Enke's - Power modellen

Discussie in 'VRA' gestart door Énke Blériot, 9 aug 2020.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zwolle
    Na een zomerseizoen stoeien met F- Power modellen met een vleugje RC heb ik veel ervaring op kunnen doen en een aardig beeld gekregen van wat wel en niet lukt.

    De primaire doelstelling om een besturing te maken waarmee het model totaal autonoom en indien gewenst ook gestuurd kon vliegen blijkt erg lastig...althans bij de snellere modellen.


    Bij de wat langzamere modellen gaat het nu meer dan prima...ze kunnen het helemaal zelf en wanneer ik denk..kom eens fff naar huis jij..dan stuur ik ze met het grootste gemak naar de startplaats en land ze of gewoon of dmv de D/T.

    Met deze 3 is het gelukt:

    IMG_20200630_170604.jpg IMG_20200924_161818.jpg IMG_20200630_113154.jpg


    Maar met de snellere is het hopeloos....het is een hachelijke onderneming gebleken en ik heb besloten deze....en nog te verwachten snelle rakkers uitsluitend volledig RC te vliegen....het risico op forse schade is te groot.

    Bijvoorbeeld deze al knap snelle Seeling uit de eind sixties ga ik een tikkie wijzigen zodat ik de volledige controle over de kist heb...
    100_7994.JPG


    Er zijn 2 groepen F-Power kisten die in aanmerking komen voor RC inrichting
    - AMA: 1/2 A. A, B, C en D klasse ... Amerikaanse klassen VV modellen met motoren tot 11 cc
    - FAI (F1C): modellen met maximaal 2,5 cc


    Ter inspiratie:

     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2020
    Cnn vindt dit leuk.
  2. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.158
    Locatie:
    Den Haag
    Mooi klein spul.

    Maar is dit niks??

    Screenshot_20201001-195721_WhatsApp.jpg
     
    Cnn en Helikapoter vinden dit leuk.
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zwolle
    De Thunder Wagon is een AMA klasse D met een max 11 cc aan boord..

    Arthur/Ton.. kitje van de Thunder Wagon..???:p:p:p

    Vloog men toen VV ..
     
  4. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.158
    Locatie:
    Den Haag
    Toen???

    Die Amerikanen vliegen er nog veel mee.
    O ja doen....
     
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.099
    Locatie:
    Dordrecht
    Noem dat maar niks, man wat een cool ding zeg en lekker zichtbaar in de lucht.
    Mijn volgende wordt wel iets kleiner maar met zo'n vleugel en stab vorm en kruis ribben.
     
  6. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.609
    Locatie:
    Hulshout België
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zwolle
    Ja absoluut..de 1400 is de vergrote 1000

    Bernard is in overleg met AMA vrienden in de USA voor meer van dit spul hij had het van facebook
     
  8. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.099
    Locatie:
    Dordrecht
    Moet wel bekennen dat de surfplank aardig in de buurt komt van het format van de vleugel, met zo'n vleugel kun je zo weg surfen

    Cool ben benieuwd waar Bernard mee komt.

    Om gek van te worden met zoeken meer 10 modellen aan mijn lijstje toe moeten voegen.

    Kwam ook de Kemphaan tegen is iets kleiner maar ook weer een beauty en natuurlijk NL waar we zeker ook nog wat mee moeten doen.
    Kemphaan1 Holland is tie cool of wat.

    [​IMG]
     
    eric_laermans en Énke Blériot vinden dit leuk.
  9. wie1963

    wie1963 The First Aviators

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Ridderkerk
    Ik heb er nog een gevonden die in mijn hoofd blijft spoken, de Satellite 1000
     
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zwolle
    Satellite 1000 plaatje. ??
     
  11. Harry van Melick

    Harry van Melick

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zwolle
    ah ha.....een "modern" B class FFP model van 1959 met een 5 cc...gebaseerd op de 1957 uitvoering. snelle rakker!!!

    In 1970 nogmaals gebouwd maar toen in de C klasse met een 7,5 cc...super snel!!
     
  13. wie1963

    wie1963 The First Aviators

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Ridderkerk
    Laat die Thunder Wagon maar door komen, wat een geweldige kist die wil ik heel graag bouwen
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zwolle
    Het was zaterdag 7/11 fantastisch vliegweer en we hebben ononderbroken door gedieseld.

    Het was even oefenen om zonder timer...dus op brandstof niveau zo dicht mogelijk bij de max motorlooptijd te komen. Na diverse overruns lukte het.

    Deze modellen vlieg ondertussen desgewenst totaal autonoom..ze krullen in een rechterspiraal vlot naar boven..mooie overgang naar zweef....en zodra het te ver weg gaat grijp ik in en stuur het back to base.

    Hekking met 2,5 diesel en max 20 sec run toegestaan: 19 sec motorloop, gaf een beste vliegtijd van 3:20

    Saturn met 1,5 diesel en max 15 sec run toegestaan: 14 sec motorloop, beste vliegtijd 3:40
    IMG_20201107_155724.jpg
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zwolle
    Ramses..de details van de DT

    - het stokje in het stabilo en dat in het roer kunnen weg.
    - in het laatste segment onder het stabilo komt een 90 graden gebogen buisje
    - het verticale deel komt tegen de laatste spant en net door het stabilo plateau

    De DT draad gaat door het stabilo en dan naar voren om een knopje...daar zit ook het elastiek aan

    Gelijk bij deze kist:
    Stabilo.jpg



    Het horizontale stokje voor het elastiek kan net voor de voorste spant onder tegen de bovenste rompliggers
     
    Ramses vindt dit leuk.
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zwolle
    Vandaag de maiden met de Tornado ( met gelijknamige 2,5 cc motor) gedaan.

    Ging redelijk...na wat handstarts en een verzwaring tbv zwp verder naar voren een motorvlucht gemaakt...rustig sputterend naar 100 meter en wat laten zweven..om me heen want het was toch stil.

    Bij rechtuit vliegen wat pompend en in een wat te korte bocht goed vlak te houden.

    Al bochten vliegend veilig kunnen landen.

    [​IMG]


    Dus nog wel wat werk aan de winkel:
    - Zwp moet nog 15 mm verder naar voren
    - interne tank voldoet niet
    - komt een externe op ( 2,5 cc..deel van een 5 cc spuit)
    - brandstofnaald is niet van die motor en de positie punt/wartel klopt niet..de wartel moet 3 mm richting de punt gedrukt worden....moest hem veel te ver uitdraaien.
     
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zwolle
    De Tornado kan weer. Via een plug een gietmal gemaakt voor een gestroomlijnde loodprop ( zit onder de motor)

    En een half externe tank van 2 cc gemaakt. Nu kan ik de hoeveelheid monitoren en op het juiste moment lanceren.

    Wel een nieuw aspect..de scheef geplaatste sproeierbar noodzaakt een slangaansluiting aan de rechterzijde...dus de tank ook rechts gezet.
    Dit betekend dat ik als voordeel het model niet hoef over te pakken nadat de motor loopt...en als nadeel dat ik moet leren om met de linker hand te lanceren...

    IMG_20201208_140552.jpg
     
  18. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.021
    Locatie:
    Amersfoort
    Ach, neem het niet te zwaar op. Door de manier waarop timers zijn gebouwd ben ik al 50 jaar gedwongen om rechts te lanceren... Ik weet al niet beter. Die Tornado is natuurlijk gebouwd voor LB op een plankromp of een combatje. Logisch toch?
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  19. janhein

    janhein The First Aviators

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.824
    Locatie:
    Rottevalle
    Hoi Bruno , heb je Henk een paar motoren lichter gemaakt of ben je langs het zelfde museum gereden als Ton en ik ;-)
     
  20. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.099
    Locatie:
    Dordrecht
    De Piccolo komt van het museum want die was al gereserveerd door een zekere Bruno
     

Deel Deze Pagina