Enkele laagdekkers op 6 cellen

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door WillydeWoofer, 6 mei 2020.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Hieronder een lijstje dat ik maakte voor een vriend. Misschien zijn er hier ook vliegers die een dergelijk toestel zoeken. De engelse Wot vliegtuigen zijn niet heel erg bekend in Nederland, vandaar. Wil je groter/zwaarder dan zul je naar 8 - 12 cellen moeten (dubbele packs), dan wordt het wel heel erg kostbaar. Ik heb de grens bij de toestellen hieronder gelegd.

    Xtra-Wot 180 x 151 cm 4,8 kg 15 - 25 cc = 1500 - 2500 Watt ARTF € 345,00


    Ripmax Wot 4XL 173 x 153 cm 3,9 kg 15 - 20 cc = 1500 - 2000 Watt ARTF € 288,00


    Sig FourStar 60 180 x 145 cm 3,4 kg 10 - 12 cc = 1000 - 1200 Watt KIT € 249,00


    Venture 60 183 x 137 cm 3,3 kg 9 - 11 cc = 1000 – 1200 Watt KIT € 170,00


    excl. verzendkosten, BTW, invoer
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2020
  2. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Ik heb nog eon "oude" Rocco van FVK staan die mag voor 100 euro van eigenaar wisselen. is compleet met servo's motor en regelaar. moet een 5s lipo in en met een 5s 5000 mah van turnigy ligt het zwaartepunt precies goed.

    zit in de categorie venture 60 en Sig fourstar…...
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Wil je mij via pm een paar foto's sturen?
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De Rocco is een leuk kistje maar wel veel kleiner dan de Fourstar.
    Ding was iets van 120 cm span en vrij licht gebouwd.
    Toen ie uitkwam heb ik er nog over getwijfeld, ik vond hem te klein om van gras te starten.

    Maar uhhhh Wil, waar zijn die modellen dan te koop?
    De 4 star weet ik namelijk alweer goedkoper te krijgen, incl btw

    En je kan ook goedkoper naar meer dan 6 cellen, je kan in bovenstaande modellen ook 8-10S gaan vliegen, stroom neemt af dus de packs kunnen kleiner.
    Enige dat duurder zal zijn is de regelaar.

    GJ
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik ben momenteel zelf niet echt op zoek naar laagdekkers of andere vliegtuigen.
    Een vriend wil iets aanschaffen en ik heb het lijstje voor hem gemaakt.
    De Rocco is overigens een hoogdekker.

    Ik heb slechts een enkele lipo van 4s of 5s. Er zaten een paar 4s lipo´s bij een grote Sebart, maar die zijn niet best meer.
    Verder heb ik geen motors die op 8 tot 10s kunnen draaien. Al met al zou het veel geld gaan kosten ..... en dat in deze onzekere tijd.
    Regelaars heb ik een paar van HobbyWing (let op de W) van 100amp en een grote bec.
     
  6. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Ik weet niet hoe je daarbij komt, de spanwijdte is 150 cm. vliegt perfect en starten vanaf gras is geen probleem.
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Er zijn meerdere Rocco's
     
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ken alleen de Rocco en de Rocco II.
    De kleine Rocco lijkt op een kistje wat Gerben ooit eens gehad heeft, kunstvlucht electro en wat daarna door de club gekopieerd is.
    Bij nazoeken blijkt er inderdaad nog een XL en een XXL te zijn, allemaal laagdekkers, kunstvlucht.

    GJ
     
  11. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    De Firefly ;) Heerlijk kistje met een Ultra 1600-8 en later een Sports Planeta 420. Nog op de 1800mAh Sanyo SCRC NiCd cellen!
     
    wvr vindt dit leuk.
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, ik kon me alleen de naam Pnokio herinneren van Ad.

    GJ
     
  13. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wie kent het niet..
    Marina marina marina, kom dans nog een keertje met mij....

    Zelfde wereldklasse als the voice of Europe, Eddy Wally

    GJ
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    met 6S kun je prima modellen van 2m, 5kg aandrijven.
    Bij 65A zit je ongeveer aan 1350W. 1350/5kg = 270 w/kg, is ruimschoots voor het betere schaalvliegwerk, met al ruim acrobatie erin.

    Mijn Stuka van 1,92 vliegt probleemloos op 6S, mijn Porter op 2,07m ook. Komt er ook dikwijls op aan om de vleugel het werk te laten doen...
     
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Fabrikanten geven altijd een advies voor wat betreft het motorvermogen. Bij toestellen van 2meter en 5kg staat er meestal 30-40cc (brandstof).
    Dat is toch 3000-40000 watt, aanzienlijk meer dan een 6s kan leveren?
    Nou ga ik niet scheuren met een dergelijke laagdekker, daar heb ik andere plannen voor. Maar het is meer een toestel voor elke dag. Hij moet wel een beetje vlot vliegen.
    Ik begrijp het nu even niet meer.
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Van een duits forum over 6S;

    also ich weiß ja nicht, was ihr so mit 2kw fliegt, aber für ne Pitts mit knapp 6,5kg reicht das niemals!!
    Du kannst dich mal an den Tony Clark pittsen orientieren. Würde mindestens 2,5-3kw fliegen!

    Auch für deinen 2m Koffer wird 6S kaum reichen...
     
  19. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    omdat de meesten nu niet meer kunnen vliegen met modellen die marginaal vermogen hebben. Alles is overpowered……..

    Als iemand nu een charter bouwt krijgt hij steevast het advies om er een 6,5 ccm motor op te zetten in plaats van een 4 ccm waar hij voor ontworpen is. Die moderne 4ccm motor heeft evenveel vermogen als een 6,5 ccm motor uit de begin jaren van de charter ruim 40 jaar terug...…..

    die tony clark pits bijvoorbeeld vloog vroeger met een 33 ccm quadra motor en men kon toen daar ook een looping mee draaien. Later gebruikten ze die 44ccm 2 cilinder tartan motor voor. Nu vliegen ze dat ding liefst met een 60ccm motor of nog meer vermogen.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Seagull, Blackhorse, allemaal redelijk goede modellen uit Vietnam Cambodja en China.

    En je kan een brandstofmotor echt niet vergelijken met een electromotor.
    Als een 30cc benzinemotor 3,5 pk levert dan is dat bij bijna volgas, kijk maar naar de specs wanneer dat vermogen eruit komt.
    Daaronder zit het flink lager.
    Plus dat een brandstofmotor onderin weinig tot geen koppel heeft dus een grote prop kan ie dan niet ronddraaien, dat zou hij pas kunnen als ie dat hoge toerental draait, maar daar komt ie nooit aan.
    En 3,5 PK is maar 2200 Watt, dat doet een electromotor op 6S bij 100 Ampere.
    Maar omdat de electromotor beter op een prop af te stemmen is heb je geen 2200 watt nodig maar voor diezelfde kist van 5 kilo zou je aan 1500 watt genoeg hebben om gewoon leuk rond te vliegen, dus dan zit je rond de 70A.

    Wat betreft die duitser over de Pitts.
    Een Pitts is een dubbeldekker, heeft altijd wel veel vermogen nodig en aangezien een Pitts ook nog een gooi en smijtkist is en vrij zwaar wil je meer vermogen.
    Voor een model van 4 kilo en meer zou ik zelf toch voor 8 of 10 S gaan.
    Je kan dan veel langer vliegen, als er 1500 Watt ophangt, op 8S dan trek je maar 50A ipv die 70 met 6S.

    GJ
     

Deel Deze Pagina