EPP Icon A5

Discussie in 'Watervliegen' gestart door pompebled, 18 jul 2010.

  1. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Deutz, ook al mijn sterkste kant..


    - plak de handel in elkaar
    - monteer de prop
    - gooi er een ontvanger en accu in
    - check de roeren
    - zwp op 1/3 vleugelkoorde
    - Waarschuw toeschouwers op tijd te bukken
    - veel plezier
     
  2. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Machtig...:banana:
    Ik zal vrijdag voor de voordeur liggen op de uitkijk.
    Is hij misschien net klaar voor de zomer die dit jaar op zaterdag lijkt te vallen...:p

    Ik heb een paar jaar bij een Taiwanees bedrijf gewerkt dus mijn china engels is redelijk..

    Nu nog afwachten of ik weet wat een vleugel koorde is...


    Benno
     
  3. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    breedte vleugel, en dus 1/3 hiervan vanaf de voooor! kant.
     
  4. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Ha ha..
    Ja niek...
    Was een geintje..
    Vleugel koorde was ik 10 jaar geleden al over gestruikeld toen ik aan het zweven begon..
    Maar serieus, ik sta wel open voor bouw tips en veeeeel foto's want ik wil zoveel mogelijk lezen en kijken zolang hij er nog niet is. Dus nog 48 uur de tijd...

    Benno
     
  5. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Tips uit duitse draad:
    - voorste landingsgestel gat en aftap/inloop? gaatje dichten
    - tochtstrip ter afdichting langs kapje
    - staart - romp overgang extra verstevigen met 2 stokjes koolstof ter vookoming crash schade
     
  6. bulliehead

    bulliehead

    Lid geworden:
    28 mrt 2005
    Berichten:
    355
    Locatie:
    Puttershoek
    Klinkt goed, nu nog foto's??
     
  7. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Wat fotootjes:

    Inhoud doos
    [​IMG]

    De losse delen
    [​IMG]

    Hardware
    [​IMG]

    In elkaar gepast
    [​IMG]

    Het vooronder
    [​IMG]

    De motorbok (veeel dik triplex)
    [​IMG]

    Den onderkant met lek tuitje (lek, welke kant op?)
    [​IMG]

    In de vleugel zit een koolstof
    [​IMG]

    Doorsnede rom (uit filmpje geplukt)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    He niek, Ga je dat Y servo kabeltje gebruiken of ga de de rol roeren op de zender mixen...

    Benno
     
  9. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Als ik evt ook de flaps insnij heb ik te weinig kanalen.

    Ook de horizon versie gebruikt een Y kabel volgens de manual.

    Vanmorgen even gedobbberd in de sloot tegenover..
    Hij lekt als een zeef. Rompverlijming en gat voorwiel nalopen.
     
  10. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Zit toch een lenzventiel in ?

    Die hat ik bij de grote Seawind dicht gelijmd , was de enigste plaats waar water door naar binnen kwam. ;)

    Mvg Johan
     
  11. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    He he...
    Ze zaten weer te slapen in duitsland..
    Precies 7 dagen en 16 uur tussen bestellen en afleveren...

    Maar vandaag dus een groooooote doos met lucht en een beetje schuim binnen gekregen...
    Alles netjes en degelijk verpakt inclusief de uitgebreide beschrijving die perfect dienst doet als lek papiertje onder de lijm kwast....

    De info erop was zo nuttig dat hij nu al (met de lijmrestanten) in de prullenbak ligt.

    Maar gezond verstand help ook en opbouw is zo eenvoudig dat zelfs ik het begrijp...
    Toch nog enkele onderdelen gevonden waar ik de functie niet begrijp dus toch maar effe googelen...

    Heb de ailerons toch met 2 losse kanalen uitgevoerd zodat ik wat makkelijker kan trimmen..
    De Flaps nog maar effe laten wezen en eerst de standaard een testen.
    Gaat hem vliegen met 1000 mah 3S en eerst nog maar effe op het grasveld i.p.v. water..
    Moet er toch eerst goed mee kunnen landen denk ik dan maar zo.
    Vraag me ook af of de motor wel voldoende power gaat hebben.

    Dus ruimte voor upgrades en daar houd ik wel van.

    @ niek.
    Vliegt hij bij jou al??
    Of is je lijm nog niet droog??


    Benno
     
  12. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    t weer werkt niet mee,
    Die van mij heeft een paar pogingen in harde en turbi wind doorstaan
    (destaart is stevig genoeg, dont ask :D)
    en het ding is erg stuiterbaar :D

    Eerstvolgende upgade, 1600 kv motortje wat ik nog heb slingeren,
    10 amp voor een 500 gr kistje vind ik iewat weinig.
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2011
  13. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Hoi..
    Ja ik wil vandaag eigenlijk nog de maiden doen maar twijfel ook wel aan het weer..
    Het zal vanavond nog wat rustiger worden en dus misschien..
    Wordt het dan wel een op gras land..

    Verder vraag ik me echt af wat ze nu met 2x10A opschrift bedoelen..
    Op het filmpje (van dat ding) hebben ze het over een 20A ESC.
    Ik heb al gelezen dat dat ding vanaf water een kleine 10 ampere liftoff power gebruikt..

    Eerst maar eens een paar vluchtjes met de standaard..

    Hoe zit het met jou prop balans...
    Schijnt nogal wisselend te zijn...
    De mijne ging er strak op maar zowel de tracking als de balans was slecht...
    Beetje vijlen en buigen deed wonderen maar bij mijn volgende motor komt in ieder geval een echte 3 blads prop en niet dit plastiek geval...

    Benno
     
  14. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Die prop is troep, je ziet op jijbuis (s288 icon a5) dat ze er een gewone 2 blads electro apc 7x5 of 6 op schroeven,
    met een 1500 a 1600 kv motortje.

    Zon oranje gws prop zou ook wel staan, maar daar kun je geen 100+ watt in kwijt.
     
  15. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Nou de maiden is geweest en heb meteen al 4 accu's geleegd er in.

    Eerste indruk...
    * Houd niet van wind (3 bf is al veel, 4BF is alleen maar vechten tegen de wind)
    * Ruim voldoende power met standaard setup (half gas is ruim voldoende voor normale circuit rondjes)
    * Is vrij kietelig op de bediening maar ook weer log (Een beetje expo is wel handig maar het model is bijna niet te rollen zonder duikvluchten)
    * Landings gestel is alleen leuk voor op de kast. (neus wiel bij de eerste landing los van de voorkant.)
    * Lust wel wat stroom ( vlieg zelf met 1000 mah 3S accu's en daar gaat in 5 minuten 485 ma uit...)

    Zoals gezegd heb ik alleen nog maar boven gras gevlogen...
    En een enkele boom..
    Nu het neuswiel weg is kan dag gat ook dicht gekit worden en dus ook het lens ventiel...
    Dan nog wat foam in de cockpit en dan zal hij best ook op water kunnen..
    Eens kijken wanner het 2BF is en ik eens naar de plas kan...

    Benno
     
  16. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Ik hoop morgen..

    Welke uitslagen heb jij erop zitten?
    Ik wil rol en richting fors groter maken.
     
  17. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Inzake de kleine HK icon A5;

    Eindelijk eens een dagje uitgebreid met t ding (op land) kunnen vliegen
    in verschillende wind contities (en verschillende nattigheden )

    - motortje 1450 kv, 15 amp op 7x6 prop, stuwd aan de prop recht omhoog :D
    - 'upping' eruit gehaald, motor as ca 0 graden,
    zodat veel of plotseling gas, geen duikneiging meer.
    - zijwaartsstelling (iets links)
    - Rolroeren: uitslagen flink vergroot ( tsja ik ben 3d tuig gewent)
    - Hoogteroer uitslag juist flink verkleind(!) en 30% expo
    want ding heeft flink last van plotselinge snaps op (te) veel hoogteroer
    [vandaar ook 2e versie icon a5 met groter stabilo?]
    Ik ga het 'tonnetje' op de HR servo naar binnen zetten, of een langere roer hevel.
    - Richtingroer aansturing 1 gaatje naar binnen voor meer richting uitslag,
    De kont moet goed kunnen kwispelen, en wingovers doorsturen, ipv doorvallen.
    - zwp een mm voor 1/3 vleugel.
    Check uitzweven stabiel en vanzelf iets dalend, check weinig uitslag nodig voor rugvlucht
    - instelhoek stabilo klopt niet helemaal, ietsje hoogteroer nodig voor neutraal.

    Dit na een aantal uitprobeersels en tips van en door andere vliegers.
    Vooral het dimmen van het hoogteroer was het belangrijke punt.

    Nu eet ie nu uit de hand, geen plotseling vervelend gedrag meer.
    Bij de landing komt ie ook langzaam en stak aanschuivelen op sleepgas, geen flaps nodig

    Nu kunnen we met een gerust hart weer s op t water gaan proberen..
    Verzopen gras lukte niet helaas .. ;)
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2011

Deel Deze Pagina