Equalizer voltage to low?

Heren,

Ik heb een Robbe powerpeak lader.
Nu ben ik een 2200mah 3s lipo aan het laden.
Hij laad tot ongeveer 1500mah en dant zie ik het amperage langzaam inzakken tot 0. en krijg dan de melding "Equalizer voltage to low"
wanneer ik de batterij doormeet geeft mijn multimeter wel iets van 12,49V weer. de accu is dus wel volledig vol.

Iemand enig idee waar deze melding vandaan komt en wat het inhoud?

Groeten,

Ik ken de lader niet maar kan kan het zijn dat de voedingsspanning van de lader te laag is? Maar dan zou een melding met die strekking te verwachten zijn dus wellicht heeft het een andere oorzaak.

Zijn de celspanningen onderling ook in evenwicht?

Laatst bewerkt:
Die 1500Mah die je ziet is niet wat er totaal in zit he.
Je lader laat zien hoeveel hij er bij laad.
Als je er 2200 bij zou kunnen laden dan zat er niks meer in en dan zal hij waarschijnlijk beschadigd zijn.

Je moet even de cellen los meten maar 12.49v:3= 4.16v de cel dus op zich zou dat nog wel goed kunnen zijn.

Maar het kan ook zijn dat er 2 cellen 4.2v zijn en 1ell maar net iets over de 4.

Krijg je die melding normaal nooit?

Nee normaal krijg ik die melding nooit. dan laad hij gewoon tot ie vol is en slaat ie af.
Zou het ook iets met een verlengkabeltje te maken kunnen hebben naar mijn geintegreerde balancer. dat ie verkeerd is aangesloten ofzo?

en het is een 11,1V lipo (3cellen) dus 11,1:3= 3,7V per cel.
Hoe kan het dan dat ik 12,49V meet?

Laatst bewerkt:
Nee normaal krijg ik die melding nooit. dan laad hij gewoon tot ie vol is en slaat ie af.
Zou het ook iets met een verlengkabeltje te maken kunnen hebben naar mijn geintegreerde balancer. dat ie verkeerd is aangesloten ofzo?

en het is een 11,1V lipo (3cellen) dus 11,1:3= 3,7V per cel.
Hoe kan het dan dat ik 12,49V meet?

Nee de 3.7v Is het continu voltage. Een volle lipo cel meet 4.2v de cell.
Als je dan gaat vliegen dan zakt die 4.2v best snel in richting de 3.7V en dat voltage houd hij lang vast.

Daarom spreekt men van 3 cell lipo=11.1v lipo maar VOL geladen moet hij
+- 12.6V zijn.

Daarom zeg ik al mits alle cellen +-4.16v zijn is er niks mis.
Wat de reden is van de melding.... Weet ik niet zit er geen beschrijving bij.

Ik denk dat de beveiliging van de lader inslaat nadat hij na zoveel tijd laden de cellen niet in balance krijgt.

puur om te voorkomen dat er andere dingen gebeuren.

dus even elke cell appart meten

mvg Hans

Het lijkt er op dat er 1 cel kapot is waardoor je deze melding krijgt.

Ik denk ook dat dat het geval is. Heb je die 12.49 V wel onder belasting gemeten, bijvoorbeeld met een autolamp?
Ik zou me het volgende scenario kunnen voorstellen:
Uitgaande van 2 gezonde en 1 zwakke cel, zal je in eerste instantie bij het laden niets merken. De volle laadstroom gaat door alle cellen en houd het voltage van de zwakke cel op peil, althans boven het minimum. Wel zal de balancer de gezonde cellen flink bypassen (weet even geen goed nederlands alternatief), maar die stroom is beperkt. Als een van de gezonde cellen in de buurt van het maximum van 4.2 V gaat komen, zal de laadstroom gaan minderen. de zwakke cel is nog lang niet vol (zo die dat nog ooit wordt), maar omdat die in serie met de gezonde cellen staat zakt daar door de afnemende stroom de spanning in. Op een gegeven moment zover dat je de bewuste melding krijgt, en het laden stopt. Of de gezonde cellen dan al helemaal vol zijn is maar de vraag. Heb ja al eens in de gaten gehouden bij welke laadstroom het laden stopt? Bij mijn lader is dat bij ongeveer 25 mA.

Max

verklaar u nader.........

Je kunt met de multimeter de spanning van de individuele cellen aan de balanceerstekker meten, gewoon de - op de zwarte draad, en de + achtereenvolgens de twee witte draden voor de spanning tussen de cellen, en de rode voor het hele pak. Let er wel op dat je geen kortsluiting met je meetpennen maakt, het is het veiligst om de - pen aan de zwarte draad van de poweraansluiting te klemmen, zodat je alleen met de + pen aan het balanceerstekkertje meet. Zoals gezegd, hang er een belasting aan tijdens het meten.

Max.

Laatst bewerkt:
Heb gisteren gemeten en alle 3 de cellen geven 4,15V aan. heb wel zonder belasting gemeten.......
lijkt erop dat er niets aan de hand is??

Back