EPO foam spuiten!

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door marwin, 27 mei 2010.

  1. marwin

    marwin

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Beste mensen,

    Ik heb een aantal zoek opdrachten gedaan, maar kan eigenlijk weinig vinden over het spuiten/verven van EPO foam (schuim)

    Aangezien dit een steeds vaker voorkomende martiaal soort is, vooral in de vliegtuigen hoek dacht ik maar eens hier de vraag te stellen aan jullie:

    Welke verf soort(en) kan je gebruiken voor EPO zonder dat er gaten in het martiaal vallen. En welke verf soort blijft het best zitten!

    Bijvoorbeeld: Gaat spuitbus acryl verf bij de gamma werken, want hier zit ook drijfgassen in of moet je die speciale spuitbusjes halen bij de modelbouw-winkel, enz enz.

    Graag tips & tricks.

    Alvast bedankt.
     
  2. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    effe abotje :p
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik heb een tijdje terug enig onderzoek in deze richting gedaan, het ging mij om het spuiten van depron maar dat komt ongeveer op hetzelfde neer naar mijn ervaring.

    Ik had een hele partij oude spuitbussen-met-nog-wat-erin van uiteenlopende merken in de schuur staan, die heb ik allemaal geprobeerd op een afvalstuk Depron. Ze bleken allemaal het materiaal aan te vreten... op 1 na.
    Dat was een hele oude; ik ben naar de verfwinkelier bij mij in de buurt gegaan (Sprong in Hilversum) en hem het probleem uitgelegd. (Ik heb hem ook verteld dat als hij een geschikte spuitbus kon leveren het halve Modelbouwforum bij hem zou komen bestellen...)

    Het bleek dat die éne spuitbus van een fabrikant kwam die inmiddels al twee keer door een andere fabrikant was overgenomen... en wat daar inmiddels vandaan kwam bleek (praktijkproef) ook Depron te vreten.
    Ik moet zeggen, dat als je zoiets wil uitzoeken een ouderwetse vakman, die zich voor de probleemstelling interesseert een geweldige hulp is. Sprong is er zelf ook Internet voor wezen afzoeken! Maar een echte oplossing hebben we dus niet kunnen vinden.

    Acryl doet zelf niks vervelends met depron of EPO, het probleem is het gebruikte drijfgas, dat in vloeibare vorm het schuim oplost.
    Waarschijnlijk zijn er best wel drijfgassen te vinden die minder agressief zijn (die ene oude bus van mij bewijst het) maar kennelijk zijn ze voor de fabrikanten niet interessant...

    De grap is natuurlijk, dat het drijfgas alleen schuim oplost als het er in vloeibare vorm op komt. En dat terwijl het zijn functie eigenlijk doet door te verdampen... hier klopt dus iets niet. Het drijfgas moet verdampen om de verf uit de bus te krijgen, maar in de praktijk komt er nog genoeg vloeibaar gas mee om het schuim op te lossen.

    Eén manier -die wel degelijk werkt, heb ik zelf vastgesteld- is, om van wat grotere afstand te spuiten. Al vanaf 50 cm zal je zien dat het schuim bijna niet meer oplost; nog iets verder weg en er is niks meer aan de hand. Nadeel is natuurlijk dat je zo niet meer nauwkeurig kan spuiten, en heel weinig dekking overhoudt. Veel lagen spuiten dus, en in een ruimte waar je rustig stank en verfnevel kan verspreiden... Afplak-precisiewerk wordt natuurlijk wel erg moeilijk en tijdrovend.

    Een andere optie is misschien (en dit heb ik niet uitgeprobeerd) om eerst wat drijfgas te laten ontsnappen. Het uiteindelijk gevolg kan zijn dat je niet de hele bus kan leegspuiten. Maar in die bus zit altijd meer gas dan nodig is, en juist dit draagt ertoe bij dat er gasdruppeltjes mee naar buiten komen bij het spuiten. Hoe minder druk er in de bus zit, des te meer kan het gas in de bus zelf verdampen en in gasvorm naar buiten komen.
    Voor wat je bijvoorbeeld bij de Action voor een bus acrylverf betaalt, kan het niet veel kwaad om eerst een deel drijfgas weg te laten stromen (bus op z'n kop houden en spuiten). Ook al voel ik me dan meteen weer schuldig tegenover eerder genoemde behulpzame verfwinkelier... maar zijn prijs ligt iets van zes keer zo hoog...

    In alle gevallen ontkom je er niet aan om eerst een proefje te spuiten op een onzichtbare plek of op afvalmateriaal. Of natuurlijk een airbrush-setje aan te schaffen, want acrylverf met lucht als drijfgas gaat ook heel goed!
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2010
  4. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    ik DACHT dat de bussen die nu bij de action te koop zijn (acryl) wel goed waren?

    Ik doe het nu met de hand (acryl uit een tube en kwast).
     
  5. marwin

    marwin

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Bedankt voor het delen van jullie ervaringen!

    Als eerst ben ik er nog niet helemaal over uit of EPO echt de zelfde eigenschappen heeft als depro. Ik denk het namelijk niet! Daarbij lees ik hier en daar dat EPO meerdere soorten lakken kan dragen, maar mensen die er ook werkelijk ervaring mee hebben en mij met zekerheid kunnen vertellen dat ik die bepaalde lak kan gebruiken, ben ik nog niet tegen gekomen op dit forum.

    Kijk ik kan natuurlijk de speciale spuitbusjes halen bij de modelbouw winkel, maar daar betaal 7.50 euro voor echt schandalig weinig verf in een spuitbusje die voor de helft is gevuld.

    Wat ik ook anders kan doen, is potje acryl verf op waterbasis nemen en met een roller aan de slag gaan, maar ik ben van mening dat je met roller lang niet zo'n mooie dekking krijgt als met een spuitbus!

    Andere optie is de airbrush, maar dan moet ik eerst gaan investeren in een airbrush set en compressor, en dit alles voor mijn eerste vliegtuig vind ik een beetje te ver gaan!
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik weet niet wat je met "nu" bedoelt maar een maand of vier geleden in elk geval niet... (voor depron dan)

    Kan best, maar ik denk dat het in de praktijk niet heel veel zal schelen. Je moet trouwens zowiezo altijd even proefspuiten op een onzichtbaar plekje hè...
    Met andere woorden: Koop die Action bus, laat de helft van het gas weglopen, en je hebt grote kans dat je probleemloos kan spuiten voor 1 euro...
    Volgens mij is de truc van speciale modelvouw-spuitbussen juist: er zit minder verf in, daardoor hoeft er minder gas in, daardoor komt er geen vloeibaar gas uit. De doorsnee gebruiker wil alle verf op kunnen spuiten, dus zit er in een doorsnee bus extra veel gas; als de verf op is, zit er nog steeds gas in. Maar als je begint met weg te laten lopen wat je aan het einde zou overhouden...
    Ik denk dat de dekking minstens even goed is (niemand hoeft met een roller 2 lagen aan te brengen, met spuiten is dat vrij normaal). Of het oppervlak even mooi wordt is afwachten.
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2010
  7. Jan Weststrate

    Jan Weststrate

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    292
    Locatie:
    x
    Hallo,

    Ik heb mijn Elektro Junior S van Graupner gespoten met de spuitbussen van de Action, rood en zwart. Het materiaal is Solidpor, ik denk dat dat hetzelfde spul is als EPO, of Elapor of hoe ze het materiaal ook noemen.

    Hierbij heb ik niets gemerkt van materiaal dat opgelost werd, het werkt prima, en voor heel weinig.

    Groeten,
    Jan
     
  8. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    En ja, hoe blijft het zitten? Als het vliegtuig een paar keer op het gras geland is, zit alles er dan nog op?
     
  9. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Je moet erg opletten bij het door elkaar halen van typen schuim. Elapor is expanded Polypropyleen, veel andere schuimen zijn op polystyreen basis, al dan niet met rubbers of andere kunststoffen erin voor het verbeteren van de taaiheid.
    Polypropyleen is goed bestand tegen chemicalien die je in veel spuitbussen vindt. Polystyreen juist niet. Ik vermoed dat met name het oplosmiddel dat in de lak zit om hem vloeibaar te houden de problemen veroorzaakt. Door van ver af te spuiten zijn die een stuk verder verdampt en richten minder schade aan. Ook zal de hechting hierdoor afnemen. Er zijn bussen Styrocolor in de handel speciaal voor het spuiten van kwetsbaar schuim. De betere modelbouwwinkel heeft dat spul wel staan. Alternatief is een tube acryl en een airbrush of rollertje/kwast.
     
  10. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Ik heb het cockpit-kapje van m'n Easystar gisteravond met Action-verf gespoten. Dat werkt prima. Ik weet niet of dit hetzelfde materiaal is.
     
  11. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Dat is EPP
     
  12. marwin

    marwin

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Zuid-Holland
    EPO= Expanded Poly Olefin

    Maar we weten nog steeds niet of het goed bestand is tegen chemicaliën! En ik durf het niet testen op mijn vliegtuig!
     
  13. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Net nog even wat research gedaan. EPO is Expande PolyOlefin. Dan weet je helaas nog niets want de familie van de polyolefinen is groot. Het kan Polyethyleen zijn, polypropyleen etc.. etc.. of een mix daarvan. Elapor valt dus onder dezelfde noemer. Depron is van hetzelfde materiaal gemaakt als ordinair piepschuim.
     
  14. marwin

    marwin

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Zuid-Holland
    ;) we dachten het zelfde :)

    MMMmm... dit maakt het allemaal niet echt duidelijker!

    Sommige Engelse sites zeggen, dat je het met alles kan bespuiten, andere weer niet :confused:
     
  15. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Over het algemeen kunnen deze kunststoffen erg veel hebben. Tupperware bestaan uit bijna niets anders. Heb je geen stukje waar je een proef op kan doen? Mijn eerste gok zou zijn een Motip spuitbus, dat hecht ook nog redelijk op elapor wat erg lastig te spuiten is omdat de meeste verf er gewoonweg afvalt na het drogen.
    Hoe reageert het spul op normale secondenlijm?
     
  16. marwin

    marwin

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Zuid-Holland
    seconden lijm heb ik eerlijk gezegd niet gebruikt, omdat ik er een speciaal tube met lijm bij had gekregen wat rubber achtig opdroogt en goed hecht op het martiaal!

    Nee ik heb helaas geen proef stukje! wel de binnen kant van het vliegtuig ofzo, maar heb geen zin in gaten, daar vliegen vliegtuigen in algemeen niet zo goed van :D
     
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Zo'n vaart loopt dat nou ook weer niet hoor. Als je aan de binnenkant even Pscht doet met een spuitbus dan zal je in het ergste geval zien dat het oppervlak een beetje begint te bruisen en na droging heel licht is uitgeholt - een halve millimeter of zo. In het allerergste geval. Je kan het echt rustig proberen aan de binnenkant, er vallen heus geen gaten in.

    Ik heb ook een Junior S gespoten met een spuitbus van Plentyparts. Het houdt vrij goed, hier en daar komt het er een beetje af vooral door transport"schade" (heb het inmiddels 1x bijgewerkt). Ik denk dat als je de moeite neemt hem eerst af te nemen met amonia of zo, de hechting nog een stuk beter is (heb ik dus niet gedaan). Eerst met de een of andere primer spuiten zal ook zeker schelen.
     
  18. KdZ

    KdZ

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    235
    Probeer eens op de binnenkant voorzichting met de TS serie van Tamiya.

    Hier heb ik al vele foam kistjes mee gespoten. Vreet niet in, als je het eerste laagje er voorzichtig opz zet.


    Succes btw.


    Gr,
    Kevin
     
  19. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Op EPO lijkt het niet te blijven zitten, iig, niet op epo uit hongkong (windrider)..... gaat er als een vel vanaf.
    maar daar komt zelfs met de hand geschilderde acryl vanaf!
    Misschien een primer gebruiken ofzo? (maar ja, da's ook elke keer weer extra gewicht.)
     
  20. marwin

    marwin

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Nou heb 3 bussen acryl spuitlak gehaalt 1.99 euro per bus ahahahhaaa.
    Bij de gamma betaal ik voor eigen merk 7.99 en dat is nog K** verf ook!

    waar doen ze het voor!

    Maar goed ik zou jullie op de hoogte houden van de ervaringen!
     

Deel Deze Pagina