Het bericht viel te verwachten maar kwam toch eerder dan verwacht: het einde van de LB-Winterslaap. Klaas kondigde het op Zondagavond aan en de volgende middag stonden de brandstofstokers weer op het Groninger land van Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken (MSO). Zomaar een prachtige middag met weinig wind, prima temperatuur, af-en-toe zon en mooie wolken. Jammer dat ongenode brommersukkels het grasveld van diepe sporen hadden voorzien maar in de krant valt te lezen dat er ergere voorvallen zijn. "The End of Stunt as we know it" oftewel TEOSAWKI is een uitdagende naam voor een simpele stuntkist (zonder vleugelkleppen) waarmee alle figuren gevlogen kunnen worden. In de afgelopen Wintermaanden door Klaas gebouwd. Verwar dit niet met electro - ik zal het e-woord verder vermijden - het model wordt aangedreven door een glowplug motor waar geluid uit komt ook rook waar ik geen problemen mee heb - behalve dan dat het tegenwoordig naar zeep ruikt in plaats van de opzwepende geur van vroeger. De glow motor in kwestie komt uit de Oekraine, heet "Stalker" en leidde ertoe dat Klaas' inboedelverzekering moest worden herzien maar eindelijk is daar het lang gewenste "viertakten" dat bij stijgvlucht spontaan over gaat in "tweetakten". Klaas heeft lekker gevlogen en dat is ook wel aan de plaatjes te zien. Photo0119 door DHZ geplaatst op 27 mrt 2018 om 00:24 Photo0111 door DHZ geplaatst op 27 mrt 2018 om 00:24 Photo0106 door DHZ geplaatst op 27 mrt 2018 om 00:24 Photo0104 door DHZ geplaatst op 27 mrt 2018 om 00:24 Zelf heb ik ook een geslaagde middag gehad, zij het dat mijn Suls Record Trainer doormidden ging bij een rugvlucht-poging. Heb een vermoeden dat de stuurinrichting blokkeert onder die omstandigheden - wij gaan het allemaal nakijken. Photo0115 door DHZ geplaatst op 27 mrt 2018 om 00:24 Zowel de Record als de Winner liepen prima onder alle omstandigheden en je zou bijna denken dat ze van koele lucht houden. Of heb ik de tankopstelling eindelijk begrepen? Met de vergrootte Suls Trainer vloog ik voor het eerst een liggend 8 - zomaar de volgende stap op de eerste dag van het seizoen! Photo0114 door DHZ geplaatst op 27 mrt 2018 om 00:24
Nou; Die noordelingen zouden ook wat meer met het zuiden kunnen communiceren. Misschien vind ik het ook wel leuk om daar een rondje te vliegen. Of blijven jullie liever onder elkaar? MVG Max
Ja jammer van die sporen jan willem daar zullen de andere piloten ook last van hebben dus zullen wel snel weer gedicht worden. Het is leuk jullie daar weer te treffen.. kijk alweer uit naar het gezamelijk vliegen.
Wij zonderen ons niet af maar vragen het bestuur van de vereeniging om een expliciete definitie van het begrip "gastvlieger". Het gaat er om hoe vaak iemand gastvlieger mag zijn. Gastvliegers zijn welkom, en daar denken Klaas en ik niet anders over, maar wij willen bij gasten de juiste verwachtingen scheppen en voor de overige clubleden transparant handelen (gastenregistratie dus). Wellicht klinkt dit erg formeel maar onze hobby is ons lief en trammelant niet. Wordt vervolgt!
Maandag 16 April 2018 Wie niet kwam heeft deze Maandag niks gemist. Op zich hoeft windkracht 3 geen showstopper te zijn maar als het over het aangrenzende bosje aan komt waaien dan is er ook nog turbulentie. Na ieder twee vluchtjes zijn Klaas en ik maar weer huiswaarts gegaan. Klaas is een productieve man. Naast de reeds getoonde "TEOSAWKI" heeft hij afgelopen Winter ook een eigen ontwerp op basis van de Tupker "Twister" gebouwd. De luchtdoop in de turbulente lucht verliep zonder ongelukken mede dankzij de grote, hardlopende motor. Met veel centrifugale kracht en een volle tank waren twee handen aan het handvat geen luxe. Mooie kist maar niet voor watjes - er is nog wat afstelwerk te verrichten.. 20180416a_72 door DHZ geplaatst op 18 apr 2018 om 00:13 20180416d_72 door DHZ geplaatst op 18 apr 2018 om 00:13 20180416f_72 door DHZ geplaatst op 18 apr 2018 om 00:13 Naast het gebruikelijke reparatiewerk soldeerde ik de afgelopen week een aantal nieuwe brandstoftanks voor mijn "Suls"-modellen en ook de Mustang Ace. Deze tanks zijn relatief plat en kunnen dichtbij de motor opgesteld worden. Bij stijgvlucht hoeft de aangezogen brandstof geen grote hoogte te overwinnen en hapert de motor niet. 20180416b_72 door DHZ geplaatst op 18 apr 2018 om 00:13 20180416e_72 door DHZ geplaatst op 18 apr 2018 om 00:13 Een andere nouveauté zijn mijn dyneema lijnen. Ik kocht 100 meter van het merk "DIP Fight II" (het type dat tot 26 Kg belast kan worden) voor €12,50. Hoe het zich meet met staal is nog onduidelijk omdat ik maar 2 vluchtjes maakte met mijn 13 meter setje. De kromming die ik tijdens het vliegen zag zou op luchtweerstand kunnen wijzen maar wellicht gewoon harde wind. Prettig is het gevoel dat deze lijnen niet eigenwijs zijn tijdens het af- en oprollen en minder kwetsbaar zijn voor knikken of schade door betreding. Klaas was zo vriendelijk om zijn motorhelm thuis te laten maar had duidelijk twijfels over dit avontuur. 20180416c_72 door DHZ geplaatst op 18 apr 2018 om 00:13
Heel leuke verslag Jan!! En mooie fotos!! Neg even,en we zie elkaar in Almere!! Moet ik well nog ff door werken ,ook aan de Monitor!
4 Mei 2018 Mooi weer in Stadskanaal! Meer dan de gebruikelijke twee lijnbesturingsvliegers waren er niet maar zoals altijd kwamen er ook clubleden met gemotoriseerde zwevers of alleen met zichzelf om te ontsnappen aan datgene waaran zij zich wilden onttrekken. Voorbijgangers, die toevallig vaak modelvliegers blijken te zijn, verschijnen soms ook met hun verhalen en complimenten over het terrein van MSO. 20180504b door DHZ geplaatst op 10 mei 2018 om 22:32 Oplettende lezers zullen zien dat mijn oude Suls trainer weer een romp-in-drie-delen kreeg. Nu was de oorzaak motoruitval op een erg ongunstig moment. Deze romp repareer ik niet meer want hij bestaat alleen nog maar uit lijm en verf. 20180504c door DHZ geplaatst op 10 mei 2018 om 22:32 De grote rode "Twister" van Klaas had een iets minder zware (en minder snelle) OS LA 46 gemonteerd gekregen hetgeen verbetering in de wendbaarheid gaf. Het sonore gedreun ging echter ineens over in een pijnlijk hard geluid waarna bleek dat de uitlaatdemper voor de helft was verdwenen. Gelukkig werden de belangrijkste onderdelen later in het gras teruggevonden. Tijdens het zoeken moest ik denken aan de vele plaatjes in oude Aeromodellers waarin te zien is dat dempers vroeger vaak ontbraken - zelfs bij dikke 10 cc motoren - en niemand met vingers in de oren. 20180504a door DHZ geplaatst op 10 mei 2018 om 22:32 20180504d door DHZ geplaatst op 10 mei 2018 om 22:32 7 Mei 2018 Alweer mooi weer maar teveel wind voor mij. Klaas' modellen zijn veel groter en hebben er minder last van. Wederom toverde Klaas een nieuw model (TEOSAWKI) tevoorschijn! Elk jaar zegt hij tegen mij dat het nu klaar is vanwege ruimtegebrek maar ik zal het hem vergeven. 20180507b door DHZ geplaatst op 10 mei 2018 om 22:32 Er werden volop proeven gedaan met tankvorm en -plaats om de 4-2-4 motorloop beter te krijgen. De Stalker motor start met één klap en laat al pruttelend een streng rookwolkjes achter zich die goed te zien zijn tegen de donkere achtergrond van het bos. 20180507a door DHZ geplaatst op 10 mei 2018 om 22:32 20180507c door DHZ geplaatst op 10 mei 2018 om 22:32
Ziet er leuk uit in Stadskanaal, jammer dat het zover weg is.... Klaas hoe vind je de Teosawki vliegen? Ik heb er nog maar een van de twee over, na winterpauze stommiteit uitgehaald door na wingover niet naar rugvlucht maar naar normaal en dan denken: o ja, moest naar rugvlucht en het dan ook nog proberen te doen, zelfs een Teosawki is daarvoor niet wendbaar genoeg, dus recht de grond in tot aan de voorlijst.... Zou nog te repareren zijn maar ben al met wat anders bezig. Hopelijk tot volgende week bij de LB dagen!
Woensdag 27 Juni 2018 De weersvoorspelling kon niet beter - windkracht 1 tot 2 en lekker warm. Het modelvliegveld op 200 meter genaderd stak er een zwarte kat voor mijn auto de weg over. Bijgelovig ben ik niet maar ja... ik was er toch niet helemaal gerust op want een paar weken geleden vloog ik bij weinig wind alles aan diggels - twee rompen doormidden, één kapotte prop en twee vernielde stuurlijnen. Kamaraad Klaas had die dag ook geen geluk. Weinig wind kan ook weinig lijntrek betekenen, zo bleek. Het werd toch een alleraardigste dag. Het clubhuis van MSO heeft een prettige luifel waar je kunt schuilen voor de regen of de zon. 20180627a door DHZ geplaatst op 29 jun 2018 om 00:20 De parkeerplaats loopt snel vol met mooi weer. 20180627h door DHZ geplaatst op 29 jun 2018 om 00:20 Klaas' "Peacemaker" lijkt hoog in de lucht een beetje op een roofvogel. 20180627b door DHZ geplaatst op 29 jun 2018 om 00:20 Hier de "Peacemaker" op de grond. Een ontwerp van de befaamde stuntvlieger George Aldrich, bekend van de "Nobler". Klaas vergrootte het ontwerp en monteerde een OS LA25. 20180627d door DHZ geplaatst op 29 jun 2018 om 00:20 Op de achtergrond de trouwe eigen ontwerp trainer van Klaas (OS LA25) 20180627f door DHZ geplaatst op 29 jun 2018 om 00:20 Klaas in de ring met de TEOSAWKI (Stalker 46) en schaduw er direct onder. 20180627e door DHZ geplaatst op 29 jun 2018 om 00:20 Vanzelfsprekend vliegen de meeste clubleden met RC. Gelet op de aard van onze activiteiten moeten Klaas en ik ver van de andere leden staan. Tot twee keer toe heb ik echter een RC-model in de cirkel waargenomen. Dat ging niet met opzet maar dat het goed afliep was gewoon geluk en de zwarte kat had er zeker niets mee te maken. Op deze foto is niemand te zien omdat er in het pas bespoten aardappelveld gezocht moest worden naar een te vroeg neergekomen model. Is niet gevonden. 20180627g door DHZ geplaatst op 29 jun 2018 om 00:20 Mijn Suls trainers met 1.5 cc en 2.5 cc Webra diesels. Liepen de hele dag perfect en maakten het hele blik dieselbrandstof op. 20180627c door DHZ geplaatst op 29 jun 2018 om 00:20 Bij thuiskomst maakte ik zoals altijd mijn modellen goed schoon en keek ik alles even na. De brandstoftanks zijn met elastiek bevestigd en werden gedemonteerd voor de schoonmaak. Op dat moment viel er iets op de vloer van de schuur - het bleek het carterdeksel van de 2.5 cc Webra te zijn dat alleen nog door de brandstoftank werd tegengehouden. Hoe kon de motor tot op het laatst goed lopen met een losgedraaid carterdeksel? Ik prees mij gelukkig dat het niet boven het gras van het vliegveld was gebeurd! Toen ik de schuur uitliep kwam ik onze altijd blije hond tegen maar hij kwispelde niet en keek mij argwanend aan. Image1 door DHZ geplaatst op 29 jun 2018 om 00:20
Maandag 23 Juli 2018 De Zomer van 2018 is onbarmhartig droog en warm. Klaas en ik staan alleen op het veld. Het voelt als een Italo-Western met muziek van Ennio Morricone. Geen RC-vlieger te bekennen. Geeft toch te denken. Op het dorre grasveld van de club steken taaie onkruidstelen-met-bloem boven het niet gemaaide maaiveld uit, klaar om tijdens het starten je stuurlijnen vast te grijpen en je model naar binnen te laten draaien. De aardappelvelden op de achtergrond van de plaatjes zien er nog redelijk fris uit maar voor de meeste akkerbouwers is het pompen of verdampen. Een beregeningsinstallatie verbruikt per uur al gauw 10 liter diesel en ik ken een boer die al twee maanden lang twee pompen aan het werk heeft. Hoe de aardappelvelden naast ons clubterrein er over een tijdje er uit zullen zien is de vraag want er zijn plannen voor een reusachtig zonnepark. 20180723a door DHZ geplaatst op 26 jul 2018 om 20:50 De blauwe TEOSAWKI van Klaas draait zijn rondjes onder de hete middagzon. De rode tweelingbroer is niet meer - een prijs die in de wereld van vorderende stuntvliegers wel vaker betaald wordt. 20180723b door DHZ geplaatst op 26 jul 2018 om 20:50 Mijn eigen operationele vloot raakt ook kleiner: minder goed vliegende modellen blijven aan het plafond hangen en de betere slijten door het frequente gebruik. Zo begon de grote Suls trainer vreemd te resoneren en ontdekte ik dat de vleugel losraakte van de romp. De Webra Winner is een fijne motor maar hij trilt de lijmverbindingen tot pudding. Dit seizoen zijn bij mij twee sets laystraite stuurlijnen stuk gegaan en val ik terug op Dyneema-exemplaren. Vandaag was ik daar tevreden mee maar er zijn ook dagen geweest dat ik ze wantrouwde vanwege snel verloren controle bij geringe lijntrek - of geeft hier de slechte vakman het gereedschap de schuld? In elk geval ga ik naast de huidige 0.25 mm dikte dunnere Dyneemalijnen proberen voor 1,5 cc modellen. Tijdens de laatste Almere-bijeenkomst stond Paul Rietberg met een tafel L/B materiaal waaronder stuurlijnen maar toen ik zo ver was bleek hij alweer vertrokken. Weet iemand hoe ik hem kan bereiken? Mijn oudste Suls Record Trainer kreeg een nieuwe vurenhouten romp en vliegt er prima mee. Met het warme weer paste ik de brandstofmengsel wat aan - minder petroleum en meer ether. 20180723c door DHZ geplaatst op 26 jul 2018 om 20:50
Ik heb wel een idee.... Iets met een oud admiraal..... Kijk eens op deze pagina, daar zou je hem moeten kunnen vinden.....
Gezien. Dank, Bruno! Wel bijzonder omdat zijn naam daar weer eindigt op "en" terwijl Google hem toont als Hagenees-met-Paolo - zonder "en". http://www.mijndenhaag.org/entry/1870/paolo-modelvliegtuig
Dinsdag, 28 Augustus 2018 Voor het eerst in weken hebben Klaas en ik weer gevlogen en wij waren erg blij om onze nieuwe c.q. gerepareerde spullen te kunnen uitproberen vóór de LB-dag in Almere. Op twee RC-vliegers na hadden wij het veld voor ons alleen. Na wekenlang snikheet en vooral droog weer is het wat koeler en natter geworden en kleurt het gras weer vrolijk groen. Klaas bouwde alweer zijn derde TEOSAWKI. Ditmaal niet met Stalker motor maar OS LA 46. Vanmiddag vlogen beide varianten. Het nieuwste model heeft een grotere roeruitslag (45 graden) wat voor grote wendbaarheid zorgt maar de Stalker-uitvoering met de verfijnde 4-2-4 loop geeft ook veel voldoening ondanks de minder grote roeruitslag. Mijn nieuwe modellen zijn nog (lang) niet vliegklaar maar ik had twee gerepareerde om uit te proberen en alles liep naar wens. Zomaar een middag lekker gevlogen zonder defecten of schade. 20180828a_72 door DHZ geplaatst op 29 aug 2018 om 00:13 20180828e_72 door DHZ geplaatst op 29 aug 2018 om 00:13