epoxy luchtfilter maken - benodigdheden

• Topicstarter Topicstarter matt4
  • Startdatum Startdatum
M

matt4

Guest
besten,

Ik ga dus een luchtfilter bouwen uit epoxy

eerst en vooral had ik willen weten waar ik gelcoat kan verkrijgen( bij mijn lokale handel vind ik er geen) dus eventueel een adresje op internet is welkom.

ook had ik willen weten hoe en met wat ik epoxy kan verdunnen?

ik heb al een mal. dus ik leg even uit hoe ik tewerk wil gaan. zo kunnen jullie eventueel mijn fouten verbeteren.

-eerst en vooral de gelcoat aanbrengen in de mal. daarover de glasvezels in epoxy geweekt aanbrengen en goed laten uitdrogen.

alvast bedankt!

Gelcoat voor epoxy is lastiger dan voor polyester. Epoxy is namelijk niet UV bestendig, dus is er geen gelcoat van te maken. Een epoxy gelcoat welke niet vergeelt, is dus altijd op basis van andere materialen.

Maar goed:

Stap 1: mal maken. Kan van alles zijn, ik heb de indruk dat je al weet wat je wilt.

Stap 2: mal in de was zetten. Kies een was die ook met epoxy goed lost.

Stap 3: Als je een glanzend product wilt, de epoxy eerst in een dunne laag in de mal kwasten. Deze laag goed luchtvrij kwasten, en aan laten stijven. (kan even duren). Als de epoxy nagenoeg hard is, kan je verder.

Stap 4: weer epoxy in mal kwasten, en glasweefsel erin drukken. Met de kwast verder positioneren en overtollige hars met de kwast opdeppen. Zoveel glas aanbrengen als nodig.

Stap 5: Uitharden en lossen.

Stap 6: Wil je extreme hoogglans, dan het product ontvetten, opschuren, weer ontvetten en in de PU lak zetten. (liefst spuiten).

Epoxy niet verdunnen. Je kan epoxy kopen die dun genoeg is (lamineerepoxy).
Die 5 minuten epoxy in zo'n dubbelspuit is hier totaal ongeschikt voor. Het is sowieso de grootste klerebende. Hard slecht door, blijft vaak plakken, en is verre van sterk.

Back