Epsilon Competition

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Japie.G, 3 aug 2011.

  1. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Beste forumgenoten,

    Omdat ik zeer beperkt zit het met betrekking tot slepen, lieren of elastiekstarts (wildvlieger, veld niet lang genoeg voor een goede uitgangshoogte met lier of elastiek) wil ik graag een goede electrozwever aan mijn vloot toevoegen. Ik zoek een goede allrounder.

    Mijn eisen zijn:
    * Niet stervens duur...
    * 3 a 3,5m span
    * Moet ook met een beetje wind gevlogen kunnen worden
    * Goede thermiekprestaties
    * Als het moet even lekker hard kunnen vliegen
    * 4 kleppen vleugel om daarmee te oefenen en ervaring op te doen
    * Electroneus
    * Niet te veel bouwwerk, want dat heb ik nog zat...
    * Mooi uiterlijk :cool:

    Mijn oog is gevallen op de Epsilon Competition van Staufenbiel. (En kopie van deze kist?) De kist voldoet volgens mij aan al mijn eisen. De reacties op diverse fora op deze kist zijn erg positief. In zoverre dat mijn keuze eigenlijk al gemaakt is.

    [​IMG]

    Zijn er van jullie kant nog betere suggesties of andere inzichten? Anders staat hier binnenkort een bouwverslagje...:cool:

    Overigens heb ik er in Ootmarsum op de meeting een zien vliegen geloof ik. Dus ervaringen zijn ook van harte welkom!
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2011
  2. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
  3. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Laatst bewerkt: 3 aug 2011
  4. GliderUAV

    GliderUAV

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Japie.G,

    Jouw wensen lijken sterk op die van mij. Ik had al een Topmodel CZ Fantasy (goede all-rounder) en zocht een iets lichter model die mogelijk nog iets beter in de thermiek is.

    Ik heb nu deze besteld:

    TOPMODEL CZ GRAFAS glider - RC Groups

    Bij dit model kan je eventueel (later) ook nog losse vleugels van de "Fascination"(3.6 M) bij bestellen.

    De Epsilon lijkt me ook een goede keuze, maar heb er geen ervaring mee.
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2011
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    mag zeggen dat de epsilon last heeft van dieptevrees ,dat toestel als je hem goed vliegt en ingesteld hebt pakt elk belletje op .mijn vader heeft deze zwever voor erbij . de versie met schuimen vleugel heeft hij nu (daarvoor de versie met ribben vleugel)en er is gewoon goede acro mee te vliegen (loops en rollen )
    tevens lekker snel te maken als ernstig langzaam .glij hoek is verbluffend goed .

    voor een arf zwever is dit een zeer goede keus
     
  6. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ik heb de draadjes over de Vitesse, de Grafas en de Fantasy doorgelezen. De Fantasy is ook erg mooi! De Grafas voldoet ook aan de eisen, maar vind ik persoonlijk minder mooi door de doorzichtige vleugel. De vitesse komt er in de thermiek een tikkie slechter vanaf dan de Epilon Competition (volgens het rc-network forum).

    Bedankt voor de input! Alles in ogenschouw genomen te hebben ga ik toch voor de Epsilon, hoewel de Fantasy mij ook heeft doen twijfelen. Dan geven mijn goede ervaringen met Staufenbiel de doorslag. Ik ga de kist vanavond bestellen en zal de ervaringen hier bijhouden!
     
  7. Gert Mulder

    Gert Mulder

    Lid geworden:
    27 feb 2009
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Oostenrijk, Zell am See
    Hoi Japie,

    Je hebt een fijne, en een zeer goed vliegende kist bestelt.
    Zelf vlieg ik al een jaar met de Epsilon, een super kist.
    Heb zelfs nog een Vario van Multiplex erin zitten dus geen bel is meer veilig.

    Twee weken geleden ook de Vitesse bestelt, deze gaat volgende week de lucht in.
    Zal zeker ook goed vliegen.

    Gr.
    Gert
     
  8. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Aankomst

    Goed om te lezen! Ik ben ook zeer benieuwd naar de ervaringen met de Vitesse! Misschien ook wat foto's en een bouwverslagje??;)

    Ik heb gisteren dan de bestelknop ingedrukt, en wat schetst mijn verbazing..

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tjongejonge wat is Staufenbiel i.c.m. DPD pakketservice snel zeg! Een pakket uit Duitsland is nog sneller hier dan een pakket uit Nederland. Heel apart, een dikke pluim dus!

    Binnenkort meer..
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2011
  9. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Opbouw

    Nou, de kist is binnen, en ik heb een aantal avonden de tijd gehad om te bouwen. Of.. bouwen? Het is meer een kwestie van afmaken/opbouwen. Vandaar niet een heel uitgebreid bouwverslag, maar gewoon wat plaatjes van tijdens de opbouw met wat ervaringen.

    Uitpakken van de bouwdoos
    Erg netjes verpakt en onderdelen zien er goed uit!
    [​IMG]

    Insnijden van de servogaten aan de tips
    Gaten zijn onder het folie goed te zien
    [​IMG]

    Plek voor aileronservo
    Voorbereiding voor kabeltrekken is door staufenbiel gedaan. Goed te zien is de opbouw uit schuim/balsa aan de tipdelen
    [​IMG]

    Middendeel
    In het middendeel is een balsa webbing te zien alsmede een koolstof versterkingslaag.
    [​IMG]

    Kabeltrekken
    Knoopje aan het touwtje en trekken maar!
    [​IMG]

    Servo inpakken..
    [​IMG]

    En servo plaatsen
    Op ailerons de door Staufenbiel aangeraden dymond 1550. Een dikkere servo zeker niet nemen! Deze is eigenlijk al net te dik!
    [​IMG]

    En aangesloten en wel!
    In het Duitse forum werden de roerhevels in twijfel getrokken qua sterkte. Ik heb er flink aan getrokken en alles bleef heel. Dus toch gekozen om ze te plaatsen. Ik zal ze wel blijven controleren voor en na vluchten...
    [​IMG]

    Et voila! Twee tipdelen.
    Ik wil de vleugels deelbaar houden, dus maar met een stekkertje gewerkt
    [​IMG]

    Tipdelen
    Staufenbiel levert hier koolstof vleugelverbinder en een 4mm stalen arreteerpen.
    [​IMG]

    Ook de flaps aangesloten
    Hier een dymond d250 gebruikt. Toch is de flap best zwaar. Ik zou 'm bijna met twee servo's willen aansluiten.. Maar ach, het zal wel goed zijn. We komen er straks vanzelf wel achter!
    [​IMG]

    De vleugel in de 'testopstelling'
    best wel een groot gevaarte!
    [​IMG]

    Zou mijn kabelboom goed werken en gaan de servo's allemaal mee?
    Op deze manier kan ik het allemaal testen :cool:
    [​IMG]

    Dan de romp
    Ik ging hier zo hard dat ik vergeten ben foto's te maken
    [​IMG]

    Binnenwerk
    Onder het plankje:
    * 60a ESC
    * 5a BEC aangesloten rechtstreeks op vliegaccu
    - Ik durfde het niet aan de BEC van de regelaar te gebruiken
    * Het plankje vervolgens vastgezet met een paar druppen epoxy
    - Beetje dom misschien, ik had het beter demonteerbaar kunnen maken
    - Als ik er ooit nog bij moet moet ik de druppen epoxy doordremelen
    Op het plankje
    * Verder zijn er twee dymond d250 servo's voor hoogte/richting geplaatst
    * Ontvanger (r6008hs) past er mooi tussenin
    * Groot stuk klittenband voor de accu straks

    [​IMG]

    Antenne exits
    Er zit veel koolstof in de neus, en ook de cockpitkap is volledig koolstof ben ik bang een soort faradaykooi te krijgen daar in de neus, en dus wil ik de antenne's buiten de kist hebben. Dit leek me een aardige oplossing
    [​IMG]

    Pendelhoogteroer
    Bijeengehouden door twee koolstof pennen. en een heel klein schroefje :confuser: Aan een kant zijn de koolstofpennen met een heel klein beetje lijm vastgezet, de andere kant moet dan vastgehouden worden door een heel klein schroefje dat tegen de koolstofpen aan zit. Echter heeft dit schroefje bijna geen 'vlees' om zich in vast te houden. Rare constructie. Voor de eerste paar vluchten zal het voldoen, maar hier moet ik iets anders op verzinnen..
    [​IMG]

    Het schroefje
    Werkt voor geen meter zonder 'vlees'
    [​IMG]


    En dat is de de bouw van deze kist! Al met al ben ik er toch nog wel aardig wat uurtjes aan kwijt geweest. Ik ben dan wel een 'bouwstuntelaar', maar toch zijn er nog wel enkele avondjes nodig om deze kist in vliegbare staat te krijgen.

    + punten tot nu
    * Zeer complete levering qua bouwmaterialen
    - Alleen nog serve verlengkabels en connectortjes nodig
    * Zeer goede afwerking
    - Romp staat mooi in de lak, zonder zichtbare middennaat
    - Vleugels snaarstrak in de folie
    - Scharniervlakken lopen zeer soepel

    - punten tot nu
    * Het systeem voor het bij elkaar houden van het pendelhoogteroer lijkt me echt slecht!
    * Op veel fora is te lezen dat de BEC in de meegeleverde ESC niet afdoende is, voorheen heeft er altijd een een door staufenbiel geleverde uBEC in de doos gezeten, maar daar zijn ze van af gestapt. Dit geeft toch geen fijn gevoel dus heb ik alsnog een uBEC geinstalleerd.
    * Vleugelverbinder is een loeizware 10mm massief stalen pen. Is dat wel nodig? En kan er niet beter een koolstofstaaf in? Op diverse fora levert deze modificatie een gewichtsbesparing van meer dan 300gram op!
    * ##$&&*@#*$%^@ schijt veertje die de vleugels bij elkaar houdt. Ellendig systeem! Daar gaat een andere lock op komen.. Is bijna niet voor elkaar te krijgen om aan te koppelen.

    Anyway... Klaar voor de maiden!!
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2011
  10. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Maiden

    Gisteren was het dan zover! De maiden van de Epsilon Competition!

    Eerst nog een halve dag bezig geweest met het programmeren van de zender (t8fg) Dit was de eerste vierklepper die ik programmeerde en dat is geen eitje :rolletjes:

    Gelukkig vond ik deze link en daar staat alles echt helemaal super in. Een echte aanrader!

    Het programmeren is dus gelukt dus op naar het veld!!



    Eerste vlucht is een feit! Wel bleek direct de neutraalstand van het pendelhoogteroer niet goed te zijn. Direct trimmen dus! Verder bleek ook het zwaartepunt nog niet optimaal te zijn. Maar dat hangt natuurlijk ook samen met de stand van het hoogteroer. Daar moet ik dus nog in gaan finetunen. Verder is de butterfly ook nog niet bruikbaar. Bij vol butterfly staat de kist letterlijk op de handrem en knalt hij de neus omhoog. Daar moet dus nog wat in de mixer afgesteld worden haha! De eerste landing zonder butterfly dus en ..... ongelofelijk wat gaat die kist dan slecht naar de grond! Uiteindelijk een zeer weids en laag circuit gedraaid om 'm op de grond te krijgen.

    Later op de avond nog enkele vluchten gedaan en dat heeft geresulteerd in al een stuk betere hoogteroerstand/zwaartepunt. Volgende opgave is de butterfly mix! En dan de kist weer verder invliegen.

    In ieder geval ben ik al zeer onder de indruk van het snelheidsbereik van de kist en van de glijhoek. Niet normaal wat een zwever!!! Heerlijk dus, en een echte aanrader tot nu toe!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    :music:


    Gefeliciflapstaart!

    Is een mooi model!

    Trouwens, ik heb die 1550's ook in de Cheetah warmliner zitten.
    Na tig vluchten dol en dries gedrag zijn de hevels nog steeds heel, ik wist eigenlijk niet eens dat het een zwak punt was bij deze.

    Alleen vind ik persoonlijk dat Dymond leuke servo's maakt (ik heb de D4000, 5000, 250MG en 1550) maar zeker bij de kleinere zoals de 250 en 1550 is de speling op de MG's toch net ff té.
    Hitec servo's zijn qua prijs vrijwel gelijk en geven mij net wat meer vertrouwen.
    Maar nogmaals, dat is mijn persoonlijke mening.

    Wat betreft de service van Staufenbiel kan ik ook alleen maar beamen dat dit prima in orde is!
    (Alleen jammer dat hun assortiment op internet (w.b. toebehoren) lijkt te krimpen)
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2011
  12. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    F.Y.I.

    Alles mooi netjes op -en ingebouwd ;)
    Maar die ontstoorspoeltjes die ik daar zie hebben bij 2.4Ghz geen enkele functie. Het is alleen maar ballast (en extra werk)
     
  13. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Even een topic kapen, ik weet niet of ik het al een keer gevraagd had specifiek voor een regelaar.
    Bij veel regelaars wordt er een ferrietring geleverd op de ontvangeraansluiting.
    Is dit ook enkel voor 35Mhz-storing om het zo maar te noemen of zou dit ook te maken hebben met evt. veroorzaakte velden door de stroom vanuit de aandrijfaccu e.d.?
     
  14. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Bedankt voor de reacties!

    De ferrietkernen zaten er al omheen, dus het zou in mijn geval extra werk zijn om ze er af te halen ;) Echter kan het ook geen kwaad toch? En tsja.. iets te netjes INgebouwd misschien inderdaad ;-) De hoop is dat ik er niet meer bij hoef, en anders hebben we de dremel nog :D

    Overigens, met het hevel probleem doelde ik niet op de hevels van de servo's, maar op de glas heveltjes op de roeren. De handleiding zegt daar de Z bocht van de stuurstang doorheen te doen, maar dat heb ik niet gedaan, omdat je dan dat stalen bochtje behoorlijk door de hevel moet drukken en misschien een zwakte veroorzaakt. Ik heb dus de quicklink kant aan de roerhevel gezet.

    Zie ook deze link!

    Verder ben ik ook al door meerdere ervaringen zeer gecharmeerd van de dymond servo's. Wel heb je gelijk dat er op de kleine varianten wat speling zit, maar als je normaal alleen hobbyking servo's gebruikt zijn deze al beter! Echter was mijn idee dat alle (goedkope/middensegment) MG servo's dat wel iets hebben.. De volgende keer misschien eens naar hitecs kijken! Vooralsnog vind ik deze lekker werken en is de speling acceptabel.
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2011
  15. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    JA; deze spoeltjes hebben in het 2.4Ghz bereik geen enkel effectg !
     
  16. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    Leuk verslag Japie! (Jaap toch?)
    Het enige wat ik je wou mededelen is een tip ten aanzien van die koolstof pennen in je hoogteroer. Mocht je dit hele systeem ooit eens willen vervangen overweeg dan zeker (veren)stalen pennen ipv carbon. Staal buigt en carbon breekt;) Kan je je kist schelen

    Groeten Rick
     
  17. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Dankje!

    Maar staal weegt ook veel meer! In de staart wil ik dat liever niet.

    Heeft er iemand een idee hoe ik dat pendelroer beter vast kan zetten?


    ---
    - ----------------------
    Sent from iPhone.
    Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :)
     
  18. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Hi.

    Ik heb sinds woensdag ook een epsilon competition en ben heel tevreden met het "bouwpakketje"

    Mijn eerste antwoord hier en gelijk al een paar vraagjes:

    - Met wat voor een lipo vlieg jij? 3s of 4s en hoeveel MAh?
    - Gebruik jij de originele Motor en klapschroef?
    - Hoe zwaar weegt je lipo?

    Bedankt alvast voor het antwoord.

    Groetjes,

    Jordy

    ps. het pendelroer doe ik vermoedelijk gewoon vast kleven. Ik heb altijd genoeg plaats in mijn auto voor de epsilon.
     
  19. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Hey!

    Gefeliciteerd met de kist! Ik ben er nog steeds superblij mee! Ik vlieg met een 3S 4000 accu, gewicht even onbekend! Ik zal het vanavond even wegen. Originele motor & prop. ESC timing op low. Motor wordt wel heet! Toch trekt de combi maar 39amp. Lijkt me ruim binnen spec.




    ----------------------
    Sent from iPhone.
    Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :)
     
  20. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Ok, dat is een goed bericht.

    Ich heb op je video gezien dat je helemaal geen moeite hebt met het starten van de Epsilon Competition.
    Daarom dacht ik dat het en 4s Lipo was.
    Hij stijgt ook snel genoeg.
    Voor mij is dus een 3s Lipo voldoende.

    Ik heb hier nog 4 x 3s 2600MAh Lipos liggen (van mijn Cularis)
    Ik ga ze dan als 2 x 3s 5200 Lipo gebruiken.
    Alvast bedankt voor het nakijken/wegen van je Lipo.

    Heb jij eigenlijk nog extra gewicht in de voorkant toegevoegd?
    Ik heb in het Duitse Forum gelezen dat de mensen die met 3s vliegen allemaal extra lood in de neus toevoegen.

    Ik ben echt heel tevreden met dit zweefvliegtuig.
    De onderdelen hebben een hele goede kwaliteit.
    Alleen het pendelroer vast maken is echt niet perfect gemaakt.
    Dat hadden ze echt veel beter kunnen oplossen (zie bv. Multiplex Cularis).

    Groetjes,

    Jordy
     

Deel Deze Pagina