Epoxy hars L20 van R&G even geschikt als L385 voor lamineren?

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door MusMus, 7 apr 2020.

  1. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    De L385+L386 epoxyhars die door de bouwers hier op het forum werd aangeraden is lastiger leverbaar, en wellicht in de toekomst niet meer aan particulieren te leveren ivm regels/giftigheid.

    De L386 had een verwerkingstijd van 120 minuten, wat ik op zich erg prettig vind. DeL20+EPH161 zal dan 90min zijn en gemixt een viscositeit van 500. Hoop dat die een beetje overeenkomt.

    Heeft iemand ervaring met de L20 hars icm verharder EPH161?
     
  2. BastiaanD

    BastiaanD

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Overasselt
    Momenteel gebruik ik de Epoxy Resin L + Hardener EPH 161, Deze heeft ook de 90min verwerkingstijd maar de viscositeit is hetzelfde als de L385, ik heb geen verschil gemerkt.
    Houd er rekening mee dat deze epoxy uithard in ruimtes boven de 20 graden, temperaturen hieronder blijft de epoxy zacht.
    https://shop1.r-g.de/en/art/100130

    Ligt eraan wat je allemaal met je epoxy doet omdat je de 120min verwerkingstijd nodig hebt anders kun je ook 2 batches aanmaken
     
  3. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ik heb een tabel gevonden. (https://www.r-g.de/wiki/Vergleichsdaten_Epoxydharzsysteme#Harz_L_.2F_L20)
    Ik kan alleen nergens het werkelijke verschil vinden tussen de L en L20 hars. Ik zal er eens een mailtje aan wagen.

    Bij de specificaties van glas of kool laminaten wint de 386 toch nog van het L systeem qua buig-modulus.
    Op zich vind ik de minder toxiciteit wel een voordeel, maar ben toch erg voorzichting
    Ik laat de huidige order met de L386 staan en wacht de levertijd wel af. Wel goed te weten dat er een werkbaar alternatief is.
     
  4. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Ik gebruik deze:
    https://shop1.r-g.de/art/109285-AP

    Zie ook draadjes op rc-network over de ervaringen, voor zover ik heb kunnen zien, unaniem positief. Inderdaad een duidelijk kortere verwerkingstijd dan jij misschien zoekt, of plezierig vind. Als je een groot object hebt kan ik mij dat voorstellen. Ik maak bij "grotere" klussen wat vaker hars aan; zet de binder in afgemeten hoeveelheden vooraf klaar.

    De EPH161 ken ik ook, is wat dikker, haarfohn doet wonderen.

    Uitharden: voor kleine objecten een electrisch dekentje van de Action. Temperkamer ben ik nog mee bezig. Eerst de positieven maar eens afmaken.

    Suc6

    Johnny
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2020
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De L385 is de gewone lamineerhars die je zonder temperen kan gebruiken.
    De L20 wordt volgens mij meer gebruikt in prepregs, die moet je boven een bepaalde temperatuur brengen voordat er een reactie komt.
    Maar waarom geven jullie zoveel geld uit, half Duitsland, ook de fabrieksbouwers, gebruiken tegenwoordig harsen van HP-textiles.
    Potlife tot 110 minuten en werkt zeer fijn, je kan het temperen maar het hardt ook gewoon bij kamertemperatuur uit.

    GJ
     

Deel Deze Pagina