Epsilon .40 van CA Models

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Christiaan Vis, 3 jan 2007.

  1. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    Hoi,

    Ik dacht, na het bouwen van mn GP Ultimate deze zomer zonder bouwverslag, nu maar eens weer wel een bouwverslagje. En wel eentje van een wat minder bekend model en fabrikant. Namelijk de Epsilon van CA Models.

    Hier een plaatje:
    [​IMG]

    Zoals je kunt zien is dit een F3A kunstvluchtachtig model. Het is in feite een verkleinde versie van een (bijna) 2 meter model de Epsilon 1.20. Er zit nog 1 versie tussen, de .60/.90. Het model sprak me aan (naast de prijs, 135,- ex zenden, in Spanje). Er werd geadverteerd met een model dat erg goede vlieg eigenschappen zou hebben met het oog op kunstvlucht en 3D (achterliggend zwaartepunt en grotere uitslagen). Deze combinatie is leuk zoals ik ook in de Seduction Streamline van Pilot heb ervaren. Deze Epsilon .40 zit dan ook in hetzelfde segment en ik ben erg benieuwd hoe deze presteert.
    Wat me verder aansprak was dat het model een geprofileerd kielvlak en stabilo (schuim met balsa) heeft, laser gesneden onderdelen, schuim vleugels bedekt met balsa, romprug idem en een glasvezel motorkap.

    Dan de fabrikant eens checken. Dat is een Argentijnse. De modellen worden in Argentiniƫ ontworpen en gefabriceerd voor kennelijk vrij lage prijzen....(waar ieder het zijne van mag denken). Dit specifieke model, de Epsilon, is ontworpen door Marcelo Colombo, welke in iig Zuid Amerika aardig hoge ogen heeft gegooid op F3A kampioenschappen. Bij CAModels lopen ook nog andere ontwerpers rond als Chip Hyde en laatst toegevoegd is Christophe Paysant Le Roux (waar ook de Oxalys door ontworpen is?).

    En dan nog even verder internet afspeuren over ervaringen met dit specifieke model en de fabrikant. en op de Amerikaanse fora zijn aardig wat draadjes daarover te vinden waar vooral lovende woorden uitgesproken worden... Dus al met al, een Epsilon .40 bestelt.

    2 januari was het pakketje binnen...met DHL verstuurd, ging netjes. Bij het uitpakken niets vreemds gezien en hier mijn eerste indrukken.

    [​IMG]

    Pluspunten:
    :arrow: goed verpakt;
    :arrow: geen schade;
    :arrow: nette canopy (clear vacuum getrokken plastic)
    :arrow: erg nette epoxy met gelcoate motorkap; beetje aan de zware kant...
    :arrow: boel piepschuim met netjes gelijmde en aan eenzijde afgetekende (voor de roeren en scharnierlijsten) vleugels, stabilo en kielvlak
    :arrow: op het eerste oog, goed laser snij werk (romp)
    :arrow: erg snelle service!

    min (hou je vast)
    :arrow: geen kleindelen! 8O niets geen schroefje, boutje of moertje...huh??
    :arrow: geen motordrager
    :arrow: geen tekeningen....alleen een handleiding
    :arrow: alleen een handleiding in het Spaans :roll: je en nou weet ik dat Spaans een der grote talen der aarde is...toch is het voor mij een beetje lastig... Heb dan ook naar een engelse versie gezocht en een aardig goede gevonden (is trouwens een handleiding die zowel voor de .40, .60 als de 1.20 geldt....beetje verwarrend soms). Niet echt downloadbaar, maar na wat gepruts toch kunnen printen...
    :arrow: abs wheel pants zijn waardeloos...
    :arrow: alu landingsgestel voor een geschat gewicht van 2,5 kg veel te licht...die gaan naar de seduction wildstyle die mijn vrouw aan het bouwen is... :lol:
    :arrow: dan het meest vervelende. Het laser snijwerk blijkt bij nadere inspectie toch vrij waardeloos te zijn. Na iedere scherpe bocht (bv 90 graden) gaat de laser flink in een sinus deinen (meet en regeltechniek is wat matig) waardoor het gewoonweg slordig te noemen is en misschien zelfs onbruikbaar.

    Hier een plaatje van wat ik bedoel:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dit zijn maar 2 voorbeelden. Ieder laser gesneden onderdeel met een beetje een hoek heeft van die golfjes. Het is wel duidelijk dat dit niet zo netjes gaat passen als met zou verwachten van laser gesneden onderdelen. Ik heb hierover contact met de winkel waar ik het gekocht heb en ben in afwachting van hun antwoord.....

    nog even een plaatje van de motorkap:
    [​IMG]

    Ondertussen...

    ben ik met de stabilo begonnen en dat gaat zeer voorspoedig. Voor mij is dit de eerste kit met schuim vleugelkernen en dus een hele nieuwe ervaring van bouwen. Is leuk tot nu toe.

    Aller eerst het vastlijmen van de neuslijsten.

    [​IMG]

    Eitje!

    Dan de boel vlak scheuren zodat de twee helften aan elkaar gezet kunnen worden met epoxy
    Uitrichten:
    [​IMG]

    Plakken:
    [​IMG]

    Vervoglens is de neuslijst netjes in vorm geschuurd en zijn de hoogteroeren los gesneden. Dit was wel even lastig omdat van beide kanten gesneden moet worden terwijl de aftekening maar aan 1 zijde stond. Die moest dus ook op de andere zijde getekend worden. En dan natuurlijk proberen je mesje zo recht mogelijk te houden. Al met al is het aardig goed gegaan (zo voor de eerste keer)
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu is het zaak de scharnierlijsten (voorgevormd) erop te lijmen. Dat komt de volgende keer!
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Die spaanse handleiding is niet vreemd voor een bouwdoos die in Argentiniƫ gemaakt is.

    Maar wat ik wel vreemd vind is dat jullie beginnen met de bouw terwijl je zwaar ontevreden bent met het laserfreeswerk van bepaalde onderdelen. Als ik de winkelier/fabrikant zou zijn dan was je garantie verlopen hierdoor en had je nu pech.
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Wordt dat je rc3 kistje? :lol:

    Grt.
     
  4. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    Theo, Jep, daar heb je gelijk in. Echter, er staat in de handleiding sectie garantie dat garantie alleen van toepassing is in geval van fabricage fouten ongeacht, los van fouten door gebruiker. Ofwel, stel je bent aan het bouwen en het blijkt dat er toch iets mis is gegaan tijdens de fabricage, dan heb je nog steeds garantie. Daarbij komt denk ik dat ik vrij weinig kans maak op een nieuw freespakketje... we zien wel wat er gaat gebeuren.

    wbt die handleiding. idd niet vreemd, maar voor een internationaal opererend bedrijf is het ook niet vreemd om er ook een engelstalige bij te stoppen...vandaar dat ik het vreemd vindt dat er alleen een spaanstalige bij zit....

    Alex, :) was niet echt van plan hier rc3 mee te gaan vliegen in wedstijdverband of sowieso. Het lijk me wel leuk, maar ik denk dat ik eerst wat meer bekend wil raken met het werkelijke kunstvlucht en dan maar eens verder zien of ik dat leuk genoeg vind om daar in wedstrijdverband mee verder te gaan....
     
  5. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    Zo, de stabilo is klaar en ben nog steeds in afwachting van een reactie van de winkelier. De scharnierlijsten zijn aangebracht en vlak met het profiel geschuurd. De scharnieren, ik heb gekozen voor penscharnieren van robart want ik zag het niet goed komen met CAhinges en CA in combinatie met piepschuimg zoals ze wel in de handleiding adviseerde. De kans dat de CA lijm het piepschuim aantast is wat mij betreft te groot. Goed, de scharnieren dus, die zijn voorgeboord. Tevens zijn er hardhouten dowels in gelijmd waar straks een stukje draadeind in gezet kan worden voor de aansturing van de roeren. De handleiding stelt ook voor de twee losse hoogteroeren pull-pull te gebruiken. Denk dat ik dat ook ga doen.

    Hier een plaatje van hoe het uiteindelijk geworden is:
    [​IMG]

    En wat betreft de deflectie mogelijkheden, die zijn voldoende doordat de scharnierlijst aan twee zijden schuin is (LE van roer en TE van stab). Hierdoor is ongeveer 45 graden wel haalbaar:
    [​IMG]

    Voldoende lijkt me...

    Zo, nu op naar de vleugeldelen.
     
  6. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    trouwens nog even ter vergelijking. Een stabilo met hoogteroeren van vergelijkbare afmetingen (Sedutcion Wildstyle) die helemaal uit latjes is opgebouwd weegt net een paar gram minder dan de helft dan deze! Deze stabilo+roeren wegen tezamen 104 gram. Best flink aan het gewicht dus... natuurlijk een heel andere stabilo, maar toch...

    ben benieuwd wat de rest gaat doen...
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Is wel voldoende denk ik, maar het kan altijd meer :p

    [​IMG]

    Grt.
     
  8. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    is dat die van de jonk? das flink wat ja...denk dat ik wel ff voldoende aan 45 graden ga hebben vooralsnog :)
     
  9. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    Hier weer een updatje. Ik heb eens in profilli gezocht naar een profiel wat leek op de hier gebruikte en kwam uit bij Ultimate /JCE. Wat een vrij slank profiel is (dikte 12,8% op het punt 34%) Hier een plotje van de grafiekjes:

    [​IMG]
    je ziet dat hij redelijk normaal gedrag vertoont bij reynolds nummer van 250.000. Dit is ongeveer een 50 km/h bij een koorden van 25 cm (alles natuurlijk grofweg). Goed, even ter informatie.

    Nu weer verder met de bouw. Ben met de vleugel begonnen en hier moeten eerst de neuslijsten aan bevestigd worden. Ik heb tegelijk ook maar even de tip van het kielvlak erop gelijmd om de boel later te kunnen schaven en schuren.

    [​IMG]

    En dan komt het lastige. Er zit een kleine dihidral in de vleugel ingebouwd wat ws zal zijn omdat het de vleugel iets onder het zwaarte punt zit en dus het vlieguig de neiging heeft te gaan rollen of iig instabiel is in de lengte as (of je het merkt is een tweede, maar wel erg leuk dat ze daar over nagedacht hebben). De uitvoering was erg lastig. De root ribben waren namelijk gewoon 90 graden en moesten dus iets bij geschuurd worden. Hadden ze van mij ook wel in de fabriek mogen doen.... al met al, na veel geduld is het dan toch redelijk gelukt en dan is het zaak de vleugel met de juiste hoek te fixeren:

    [​IMG]

    En hier zie je dan die dihidral. Het is echt maar een klein beetje (graad of 2)
    [​IMG]

    En dan het resultaat:
    [​IMG]
    [​IMG]

    De volgende stappen zijn het opbrengen van wat epoxy met glasdoek ter versteviging van de wortel van de vleugel en het uitsnijden van de ailerons.
     
  10. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Al een kleurenschema in gedachten?

    Grt.
     
  11. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    heej

    nee nog eigenlijk niet zo over nagedacht. ws wel een beetje in de richting van f3a dus lekker creatief met kleuren en vormen...

    nog leuke ideeen?
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Something like this?

    [​IMG]

    Grt.
     
  13. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    jep, zoiets ja. die brio ziet er wel leuk uit ja...alleen ben ik nog niet direct super enthousiast over de kleuern combinatie vooral paars met geel...
     
  14. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Het schema vond ik wel geinig, de kleuren kun je natuurlijk naar eigen smaak veranderen :)

    Grt.
     
  15. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    idd...zat ik ook aan te denken
     
  16. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    Zo...

    er is volgens mij niet al te veel animo voor dit bouwverslag...maar ik heb nog wel wat fotos dus die zal ik er ff op zetten.

    En trouwens nog een updatje van de winkelier: ik krjig geen nieuw freessetje. Kennelijk is dit de standaard kwaliteit want het antwoord uit argentinie (de baas kennelijk) was dat het normaal was en na de boel flink te schuren gewoon gebruikt kan worden en mee gebouwd kan worden zonder last van dat het slecht zou passen...

    Goed, zo gezegd zo gedaan en de boel dus aan de vijl en schuurpapier onderworpen. Das een boel werk, maar idd de passingen van de verschillende onderdelen waren nog acceptabel en ik kon zonder al te veel moeite een rechte romp bouwen.

    Maar eerst naar de vleugel: matje glas erom
    [​IMG]

    ailerons voorzen van scharnierlijsten
    [​IMG]

    Ondertussen aan de romp begonnen
    alle onderdelen geschuurd:
    [​IMG]

    en het lijmen van doublers (spanten die dubbel uitgevoerd moeten worden ter versteging zoals het motorschot, vleugel ophanging etc) en tevens wat verstevigings liggers in de lengte van de rompzijkanten geplaatst:
    [​IMG]

    vleugelzadels
    [​IMG]

    en dan de boel maar eens droog in elkaar zetten. De procedure is dat eerst alles in elkaar gezet wordt zonder ook maar iets te lijmen om vervolgens alles uit te richten (over een lijn op de werktafel) en dan met secondenlijm de boel aan elkaar te plakken...nu ben ik niet zo een groot voorstander van secondenlijm en triplex, maar nu zie ik even geen andere mogelijkheid om de boel toch netjes recht te gaan krijgen en ik houd dus maar even vast aan de handleiding. hier wat plaatjes:
    [​IMG]

    uitlijnen:
    [​IMG]
    [​IMG]

    en dan is dit het resultaat:
    [​IMG]

    al met al een redelijk goede passing op een aantal plaatsen na. Wat me opgevallen is, is dat er goed over het model is nagedacht. Zoals de plaatsing van de spanten (een aantal zijn schuin geplaatst waardoor de torsiestijfheid toeneemt). Wat ook opviel is de kwaliteit van het hout. Das ronduit slecht...conclusie tussendoor: ontwerp is erg goed; ik verwacht dan ook veel van de vliegeigenschappen. uitvoering van de bouwdoos is ronduit treurig. Geen tekening, slechte handleiding (geschreven voor een ander, groter model; foute dimensies etc.); slechte kwaliteit hout (zwaar en niet geselecteerd op functie; bv de indekking is op de ene helft bovenkant van de vleugel erg zwaar terwijl de ander licht en zacht is; lijmnaden van beplankingen zijn niet of nauwelijks weg geschuurd), slecht laser snijwerk, geen kleindelen, zwak landingsgestel, waardeloze wielkappen etc. Positief aan de kit is dat er wel een tweetal stikkers bij zitten en de motorkap van redelijke glas kwaliteit is (wel aan de zware kant). Goed, ik hoop dus dat het ontwerp, de vliegeigenschappen de kwaliteit van de bouwdoos een beetje in balans zal brengen...

    Terug naar de romp.

    de servoplankjes gelijmd. De servos komen er dwars in. Hoogte en richting zitten achter elkaar waarbij er gebruik gemaakt gaat worden van pull-pull voor beide roeren. De ene servo zal dus hoger moeten komen te zitten dan de ander.
    [​IMG]

    en dan komt het beplanken van de onderzijde. Hiervoor is het noodzakelijk de romp nogmaals netjes uit te lijnen en ter controle heb ik een laser waterpasje gebruik zodat je netjes kunt zien of er een tordering in de romp zit.
    [​IMG]

    voor de beplanking nog even het staartwiel-bevestings-plaatje. Ik heb dat voorzien van 2 inslagmoeren zodat ik er iig iets op vast kan zetten. Denk dat ik uiteindelijk zelf iets van glasdoek en epoxy ga proberen te fabrieken maar dat komt later.
    [​IMG]

    En dan de beplanking daadwerkelijk
    [​IMG]

    De romp heeft ondertussen een aardige stijfheid en is naar tevredenheid recht! Vervoglens is de romprug en het turtledeck (nederlands woord??) aan de beurt. Deze zijn beide van piepschuim met balsa beplankt en werkt dus lekker snel en vooral mooi rond!
    [/img]http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10219/Epsilon-bouwverslag---35.jpg[/img]

    Dan komen de topcaps of cockpit deksels of hoe die dingen ook mogen heten. Deze zijn duidelijk voor het grotere broertje en zijn dus veel te groot. slordig.
    [​IMG]

    Ondertussen ben ik ook aan het kielvlak begonnen en is de neuslijst geplaatst, is een tip erop gezet en in vorm geschuurd en is het roer los gesneden.
    [​IMG]

    Goed, de volgende keer meer!
     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Begint al wat te worden! :thumbsup:

    Grt.
     
  18. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Nou interresse is er echt wel hoor, alleen niet altijd opmerkingen :D . Maar over het slechte laserwerk, ik vindt dat wel opvallend. In de FMT halverwege vorig jaar heeft een test gestaan van de Epsilon 90 en hierbij werd juist gemeld dat het een goed uitgevoerde bouwdoos was? Dus schijnbaar kunnen ze wel goed laseren. Bij de 90 hadden ze het wel over het gebruik van "Zackenband" als verstoorder op de vleugel. Hiermee werdt het vlieggedrag duidelijk verbeterd. Succes
     
  19. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    Ja, het laser snijwerk valt me ook tegen. ik had eigenlijk alleen maar positieve dingen over de epsilon gelezen idd (merendeel welliswaar over de .90 en 1.20 maar toch..).

    Ik heb zeker de indruk dat over dit model goed is nagedacht, echter de uitwerking is (bij mijn kit) erg onzorgvuldig gedaan....

    maar goed, vooralsnog gaat het wel de goede kant op!

    zackenband? wat is dat? wat doet dat?
     
  20. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Wat ik op de foto in de FMT kan zien is dit een dun zigzag draadje wat kort achter de neuslijst bovenop de vleugel geplakt wordt. Zo iets duidelijker?
     

Deel Deze Pagina