Ervaring Hangar 9 Cessna 182?

• Topicstarter Topicstarter enkelini
  • Startdatum Startdatum
E

enkelini

Guest
Ik heb onlangs een Hangar 9 skylane 2.40 aangeschaft en ben zoetjesaan begonnen hem in elkaar te zetten.
Heeft iemand ervaring met deze kist, wat voor een motor gebruikt ed?
Ik heb een zenoah26 met Fema onboard starter erop.
heb voor de uitlaat nog geen keuze gemaakt maar zit te denken aan een tuned bij pipe aangezien het vermogen aanzienlijk vermeerderd.

thx

Martijn

Hoi Martijn,

allereerst van harte welkom op het forum.

Heb zelf niet de kist maar wilde even hierop reageren:
maar zit te denken aan een tuned bij pipe aangezien het vermogen aanzienlijk vermeerderd.
Heb je dat extra vermogen echt nodig :?:
Ik betwijfel het, tevens komt dan de pijp door de kist heen te liggen waardoor je de kist niet meer, of niet geheel, kan voorzien van een schaal cockpit.

Of zie ik dat verkeerd?

Hoi berto,

ik twijfel een beetje,
ik heb een onboard starter erbij genomen wat een extra 570 gram met zich meebrengt los van de extra accu. De hangar9 cesnna werkt wel met een dubbele vloer in de cockpit voor electronica ed wat door loopt tot aan de firewall dus daar zou je wel een pijp doorheen kunnen laten lopen alleen weet ik niet of ik het voor elkaar krijg om een soort sluis te maken aangezien zo'n pijp nogal heet wordt daaronder. Ik heb de keuze om de starter op het cgpunt te plaatsen onder de dubbele vloer en met een aandrijfas naar de motor te starten.Ook dast moet ik bekijken hoe ik uitkom met die as qua hoek ed bij de motor zelf. de kist zal zeker rond de 8 kilo worden en de motor levert 2.2 pk en met tuned pipe boven de 3 pk. Ik twijfel dus nog.

groeten Martijn

PK's op zichzelf zijn vrij nietszeggend. Pas als je het koppel en het toerental erbij pakt, zou het iets kunnen zeggen.

Je hebt geen bakken vol vermogen nodig voor jouw Cessna. Je wilt schaal vliegen, dus langzaam. Het merendeel van het vermogen zal nodig zijn om van ons weiland af te komen.

Ik zou 'm nu eerst bouwen 'as is', dus zonder resopijp, en dan kijken of en hoe hij vliegt.

Ben je daar ontevreden over, dan kun je altijd nog een resopijp gaan plaatsen.

In alle eerlijkheid zou ik die starter gewoon achterwege laten. 570 gram is veel en je kunt 'm prima zelf starten.

Mhhh, een on-board starter is wel geinig maar een must?!?!?!?!

Denk het niet, maar ja wel erg leuk om op afstand de kist te starten.
Heb je hier al ervaring mee of dat goed werkt of niet?

Kan me nog herinneren van de eerste versies dat na 1 of 2 keer terugslaan van de prop alle tandwielen van het startgedeelte aflagen.
Maar dat zal wel verbetert zijn lijkt mij.

8 kilo met een 26cc`er is volgens mij wel te doen maar niet overmatig veel power.
Maar het is dan ook geen stunter maar een schaalkist en die zal er best mee wegkomen :yes:

Vlieg zelf met een 1 op 4 Super Decathlon van 2,4 mtr spanwijdte en 7,8 kilo vlieggewicht.
Ik heb er een MVVS 35 op en dat werkt prima.

Vroeger heeft de kist met een 26`er gevlogen en dat ging ook hartstikke goed maar ik merk wel dat met de 35`er hij zich meer in z`n element voelt (of ik ;-) )

On board starter weglaten is geen optie, die ligt nl al in de doos op mn werkbankie, daarnaast veel te geinig dus die gaat er in.
Misschien toch maar een goede tip om hem met het standaardpotje te installeren, scheelt nu veel bouwwerk, (je wilt stiekem toch zo snel mogelijk naar het veld) en anders zal je nooit het verschil weten, Zal wel met plaatsen al rekening houden met eventuele pijp. twijfel ook nog over het cgpunt want de startmotor zou ideaal op de zijkant firewall kunnen met de aandrijfas naar de motor, scheelt lange overbrengingen van de cockpit naar voren etc. maar heb eigenlijk geen flauw idee hoe het zwaartepunt wordt met ruim 2 kilo aan motorstuff daarvoorin. kan best dat dat juist goed is aan gewicht. maar eens 2 pakken zout monteren en kijken?

Ik denk dat je de kist eens zover klaar moet hebben en dan eens kijken wat het zwaartepunt doet.
550+ gram vlak achter het motorschot is best veel, dat zou je dan weer met veel gewicht in de staart moeten compenseren en da`s weer nadelig voor je vliegeigenschappen.

hmm ja, ik denk dat ik de motor met aandrijafradar etc installeer en dan los de startmotor op het schot voor monteer, ligt het zwaartepunt dan te veel naar voren kan ik altijd nog toeren uithalen om hem in de cockpit in te bouwen met aandrijfstangen naar voren.. Nee ik heb geen ervaring met startmotoren hiervoor maar toni clark levert ook een kit wat je kan installeren dat het terugslaan van de prop minimaliseert/vermijdt . was alleen niet voor alle motoren nodig dus misschien dat de z26 daar minder of geen last van heeft.

Ben zeer benieuwd naar je ervaringen ermee.

Plaats je ook nog wat foto`s hier van de opbouw?
Daar houden wij namenlijk wel van :yes:

zal er proberen aan te denken, want zo'n mooie kist is wel wat fotootjes waard

Hee Martijn, hoe gaat het met je Cessna? En heb je al foto's? Ik citeer: "daar houden wij namenlijk wel van"

Hallo Martijn

Heb een cessna van hangar 9 besteld en krijg hem pas in januari geleverd. Ik hoop dat je inmiddels wat kan laten zien dan kan ik meeliften met jouw ervaringen. Zelf ga ik deze kist met een zg45 uitvoeren om er mee te gaan slepen(hoezo overgemotoriseerd) ik hoop alleen dat het een beetje onder de kap past.

Landen is vliegen

Rob

Hallo Enkelini,

Ik heb sinds enige tijd ook deze Cessna 182 van Hangar 9.
Het bouwen gaat wat langzaam, maar soms gaan andere digen even voor.
Ik ga het toestel vliegen met een 38 cc zenoah, wat ik begrepen heb is dit ruim bemeten.
Ook ik heb de onboard strarter er bij gekocht, en ben van plan hem uit te rusten met boord verlichting ed.
Ik ben heel benieuwd naar jou ervaringen, indien mogelijk moeten we maar het een en ander uitwisselen.

Gr Hans

hoi Robke

Kan beide vb bij great train hobbies http://stores.ebay.nl/A-Train-Hobbies in amerika kost de kist ca 560 Usd 390 euro verzenden ca 140 Usd 100 euro en dan hopen dat de douane het pakket niet controleren anders moet je douanekosten en btw betalen over de totale kosten incl verzenden. Dan komt de kist op 600 euro scheelt toch nog een slordige 90 euro.
Ik heb de kist besteld bij MC Modelbouw in Bilthoven daar valt over de prijs te onderhandelen en scheelt het niet zo veel met Amerika.

Landen is vliegen

Rob

Niet te geloven,
dit is de tweede pagina al
en nog geen enkele foto :?:
Hoe zit dat???, :roll:
dat zijn we niet gewend op dit forum :nooo:

Frank :wink:

En dat terwijl deze kist inmiddels al meer kilometers gemaakt heeft dan het gemiddelde modelvliegtuig..

achterin de auto, heen-en-weer naar het clubgebouw dan, welteverstaan.

Als ik 'm betrap de volgende keer, zal ik wel even foto's schieten :P

Back