enorm korte rijtijd rustler vxl

• Topicstarter Topicstarter MaartenT
  • Startdatum Startdatum
M

MaartenT

Guest
Hallo,

Ik had het al op de rustler vxl-topic gevraagt, maar ik denk toch echt dat het aan de accu ligt. Het probleem is namelijk: na 5-10 minuten is de accu weer zo goed als leeg. Ik ben in het bezit van een orion 4500 7.2V accu. Ik laad de accu met een TLP-EX lader. De volt spanning na het rijden is 0.2V (leeg), en voor het rijden 8.35V (opgeladen). Ik laad de accu op 3A. Wat is hier aan de hand?

Alvast bedankt,

p.s. de regelaar staat al ingesteld op NiMH accu's

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan me herrinneren dat een enkele cel tot 0,9V ontladen mag worden ..., 0,2V is wel extreem laag :shock:

Dat is idd heel erg laag .... Zeker voor de huidige generatie ni-mh's niet goed voor de levensduur :!:

Mogelijk zit daar dus ook het probleem... Je hebt de accu te ver leeg getrokken waardoor deze niet meer z'n volle capaciteit bereikt...

hoi

als je accu pakket na rijden maar 0,2 is komt het niet goed.

hoeveel cellen heb je?
als een accu leeg is mag hij afhankelijk van de cel 0,7 of 0,8 per cel zijn ontladen.

gr Hans

ik heb 6 cellen.
het kan ook zijn dat het voltage iets hoger was, want ik had het gemeten al even nadat ik de accu had ontladen. Ik ontlaad de accu altijd namelijk voordat ik de accu weer oplaad. De lader slaat automatisch af wanneer de accu leeg is. Hij zou dus niet onder de 0.9V moeten komen.. Het kan ook zijn dat ik het niet helemaal goed gemeten heb, zal later deze avond het nog een keer meten als ik gereden heb en hij is ontladen.

oke, waarschijnlijk is de accu bijna opgeladen, ik meet zo nog even opgeladen, leeg (de auto rijd niet meer) en leeg (ontladen)

Hallo Maarten,

Er schijnen in de autowereld een aantal onuitroeibare broodje aapverhalen te circuleren, één ervan is het ontladen nadat de auto ermee gestopt is; bij NiMH is dat volslagen onzin, de cellen hebben er eerder van te lijden, dan dat het goed doet.
Ik heb m'n 4200 mAh NiMH nooit met met dan 2A geladen, de levenduur wordt behoorlijk korter als je met hogere laadstromen in de weer gaat.

Als je laadsnoeren warm worden zijn ze, óf te dun, of je hebt slechte stekkers (hoge overgangsweerstand), het zijn de cellen, die aan het eind van de laadcyclus warm moeten worden, niet je snoeren...

Groeten, Jan.

Hallo Maarten,

Er schijnen in de autowereld een aantal onuitroeibare broodje aapverhalen te circuleren, één ervan is het ontladen nadat de auto ermee gestopt is; bij NiMH is dat volslagen onzin, de cellen hebben er eerder van te lijden, dan dat het goed doet.
Ik heb m'n 4200 mAh NiMH nooit met met dan 2A geladen, de levenduur wordt behoorlijk korter als je met hogere laadstromen in de weer gaat.

Als je laadsnoeren warm worden zijn ze, óf te dun, of je hebt slechte stekkers (hoge overgangsweerstand), het zijn de cellen, die aan het eind van de laadcyclus warm moeten worden, niet je snoeren...

Groeten, Jan.
Hallo Jan,

Ik ben er net achter gekomen dat ik een verkeerde stand op de volt meter heb gebruikt. Nu geeft de meter aan met een lege accu: 6,78V. Voor het rijden was dit 8.35V. Ook verklaart het hoge A aantal de warme stekkers, misschien konden deze helemaal niet hier tegen. Voortaan zal ik niet de accu ontladen, voor het opladen. Bedankt voor uw advies!

Hallo Maarten,

Op zich zijn dat nette waarden; per cel 1,1V leeg en 1,4V vers van de lader.
Echter, geld dat voor alle individuele cellen?

Prik eens met een naald schuin door de krimpkous van elke cel (alleen door de krimpkous!) en meet de waarden van elke cel apart. (multimeter in het 0-2V bereik)
Ook dan moeten ze nagenoeg gelijk zijn.
Is dat niet het geval, dan zit er een (of meer) slechte cel(len) tussen, wat een korte rijtijd ook zou kunnen verklaren...

Welke stekkers gebruik je?
Toch geen Tamiya mag ik hopen...?

Groeten, Jan.

Hallo Maarten,

Groeten, Jan.

Aan de manier waarop je dat neerpent weet ik dat je nog nooit een rondje tegen de chrono hebt gereden. Het heeft zelfs niet met geheugeneffect te maken.

Je mag je accu niet helemaal leegrijden.
Je mag niet lager dan 09volt/cell.
Als recreatie rijder mag het het broodje aap verhaal gerust negeren.

Hallo Maarten,

Op zich zijn dat nette waarden; per cel 1,1V leeg en 1,4V vers van de lader.
Echter, geld dat voor alle individuele cellen?

Prik eens met een naald schuin door de krimpkous van elke cel (alleen door de krimpkous!) en meet de waarden van elke cel apart. (multimeter in het 0-2V bereik)
Ook dan moeten ze nagenoeg gelijk zijn.
Is dat niet het geval, dan zit er een (of meer) slechte cel(len) tussen, wat een korte rijtijd ook zou kunnen verklaren...

Welke stekkers gebruik je?
Toch geen Tamiya mag ik hopen...?

Groeten, Jan.
Nee geen rare afwijkingen, allemaal bijna precies het zelfde. En nee ik gebruik geen tamiya stekker, zo ver was ik zelf ook wel gekomen:D. De accu heeft een stekker van traxxas.

NimH:
Hoog ontladen? Hoog laden. (motor voor aandrijving e.d.)
Laag ontladen? Laag laden. (enkelt servotjes)

Bij hoog laden is laden met 5ampere geen uitzondering, zorg alleen wel voor actieve koeling dmv ventilator. Laag laden kan met ongeveer een halve ampere.

Met de Hoogtij Tamiya TamTechcup reden we met cellen 2/3 pakket, 1400mAh.
Einde van de competitie konden sommigen niet meer dan 10 rondjes rijden, en mijn cellen floreerden :)

Hallo,

Ik had het al op de rustler vxl-topic gevraagt, maar ik denk toch echt dat het aan de accu ligt. Het probleem is namelijk: na 5-10 minuten is de accu weer zo goed als leeg. Ik ben in het bezit van een orion 4500 7.2V accu. Ik laad de accu met een TLP-EX lader. De volt spanning na het rijden is 0.2V (leeg), en voor het rijden 8.35V (opgeladen). Ik laad de accu op 3A. Wat is hier aan de hand?

Alvast bedankt,

p.s. de regelaar staat al ingesteld op NiMH accu's

wat er gebeurt s dat je hebt nu serieus vermogen in de wagen .
en dat slurpt stroom,daardoor rijd je maar 5 a 10 min.
toch een keer denken aan een lipo ?????

groeten wiebe.

wat er gebeurt s dat je hebt nu serieus vermogen in de wagen .
en dat slurpt stroom,daardoor rijd je maar 5 a 10 min.
toch een keer denken aan een lipo ?????

groeten wiebe.
ja, dat was mijn volgende stap ook al.. enige tips voor goede lipo's?

ik haal deze link weer even naar boven aangezien ik dit heb gevonden via de zoekfunktie.

ik heb ook een rustler vxl, deze is nu 1,5 maand oud en twee accu`s erbij gekocht gelijk. daarvan was bij de eerste accu bij het opladen de standaard lader gelijk kapot. er kwam een knal en een steekvlam uit de lader. die accu heb ik gelijk gemerkt zodat ik weet welke het is.
ik heb daarna gelijk een snel lader gekocht. met nog een accu.
een rocketpack 8,4v 5100 mah. die heb ik de eerste keer met 0,5 A opgeladen met de snellader zodat hij zeker niet verkeerd geladen kon worden.
nu wou ik hem vandaag eens voor het eerst met deze accu proberen,(lading van deze accu was afgelopen zaterdag) maar na 20 sec. was de accu al leeg en deed hij niets meer.
als ik hem op de accu lader hang en hem met 1,0 A laad dan geeft de lader aan dat hij na 1 uur vol is. wat in mijn beleving niet kan kloppen.
de andere goede accu die ik heb was na ongeveer 1,5 minuut leeg (8,4v 3000 mah) weet iemand wat hier het probleem van kan zijn?
alvast bedankt.
patrick

Hallo Patrick,

In hoogstroom toepassingen zoals een auto, moet je de cellen vlak voor je gaat rijden gaan laden en ze bij voorkeur warm vanaf de lader (3-4 A laadstroom) in de auto doen, dan presteren NiMH optimaal.

Koud (en helemaal als ze vier dagen geleden geladen zijn) in de auto ben je je NiMH aan het slopen.
Hang ze dan liever eerst nog even aan de lader met een forse laadstroom, tot ze warm beginnen te worden.

Groeten, Jan.

Oké bedankt voor je antwoord alweer wat geleerd. Zo zie je maar noot te oud om te leren.

Back