Erc. Tow op navolging paf trainer.

IMG20211229175305.jpg
IMG20211229175312.jpg
IMG20211229175941.jpg
IMG20211229175950.jpg
 
Alles op 0 inclusief motordomp en sidetrust .die mix ik met rudder en hoogte. hiermee krijg je met een goed afgesteld zwaartepunt een zeer neutraal vliegend toestel welke een zeer breed snelheids bereik heeft .en mede een zeer stabiel sleep platform .
 
Alles op 0 inclusief motordomp en sidetrust .die mix ik met rudder en hoogte. hiermee krijg je met een goed afgesteld zwaartepunt een zeer neutraal vliegend toestel welke een zeer breed snelheids bereik heeft .en mede een zeer stabiel sleep platform .
Daar kan ik het op fundamenteel niveau niet mee eens zijn.

Met het instelhoekverschil op 0 zul je met vrij achterlijk zwaartepunt moeten vliegen. Dat betekent inderdaad een heel neutraal vlieggedrag (met 'neutraal' als in: weinig tot geen pitch stabiliteit). Aan het einde van diezelfde zin heb je het over een heel stabiel platform. Vanuit oogpunt van vliegstabiliteit zeg je hier dat je de 2 tegenovergestelden (neutraal vs stabiel) combineert, dat gaat niet. Als je een voorlijker zwaartepunt zou willen vliegen dan heb je veel uptrim nodig, wat een verkapte vorm van een positief instelhoekverschil is.
Een neutraal (pitch stabiliteit) toestel is leuk voor aerobatics model of een hellingkist, voor het slepen heb ik toch liever een kist die wel van zichzelf pitch stabiel is.

Ook zou ik het nut van enige motordomp en side thrust wel zien. Nu moet je alles met mixers gaan oplossen, wat eigenlijk pleisters zijn voor missende eigenstabiliteit van het toestel. Het streven zou een kist moeten zijn die geen mixers nodig heeft en alles 'zelf' oplost, de laatste imperfecties los je dan op met mixers.
 
Daar kan ik het op fundamenteel niveau niet mee eens zijn.

Met het instelhoekverschil op 0 zul je met vrij achterlijk zwaartepunt moeten vliegen. Dat betekent inderdaad een heel neutraal vlieggedrag (met 'neutraal' als in: weinig tot geen pitch stabiliteit). Aan het einde van diezelfde zin heb je het over een heel stabiel platform. Vanuit oogpunt van vliegstabiliteit zeg je hier dat je de 2 tegenovergestelden (neutraal vs stabiel) combineert, dat gaat niet. Als je een voorlijker zwaartepunt zou willen vliegen dan heb je veel uptrim nodig, wat een verkapte vorm van een positief instelhoekverschil is.
Een neutraal (pitch stabiliteit) toestel is leuk voor aerobatics model of een hellingkist, voor het slepen heb ik toch liever een kist die wel van zichzelf pitch stabiel is.

Ook zou ik het nut van enige motordomp en side thrust wel zien. Nu moet je alles met mixers gaan oplossen, wat eigenlijk pleisters zijn voor missende eigenstabiliteit van het toestel. Het streven zou een kist moeten zijn die geen mixers nodig heeft en alles 'zelf' oplost, de laatste imperfecties los je dan op met mixers.
Sorry kan ik helaas tegenspreken .de originele paf is ook alles 0.
En waarom side trust hefboom richting naar o punt is groter dan motor naar 0 .idem voor hoogte .
Zo vliegen er een hoop originele toestellen .
En empirisch ondervonden heb ik dit kunnen beamen .je hoeft vaak niet meer dan 2procent hoogte of richting bij te geven .
Side en domp stammen nog uit de tijd dat de zenders daar geen mixers voor hadden ,lees jaar kruik .veel Modelfliegers blijven ook in die Materie hängen wat ik zojuist weer las .
 
En als je instelhoek verschillen hebt zul je ook domping moeten toepassen of down mix .aangezien een aerodynamisch probleem zich anders voordoet ,bij toenemende snelheid zal anders het toestel willen blijven klimmen .bij alles o gaat ie rechtdoor ook mede het naca0015 profiel welke symmetrisch is .
Het rechts trim is nodig om met de propwash die links tegen het kielvlak blaast . En sterker nog ik had op mijn paf enkel nog rechts rudder mix lineair met Gas .
Enkel bij geklonken sleephaak had ik 1 procent down mee over het gasbereik ivm het sleeptouw wat er achter hing .zo vloog het toestel gelijk met of zonder sleeptouw .
Ik vind de toestellen zo prettig vliegen .




.
 
Laatst bewerkt:
Stekkers aan de kabels gekrompen .mpx stekkers gesoldeerd . Kabels gemarkeerd . En de kabels op hun plek gelegd via het kabelgootje.
IMG20220106213602.jpg
IMG20220106213617.jpg
IMG20220106213655.jpg
IMG20220106213704.jpg
 
IMG20220115121848.jpg
IMG20220115125433.jpg
IMG20220115125440.jpg
IMG20220115125554.jpg
IMG20220115125515.jpg
IMG20220115130431.jpg
IMG20220115130437.jpg
IMG20220115131134.jpg
Staart wiel gesopt . En de pull pull aansturing gemaakt .hiervoor gebruik ik 8 vormige busjes en een speciale krimptang welke de de huls echt krimpt . Verkrijg baar in de sportviszaak .
 
Van een 1 1,5liter petfles een brandstoftank gemaakt. Daarvoor ook een houder gemaakt . Daarboven komt een plank met de accu's voor ontvanger en ontsteking .
Landingsgestel gemonteerd.
En het geheel samen gestoken .
Spinner smoelt wel een heel stuk beter .
IMG20220116122001.jpg
IMG20220116122012.jpg
IMG20220116140440.jpg
IMG20220116140434.jpg
IMG20220116152545.jpg
IMG20220116154450.jpg
IMG20220116154501.jpg
IMG20220116154708.jpg
IMG20220116154444.jpg
 
Ontvanger en sateliet ontvanger hun plek gegeven . Antenne houders gemaakt met hoekhouders van papieren kokers .zodat per twee antennes een hoek van 90 graden gemaakt wordt .
IMG20220118202334.jpg
 
Weet je wat ik mis?
Een liertje voor de sleepkabel zodat je hem voor het landen binnen kan lieren.

GJ
 
Weet je wat ik mis?
Een liertje voor de sleepkabel zodat je hem voor het landen binnen kan lieren.

GJ
Nee daar begin ik niet aan .
Dan heb je een dunne kabel nodig .
En een dunne kabel heeft als nadeel dat deze niet doorhängt als de zwever inloopt .met gevolg dat als je echt niet oplet en afkoppelt het touw over de vleugel van de zwever slaat en in een roerspleet komt . Met alle gevolgen van dien . Tevens mocht je de kabel toch moeten droppen dan is de lucht weerstand zo laag dat de kabel een zweepslag kan maken zodra hij een strut tegen komt en dus vast blijft hangen .
Ik gebruik een dikke kabel van 6mm en 32meter lang .die is zelfdempend door de doorhang .mocht de zwever inlopen dan hangt de kabel naar beneden en is afkoppelen nooit een probleem .
Ook is de weerstand in de lucht groter en zal hij vriendelijker afkoppelen .
Ik gebruik ook nooit een stok tussen koppeling en sleepkabel .dat is weer een stuk massa wat bij noodafkoppeling in rottige situaties een ongeleid projectiel wordt met onbekende eindbestemming .
Er zijn er die er anders over denken ,maar dit is mijn visie en de ervaring van diverse sleeprotten die ik aangehoord heb .
Ben best wel eigenwijs en ja dan moet je toch eerst de fout maken voor je zegt ja jullie hebben gelijk . Daarom nu ook een boxer op dit toestel en dubbele servo's op hoogte .
 
Back
Top