Entrenador aribattico BARON

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Midas, 30 mrt 2021.

  1. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Assen
    Op outerzone trof ik een wat eigenwijs LB kistje aan, dat mijn aandacht trok.
    Omdat ik een nog nieuwe MAGNUM 4cc van de buurman had gekregen, was dit de kist waarin hij zijn werk kon gaan doen.
    Mijn CNC frees aan het werk gezet om de ribbetjes te frezen en binnen een dag was de vleugel al grotendeels klaar. Ook het rompje bleek makkelijk en vlot te bouwen.

    Baron.jpg P1080318.JPG
     
    Bruno van Hoek, HansH, janhein en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.728
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Zo'n (redelijk moderne) 4 cc (ongetwijfeld met Schnürle spoeling) heeft de neiging om steeds naar een 2takt regime toe te willen.
    Dus één keer opschakelen vanuit viertaktloop en weg is 'ie...
    Vervolgens is het een race door de figuren of gewoon rechtuit...
    Om met zo'n motor het vlieggedrag toch enigszins aangenaam te houden wordt vaak een prop met minder spoed gebruikt dan bij echte LB motoren gebruikelijk is.
    Heb je op een Fox 35 een 10 x 6, op een ST 60 een 13 x 6, op zo'n venijnige 4 cc is een 10 x 4 vaak een oplossing....
    Motor loopt dan op een vette 2 takt in plaats van een volle viertakt bij vlakke vlucht.
    Je moet dan denken aan een toerental rond de 10-11.000.
     
  3. CL carrier

    CL carrier

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    253
    Bruno heeft een punt, wat ook wil helpen is de compressieverhouding verlagen.
    Dat kan met een draaibank, maar ook met meer koppakkingen, probeer on te beginnen 2 of 3 extra koppakkingen.
    Magnums zijn mijn inziens ondergewaardeerde motoren, voor hun prijs.
    Leuk model trouwens, 70 'ter jaren?

    MVG

    Max
     

Deel Deze Pagina