Epoxy aanbrengen

• Topicstarter Topicstarter Edwin M.
  • Startdatum Startdatum
E

Edwin M.

Guest
Ik wil epoxy op mijn houten ponton aanbrengen. Waarmee kan ik dit het beste doen (roller, kwast, schuimspaan etc...)

Groeten Edwin

Dit kan met de kwast (wegwerpkwast) maar daar krijg je wel spierballen van. Bovendien breng je dan een behoorlijke laagdikte op, wat kan gaan druipen, en niet overal gelijkmatig is.

Beter werkt een speciale roller. Deze is verkrijgbaar bij Lak en verffabriek Heeren in Aalsmeer, en is van het merk West. Het is een kartonnen koker, met een dunne laag schuim eromheen. Deze heeft een speciale houder. Hiermee breng je eenvoudig een dunne, gelijkmatige laag epoxy aan.

Als standaard heb ik bij de jachtbouwers waar ik gewerkt heb, de volgende laagopbouw aangehouden:

1 x aanbrengen, laten uitharden.
Wassen met water en ammonia, om de aminelaag te verwijderen. (moet het niet te vers zijn, dan kan je witte vlekken krijgen.
Schuren tot 50% geraakt is.
1x aanbrengen
bijna laten uitharden, tot het net wel/net niet plakkerig is.
laag aanbrengen.
Uit laten harden.
Ammonia
Schuren tot 80% geraakt is.
laag aanbrengen.
amm.
schuren tot 100%

Lakken met PU lak met UV filter.

Skiff,

skiff zei:
Dit kan met de kwast (wegwerpkwast) maar daar krijg je wel spierballen van. Bovendien breng je dan een behoorlijke laagdikte op, wat kan gaan druipen, en niet overal gelijkmatig is.

Beter werkt een speciale roller. Deze is verkrijgbaar bij Lak en verffabriek Heeren in Aalsmeer, en is van het merk West. Het is een kartonnen koker, met een dunne laag schuim eromheen. Deze heeft een speciale houder. Hiermee breng je eenvoudig een dunne, gelijkmatige laag epoxy aan.

Als standaard heb ik bij de jachtbouwers waar ik gewerkt heb, de volgende laagopbouw aangehouden:

1 x aanbrengen, laten uitharden.
Wassen met water en ammonia, om de aminelaag te verwijderen. (moet het niet te vers zijn, dan kan je witte vlekken krijgen.
Schuren tot 50% geraakt is.
1x aanbrengen
bijna laten uitharden, tot het net wel/net niet plakkerig is.
laag aanbrengen.
Uit laten harden.
Ammonia
Schuren tot 80% geraakt is.
laag aanbrengen.
amm.
schuren tot 100%

Lakken met PU lak met UV filter.

Hartelijk dank voor de uitvoerige beschrijving.
DSC01407%20bewerkt.jpg

Hoeveel denk je dat ik hiervoor nodig zal hebben? De afmetingen zijn 120 x 60 x 10 cm. Ik dacht zelf aan 1 kg epoxy en 1/2 kg harder. Moet toch genoeg zijn?

Groeten Edwin

Denk dat je per laag, op ongeveer 100ml uitkomt (wel dun aanbrengen).

Ik gebruik altijd een schuimroller, de eerste keer is een beetje lastig. Maar bij de tweede laag is de roller "keihard" en uitstekend te (her-)gebruiken.

Ik zou een 25grams weefseltje aanbrengen en dat lamineren met epoxy.
Dan kan je hem vrij snel helemaal glad krijgen en je brengt ook meteen sterkte in het geheel aan.
Eerst een laag epoxy aanbrengen, uur of 6 laten drogen en dan het weefsel met epoxy aanbrengen.
Rollertje gaat perfect.
Eventueel een 3e laag met microballoons om de pinholes (gaatjes) te vullen.
Verbruik met een 25 grams weefsel is ongeveer 25 gram per m2.
De eerste laag zal ongeveer 50 gram per m2 zijn (zuiging).
Totaal denk ik dat je met 125 gram alles glad hebt, incl de paar gram die in je rollertje blijft zitten.

Grts GJ
www.epoxyservice.nl

Ik heb nu 1 laag epoxy injecteer opgezet. Mooie dikke laag. Ik wil in ieder geval nog 1 dikke laag gaan opbrengen maar hoe kun je zien of er genoeg epoxy is aangebracht (om alles waterdicht te krijgen).
:roll:
Groeten Edwin

Hoi Erwin,

Hoe meer lagen des te zekerder dat je dicht bent,als je een goede glimmende laag aanbrengt dan kan je er vrijwel vanuit gaan dat deze dicht is.
Persoonlijk vind ik twee lagen nog wat mager,tenzij je het ponton nog gaat aflakken met een kleurtje.

Succes ruud

Hallo
Vraagje moet men eerst een laag epoxy aanbrengen zonder polyesternet.
Of direct epoxy met net erin verwerkt.
Groetjes
Eddy

Eerst een keer zonder mat. De epoxy doet het hout ietsje opzwellen, waardoor vezels omhoog gaan staan. Deze kan je er na harding dan even afschuren (is zo gebeurd) waarna je verder kan gaan met epoxy in combinatie met glasweefsel.

LET OP:

Wat jij beschrijft als zijn de "polyestermat" is waarschijnlijk CSM (ook wel "kriskrasmat" genoemd). Dit is niet te verwerken met epoxy, aangezien de binder in de mat alleen oplost in polyester. Kriskrasmat dus alleen verwerken icm polyesterhars!

Weefsels zijn wel gewoon bruikbaar met epoxy.

Back