Enorme onverklaarbare trilling in een DF 22e.

Na een harde landing doordat mijn moter er midden in de lucht mee op hield, ca 4 weken geleden, heb ik mijn DF 22e niet meer de lucht in gekregen.
Ik heb een nieuwe hoofd en staart moter gekocht, deze geplaatst en gekeken of hij het deed, na ongeveer tot 1 meter te zijn opgestegen, krijg ik ineens een trilling in mijn heli en hij stort neer.
Na verder onderzoek, bladen en alles eraf, gekeken of de hoofdas nog recht was, dat was het geval , paddelas ook recht, steeds meer onderdelen van de kop erop gezet, tot hij bijna in elkaar zat.
Alles loopt tot nu toe nog recht en zonder enige trilling.
Zet ik de paddels erop, loopt alles nog mooi.
Echter wanneer ik de bladen erop zet, vibreert de heli zo hard dat op een gegeven moment mijn bladen een tail strike hadden, weer een setje minder :| Het bladspoor is wel gelijk, de paddels staan ook mooi recht, alles staat recht afgesteld, maar hoe hoger het toerental hoe sterker de vibraties, en het begint allemaal als ik de bladen vastmaak.
Wie heeft er enig idee wat er hier aan de hand is? want ik zit nu al een week of 3 met dit probleem en ik krijg het niet weg...
( ondertussen meer dan een maandsalaris aan onderdelen weg kunnen gooien....)

Groeten en bedankt.
Harm

Ja dat heb ik gecontroleerd, heb er 3 verschillende setjes op geprobeerd, maar niets hielp....

Groeten Harm ( ps bedankt voor het snelle antwoord! :lol: )

Wartexx zei:
...Echter wanneer ik de bladen erop zet, vibreert de heli zo hard dat op een gegeven moment mijn bladen een tail strike hadden, weer een setje minder...
Harm
Dat je zelfs een tail strike eraan over houd? Dan is het wel erg heftig! Het lijkt mij eerder dat je het moet zoeken in je rotor demping.

zit de T-shape goed vast ?

T-shape (schroefje dat op de as zit), bladhouders (boutje dat de houder vast zet op de T-shape) even met loctite (bison lock bond) vast zetten dit trilt erg snel los zorg ook dat de messing moer (met de 3 rubber ringetjes) goed vast zit.

flybar goed in het midden en de paddles op de zelfde afstand ?

Suc6 ermee.

De t shape heb ik idd nog niet na gekeken , zal ik zo meteen eens even doen, de rest heb ik wel allemaal gecontroleerd.
Tail strike kwam meer door dat ik de rotorbladen heel los had gedaan om te kijken of het er van kwam dat ze zich niet konden centreren :wink: En toen was het ineens tak.......

Ik heb de hele rotorkop weer los gehaald en ben vanaf de t shape afaan weer opnieuw begonnen met bouwen, maar het mag niks schelen, de trilling blijft, het lijkt wel alsof de ene rotorblad verder naar buiten steekt als de andere als je begrijpt wat ik bedoel,moeilijk uit te leggen.

Toch bedankt, Harm Jansen :mad:

Nee, dat heb ik ook al geprobeerd, niks helpt......
Ik beschouw heli's nu maar gewoon alsof het niet gemaakt is om te vliegen , en dat is het ook niet.
Ik heb geen zin om er meer geld in te stoppen, dus tot iemand een oorzaak weet, blijft hij hier op de kast staan.

In ieder geval bedankt, Harm Jansen

JAH

Ik weet het antwoord :D

Ik heb er zelf geen, die DF22, maar een vriend van mij wel
die besloot ook te willen heli vliegen en ging daarmee aan de gang. Hartstikke leuk en aardig, ik heb'm ingevlogen voor hem, maar (eigenwijs) wilde hij het proberen, zonder trainingsonderstel en toen waren dus zijn bladen kapot. Nieuwe bladen erop en verrek het ding schudde als een gek, meer dan 40% gas lijkt ie al uit elkaar te slaan. Ik dus die bladen balanceren, maar die leken echt perfect :? Alsnog verzwaard met plakband enzo, maar het deed geen bal.

Nouja ik had zelf leren vliegen met een Honeybee 2 CP, en wat mij onmiddelijk opviel was dat de dragonfly heeele lange smalle bladen heeft. Die van de honey bee zijn heel anders. Eventjes mijn X-400 erbij gehaald, en ook bij die was die verhouding lengte/breedte niet zooo groot als bij de DF22.

Dus ik heb de bladen van de Honey Bee op die DF22 gezet(beetje klem maargoed) et voila het probleem isweg. Deze bladen izjn overigens van hout, zijn wat dikker en minder smal, waardoor ze stukken steviger zijn. Voila de DF22 hing weer in de lucht. :D

Waarom de slanke bladen van de DF22 dit gedrag vertonen, en vooral waarom ze het maar soms vertonen terwijl anderen er geweldig mee vliegen weet ik niet, maar misschien is kunststof te slap om zulde dunne slanke bladen van te maken en dan op die toerentallen te laten lopen, waardoor ze gaan resoneren ofzo, ik heb geen idee.

dus gewoon van www.rc-vliegshop.nl de bladen van de Honeybee 2 CP nemen, en dan doet iet weer(tenminste bij mij wel :wink: )

Marijn

Geven die bladen in het algemeen ook betere prestaties? D.w.z. dat een DF#04 er ook beter van gaat vliegen?

Back