Enquête KNVvL

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door toostbeek, 1 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Het liefst heb ik dat ik overal de dienst uit maak.
    Alleen kan ik dat niet (ook al kan ik zo heel af en toe mijn mondje redelijk roeren).
    De KNVvL kan dat ook niet.
    Het is onze regering die de dienst uitmaakt. Punt en uit. Hebben we zelf gekozen en ze zullen er goede redenen voor hebben.

    Er is in feite maar één landelijke vertegenwoordiging voor de luchtvaart hobby en dat is de KNVvL.
    Kun je jezelf beter vertegenwoordigen, moet je het zeker niet laten.
    Zelf ben ik ca 47 jaar lid en zal dat ook blijven. Ik weet het niet beter.
     
    bdoets vindt dit leuk.
  2. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    Ja, langer geleden was de KNVvL niet optimaal voor de afd modelvliegen. De laatste jaren heeft de KNVvL flink aan de weg getimmerd, zijn er meer clubs aangesloten en is het ledental gegroeid. Voor iedereen die de moeite neemt naar de cijfers te kijken te controleren.
    Ook ja, er wordt nog steeds af en toe geklungeld en baal ik en mopper ik. Maar niet hier. Dat levert mij niets op.
    Meer inzet van meer mensen maakt meer mogelijk. Bijvoorbeeld de helft van de moppertijd meer productief inzetten.

    Erik
     
    bdoets vindt dit leuk.
  3. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Dat is niet helemaal waar.
    De Limburgse Federatie en de SNMV zitten samen met de KNVvL om tafel bij het Minsterie.

    Zover ik weet is het doel van de SNMV louter het samenbinden van ongebonden clubs.
    En dat kost niks!
    Er waren een heleboel clubs die een KNVvL lidmaatschap niet nodig vonden, mede door een stukje kosten/baten.
    Een deel van de ongebonden clubs (ik weet niet precies hoeveel) zijn nu samengeschoold onder de vlag van het SNMV.
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.824
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Om mijn vraag nog eens te herhalen wat heb ik dan aan de knvvl?
    Je betaald en krijg er in mijn ogen niets voor terug.
    De regelgeving wordt eerder strenger dan minder en daar kan in mijn ogen de knvvl niets aan doen.
    Vanaf mijn 12de heb ik gevlogen tot mijn 47ste jaar nu 5 jaar gestopt in al die jaren heeft niemand mij nog kunnen overtuigen van het lidmaatschap.
    In de tachtiger jaren moesten we verplicht lid worden van de knvvl, toen die niets deden toen ons veld werd bebouwd zijn we gelijk als club gestopt met het lidmaatschap.
    Van dat geld wat het bespaarde kon ik destijds weer aardig wat brandstof kopen als kind.
     
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Kom, Bertus, niet zo negatief…. Ligt er niet met enige regelmaat een uitgave van Modelvliegsport op de deurmat? Inmiddels aangekomen bij jaargang 11. En, eerlijk is eerlijk, in de Modelvliegsport staan ook updates aangaande Regeling Modelvliegen die betrekking hebben op bij SNMV aangesloten verenigingen (bijv binnen clubverband tot 300m AGL mogen vliegen). Daarnaast kunnen besturen van niet bij KNVvL aangesloten verenigingen op verzoek de Modelvliegsport toegestuurd krijgen.
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2022
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Pff, dat vlutblaadje?
    Is dat het lidmaatschapgeld waard?
    Je kan dan beter een abootje op FMT nemen, is goedkoper en stukken informatiever.

    GJ
     
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    @GJ ik vind het lastig beoordelen of en in hoeverre het lidmaatschapsgeld daadwerkelijk wordt besteed aan het uitgeven van de Modelvliegsport. Het kan ook zijn dat de afdeling Modelvliegsport het zo heeft georganiseerd dat de reclameinkomsten van deze uitgave volledig de kosten voor het maken ervan dekken.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat blaadje is een leuke extra..
    mag je een mening over hebben, maar daarin kun je toch nooit iedereen tevreden krijgen

    Qua regels, volgens mij is nederland nog 1 van de weinige landen waar wild mag worden gevlogen.
    dat er regels wijzigen, strenger wordt, is an sich niet zo gek. op alle vakgebieden gebeurt dat.
    in zoverre is het nog bijzonder dat de regels altijd zo "los" geweest zijn.

    maar, om het gesprek een constructieve wending te geven, zonder in herhaling te vallen:

    - wat is volgens de mensen van de knvvl het doel en nut van hun club?
    wat is het voordeel van lid zijn?
    Want dat is de vraag die mijn club heeft gesteld, en dit werd gewoon niet uitgelegd.
    of men het niet kan, of men het niet wil... maar als je dit als orgaan niet uit kunt leggen, wordt het een beetje moeilijk om twijfelende clubs/mensen naar je toe te trekken of te houden.
    dan is de heersende vraag van bestuur en leden bijna meteen: waarom betalen we daar een significant deel van ons jaarlijkse clubgeld aan?
    Ik vermoed dat vooral hier een stevig deel van de uitdaging ligt: communicatie.
    ik zie deze vraag hier in dit topic ook meermalen voorbij komen zonder antwoord.

    - wat is de verwachting van modelvliegend nederland van de knvvl?
    zonder te verwachten dat de knvvl in zijn eentje een nexit gaat veroorzaken om aan onze eigen regels vast te houden..
    Mijn persoonlijke idee...
    - Hulp bij vinden van velden/behouden daarvan
    - makkelijke manier om de actuele regelgeving en veranderingen weer te geven
    - hulp bij in stand houden van clubs / organisatiestructuren aangeven, standaard documenten ( wat voor de instructie bijvoorbeeld al geregeld is)
    - en voor de oudere, reeds bestaande clubs zonder problemen: ook voor hun moet er een voordeel zijn om lid te blijven/worden..
    - subsidies, die clubs kunnen aanwenden om clubmateriaal aan te schaffen (bijvoorbeeld)
     
    bdoets vindt dit leuk.
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik blijf graag weg uit aannames. En, aangezien de KNVvL in dit topic informatie inwint, zou ik graag om een goed beeld te kunnen vormen en de vragen ook naar behoren te kunnen beantwoorden antwoord op de volgende vraag hebben:

    In afgelopen 10 jaargangen (afgesloten boekjaren), wat was het exploitatieresultaat van de Modelvliegsport (het blad), per jaar?
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2022
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Of ik het nou over een sportvereniging heb of over een politieke partij, als je graag wil dat ze doen wat jij zinvol vindt dan moet je je ermee bemoeien.
    Als je dat niet wil of kan (zelf heb ik hoegenaamd geen organisatorische kwaliteiten) zal je anderen moeten kiezen die dat voor jou doen. Als je je er simpelweg niet mee bemoeit moet je ook niet zeuren over wat er wel of niet gebeurt.

    Ik heb 25 jaar de redactie gedaan van Delta Magazine, het blad van de afd. Deltavliegen. De reclame-inkomsten waren niet meer dan een kleinigheid in het kasboek. Maar okee, de afd. Modelvliegen is pakweg tien maal zo groot.
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.824
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dat vraag ik nu dus ook al 2 keer maar je krijgt gewoon geen antwoord.
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    KNVvL afd Modelvliegsport stelt vragen die ik graag weloverwogen wil kunnen beantwoorden. Net zoals (sport-)verenigingen openheid van zaken geven aan hun leden (bijv tijdens ALV), verwacht ik dat de afd Modelvliegsport openheid van zaken geeft inzake het blad Modelvliegsport. Volgens mij is de vraag die ik stel makkelijk te beantwoorden voor de afgesloten boekjaren. Daarnaast blijf ik graag weg uit aannames.

    Daar komt bij dat de bij de KNVvL aangesloten modelvliegverenigingen weer op hun beurt aan hun leden moet kunnen uitleggen dat de KNVvL-bijdragen goed besteed zijn.

    [Mijn vraag: In afgelopen 10 jaargangen (afgesloten boekjaren), wat was het exploitatieresultaat van de Modelvliegsport (het blad), per jaar?]
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2022
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Als ik mij niet heel sterk vergis, zal de knvvl zelf hier niet zo vlot gaan reageren, omdat dit in het verleden nog wel eens mis ging..
    in het kader, je kan het niet altijd goed doen, niet iedereen tevreden stellen.
    de leden die dit toen deden, hebben het communicatie deel aan de rest overgelaten.
    wat an sich logisch is, een account hier is vaak toch persoonlijk.

    maar, vermoedelijk hebben de heren / dames van de knvvl bij deze wel afdoende info om iets te kunnen..
     
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Het drukken, verpakken en verzenden van Modelvliegsport is een kostbare zaak. Ga er maar van uit dat de inkomsten uit advertenties onvoldoende zijn om deze kosten te dekken. Uit de inkomsten van de afdeling zal een aanzienlijk bedrag nodig zijn om het blad uit te kunnen geven. In de begroting zijn alle bedragen terug te vinden. De begroting is onderdeel van de documenten voor de jaarvergadering.
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2022
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Dank, N.P.S. dan ga ik buiten dit forum op onderzoek uit.
     
  16. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Misschien even ter verduidelijking,

    Ik heb een link naar de enquête hier geplaatst als lid van de commissie die opgericht is tijdens de algemene ledenvergadering van de KNVvL.

    De reden om de link hier te plaatsen is dat we als commissie graag in beeld willen krijgen wat de KNVvL zou kunnen bieden aan modelvliegers en we willen daarbij verder kijken dan alleen naar de leden van de KNVvL. De commissie denkt na over de toekomst van de KNVvL en vind het daarbij belangrijk om zoveel mogelijk modelvliegers c.q. bouwers te horen.

    Verder is het modelbouwforum niet de plaats waar de KNVvL communiceert. Op vragen over de uitgave van het clubblad zal je dus waarschijnlijk geen antwoord krijgen. De financiën van de afdeling modelvliegen binnen de KNVvL zijn verder ook geen geheim hoor. Ieder jaar is er een ALV waarin de financiën verantwoord worden. Ook de kosten van het magazine komen hier duidelijk in voor.
     
    wvr, jve en eric_laermans vinden dit leuk.
  17. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Mede dankzij de inzet van de KNVvL is het in Nederland nog mogelijk om hoger dan 120m te kunnen vliegen.
    Dus specifiek voor jou Bertus. Stel je voor dat je nog steeds zo enthousiast sleepte als 8 jaar geleden. Slepen tot 120m?!? Dan zou je wel heel veel sleepjes uit een accu halen

    Regelgeving zal altijd blijven veranderen en het is denk ik belangrijk dat we als modelvliegers ons verenigen in het gesprek met de overheid. Er zijn binnen Nederland 140 modelvliegclubs. De overheid gaat echt niet met 140 clubs individuele afspraken maken.

    Verder heeft de KNVvL ook gesprekken gevoerd met bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen toen die de afgelopen jaren ineens het hebben van een A1 / A3 certificaat gingen eisen in hun polis. Veel mensen hebben daar niks van gemerkt maar als je een nieuwe WA verzekering afsloot stond daar ineens in dat je alleen verzekerd was met een A1/A3 certificaat.

    Verder is het ook voor clubs en hun bestuursleden prettig dat door het aansluiten bij de KNVvL, een aantal zaken automatisch verzekerd zijn. De laatste jaren wordt er steeds meer hoofdelijke verantwoordelijkheid bij het bestuur neergelegd. Nou is het al lastig genoeg om mensen te vinden voor het bestuur van een club, dus beperking van de risico's is daarin erg belangrijk.

    Dus wat mij betreft heeft een landelijke overkoepelende organisatie wel zeker toegevoegde waarde. Op dit moment zijn er 3 landelijke verbanden. De Limburgse federatie, de SNMV en de KNVvL. Eigenlijk 2 want bijvoorbeeld voor de club waar ik lid ben in de kop van Overijssel is de Limburgse niet erg praktisch.

    Op het moment dat de club waarvan ik lid ben besloot zich aan te sluiten bij een landelijk verbond was er alleen maar de KNVvL. Daar zijn we dus bij aangesloten. En als er dan iets niet naar tevredenheid verloopt, dan geef je dat aan op de ALV, kijk of er meerdere gelijkgestemden zijn en onderneem actie ter verbetering.
     
    Vale Ouwe, Peter Den, eric_laermans en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Je gaat er altijd nogal prat op Gert-Jan dat je in je oneindige wijsheid ondanks je koppigheid altijd gelijk hebt, maar de kosten voor lidmaatschap van de KNVvL liggen toch echt lager als een abonnement op de FMT. Daarnaast is de FMT niet voor iedereen direkt leesbaar. Iets met taal?

    https://en.shop.vth.de/catalogsearch/result/?q=Fmt
     
    bdoets en Erik van Nes vinden dit leuk.
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De FMT kost 79 euro per jaar.
    Een KNVvL lidmaatschap kost voor clubleden 53,50 en voor een individueel lid, wat ik was, 86 Euro.
    Dus ja... ik heb weer gelijk in mijn geval.
    Het blaadje wat je krijgt als beloning dat je dat clubje blijft steunen is echt niet te vergelijken met een FMT.
    En taal.... de meeste modelbouwers begrijpen duits.
    Maar er zijn ook blaadjes in het engels, abonnementsgeld ligt vrijwel gelijk.

    GJ
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  20. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    In jouw geval heb je altijd gelijk.

    Het is alleen dat je jouw waarheid regelmatig als algemeen geldende waarheid presenteert dat het mis gaat. Als je meent dat iedereen wel Duits of Engels leest herlees dan nog eens draadjes waarin je zelf ook hebt gereageerd waarin mensen mopperen dat er geen Nederlandse handleiding is.

    Erik
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina