Het grote verschil tussen de 2 is, dat epoxy een lamineerhars is en G4 zowel als primer of als sealer (vernis) kan gebruikt worden, maar niet als lamineerhars.
Als je ergens een glasvezel (of ander "textiel") wil gaan aanbrengen, nooit met G4 doen!
G4 kan als primer gebruikt worden voor koudhardende kunststoffen, met uitzondering van epoxy! (dus bvb wel voor polyester)
Of het kan gebruikt worden als hoogwaardige, slijtvaste vernis-afwerkingslaag. (bvb aan de binnenzijde van de boot)
Een voorbeeld van hoe je te werk kan gaan is: (zo doe ik het ook zelf bij mijn huidig bouwproject)
1) Houten romp ruw schuren, en de grootste oneffenheden wegwerken.
2) Het geheel verzien van een laag G4 (hechtprimer in dit geval)
3) Laag glasvezel aanbrengen met polyester
4) Na het drogen van de polyester, het geheel met polyester fijn-plamuur plamuren en schuren; plamuren en schuren; plamuren en schuren... tot heel de romp lekker strak is
5) Verf-primer erop
6) Afwerken met lakverf.
Dat polyester zelf niet 100% waterbestendig is hoeft geen probleem te zijn... tenslotte zorgt de verf voor de uiteindelijke afsluiting tegen het water.
Wil je toch met epoxy aan de slag, dan ziet het verhaaltje er ongeveer als volgt uit:
1) Houten romp ruw schuren, en de grootste oneffenheden wegwerken.
2) Het geheel verzien van een laag epoxy-primer (hechtprimer speciaal voor epoxy, of goed verdunde epoxyhars)
3) Laag glasvezel aanbrengen met epoxyhars
4) Na het drogen van de epoxy, het geheel met epoxy fijn-plamuur plamuren en schuren; plamuren en schuren; plamuren en schuren... tot heel de romp lekker strak is
5) Verf-primer erop
6) Afwerken met lakverf.
Wat zijn de grote verschillen nu tussen polyester en epoxy? Beiden zijn lamineerharsen, hebben beiden ongeveer dezelfde verwerkingstijd (30 minuten) maar verschillen verder grondig van elkaar. Epoxy is 100% bestand tegen water, en kan dus ook "bloot" aan het water. Polyester zal eerst met G4/lakverf geschilderd moeten worden voor het echt 100% tegen water kan (hoewel ik denk dat dit vooral belangrijk is bij grote boten, die gedurende lange tijd in het water liggen... niet onze modelboten die slecht enkele uren ter water zijn)
Verder heeft epoxy minder krimp dan polyester. Polyester heeft ongeveer tot maximaal 3% krimp bij het uitharden. Dit is vooral een probleem bij het maken van mallen, of werkstukken met een grote opgebouwde laagdikte (veel lagen glasvezel). Voor een enkele laag om een boot af te werken, heb ik nog nooit gemerkt dat dit een probleem zou kunnen zijn.
Polyester heeft als voordeel, dat het na 3-4 uren droog/hard is, wat bij epoxy 24u duurt. Met polyester kan je dus sneller werken.
Verder, en dan vind ik persoonlijk nog belangrijker, is de plamuur: polyester-fijn plamuur (dat witte spul) droogt razendsnel (aanmaken in kleine porties!!) maar is al na 10 minuten schuurbaar, en is echt heel goed schuurbaar, en werkt perfect glad af.
Epoxyplamuur werkt echter veel minder fijn, is stroperiger, moeilijker aan te brengen, en moet bovendien na minimaal 3 uur, en maximaal 6 uur drogen geschuurd worden. Minder dan 3 uur is het nog niet uitgehard, na 6 uur is het zo hard, dat schuren een vreselijke klus wordt!
Bovendien, is er een algemene regel, nl "Epoxy kan wel over polyester, maar polyester kan nooit over epoxy!"
Dat wil zeggen, eens je met epoxy begonnen bent, je met epoxy (of epoxyplamuur) verder moet!
Oh ja, nog een opmerking over G4: dit is niet UV bestendig, een vergeeld na verloop van tijd. Dus ik zou het niet gebruiken als laatste laag op je model, want dit ga je na verloop van tijd zien! Ikzelf gebruik het hoofdzakelijk als hechting primer om met polyster een laagje glasvezel aan te brengen, of binnenin de boot om het hout te beschermen moest er water in de romp komen.
Hopelijk heb je er wat aan
