Ervaren bouwer regio eindhoven gezocht

Hallo allen,

Ik heb gister mijn 2e hands twister 3 ingevlogen. (Wat een vooruitgang op een twister 1 :eek: )

Met een worp op halve kracht kwam hij op +/- 45 meter uit maar als ik de worp verder opbouwde kreeg ik flutter. Aangezien ik wel vliegervaring heb maar geen bouwervaring ben ik op zoek naar iemand die mij kan en wil helpen de vleugel fluttervrij te maken en dan liefst een beetje in de buurt. Ik durf zelf niet aan deze kist te gaan prutsen...

alvast bedankt!!

Ik hou me ook aanbevolen voor tips; ik gooi steeds harder(en hoger...) met de Tantalus, maar gisteren gooide ik een paar keer zo hard dat de kist al klepperend omhoog ging. Iemand tips hoe dit op te lossen ? Het is een bijna nieuwe kist en ik vraag me af of het aan de servo's kan liggen ?

Allereerst moet je er voor zorgen dat de aileron aansturing helemaal spelingvrij is. Je kunt met iets ca de aansturing vastlijmen en deze vervorlgens weer losbreken om de speling eruit te krijgen. Met rds kan dit niet.

Wat ook helpt is om de spleet tussen de vleugel en de aileron af te dichten, ik doe dit door plakband met de plakkant naar boven op de werkbank te plakken, daaroverheen een strook plakband plakken die half overlapt. Vervolgens een plakrand afsnijden langs een lineaal. Wat overblijft is dan een strook plakband die maar aan 1 helft plakt. Deze plak je op de vleugel waarbij het niet plakkende deel over de aileron valt.

Een wat complexere oplossing is om de kopse kant van de aileron te voorzien van webbing.

Het makkelijkste is anti-flutter-tape aanbrengen, met een stukje tape plak je de aileron bij de tip vast aan de vleugel. Dit kan alleen wanneer de aileron niet te stijf is.

Laatste tip: niet zo hard gooien :rolleyes:

Hoi frazzy,

Ik vlieg f5d en intussen een heel klein beetje f3k..
Veel ervaring met bouwen en flutter.
Bouw mijn pylon race kistjes in schuim glas met vacuumbagging.
Misschien kun je een keer komen gooien bij mijn clubje, Ornithos in Geldrop, tegen Eindhoven zuid aan.
Zaterdag en zondag middag is het op onze club meestal erg rustig.

Tjarko

En/of stangetje zo ver mogelijk van asje en scharnierlijn inhaken. Dan minder last van ruimte in de gaatjes. Voor de mensen die kwiklinks gebruiken uiteraard, ik weet niet wat gebruikelijk is bij jullie.

Ik hou me ook aanbevolen voor tips; ik gooi steeds harder(en hoger...) met de Tantalus, maar gisteren gooide ik een paar keer zo hard dat de kist al klepperend omhoog ging. Iemand tips hoe dit op te lossen ? Het is een bijna nieuwe kist en ik vraag me af of het aan de servo's kan liggen ?

Dat is vervelend te lezen, hoogstwaarschijnlijk is het idd ,zoals jaap zei, wat speling op het aileron-heveltje.
Ik weet dat Veronica niet direct bij je in de buurt is, maar toch ben je van harte welkom om eens deze kant op te komen met je kist, wellicht valt eea zo op te lossen en kunnen we lekker gaan vliegen.
Ik denk niet dat er iets is met je servo's als je voor de rest geen gekke dingen merkt met sturen of rare geluidjes hoort.
Wellicht kan je even checken of de hevel zelf nog wel goed vastzit in/aan de aileron, ikzelf heb dit gehad, had idd flutter, maar kon niet direct speling waarnemen. Pas nadat ik wat meer kracht gebruikte zag ik dat de hevel zelf wat los was gekomen... Zoiets gebeurt meestal met een stootje tegen de aileron, bv met in en uitladen.

Back