Er gaat xiets boven Groningen

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door DHZ, 27 mrt 2018.

  1. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Het bericht viel te verwachten maar kwam toch eerder dan verwacht: het einde van de LB-Winterslaap. Klaas kondigde het op Zondagavond aan en de volgende middag stonden de brandstofstokers weer op het Groninger land van Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken (MSO). Zomaar een prachtige middag met weinig wind, prima temperatuur, af-en-toe zon en mooie wolken. Jammer dat ongenode brommersukkels het grasveld van diepe sporen hadden voorzien maar in de krant valt te lezen dat er ergere voorvallen zijn.

    "The End of Stunt as we know it" oftewel TEOSAWKI is een uitdagende naam voor een simpele stuntkist (zonder vleugelkleppen) waarmee alle figuren gevlogen kunnen worden. In de afgelopen Wintermaanden door Klaas gebouwd. Verwar dit niet met electro - ik zal het e-woord verder vermijden - het model wordt aangedreven door een glowplug motor waar geluid uit komt ook rook waar ik geen problemen mee heb - behalve dan dat het tegenwoordig naar zeep ruikt in plaats van de opzwepende geur van vroeger. De glow motor in kwestie komt uit de Oekraine, heet "Stalker" en leidde ertoe dat Klaas' inboedelverzekering moest worden herzien maar eindelijk is daar het lang gewenste "viertakten" dat bij stijgvlucht spontaan over gaat in "tweetakten". Klaas heeft lekker gevlogen en dat is ook wel aan de plaatjes te zien.

    Zelf heb ik ook een geslaagde middag gehad, zij het dat mijn Suls Record Trainer doormidden ging bij een rugvlucht-poging. Heb een vermoeden dat de stuurinrichting blokkeert onder die omstandigheden - wij gaan het allemaal nakijken.
    Zowel de Record als de Winner liepen prima onder alle omstandigheden en je zou bijna denken dat ze van koele lucht houden. Of heb ik de tankopstelling eindelijk begrepen? Met de vergrootte Suls Trainer vloog ik voor het eerst een liggend 8 - zomaar de volgende stap op de eerste dag van het seizoen!
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Applaus is hier meer dan op zijn plaats!:worship:
     
  3. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
    Nou;
    Die noordelingen zouden ook wat meer met het zuiden kunnen communiceren.
    Misschien vind ik het ook wel leuk om daar een rondje te vliegen.
    Of blijven jullie liever onder elkaar?

    MVG

    Max
     
  4. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ja jammer van die sporen jan willem daar zullen de andere piloten ook last van hebben dus zullen wel snel weer gedicht worden.
    Het is leuk jullie daar weer te treffen.. kijk alweer uit naar het gezamelijk vliegen.
     
  5. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Wij zonderen ons niet af maar vragen het bestuur van de vereeniging om een expliciete definitie van het begrip "gastvlieger". Het gaat er om hoe vaak iemand gastvlieger mag zijn. Gastvliegers zijn welkom, en daar denken Klaas en ik niet anders over, maar wij willen bij gasten de juiste verwachtingen scheppen en voor de overige clubleden transparant handelen (gastenregistratie dus). Wellicht klinkt dit erg formeel maar onze hobby is ons lief en trammelant niet.

    Wordt vervolgt!
     
  6. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Maandag 16 April 2018

    Wie niet kwam heeft deze Maandag niks gemist. Op zich hoeft windkracht 3 geen showstopper te zijn maar als het over het aangrenzende bosje aan komt waaien dan is er ook nog turbulentie. Na ieder twee vluchtjes zijn Klaas en ik maar weer huiswaarts gegaan.

    Klaas is een productieve man. Naast de reeds getoonde "TEOSAWKI" heeft hij afgelopen Winter ook een eigen ontwerp op basis van de Tupker "Twister" gebouwd. De luchtdoop in de turbulente lucht verliep zonder ongelukken mede dankzij de grote, hardlopende motor. Met veel centrifugale kracht en een volle tank waren twee handen aan het handvat geen luxe. Mooie kist maar niet voor watjes - er is nog wat afstelwerk te verrichten..

    Naast het gebruikelijke reparatiewerk soldeerde ik de afgelopen week een aantal nieuwe brandstoftanks voor mijn "Suls"-modellen en ook de Mustang Ace. Deze tanks zijn relatief plat en kunnen dichtbij de motor opgesteld worden. Bij stijgvlucht hoeft de aangezogen brandstof geen grote hoogte te overwinnen en hapert de motor niet.

    Een andere nouveauté zijn mijn dyneema lijnen. Ik kocht 100 meter van het merk "DIP Fight II" (het type dat tot 26 Kg belast kan worden) voor €12,50. Hoe het zich meet met staal is nog onduidelijk omdat ik maar 2 vluchtjes maakte met mijn 13 meter setje. De kromming die ik tijdens het vliegen zag zou op luchtweerstand kunnen wijzen maar wellicht gewoon harde wind. Prettig is het gevoel dat deze lijnen niet eigenwijs zijn tijdens het af- en oprollen en minder kwetsbaar zijn voor knikken of schade door betreding. Klaas was zo vriendelijk om zijn motorhelm thuis te laten maar had duidelijk twijfels over dit avontuur.
     
  7. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Welke dikte hebben de lijnen?
     
  8. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    De lijnen zijn 0,25 mm dik.
     
  9. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Oké dat is wel dik. Ik vlieg zelf met 0.12 mm lijnen.
     
  10. dieselracer

    dieselracer PH-SAM

    Lid geworden:
    21 mei 2016
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Tschechje Zaanstad
    Heel leuke verslag Jan!! En mooie fotos!! Neg even,en we zie elkaar in Almere!! Moet ik well nog ff door werken ,ook aan de Monitor!
     
  11. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    4 Mei 2018

    Mooi weer in Stadskanaal! Meer dan de gebruikelijke twee lijnbesturingsvliegers waren er niet maar zoals altijd kwamen er ook clubleden met gemotoriseerde zwevers of alleen met zichzelf om te ontsnappen aan datgene waaran zij zich wilden onttrekken. Voorbijgangers, die toevallig vaak modelvliegers blijken te zijn, verschijnen soms ook met hun verhalen en complimenten over het terrein van MSO.

    Oplettende lezers zullen zien dat mijn oude Suls trainer weer een romp-in-drie-delen kreeg. Nu was de oorzaak motoruitval op een erg ongunstig moment. Deze romp repareer ik niet meer want hij bestaat alleen nog maar uit lijm en verf.

    De grote rode "Twister" van Klaas had een iets minder zware (en minder snelle) OS LA 46 gemonteerd gekregen hetgeen verbetering in de wendbaarheid gaf. Het sonore gedreun ging echter ineens over in een pijnlijk hard geluid waarna bleek dat de uitlaatdemper voor de helft was verdwenen. Gelukkig werden de belangrijkste onderdelen later in het gras teruggevonden. Tijdens het zoeken moest ik denken aan de vele plaatjes in oude Aeromodellers waarin te zien is dat dempers vroeger vaak ontbraken - zelfs bij dikke 10 cc motoren - en niemand met vingers in de oren.



    7 Mei 2018

    Alweer mooi weer maar teveel wind voor mij. Klaas' modellen zijn veel groter en hebben er minder last van. Wederom toverde Klaas een nieuw model (TEOSAWKI) tevoorschijn! Elk jaar zegt hij tegen mij dat het nu klaar is vanwege ruimtegebrek maar ik zal het hem vergeven.

    Er werden volop proeven gedaan met tankvorm en -plaats om de 4-2-4 motorloop beter te krijgen. De Stalker motor start met één klap en laat al pruttelend een streng rookwolkjes achter zich die goed te zien zijn tegen de donkere achtergrond van het bos.
     
  12. HansH

    HansH PH-SAM

    Lid geworden:
    23 jun 2016
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern, Duitsland
    Ziet er leuk uit in Stadskanaal, jammer dat het zover weg is.... Klaas hoe vind je de Teosawki vliegen? Ik heb er nog maar een van de twee over, na winterpauze stommiteit uitgehaald door na wingover niet naar rugvlucht maar naar normaal en dan denken: o ja, moest naar rugvlucht en het dan ook nog proberen te doen, zelfs een Teosawki is daarvoor niet wendbaar genoeg, dus recht de grond in tot aan de voorlijst.... Zou nog te repareren zijn maar ben al met wat anders bezig. Hopelijk tot volgende week bij de LB dagen!
     
  13. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Woensdag 27 Juni 2018

    De weersvoorspelling kon niet beter - windkracht 1 tot 2 en lekker warm. Het modelvliegveld op 200 meter genaderd stak er een zwarte kat voor mijn auto de weg over. Bijgelovig ben ik niet maar ja... ik was er toch niet helemaal gerust op want een paar weken geleden vloog ik bij weinig wind alles aan diggels - twee rompen doormidden, één kapotte prop en twee vernielde stuurlijnen. Kamaraad Klaas had die dag ook geen geluk. Weinig wind kan ook weinig lijntrek betekenen, zo bleek.
    Het werd toch een alleraardigste dag.

    Het clubhuis van MSO heeft een prettige luifel waar je kunt schuilen voor de regen of de zon.

    De parkeerplaats loopt snel vol met mooi weer.

    Klaas' "Peacemaker" lijkt hoog in de lucht een beetje op een roofvogel.

    Hier de "Peacemaker" op de grond. Een ontwerp van de befaamde stuntvlieger George Aldrich, bekend van de "Nobler". Klaas vergrootte het ontwerp en monteerde een OS LA25.

    Op de achtergrond de trouwe eigen ontwerp trainer van Klaas (OS LA25)

    Klaas in de ring met de TEOSAWKI (Stalker 46) en schaduw er direct onder.

    Vanzelfsprekend vliegen de meeste clubleden met RC. Gelet op de aard van onze activiteiten moeten Klaas en ik ver van de andere leden staan. Tot twee keer toe heb ik echter een RC-model in de cirkel waargenomen. Dat ging niet met opzet maar dat het goed afliep was gewoon geluk en de zwarte kat had er zeker niets mee te maken. Op deze foto is niemand te zien omdat er in het pas bespoten aardappelveld gezocht moest worden naar een te vroeg neergekomen model. Is niet gevonden.

    Mijn Suls trainers met 1.5 cc en 2.5 cc Webra diesels. Liepen de hele dag perfect en maakten het hele blik dieselbrandstof op.

    Bij thuiskomst maakte ik zoals altijd mijn modellen goed schoon en keek ik alles even na. De brandstoftanks zijn met elastiek bevestigd en werden gedemonteerd voor de schoonmaak. Op dat moment viel er iets op de vloer van de schuur - het bleek het carterdeksel van de 2.5 cc Webra te zijn dat alleen nog door de brandstoftank werd tegengehouden. Hoe kon de motor tot op het laatst goed lopen met een losgedraaid carterdeksel? Ik prees mij gelukkig dat het niet boven het gras van het vliegveld was gebeurd!
    Toen ik de schuur uitliep kwam ik onze altijd blije hond tegen maar hij kwispelde niet en keek mij argwanend aan.
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2018
  14. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Maandag 23 Juli 2018

    De Zomer van 2018 is onbarmhartig droog en warm. Klaas en ik staan alleen op het veld. Het voelt als een Italo-Western met muziek van Ennio Morricone. Geen RC-vlieger te bekennen. Geeft toch te denken.
    Op het dorre grasveld van de club steken taaie onkruidstelen-met-bloem boven het niet gemaaide maaiveld uit, klaar om tijdens het starten je stuurlijnen vast te grijpen en je model naar binnen te laten draaien.

    De aardappelvelden op de achtergrond van de plaatjes zien er nog redelijk fris uit maar voor de meeste akkerbouwers is het pompen of verdampen. Een beregeningsinstallatie verbruikt per uur al gauw 10 liter diesel en ik ken een boer die al twee maanden lang twee pompen aan het werk heeft. Hoe de aardappelvelden naast ons clubterrein er over een tijdje er uit zullen zien is de vraag want er zijn plannen voor een reusachtig zonnepark.

    De blauwe TEOSAWKI van Klaas draait zijn rondjes onder de hete middagzon. De rode tweelingbroer is niet meer - een prijs die in de wereld van vorderende stuntvliegers wel vaker betaald wordt.
    Mijn eigen operationele vloot raakt ook kleiner: minder goed vliegende modellen blijven aan het plafond hangen en de betere slijten door het frequente gebruik. Zo begon de grote Suls trainer vreemd te resoneren en ontdekte ik dat de vleugel losraakte van de romp. De Webra Winner is een fijne motor maar hij trilt de lijmverbindingen tot pudding.

    Dit seizoen zijn bij mij twee sets laystraite stuurlijnen stuk gegaan en val ik terug op Dyneema-exemplaren. Vandaag was ik daar tevreden mee maar er zijn ook dagen geweest dat ik ze wantrouwde vanwege snel verloren controle bij geringe lijntrek - of geeft hier de slechte vakman het gereedschap de schuld? In elk geval ga ik naast de huidige 0.25 mm dikte dunnere Dyneemalijnen proberen voor 1,5 cc modellen.

    Tijdens de laatste Almere-bijeenkomst stond Paul Rietberg met een tafel L/B materiaal waaronder stuurlijnen maar toen ik zo ver was bleek hij alweer vertrokken. Weet iemand hoe ik hem kan bereiken?

    Mijn oudste Suls Record Trainer kreeg een nieuwe vurenhouten romp en vliegt er prima mee. Met het warme weer paste ik de brandstofmengsel wat aan - minder petroleum en meer ether.
     
    jef vindt dit leuk.
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik heb wel een idee.... Iets met een oud admiraal.....
    Kijk eens op deze pagina, daar zou je hem moeten kunnen vinden.....
     
  16. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
  17. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Dinsdag, 28 Augustus 2018

    Voor het eerst in weken hebben Klaas en ik weer gevlogen en wij waren erg blij om onze nieuwe c.q. gerepareerde spullen te kunnen uitproberen vóór de LB-dag in Almere. Op twee RC-vliegers na hadden wij het veld voor ons alleen. Na wekenlang snikheet en vooral droog weer is het wat koeler en natter geworden en kleurt het gras weer vrolijk groen.

    Klaas bouwde alweer zijn derde TEOSAWKI. Ditmaal niet met Stalker motor maar OS LA 46. Vanmiddag vlogen beide varianten. Het nieuwste model heeft een grotere roeruitslag (45 graden) wat voor grote wendbaarheid zorgt maar de Stalker-uitvoering met de verfijnde 4-2-4 loop geeft ook veel voldoening ondanks de minder grote roeruitslag.

    Mijn nieuwe modellen zijn nog (lang) niet vliegklaar maar ik had twee gerepareerde om uit te proberen en alles liep naar wens. Zomaar een middag lekker gevlogen zonder defecten of schade.

     

Deel Deze Pagina