuurlijk de ketting gekost en er zou een slipper op moeten komen. Heb al wat inspiratie opgedaan om dat te realiseren, maar is makkelijker gezegd dan zelf gemaakt van nul. Van nul hoeft mss niet, bv de dune racer van yellowrc heeft een slipper op maat 1/8 die ik misschien kan aanpassen.
    Maar dat schuif ik nog even naar achter...
    Een 4x4 buggy heeft geen slipper, ik vermoed dat de middendiff klappen afzwakt en dan zelf opvangt in dat geval en dus iets van slipper overbodig maakt? Kan er daar iemand iets zinnig over zeggen?
    Ik speel wat met het idee nav bouw van Jackske een baja stijl 2WD buggy te maken, gebaseerd op zelfde chassis. Daar zal dan hoe dan ook iets van slipper op moeten komen, maar in die stijl lijkt me dat wat klassieker dan hoe ik hier de aandrijving gedaan heb... Nu, weer een stapje meer voor later dan... Eerst deze verder optimaliseren :)
     
  16. Mark-013

    Mark-013

    Lid geworden:
    10 jul 2007
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Tilburg
    Mooi project! :koud:
     
  17. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
  18. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    iemand voorstellen voor smallere voorbanden / wielen? Nu zijn het gewone 1/8 buggy wielen. Ik zou er liever hebben met rechte lijnen, zoals van een 2WD buggy. Maar in 1/8 niet zo courant merk ik. En dan nog liefst met een hex 17mm meenemer, dan moet ik dar niets aan veranderen. Crawler banden lijken wel wat, maar de velgen hebben dan wss andere meenemers.
    Voorstellen?
    De achterband is nu al vetter en breder dan de voorbanden, diameter is ongeveer hetzelfde. Maar het contrast mag nog wat groter voor mij.
     
  19. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
  20. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Als die 1/8 zijn, wss wel. Als ze passend gemaakt kunnen worden op de as...
    Bedank net dat de grote dune racer van gellow rc ook dergelijke heeft. Zal hoe dan ook met aangpaste assen of velgen moeten dan...
    Nu, zeker niet dringend. De huidige werken perfect. Daar niet van. Mss kom ik er nog ergens eens tegen die ik kan proberen.
    Thx!
     

Deel Deze Pagina