Enquête KNVvL

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door toostbeek, 1 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zie zelden een draadje dat er geen nederlandse handleiding is.
    Ik heb duits leren lezen en schrijven door modelbouw, catalogi, handleidingen.
    Ik ken zelf geen enkele modelbouwer die geen duits begrijpt en ik kwam toch op heel veel clubs en heb heel veel modelvliegers gesproken.
    Ik ken eerlijk gezegd ook niemand die me echt aan kan geven wat de KNVvL Modelvliegsport nu echt voor de modelvliegsport gedaan heeft.
    Ja uit een grijs verleden hoor je wel eens, ze hebben onze club geholpen met het veld, maar dat zijn verhalen van 10 jaar geleden.
    Zelf had ik vrij veel te maken met de KNVvL en behalve af en toe wat support als ik een sleepmeeting wilde organiseren kwam het niet.
    En dan leg ik ook meteen een link naar een huidig persoon dat bij de herstructurering van de KNVvL betrokken is.
    Christiaan Vis was destijds voorzitter van een club.
    Ik wilde daar een sleepmeeting organiseren waar ook niet KNVvL leden aan deel konden nemen, en ook buitenlanders.
    Christiaan was daar zwaar op tegen.
    Ik heb toen met de KNVvL alles geregeld, alles ging onder verantwoordelijkheid van de KNVvL, ook waren de niet KNVvL leden verzekerd en de club was volledig gedekt door de KNVvL.
    Met dank aan Paul Beks destijds.
    Maar Christiaan Vis liet het, ondanks alle hulp van de KNVvL niet doorgaan.
    Als andere voorzitters dan ook zo gaan reageren zoals hij destijds deed dan heeft de KNVvL al geen bestaansrecht, en ik roep al een paar jaar dat het geen bestaansrecht meer heeft.
    Maar dit is een discussie die nog wel 10 jaar door zal gaan, je hebt Apple en Android gebruikers en pro en contra KNVvL mensen.
    Ik ben altijd tegen geweest en altijd noodgedwongen lid geweest.

    GJ
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Kijk dat zijn nu net de voorbeelden waar ik moeite mee heb.
    Als je nu gezegd had Bertus dank zei de knvvl mag je nu 800 meter hoog dan had ik gezegd je heb een punt.
     
  3. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Als aanvulling : in veel gevallen heeft de KNVvL helemaal niets te zeggen over de vlieghoogte.
    Die wordt namelijk bepaald door de LVNL.

    Grt,

    Arnoud.
     
    Bertus vindt dit leuk.
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Iedereen die commentaar heeft ,weet het dus beter . Ben dan ook een vent en sta op en ga die vertegenwoordiging voor de modelvliegsport daadwerkelijk helpen met je betere kennis .
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  5. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ik vraag me af of de KNVvL, ook al was het de perfecte organisatie, veel aan de zaken had kunnen veranderen.
    Alles was allang in Europa besloten. De Staat der Nederlanden buigt.
    Net als nu met de boerendiscussie. Europa vraagt, wij draaien.

    Achteraf kunnen we zien hoe het beter had gekunt.
     
    Bertus vindt dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In Duitsland zijn de regels voorlopig wat anders dan in Nederland en daar is de duitse KNVvL ook zeer actief aan het lobbyen in de regering.
    Eigenlijk is er hier niet heel veel veranderd ten opzichte van een paar jaar geleden.
    Ook het DMFV bewijs is nu gewoon geldig, je hebt geen drone bewijs nodig.
    Maar in NL had iemand bij Modelvliegsport 2 petten op dus die is gewoon lekker meegegaan met het invoeren van het drone certificaat.

    GJ
     
  7. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    En wat is er in Nederland dan allemaal veranderd?

    Je moet jezelf registreren bij de RDW en een nummertje op je toestel plakken. Voor wildvliegers is er het 1 en ander veranderd, maar dat is in Duitsland volgens mij ook zo.

    In clubverband is een certificaat ook geen vereiste. Niet door de overheid opgelegd tenminste. Sommige clubs hanteren wel een clubbrevet of een KNVvL brevet, maar dat was al zo.

    Als je op de Wasserkuppe wil vliegen, moet je als Nederlander volgens mij ook een A1 certificaat hebben
     
  8. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Wat is in hemelsnaam de toegevoegde waarde van dat rdw nummer ? Je vliegtuig gaat er niet beter van vliegen. ;)
    Registratie is geen argument, al mijn modellen hebben een adressticker met telefoonnummer en emailadres.

    Het enige positieve dat ik kan bedenken is dat "iemand" er geld aan verdiend.

    Grt

    Arnoud.
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Ff nadenken dan weet je het zelf ook. Dat numner is veroorzaakt door de enorme toename van drones, ook onze vleugelvliegtuigen heten nu opeens drones. Natuurlijk heb jij adresstickers op je toestellen, maar juist de mensen die niet zo zorgvuldig zijn met regeltjes hebben dat ook wel eens niet, en laten juist die nou kans lopen wel eens op vervelende plekken uit de lucht te vallen... daarom zijn inmiddels bij mijn weten overal die nummers verplicht, ook in het buitenland, ze willen graag na kunnen gaan wie z'n toestel grote schade heeft veroorzaakt. Of een modelvliegtuig op het Binnenhof geland heeft, om maar eens iets te noemen. Zonder al die wildvliegdrones was dit nooit nodig geweest, pech gehad. Maar zeker geen blunder van de knvvl, zonder die waren het waarschijnlijk massief stalen plaquettes geweest.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  10. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Maar die wildvlieg drone blijven nu nog steeds wildvliegdrones!

    Of denk je dat de vliegtuigspottende wildvlieger een nummer op z'n drone gaat plakken! Die kijken wel uit natuurlijk
     
  11. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Dat raakt aan een kernvraag: ben je lid van een vereniging of organisatie alleen vanwege het rendement betreffende jouw specifieke belangen, oftewel consumentisme, of vanuit idealisme voor het beste voor het grote geheel.
    Of de KNVvL wat dat laatse betreft de laatste decennia voldoende gepresteerd heeft kan ter discussie staan.
    De poging om met dit initiatief hier eens iets aan te doen is voorlopig te prijzen.

    Wel nee, GJ komt zoals gewoonlijk sterk en heftig uit de hoek maar net als wij allemaal, soms zeggen we dingen die hout snijden en soms is het klets.
    Het is wel duidelijk dat het functioneren van de KNVvL nog volop op een zelfs emotionele wijze ter discussie staat.

    Terzijde:
    ;)vlutblaadje: dat is geen Duits, maar ook geen Nederlands, maar, ik heb sinds dit jaar een abo op het FMT en zoek nu alweer uit hoe ik er weer vanaf kan komen: wat is dat tot een flutblad verworden zeg!
     
  12. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Dank je bdoets, ik ben op de hoogte.
    Het is alleen jammer dat de "gewone" modelvlieger ,die in principe niets verkeerd doet, hier de dupe van wordt.

    Ben benieuwd wat de volgende "aktie" zal zijn.
    Een drone certificaat zal op den duur ook wel verplicht worden (een drone is tenslotte een modelvliegtuig, daar komen we niet meer vanaf), ben echter al reeds "gratis" voorzien. ;)

    Toch wel weer aardig om te lezen hoeveel emotionele reakties het woord "KNVvL" oproept. :D

    Grt,

    Arnoud.
     
  13. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Dat is nog al een dingetje. Zeker in deze tijd.
    WIE heeft je gedwongen?
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    De club toch, ik vloog op Ypenburg en daar moest je lid zijn van de KNVVL.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het gaat niet om dat stickertje maar om het feit dat dat stickertje een handvat is voor handhaving. Het feit dat een eigenaar te achterhalen is, is alleen maar een bijkomend voordeel. Zonder die verplichting tot een stickertje kan oom agent niks als iemand iets doet wat niet mag, maar er geen sprake is van "heterdaad", en MET dat stickertje is in geval van schade of ongelukken die iemand die iets doet wat niet mag achterhaalbaar...
    Resultaat: die vliegtuigspottende wildvlieger die zit niet met het probleem of hij wel of geen stickertje op zijn drone plakt, die vliegtuigspottende wildvlieger zit met het probleem dat zijn wildvliegende vliegtuigspot-activiteit nu opeens een heel stuk risicovoller geworden is.... voor HEM...

    Dat is het idee er achter tenminste...
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volgens mij is DAT het oude zeer.... Dat je iets moest doen wat je eigenlijk niet wilde...

    Weet je... ik wilde eigenlijk ook geen motorrijbewijs halen.... De pest was alleen dat ik motorrijden zo gaaf vond.

    Deal with it...
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, nee hoor.... Dat is iets wat gewoon bij wettelijk besluit is gedaan, en waar echt absoluut geprobeerd is dat tegen te gaan.
     
  18. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Wat ben ik blij dat ik niet meer vlieg.
    Van al die regeltjes en gedoe ben ik gelukkig af.
    Niet meer bang te hoeven zijn als je op 900 of 1200 meter lekker in een bel hangt op controle of gedoe.
    Want laten we eerlijk zijn zweven met een grote zwever is pas echt lekker omdat je hoog kan.
    Ja bij 300 meter begon ik al aan landen te denken.
    Nee dat mochten we hier niet neer zetten, want ze zouden een meelezen van hogerhand in de totale controle staat Nederland.
    Laat je toch niet gek maken door wie dan ook.
    Alle regels die ze bedacht hebben gaan gewoon door met of zonder knvvl.
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  19. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .

    Dus als ik het goed begrijp wil jij wel lid blijven van een Vereniging die er aan meewerkt dat jouw hobby steeds meer terrein verliest @serge pot?

    De KNVvL had er o.a. voor kunnen zorgen dat het certificaat geen €80,00 zou gaan kosten waardoor er voor nieuwe instromers de drempel veel hoger is geworden om te starten met modelvliegen. Maar wie had er ook weer belang bij binnen de KNVvL omdat zijn bedrijf certificaten kon verstrekken?

    Sorry maar zo'n club wil ik niet ondersteunen laat staan me er voor inzetten en al helemaal niet als men dit soort misstanden niet wil zien en ik dus maar beter mijn bek kon houden hier. Nee dan is stoppen met de hobby de enige en de beste oplossing want dan heb je minder irritatie van andere die met dit soort oneliners een terechte discussie neer willen slaan.;
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  20. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Het is toch algemeen bekend dat dit certificaat ook zonder kosten is te behalen. Mijn certificaat heb ik behaald bij de Oostenrijkse luchtvaartinstantie. Omdat het een Europese regeling betreft is dit certificaat ook in Nederland geldig. Bovendien, als je lid bent van en op het terrein vliegt van bij een van de drie koepelorganisaties aangesloten vereniging, is het bezit van het certificaat niet nodig.
     
    Erik van Nes en wvr vinden dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina