Epoxyhars Polyservice, welke?

ik werk al jaren met de harsen van EMC, en ben daar erg vertrouwd mee.

Nu wil het geval dat mijn DD lak om positieve mallen mee af te lakken niet meer bruikbaar is. De harder is uitgedroogt. Helaas, ik gebruik dit zoooo weinig.....

Ook mijn epoxy is bijna op.

Om de verzendkosten niet uit de pan te laten rijzen moet ik dus niet bij Polyservice lak kopen, en bij EMC de epoxyhars.

EMC verkoopt geen 2 componenten DD lak, dus blijft Polyservice over. Maar met die harsen heb ik geen ervaring.

Verkopen zij voor ons soort lamineer werk bruikbare hars met harder voor voldoende werktijd? Nu gebruik ik die met 24uur uitharding.

Ik gebruik voor langzaam werk L385 met 386 harder van R&G, met 2 uur verwerkingstijd en temperen verplicht.
Zo'n 2 jaar geleden bij Polyservice injecteerhars gekocht die sinds enige tijd slecht uithard.
Twee weken geleden bij Polyservice (ik rij er 4x per week vlak langs van Gouda naar Delft) THV500 met harder 455 gekocht voor kleinere werkjes, werktijd 10 minuten. Doet het erg goed, kan met zorgvuldig werken en 0.01 gram weegschaal zelfs 0.6 gram hars aanmaken die netjes uithard.
Zij hebben ook andere harders voor deze hars, 155 voor 60 min., 255/45 min., en 355/25 min. verwerkingstijd.

Rick

Ik heb jarenlang de polyservice epoxy THV 500 met harder 355 gebruikt om vliegtuigen te maken. Rompen volgens de verloren mal methode en vleugels volgens de bagging methode.
Gaat prima. De vleugels voor mijn DLG zijn ook met deze hars gemaakt en ik kan er verder weinig nadelen aan ontdekken.
Ik heb nu voor het eerst de hars van EMC gebruikt voor mijn tweede DLG vleugels en ik ga het ook voor mijn supra gebruiken.
De reden dat ik ben over gestapt is eigenlijk alleen maar omdat iedereen op dit forum het gebruikte en ik het eens wilde uitproberen.

De verwerkingstijd is wel langer met de EMC hars, maar ik gebruik de 386 harder.
Ook heb ik het idee dat deze hars iets vloeibaarder is dan die van polyservice.

Groet, Patrick

Laatst bewerkt:
Ik gebruik voor langzaam werk L385 met 386 harder van R&G, met 2 uur verwerkingstijd en temperen verplicht.
Temperen verplicht??
Mijn eerste vleugeltjes met deze combinatie bleven wat plakkerig. Dat is nu, na een paar maanden nog steeds zo. Dit heb ik bij de polyservicehars nooit gehad.
Ik maak me hier ook een beetje zorgen over als ik het ga gebruiken voor een groot project.
Had ik ze na het uitharden in een warme box moeten doen?
Hoe temper jij een vleugeldeel na (of tijdens??) het baggen?

groet
Patrick

Temperen verplicht??

Wanneer de hars na maanden nog plakkerig is kan de harder te veel vocht hebben opgenomen. Temperen kan helpen als het niet te erg is.
Dit heeft Polyservice me verteld na mijn klachten over de oudere injecteerhars.

Het temperen van de L386/386 combinatie is volgens de leverancier (via R&G) absoluut nodig.
Eerst 24 uur uitharden onder vacuüm bij kamertemperatuur, dan 15 uur bij 60° nog wel tussen de schalen maar zonder vacuüm.
De snellere R&G harders voor L386 hebben niet persé tempering nodig maar worden er altijd beter van.

In het algemeen kan over temperen gesteld worden dat het eindproduct temperatuur stabiel is tot ongeveer 20° boven de uithardingstemperatuur.
Dus bij 20° uitharden tot 40° stabiel, bij 60° temperen geeft een temperatuur stabiliteit tot 80°.

Dit houdt ook in dat als je bij kamertemperatuur uithard, je het product in de mal moet laten als je hem bij 60° gaat temperen. Anders gaat het vervormen.

Als de mal niet meer beschikbaar is, kan je het product temperen door het langzaam op te laten warmen met maximaal 10° temperatuurverhoging per uur.
Je product blijft dan altijd in de vormvaste toestand.

Rick

Bedankt voor je toelichting. Ik zal het eens proberen.

Overigens is EMC niet zo duidelijk over de noodzaak van temperen bij deze hars...:

"Der Härter H-386 wird mit dem Harz L-385 verarbeitet.
Er besitzt für Kalthärtung, aber auch nach 15 Stunden Tempern eine Luffahrtzulassung.
Für Laminate und Bauteile mit großer Fläche."

Het temperen van de L386/386 combinatie is volgens de leverancier (via R&G) absoluut nodig.
Eerst 24 uur uitharden onder vacuüm bij kamertemperatuur, dan 15 uur bij 60° nog wel tussen de schalen maar zonder vacuüm.

Ook ik gebruik L385/H386. De vleugels harden uit onder vacuum bij 40-50°. Dit is meer om de droogtijd terug te brengen van 24 naar 16 uur.

De kleinere projectjes (zoals staartjes in een mal, rompreparaties) drogen gewoon bij kamer temperatuur.

Nog nooit last gehad van plakkerige hars.

Temperen doen ze maar als in de auto liggen:cool:

Hehehe, zo denk ik er ook over. :)

Inmiddels is het logistieke probleem opgelost via de bekende achterkamertjes politiek. Erg fijn!

Vooral de opmerking van Peral dat de Polyservice hars/harder dikker lijkt dan dat van EMC baarde mij zorgen. Waarschijnlijk onterecht van mij, maar zoals gezegt, ik ben erg vertrouwd met de hars/harder van EMC. Ik weet wat ik er aan heb en wat ik er mee kan. Dat gevoel hou ik graag zo.

[edit] Ik vergat julle te bedanken voor het meedenken. Bij deze!

Laatst bewerkt:
Back