er komt "helaas" geen 12 volt uit de muur

zeg, ik heb een snel lader...... daar is niets bijzonders aan.

MAAR, hij is voor 12 volt, en dat komt niet uit de muur zetten......
Ik zou wel eens willen weten waar ik makkelijk een travo vandaan kan halen, of iets anders wat "jullie" gebruiken.

groetjes moi

Bij de electronicawinkels zijn genoeg 12v voedingen te vinden, kijk bv. eens bij www.conrad.nl
Ook veel modelbouwwinkels verkopen 12v voedingen en hier op het forum loopt een lang draadje hoe een PC voeding om te bouwen voor je lader.

Een trafo kan je los kopen, alleen heb je daar nog niet genoeg aan. Je moet ook nog van de wisselspanning die uit de trafo komt gelijkspanning maken.
Bovendien zijn travo's behoorlijk duur(en zwaar). Je kan beter een oude computervoeding "ombouwen" zoek eens hierover op dit forum. Dat is echt een goede en leuke oplossing.

Oja, je kan natuurlijk ook kant en klare voedingen kopen, maar dan betaal je daar minimaal €50,- voor.

EDIT: te laat....

zo'n kant en klare voeding is opzich wel duur.
Ik heb wel iets wat lijkt op travo, en daar komt gelijkspanning uit, alleen is dat ding 13,6 volt........

zou dat kunnen met die lader?

Waarschijnlijk wel (als het een mooi gevlakte gelijkspanning is dan). Alleen is dat niet het enige criteria. De voeding moet de stroom die de lader vraagt ook kunnen leveren.

Wat voor lader is het? Hoeveel stroom kan de voeding leveren? Met hoeveel stroom wil je laden en wat voor accu is het?

de lader is een ultramat 12
de voeding is niet instelbaar 13,6 volt, en hij geeft maximaal 7 amp
En de accu wil ik laden met 1 amp

dan lijkt mij die 7 amp genoeg, maar het rekenen met een snellader is altijd wat anders heb ik begrepen

nou
mijn voeding lijkt wel heel veel op die van jouw. :D
ik denk opzich ook wel dat het goed moet zijn.

alleen weet ik nu niet of die voeding van 7amp ook genoeg is voor het laden met 1 amp

dus als iemand dat nog ff kan zeggen, dan ben ik helemaal weer een gelukkig jongetje :D

Jet zei:
nou
mijn voeding lijkt wel heel veel op die van jouw. :D
ik denk opzich ook wel dat het goed moet zijn.

alleen weet ik nu niet of die voeding van 7amp ook genoeg is voor het laden met 1 amp

dus als iemand dat nog even kan zeggen, dan ben ik helemaal weer een gelukkig jongetje :D

zonder problemen al met 5A 8.4cellen geladen.

eh..... was dat een vraag.........?

want ik 't wordt me nog nie echt duidelijk of dat nou gaat lukken: 1amp laden met een 7amp voeding

sorry voor als ik het nie goed begrijp, maar dat laden is wat nieuw voor mij. ik heb liever vieze brandstof en een hoop herrie en rook :)

"ja dat is genoeg 10 amp is het lekkerste maar zo lang je niet met 12 cellen 2 amp gaat laden kan het met gemak."

Twaalf cellen tegen 3A ging nog ;

Jet zei:

dus als iemand dat nog even kan zeggen, dan ben ik helemaal weer een gelukkig jongetje :D

Ik heb de grote broer hiervan [30Amp] maar dan onder de merknaam AFX, goede spanningvaste voeding, alleen gromt ie een beetje en hij heeft het kolossale gewicht van 9,3kg.

Wanneer je een voeding neemt die een 2a3x hogere stroom kan leveren dan dat er gevraagd wordt of wat de lader maximaal kan laden, zit je over het algemeen aardig safe. Er zijn nog wel eens voedingen die hun specificaties wel erg ruim nemen, en daardoor op hun tenen moeten lopen om de continue stroom voor bijvoorbeeld een lader te kunnen voorzien. Overdaad schaadt maar in dit geval een goede zaak.

Bij Radio Rotor in amsterdam een 10-12 amp gestab. voeding
voor 40 euri`s

Vooral bij (te) kleine voedingen uitkijken .... de lader doet een soort test bij het opstarten waarbij hij de accu even belast .... bij een (te) kleine voeding stort de spanning teveel in, waardoor je mlding "lege accu" krijgt ....

Overigens voor het laden van kleine accu's gebruik ik in het veld een (oude) lood-gel-accu van 12V 7,5Ah ...... zo'n ding dat als noodstroomdient voor allarminstalatie's en telfooncentrale's, ik houd die dingen regelmatig over omdat ze met "veilige" interval vervangen dienen te worden .... en zelfs met mijn Schulze ISL-530 lader geen enkel probleem .... kan ik 3-4x een setje accu's mee laden van ca 1200mAh ... en dat is genoeg voor een dagje vliegen, 's avonds aan de stekkerlader en de volgende dag is ie weer gebruiksklaar .....

Ga naar de kringloop, haal een AT (dus geen ATX, die moet je ombouwen) voeding op.

Dat is een voeding van die pc's van voor de oorlog, die je met een knop aan en uit zet.

De gele draad, dat is 12V.
15A gestabiliseert, en beveiligd.
Heb je meteen ook je 5V.

Voor gratis.

Back