Epsilon Competition

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Japie.G, 3 aug 2011.

  1. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik ben weer even stil.
    [​IMG]
     
  2. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Waar heb je die carbon staaf besteld? Heb de Epsilon XL V2 klaar liggen voor de maiden maar hier zit ook die loodzware stalen pen bij... :confused:
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Nou met die stalen pen vliegt-ie ook lang niet gek hoor. Ik kan het verschil nog niet beoordelen want met de carbon pen die ik er nu in heb zitten heeft-ie nog niet gevlogen...
     
  4. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Zie het als een ballast optie, bij kalm weer de carbon pen, dan merk je het voordeel het meest. Met het turbulente winderige weer van de laatste tijd kan de stalen pen zelfs een voordeel zijn!
     
  5. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Vliegt inderdaad best wel lekker in een bries zoals deze namiddag. Ga er toch een bestellen gewoon ter vergelijk voor op een rustige zomerdag als de wind wat minder is.

    groetjes
     
  6. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik heb die van mij bij de carbonwinkel.nl gehaald en ik ben er heel happy mee. Scheelt echt!
    De stalen pen heb ik sindsdien niet meer gebruikt.
    Komend weekend ga ik de stalen pen toch weer meenemen ivm harde wind ;-).
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Eindelijk is het er van gekomen om mijn Epsilon te vliegen met nieuwe motor, 400 gram lichter (carbon vleugelpen van jve, nog bedankt) en 3,7 volt meer pep (4s ipv 3s). Dat ging best lekker, en er was zelfs wat thermiek.
    Ik heb op mijn flaps een thermiek- en een speedstand geprogrammeerd, in de thermiekstand (een paar mm omlaag) kreeg hij wel overtrekneigingen, dat verraste me maar achteraf lijkt het me eigenlijk wel logisch. Daar kan ik wel een beetje Down bij programmeren, ik neem aan dat dat ook zo hoort?
     
  8. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    heb ik ook altijd gedacht, maar in thermiek gaat de staart omhoog en overtrekt hij als het goed is niet meer.. in dode lucht gaat mijn Supra stallen, als ik dit er uit trim vliegt 'ie te hard in thermiek op de thermiek stand. Misschien wel teveel flap en aileron down in je thermiekstand ?
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Flaps staan plm. 3 mm omlaag in thermiekstand, da's toch niet te veel? Maar het lijkt me logisch dat dat wel meer weerstand heeft, DUS dat de snelheid terugloopt, DUS dat er een beetje down bij moet. Uiteindelijk moet hij dan weer ongeveer even snel vliegen als normaal denk ik...
    >in thermiek gaat de staart omhoog< hè? Waarom dan?
    In een bocht geef je natuurlijk wel altijd wat UP. Maar het lijkt me toch niet fijn als je, iedere keer dat je even niet cirkelt, de thermiekstand zou moeten uitzetten omdat-ie anders stallt?
     
  10. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    ik waag me niet de natuurkundige beschrijving van het fenomeen, er zijn hier veel mensen die dit echt beter kunnen!

    zet je epsilon maar eens in de cruise of normaal stand en vlieg rond terwijl er plekken met goede lucht zijn.
    je zal zien dat:

    a in sink de staart gaat zakken en je langzamer gaat vliegen
    b in 'goede lucht' de staart omhoog gaat en je sneller gaat vliegen.

    c .. je moet niets, het is jouw epsilon :)

    oh-ja, aanvulling
    naar mate je zwaartepunt dichter bij het ideale/kritische punt komt zal je bovenstaand effect steeds beter gaan zien. Ligt het b.v. nu veel te ver naar voren dan zou je dit niet of veel minder waarnemen. En over het bepalen van het zwaartepunt zijn hier ook diverse draadjes te vinden.

    Bob
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2015
  11. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik heb die overtrek ook gehad en heb toen de thermiekstand flap/ail iets teruggebracht, vliegt veel beter terwijl de snelheid zeker afneemt.

    Snel via GSM gereageerd.
     
  12. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Oh ja, hij gaat vandaag voor het eerst in de berg in Oostenrijk, ik ben zeer benieuwd.

    Snel via GSM gereageerd.
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Dit is net zoiets als meewind/tegenwind. Het toestel "weet" helemaal niet of er meewind, tegenwind, stijg of sink is, het vliegt in een luchtmassa en kent alleen zijn eigen beweging t.o.v. die luchtmassa. Wat die luchtmassa doet t.o.v. de aarde heeft geen invloed op de gedraging van het model.
    Maar, ik zal de thermiekstand maar een millimetertje terugnemen.
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Maar het invliegen van thermiek is net zo iets als wind die 180 graden draait, ofwel een verandering in de beweging van die luchtmassa. De luchtmassa gaat van (bijvoorbeeld) 2m/s dalen naar ineens 3m/s stijgen. Daar reageert je toestel weldegelijk op, en dat is heel goed te zien.
     
  15. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    En de traagheidswetten dan die bepaald worden door de massa van het object zelf?
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja, bij veranderingen in de bewegingsrichting van de lucht is het anders (@ Frater: daar gelden precies ook die traagheidswetten). Maar daar ging het hier niet over, getuige ook dit citaat van jve:
    >a in sink de staart gaat zakken en je langzamer gaat vliegen
    b in 'goede lucht' de staart omhoog gaat en je sneller gaat vliegen.<
    Want bij het INvliegen van sink zou de staart juist omhoog gaan, en omgekeerd. Het ging niet om een veranderende situatie, maar om een continue situatie. (Dat ben je toch met me eens jve?)
     
  17. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    het citaat was niet van jve maar van mij, jve heeft het veel te druk bovenop een berg :)

    Mijn supra is het in het geheel niet met je eens, en dit laat ik met alle plezier eens zien aan je mochten we elkaar ergens tegen het lijf lopen. De discussie waarom mijn supra dit verkeerd zou laten zien laat ik even voor wat hij is, te druk met afronden van werkzaamheden voor mijn vakantie. Ter Info, de Supra vliegt beter dan ik :D
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Down mee programmeren hoort er eigenlijk wel bij, maar als je de flaps niet meer dan een mm of 6 laat zakken, zou ik het niet zo maar verwachten. Een oorzaak zou kunnen zijn dat je nog met een veel te voorlijk ZW-punt vliegt.

    ??????
    Trimmen = (minder) gas geven.
    Als je de behoefte hebt om te trimmen (om het instelhoekverschil te verkleinen ... omdat de kist een stall-neiging heeft) moet je ook wat met je ZW-punt doen zodat de boel meteen goede snelheid blijft vliegen.

    Nee dat is niet teveel. 5 à 6 mm is de norm voor een F3J-kist.

    De snelheid loopt niet terug omdat er meer weerstand is. De snelheid loopt terug omdat de invalshoek van de vleugel een hoek heeft die (te) veel lift genereert. Nl. meer lift dan de zwaartekracht. Per saldo zal de kist minder snel dalen, waardoor minder hoogte-energie wordt verbruikt, waardoor de snelheid afneemt.

    In een bocht lig je ook scheef. Hoe schuiner de stand, hoe meer richting hoogte wordt, en hoe meer hoogte richting wordt. En als je dan met richting de bocht instuurt, LIJKT die staart omhoog te gaan (gaat hij eigenlijk ook, maar alleen omdat je kist schuin hangt).

    Helemaal correct!
    Maar ...

    Die lucht in een bel gaat niet overal even hard omhoog. De lucht midden in een bel gaat het hardst omhoog. Naar buiten toe neemt die snelheid af, en keer mogelijk zelf om in een daling. Wat heeft dat voor effect? Drie situaties:
    (1) ik vlieg dwars door een bel, precies door het centrum:
    - eerst zal de vleugel in dalende lucht komen, terwijl het stabilo zich nog in 'stilstaande' lucht bevindt: de neus gaat omlaag!
    - daarna komt de vleugel in stijgende lucht en de staart bevindt zich daarachter in iets minder hard stijgende lucht: de vleugel stijgt harder, de staart LIJKT te hangen
    - eenmaal aan de andere kant van het centrum van de bel gaat het andersom: de vleugel stijgt minder hard dan de staart, de staart lijkt omhoog te gaan
    Eenmaal de vleugel buiten de bel, maar de staart nog in de dalende lucht: de staart daalt, de vleugel niet, de staart lijkt weer te gaan hangen.

    (2) ik vlieg naast het midden door een bel (stel de bel rechts van de kist):
    - de rechter vleugeltip zal al in de dalende lucht komen, de linker nog niet: de kist rolt de bel in (dit is meestal maar erg zwak, of helemaal niet merkbaar)
    - iets verder komt de re-vleugeltip in sneller stijgende lucht dan de li-vleugeltip (en dat blijft zo tot het eind van de bel): de kist rol de bel uit. (tot 1 tellen en ertegenin de bel in draaien!)
    - komen we weer aan de rand van de bel de dalende lucht uit dan zie je weer een neiging de bel in te draaien.

    (3) ik vlieg ver langs de bel (links of rechts)
    - je merkt hooguit de zwakke neiging de bel in te draaien
    - je merkt vooral dat je door dalende lucht vliegt, de kist gaat opeens harder zakken zonder echt van stand te veranderen. Raadsel: zit de bel nu rechts of links?

    Nee, ga maar naar 5 mm.
    Maar eerst: vlieg je ZW-punt in. Duikproef en zo!!!!!
    Zie mijn reactie op het eerste citaat.
     
  19. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Laat ook maar Dirk, was een beetje te kort door de bocht ( zonder overtrek ) ... :(
     
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht

Deel Deze Pagina