Enquête KNVvL

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door toostbeek, 1 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.310
    Locatie:
    REO
    Heb A1-A3 ook kosteloos behaald. Niet echt een zinvol examen qua kennis maar wilde ik graag omdat ik regelmatig buiten ons veld vlieg. Denk aan de duinen en op de Wasserkuppe.

    Bijzonder hoe er zonder kennis enorme meningen worden verkondigd.

    Erik
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    grappig dat wanneer er in ons gebied van de modelwereld een beetje aan de regels wordt geknutseld, en er opeens iets met "regels!!" gedaan moet worden, een stevig deel opeens de hooivork pakt..
    In de club bij ons hadden we op een bepaald moment veranderingen doorgevoerd, en eigenlijk allemaal zaken die gewoon qua veiligheid ontzettend simpel waren.
    regels zoals: geen toestellen aansluiten tussen publiek, dat doen we op het veld.. dit na meerdere incidenten
    opeens een complete anti bestuur beweging en een hoop gezeur.

    nu zijn we een paar jaar verder, en ziet niemand het als regels, maar gewoon veilig denken.

    Wat is nu het punt?
    - vroegah mocht je 600 voet, 200 meter +/-. Nu mag je als wildvlieger 120 meter (als je op de goede plek staat), clubs mogen afspraken maken.
    - er moet een sticker in je toestel. vroeger zette je daar een epistel in met nummers, namen etc. nu heb je aan 1 nummer genoeg. officieel.
    - buiten clubs zul je een a1/a3 moeten hebben. al is het handig als je hem zowieso hebt.
    kosten kunnen hoog zijn, maar kunnen ook 0 zijn.. zoals overal, zoek en gij zult vinden.

    de agent kan nu tenminste zonder al te veel kennis al gericht handhaven.
    geen nummer = fout.
    dat a1/a3 bewijs geeft in theorie een haartje kennis over de mandragende luchtvaart, in theorie weet je dan iets beter waarom je op sommige plekken niet mag vliegen.
    of hoe je dit controleert.
    de werkelijk foutwillende persoon, of notoir regel omzeilend individu is nu gewoon makkelijker aan te pakken.
    we rijden niet met auto's, met een relatief laag risico gehalte. of boot..
    die luchtgaande dingen kunnen wel een serieuze bedreiging vormen. in zoverre snap ik enerzijds niet dat de regels niet veel verder gaan..
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  3. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Het gaat mij erom dat dit ook in Nederland had gekund en je daarvoor niet over de grens zou moeten kijken. En waarom is dit niet in Nederland mogelijk gemaakt dat het gratis werd, omdat er iemand in het KNVvL bestuur zat die er blijkbaar belang bij had dat er een behoorlijk bedrag betaald moest worden voor een certificaat.

    Die vrijstelling is maar tijdelijk want in de toekomst wordt een certificaat waarschijnlijk ook verplicht op modelvliegclubs. Als het certificaat gratis zou zijn in Nederland zou ik me er kunnen berusten maar dat is het (nog) niet.
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Vindt het wel merkwaardig dat een simpel A1-A3 certificaat slechts 5 jaar geldig is. Daarna mag je het opnieuw behalen. Een rijbewijs of bij voorbeeld een vak- schooldiploma vereist veel meer kennis en is levenslang geldig.
     
  5. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.310
    Locatie:
    REO
    Vaarbewijs zelfde verhaal. Zolang je ademhaalt blijft je vaarbewijs geldig. Geldigheidsduur is een examenvraag. Onbeperkt het juiste antwoord.

    Misschien zit daar ng een ingang om dat voor A1-A3 ook te doen/maken.

    Erik
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Huh... op mijn leeftijd is mijn rijbewijs ook maar 5 jaar geldig...
     
    Peter Den, serge pot en AHoogendijk vinden dit leuk.
  7. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.310
    Locatie:
    REO
    Vaarbewijs blijft geldig.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vaarbewijs kreeg je bij invoering als je aan kon tonen dat je zoveel jaar een boot had.
    Dus de waarde is net zoiets als een KNVvL veiligheidsbrevet.
    Nul.

    GJ
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.551
    Locatie:
    Ede
    Aardig kortzichtige reactie .
    Het certificaat wat je niet behoeft te hebben zolang je clubgebonden vliegt is nog steeds gratis te halen in de Europese Unie landen .
    Het exploitant en nummer is bij eerste inschrijving wel een 21 euro geweest en bij jaarlijkse verlenging wel een 11 euro .
    Ilt heeft juist via de stille trom samen met easa de nieuwe wet willen doordrukken en ons in eerste instantie maar 80 meter willen geven .mede dankzij de KNVvL en Limburgse federatie zitten we bij de hierbij aangeschreven vliegclubs op 300meter plafond en de overige clubs op 120 meter .
    Dat de KNVvL steken heeft en laat vallen is bekend . Maar dat is enkel te verbeteren als we met onze allen de enigste vertegenwoordiger die wij hebben naar politiek Den Haag te helpen om hier beter strijdbaar in te worden .
    Opgeven uit eigen onkunde is echt de domste stap die je kunt doen in mijn ogen .
    Dat is net als zelfmoord ,dat is wel het laatste wat ik zou doen ....
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Klopt. Vanaf 75 jaar wordt je elke 5 jaar opnieuw gekeurd. Niet op rijvaardigheid en kennis van de verkeersregels maar een lichamelijke test. De rijvaardigheid en de kennis van de verkeersregels wordt na het behalen van het roze kaartje nooit meer getest, behalve in zeer uitzonderlijke gevallen.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Kleine nuancering..
    soms kun je vanuit de overleggen ook wel eens teveel weten.
    als je weet wat alle achtergronden zijn, en weet waarom alles wordt ingesteld..
    en je maakt daar een opleiding voor..
    dan ben je soms benadeeld.
    en een ander, die domweg leest wat de regeltjes zeggen ziet grijze gebieden, en ketst hem op een vele malen simpeler manier in.
    kan die man niets aan doen. denk ik.

    daarbij, heb je eens een vakidioot met kennis op een logische plek zitten, is het weer niet goed..
    zet dan mensen in zo'n bestuur die helemaal niets met modelbouw te maken hebben, dan kunnen ze ook geen raakvlakken hebben.
    gaat alleen alles op zijn kop...

    En het feit gratis in het buitenland..
    nederland is wel vaker de liefste van de klas.
    als we even de code 95 voor chauffeurs pakken.
    in nederland MOET er zoveel uur aan gespendeerd worden,tegenwoordig ook volle dagen in een lokaaltje zitten..
    een lesinhoud op een niveau dat je er in de regel met een uur wel doorheen bent. Hollandse chauffeurs zijn daar echt wel ff mee bezig.
    een pool legt ergens een beetje geld neer, en krijgt het er zo bij geschreven.
    In het kader: alles hetzelfde binnen europa.

    nederland vind gewoon belangrijk dat de onderwijzende vakgroep voldoende te doen heeft...
    dat is absoluut niet alleen in de vliegerij, dat gaat over alle takken van sport heen.
    die diploma drang binnen nederland slaat in feite nergens op.
    alleen heb je er wel mee te maken..
     
    wim eon vindt dit leuk.
  12. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Niet juist: de 300 meter geld voor alle clubs.
    De 300 meter alleen voor de KNVvL en de Limburgse clubs heeft zich lang gehandhaaft in het overleg maar is uiteindelijk toch universeel doorgevoerd.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.551
    Locatie:
    Ede
    Top bedankt voor de correctie :beer::thumbsup:
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  14. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    De enquête is gesloten. Bedankt voor alle input. De rapportage komt beschikbaar zodra het kan.
     
    ramses en serge pot vinden dit leuk.
  15. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Het exploitantnummersysteem is een slecht verzonnen oplossing, de jaarlijkse verlenging slaat echt nergens op en is pure geldklopperij. Het zou zogenaamd zijn om de registratie up-to-date te houden, maar aangezien het exploitantnummer gekoppeld is aan je BSN is de registratie sowieso al up-to-date. Verder zegt het totaal niets over je toestellen en is misbruik van het nummer heel eenvoudig. Een kwaadwillende kan gewoon met jouw nummer gaan vliegen en als er dan iets gebeurd dan wordt jij er als eigenaar van het nummer op aangesproken als de kwaadwillende met de noorderzon vertrokken is. Zie dan maar eens te bewijzen dat het jouw toestel niet is...
    Als het systeem nu een uniek (volg-)nummer per toestel zou leveren en dat je het toestel met de kenmerken en foto's zou moeten registreren dan zou er er nog iets voor te zeggen zijn dat je jaarlijks zou moeten verlengen. Dan zou je als eigenaar ook beter beschermd zijn tegen misbruik dan nu het geval is. De drie karakters achter het nummer beschermen nu alleen in het geval er een controle is waarbij de vlieger wordt aangetroffen bij het toestel en zijn papieren moet laten zien, maar da's dan ook het enige. Niet dat ik wil dat je voor elk toestel apart zou moeten betalen, maar dat zou de kosten die ze nu rekenen wel beter uit te leggen maken.
    Als je het huidige nummer vergelijkt met een kenteken op een auto dan maak je een denkfout omdat het exploitantnummer niets zegt over het toestel, maar uitsluitend een koppeling is met de eigenaar (BSN nummer dus). Als je de auto verkoopt dan blijft een kenteken bij de auto horen en bij het exploitantnummer dient dit vervangen te worden door het nummer van de nieuwe eigenaar.

    Ik heb het nagevraagd bij de RDW en die raadden mij aan om het nummer niet teveel in het zicht op het toestel te plaatsen om misbruik te voorkomen. Je BSN nummer houd je ook voor jezelf en plak je ook niet overal op immers.

    Om de kosten even te relativeren, per 2021 is ook de registratie van landbouwvoertuigen ingevoerd om de weg op te mogen... Dat kost eenmalig € 18,= als ik het wel heb. Hoezo is dat wel up-to-date genoeg en onze (huidige) registratie niet? :frustie:
     
    wim eon vindt dit leuk.
  16. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    Dat is wel de essentie van zelfmoord ja...
    .
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    landbouwvoertuigen.. grapjas..
    de registratie kost eenmalig iets, wil niet zeggen dat je hem krijgt. Onze registratie krijg je ook meteen zonder verdere controle, mitsen of maren.
    een nieuwe machine loopt waarschijnlijk zo door de keuring, wat oudere machines moet soms nog redelijk wat aan verbouwd worden. en dat kan dus een paar keer een nieuwe registratie kosten..
    vanuit die kentekenplicht is men al bezig voor een apk plicht, dus in feite gaan de landbouwmachines opeens van volledig vrij (alleen verzekering en trekkerbewijs) naar compleet alle duimschroeven aangedraaid.

    daarbij is die kentekenplicht met name in het leven geroepen omdat er gewoon ongevallen mee gebeuren, en er tot nu toe geen manier was om die dingen te onderscheiden.
    als de hele straat met 1 merk en type rijdt.. zeg jij maar of nr 1 of nr 5 tegen je auto heeft gezeten. zelfs al heb je het op video, heb je nog niets.
    en de meeste mensen kennen de types en merken niet, die melden gewoon dat er zo'n ding met grote wielen schade heeft gemaakt. ding heeft geen schade, dus daar zie je niets aan.


    Qua nummer:
    aangezien ons nummer inderdaad redelijk persoonlijk is, heb ikzelf gebruik gemaakt van het regeltje dat het nummer zonder gereedschap bereikbaar moet zijn.
    dus zit het bij mij overal onder de kap, ergens.
    zo heb ik ook een mooi plaatje gemaakt, voor alle toestellen hetzelfde.
    dus iemand die mijn nummer zo opdreunt of misbruikt, zou ook dat plaatje moeten hebben..
    in zoverre kan ik vrij goed aannemelijk maken dat een toestel werkelijk van mij is of niet.

    De echte drones staan meestal op serienummer wel ergens ingeschreven.
    via apps die erbij nodig zijn etc. serienummer aan een account.
    dus dan kunnen ze jouw nummer erin plakken, maar dan heb je vrij vlot duidelijk dat jij er niets mee te maken hebt.

    In zoverre, enige registratie lijkt me niet erg.
    als je gewoon ter goeder trouw je ding doet.
    net zoals je creditcard of bankpas moet je ff kijken waar je hem plakt, ikzelf zou hem inderdaad niet vol in het zicht zetten.
    en dan nog: wat kunnen ze er mee...
    geloof niet dat de politie daar nou werkelijk veel waarde aan hecht als blijkt dat iemand jouw nummer heeft gepikt.
    zou vrij onlogisch zijn als jij met een toestel van jezelf, onder je eigen nummer, moedwillig iets of iemand schade toebrengt..
     
  18. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    ikzelf vraag me echt af of dat exploitantennummer wel zo goed is....
    ik ben wellicht wat achterdochtig aangelegd maar ik denk van :
    wat nou als ik voor een paar tientjes een een oud brandstofkissie van marktplaats koop en ik plak het nummer erop van een medevlieger waar ik een hekel aan heb en ik vlieg dat ding op zondagochtend volgas door het raam in de volle kerk........ niemand die kan achterhalen dat ik die kutstreek heb geflikt en die kerel waar ik een hekel aan heb krijgt me toch een bult gezeik...... ontken het dan maar eens als gedupeerde !
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Waarom zou je zoiets doen met je eigen nummer?
    Waarom zou iemand die al jaren gewoon weet wat ie doet (hopen we dan) opeens binnen de bebouwde kom vol tegen de regels zijn toestel door een raam jagen?
    daarbij val je wel enigszins op als je dicht bij een kerk met zender en toestel gaat rommelen, vanaf grote afstand op een raam mikken wordt lastig :D
    iig, als onderzoekende instantie zou wat vraagtekens hebben..
    en een goede kans dat de naam van de meneer in kwestie vrij vlot van tafel gaat, en de jouwe erop komt.

    denk ook niet dat we zover moeten denken..
    De plicht is er. Bij grote vliegtuigen ook.
    is europees.. doe je geen fluit an.
    nummer beetje wegduwen in het toestel. klaar ben je
     
  20. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    het is wat vergezocht en qua details wat extreem, maar zeker niet onwerkelijk.

    ander voorbeeld:
    stel dat je een groepje jongelui hebt en eentje heeft een drone.... een ander vind dat ook gaaf maar wil niet al die rdw en certificaten gaan halen
    dan zou het zomaar kunnen dat ze het rdw nummer overnemen en een certificaatje kopieren zodat ze bij een controle de mogelijkheid hebben om onder een boete uit te komen
    ja... in de ideale situatie moet je je legitimeren maar je kan er goed mee weg komen als je toevallig geen id kaart bij je hebt en je naam/adres opnoemt en tevens laat zien dat je een A1/A3 certificaat hebt en een keurig nummer zoals het hoort.........
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina