Epoxy op Oracover...

Paar druppels brandstof op het epoxy. Zou vanzelf week moeten worden en loslaten. Epoxy kan namelijk slecht tegen methanol..

Hmm, en iedereen lijmt zijn brandschotten en motorbevestiging ed met epoxy?!?!

>> J.de Beer:
>> .-+ Soms zit het mee en soms zit het ontzettend mee +-.

Vaak dus ontzettend tegen (zoals deze week)

Als ik het goed heb krijg je epoxy na volledige uitharding ook niet met methanol eraf. Anders lag inderdaad iedereen zijn motorsteun er nu al wel af.

Als iets brandstof vast is dan is het het wel epoxy-lijm.

Hoeveel lijm zit er op die plek, want epoxy hecht niet zo goed op gladde opervlakten ( je moet de oppervlakte nm. eerst opruwen als je wilt gaan lijmen)of "vettig" aanvoelende kunstoffen.
Misschien kan je het er voorzichtig "afpellen"

Brandspiritus bevat net zoals brandstof methanol Hiermee verwijderen sommige mensen epoxy van zijn of haar handen. Epoxy wordt dus wel degelijk beïnvloed door methanol. (dampen iig)

Als men zijn handen dan schoonmaakt met brandspiritus
zou dat dus ook moeten lukken om oracover schoon te maken
als'j et logisch bekijkt.
En is het dan precies die methanol die ervoor zorgt dat de exoxy
oplost? Of is het ingewikkelder?

Je zou ook thinner kunnen proberen..

Nee.. Dit vreet het oracover niet op... Hiermee maak ik m'n kist schoon als ik weer ergens een stukje oracover moet vastzetten... Desnoods iets verdunnen...

Hoe beter de kwaliteit van epoxy hoe methanol-bestediger door vollediger harding. 100% Metanol bestendig is Epoxy nooit!! dit in tegenstelling tot Polyesther. 5 Minuten epoxy kan slecht tegen methanol; 24 uurs beter. Motorschotten blijven er wel mee zitten maar na een paar jaar is de epoxy net kauwgom.
Verwijderen van epoxy gaat uitstekend met alcoholen (waaronder methanol) ZOLANG HET SPUL NIET UITGEHARD IS!!

:)
Epoxy is wel/niet bestand tegen brandstof. Wel gedurende vrij korte tijd en dan alleen nog maar als het volledig uitgehard is. Niet gedurende lange tijd en als het nog niet uitgehard is.
Je handen schoonmaken met spiritus gaat prima omdat de lijm nog niet volledig uitgehard is! Als het wel uitgehard is moet je gedurende dagen met je handen in de spiritus zitten om de epoxy eraf te krijgen. :lol:
Je kan dus proberen om de epoxy langduring "nat" te houden met spiritus (of brandstof) en zo de lijm zacht te maken.
Er is een andere manier, epoxy wordt zacht als je het warm maakt! Probeer het eens met een heatgun of zo iets om de epoxy heet te maken verwijderen met een stukje hout of een plamuurmes gaat dan een stuk makkelijker. Ikzelf heb het nog nooit op oracover geprobeerd maar wel op andere materialen en het werkt prima!
Je moet natuurlijk wel opletten dat je de zaak niet zo heet maakt dat je een gat brand in je oracover. Je bent natuurlijk wel die lijmvlek kwijt maar de manier waarop lijkt heel veel op de vlekkenschaar. 8)

Succes,
Ernst Grundmann

Euh... oja... het spul is wel uitgehard. :cry:
Ik zal het eens proberen met een heatgun op een proef strookje. :)

How '"hot" can you go!

:(
Voor zover mijn ervaringen gaan krijg je elke epoxylijm met een heatgun zo zacht dat je het vrij makkelijk kunt wegschrapen. Het probleem is natuurlijk wel dat het mogelijk te heet is voor de oracover!
Epoxy wordt inderdaad hart (harder) door warmte. De meeste epoxyharsen harden het beste uit bij ongeveer 80 graden celsius. Toen onze "echte" vliegtuigbouwer nog bestond (FOKKER) lijmden men daar hele grote delen van de vliegtuigen met een soort epoxy. Eigenlijk moet ik zeggen met een heel scala van soorten. Eventuele overtollige lijm werd met een soort heet mes weggesneden. De lijm, die echt goed was uitgehard in een oven, was met zo'n apparaat vrij makkelijk weg te snijden. Het stonk wel als een beer!!

Ernst Grundmann.

Back