Eric1981 bouwt zijn bismarck.....

hey,

Ik zal hier maar eens beginnen met vertellen over staat van aankomst en de vorderingen tot nu toe, is natuurlijk nog niet veel;-)

De romp zag er erg slecht gebouwd uit, om het kort te omvatten heel veel ongelijke plankjes, neus en kontstuk niet pas gemaakt, de houten stukjes met de patrijspoortjes die op de romp horen zaten er zo tegenaan geplakt,
de versmallende lijn tussen deze poortjes over de lengte is er niet,voor en achterkant van de romp is breder als het dek... en zo is er nog wel het een en ander.:(

Daarbij was de romp al helemaal grijs geverfd ( geen grondverf:mad: )

Ook de stukken bovenbouw waren naar mijn idee niet netjes gelijmd in in elkaar gezet.

Ik ben begonnen met de romp eens flink te schuren en dan maar eens kijken waar dit ons brengt, dat werd niet veel beter en kon niet te veel schuren anders zit ik door de eerste laag plankjes heen en dat willen we niet.
Toen heb ik een hele tube plamuur over de hele romp gesmeerd, dan maar wat meer schuren, maar dan wordt het waarschijnlijk al een stuk gladder als dat ie was. (Ik heb helaas vergeten een foto te maken van de romp toen ik hem kreeg)
Na al dat geschuur was er al een beter zicht op, ik heb daarna stofvrij en ff gesopt en daarna een laag spuitplamuur eroverheen gespoten.

en toe zag hij er zo uit ( is de zelfde foto als in mijn voorsteltopic)
full

nu heb ik hem weer geschuurd en weer wat plamuur erop gesmeerd, morgen dan weer schuren.

full

Ook ben ik begonnen met de etsplaatjes

full
full

Nu heb ik ook eigenlijk gelijk een vraagje, ik heb gelezen dat om hem waterdicht te krijgen en soort parket/meubellak te gebruiken, nu heb ik dit staan, maar normaal moet je dit op het onbewerkte hout doen, maar in mijn geval is dit niet zo, kan ik dit alsnog straks over de grondverf doen of moet ik iets anders gebruiken.

De spuitbussen met de RAL kleuren die ik besteld heb ( via mijn werk) zijn van het merk Belton en zijn niet op waterbasis, ook de grondverf niet,
waarbij de parketlak wel op waterbasis is.

Hoe kan ik dit het beste oplossen.

Laatst bewerkt door een moderator:
De werking van parketlakken op PU basis is ongeveer het zelfde als de G4 waarover je hier wel meer zult vinden, maar wat minder effectief. Het vult de poriën in het hout waardoor het waterdicht wordt. Dat werkt alleen op blank hout, en niet door de plamuur heen.
Een goed afgewerpte romp hoeft niet perse met zo'n impregneermiddel behandeld te worden. Goed gronden en in de lak zetten is op zich voldoende, wel is het aan te raden om de binnenkant (die waarschijnlijk nog kaal hout is) in iets als parketlak te zetten, zodat water niet van binnenuit in het hout kan dringen.

Groet,

Ad

De werking van parketlakken op PU basis is ongeveer het zelfde als de G4 waarover je hier wel meer zult vinden, maar wat minder effectief. Het vult de poriën in het hout waardoor het waterdicht wordt. Dat werkt alleen op blank hout, en niet door de plamuur heen.
Een goed afgewerpte romp hoeft niet perse met zo'n impregneermiddel behandeld te worden. Goed gronden en in de lak zetten is op zich voldoende, wel is het aan te raden om de binnenkant (die waarschijnlijk nog kaal hout is) in iets als parketlak te zetten, zodat water niet van binnenuit in het hout kan dringen.

Groet,

Ad

ok bedankt voor je uitleg, dan zal de buitenkant geen probleem worden, maar aan de binnenkant zit al 1 of andere kleverige zooi met gaasmatjes, ik denk dat dit polyster spul is, maar dat moet toch hard zijn.
moet ik dit verwijderen?

Dat is negen kans op tien polyester, als hij niet uithard dan is er waarschijnlijk te wijnig hars in gedaan. Gewoon verwijderen en opnieuw een laag polyester zetten. Maar je moet hem wel de tijd geven om uit te harden normaal droogt die altijd.
Gr. Brecht

hey,

ik hem gisteren weer eens geschuurd en ook weer geplamuurd.

PS ik heb in het bouwverslag van de bismarck hier van jullie... nog een paar foto's gevonden van hoe mijn romp eruit zag toen ik hem kreeg.

[post2753]

hoop dat de link het doet, anders is het pagina 184.

bedankt voor de tips zover!;-)

bij fixet hebben ze nog genoeg schuurpapier
wat een karwei succes

hey, ja en als je hem nu ziet wat een verbetering, zal van het weekend weer er een foto van plaatsen.

Ik kreeg vandaag te horen dat de verf niet doorgaat gezien ik een magazijn vol moet bestellen anders ging het niet,
Graag vraag ik jullie dan ook waar ik de grijze en de rode kleur in een spuitbus kan vinden.

Ook vroeg ik me af of er iemand in de gauwigheid mij kan vertellen welke delen ook onderdelen bevatten voor de romp, ik heb dit nl gelezen dat er verderop nog onderdelen tevoorschijn komen.
dit dan ivm het spuiten van de romp tzt..

hoor het graag....;-)

maar aan de binnenkant zit al 1 of andere kleverige zooi met gaasmatjes, ik denk dat dit polyster spul is, maar dat moet toch hard zijn.
moet ik dit verwijderen?

yep, latex handschoenen aan !!!!!:cool: Dat is nl. rotzooi. En dan opnieuw aanbrengen met voldoende harder. Want is dus duidelijk niet gebeurd.
Bij twee componenten polyster of epoxy is de verhouding hars en harder erg belangrijk. Ook de temperatuur range waarin de harder werkzaam is is erg belangrijk. Goed de gebruiksaanwijzing lezen dus.

En denk aan ventilatie en adembescherming met chemicaliën :teacher:

Succes met je Bismarck.
Luc

yep, latex handschoenen aan !!!!!:cool: Dat is nl. rotzooi. En dan opnieuw aanbrengen met voldoende harder. Want is dus duidelijk niet gebeurd.
Bij twee componenten polyster of epoxy is de verhouding hars en harder erg belangrijk. Ook de temperatuur range waarin de harder werkzaam is is erg belangrijk. Goed de gebruiksaanwijzing lezen dus.

En denk aan ventilatie en adembescherming met chemicaliën :teacher:

Succes met je Bismarck.
Luc

hey, bedankt voor je tip, gaat van het weekend verwijderen en proberen opnieuw aan te brengen, is een reparatiesetje van alblastine goed genoeg of kan ik beter wat anders gebruiken?

Gr Eric;-)

Op zich zou het met zo'n reparatiesetje misschien wel kunnen, maar ik vind het beroerd werken (te zware glasmat, harder als pasta wat dus beroerd mengt met de hars)
Persoonlijk zou ik even langs PolyService gaan in Nieuwerkerk a/d Ijssel en daar een paar lichte weefsels halen (keperweefsel plooit fijn!) en de hars en harder. Dat werkt veel prettiger!

Maar goed, ik rijd er praktisch elke dag vlak langs, dus dat is voor mij gemakkelijk gezegd...

Ik ben weer een beetje aan het bouwen en schuren en plamuren geweest,

Eerst heb ik een zaterdag de oude kleverige zooi verwijderd en heb via mijn werk een goede reparatieset van polyester kunnen kopen met vloeibare harde en dat werkte perfect was een uurtje of anderhalf later gewoon hard zoals het hoort.
De romp nog geschuurd en geplamuurd, maar vandaag was de plamuur nog niet helemaal hard, dus kon hem niet schuren voor de beloofde foto:(
Dus ben ik maar eens begonnen met de inbouw van het RC gebeuren, het is de set die ook van Hachette er bij kon kopen.
Heb de motoren gemonteerd en de roeren in elkaar gezet ;-)

full
full
full
full

in principe kun je bij elke watersportzaak langs...

de ijssel heeft soortgelijk assortiment en is in de meeste watersport zaken verkrijgbaar. danwel bestelbaar.

Zo weer een kleine update, de foto's van de romp zoals hij nu is, het wordt al wel wat.

voor de rest heb ik niks kunnen doen, ik heb nl door de weeks geen tijd dus moet ik het van de weekenden en vakanties hebben, laat ik nou uitgerekend vandaag ziek worden.
Dus heb vandaag toch ff de romp geschuurd en in de spuitplamuur gezet.
Als ik morgen weer wat opgeknapt ben dan zal ik nog wel het 1 en ander doen.

hier de foto's

full
full

Zo heb weer een hele middag zitten lijmen en plakken, ben nu bij deel 65 aangeland, zal binnenkort weer ff wat foto's plaatsen.

Hallo Eric,

Complimenten voor het restaureren van zo'n 'verhobbyde' romp, dit komt wel goed.

Waar ik minder vertrouwen in heb zijn de beide condensatoren op de motoren; die lijken op de foto érg ver van de aansluitingen boven de motor te zweven, da's nie goe, de pootjes van ontstoringscondensatoren moeten zo kort mogelijk zijn, want zulke lange draden werken als antenne voor de stoorsignalen van de motor en zullen de besturing beïnvloeden, zeker als je zender een 27MHz of 40 MHz exemplaar is.
Met 2,4GHz heb je er geen last van.

Groeten, Jan.

Hallo Eric,

Complimenten voor het restaureren van zo'n 'verhobbyde' romp, dit komt wel goed.

Waar ik minder vertrouwen in heb zijn de beide condensatoren op de motoren; die lijken op de foto érg ver van de aansluitingen boven de motor te zweven, da's nie goe, de pootjes van ontstoringscondensatoren moeten zo kort mogelijk zijn, want zulke lange draden werken als antenne voor de stoorsignalen van de motor en zullen de besturing beïnvloeden, zeker als je zender een 27MHz of 40 MHz exemplaar is.
Met 2,4GHz heb je er geen last van.

Groeten, Jan.

hey,

bedankt voor je tip, maar ik stuur straks met 2,4 Ghz zender ontvanger dus dan zou ik er geen last van hebben,maar op de bouwbeschrijving van deze RC set stond het nl ook zo af gebeeld.
dus vandaar ik het ook zo gedaan heb.

Gr Eric

zo ik heb weer eens wat kunnen doen,
kan alleen geen lawaai maken gezien iedere keer mijn dochter op bed ligt, dus is het bij de bovenbouw gebleven, lekker lijmen:cool:
ik zit nu bij nummer 74

hier een foto van het achterstuk

full

de romp blijft even liggen, maar is zo goed als glad, genoeg voor mijn in ieder geval.

PS, ik heb vandaag er een nieuw project bij gekocht.

De Italery Schnellboot S-100 1 op 35, deze is voor de kerst vakantie, kan ik wat afwisselen als ik met de Bismarck niet verder kan eventueel:D;)

Back