Eon 600

• Topicstarter Topicstarter boksken
  • Startdatum Startdatum
B

boksken

Guest
Heeft er al iemand de EON 600 gebouwd met ailerons onder jullie, zou dit te doen zijn?

Waarom zou dit niet te doen zijn? De EON 600 is een goede zwever. Hou er wel rekening mee dat voor een goede bestuurbaarheid via de ailerons de V-stelling verminderd moet worden.

N.P.S.

Moet dit berekent worden, of is dit in te schatten.
De grootte van de ailerons is dit ook te berekenen, worden ze op het uiterste van de vleugel geplaatst, of dicht tegen de romp.
Dank bij voorbaat.

De ailerons worden ingebouwd in de opstaande "oren" van de vleugel. Een breedte van 40 á 45 mm lijkt me goed. De lengte van de oren van de EON en dus de lengte van de ailerons kan ik niet goed inschatten. Als de ailerons te kort worden kan je de oren wat langer maken en het middendeel van de vleugel iets korter. Denk er aan de V-stelling van de oren te vermideren. Misschien ook de V-stelling van het middendeel. Ailerons en veel V-stelling vliegt heel slecht. Een dergelijk ingreep gaat natuurlijk ten koste van de goedmoedige vliegeigenschappen van de EON.

Een Spectra elektrozwever van Great Planes (spanwijdte 200 cm) heb ik ook voorzien van ailerons in de opstaande oren. De afmetingen hiervan zijn 360 x 45 mm. De V-stelling van de oren is flink verminderd en dit alles werkt prima.

N.P.S.

Laatst bewerkt:
Ik dank je vriendelijk voor je uitleg, nu nog het plan bestellen bij FMT

het is niet aan te raden om ailerons in de EON 600 te bouwen. Hier heeft een artikel over in de FMT gestaan. De bestuurbaarheid wordt er niet beter op. Wel is het aan te bevelen om er remkleppen in te bouwen.Ook dat is beschreven in de FMT. Ik zal het artijeltje opzoeken.

Eon-600

Hoi,
Ik heb deze electro zwever óók gebouwd!
Het is in een woord: GEWELDIG!
Ik heb veel zwevers, van een Solution XXL electro tot een 6 meter Qaulquappe S electro.,
maar de EON gaat altijd mee naar het veld.
Een aanrader voor iedereen.
Bouw hem maar zónder rolroeren, dit wordt n.l. afgeraden door MFT.
Wél remkleppen inbouwen.

Succes!

Piet

Er is al een draadje over de EON 600. Heb ik jaren geleden gestart :rolleyes:
Helaas werkt de zoekfunktie niet en na wat speurwerk heb ik hem gevonden.
http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=4179

Was nog in het tijdperk waarin brushless en lipo's nog kapitalen kosten.
Ik heb de zwever niet zo lang in mijn bezit gehad. Ik heb hem redelijk vlot weer verkocht. Persoonlijk vond ik de Spectra van GreatPlanes lekkerder vliegen.

zijn er mensen die weten welk hout (diktes) en andere benodigdheden je moet hebben voor de Eon. of staat alles duidelijk in de tekening?
En mbt de vleugelpen welke moet je nemen of moet je deze zelf maken?

Gr

De tekening bevat alle gegevens over de gebruikte houtsoorten en diktes. Dit is voornamelijk veel 2 mm balsa voor de vleugel opbouw, 3 mm balsa voor de rompopbouw, 3 mm tripex voor de spanten.De FMT heeft hiervoor een materiaallijst gestaan.
De vleugelverbinding is gemaakt van 5 mm staal.
Mijn nieuwe EON heeft afgelopen week zijn maiden gehad. Bij veel wind vloog het toestel prima.

Gewicht 1300 gr. Ik heb deze versie met kleppen in de vleugel uitgerust en de romp is in de glasmat met G4 gezet.
IMG_0081.JPG

IMG_0082.JPG

Wauw Lyckele. Ik ga je volgen! Theo: bij mij werkte de zoekfunctie steeds ook niet totdat ik erachter kwam dat je even de asciitekens in het afbeeldingskader moet intypen. Niet vergeten soms? (sorry, offtopic)

Back