Ervaring/kennis van: Life RX accu's

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Robert O, 6 nov 2015.

  1. Robert O

    Robert O

    Lid geworden:
    20 mrt 2010
    Berichten:
    50
    Omtrent deze accu's: http://www.modellhobby.de/DYMOND-LI...a=article&ProdNr=0319645&t=10&c=31849&p=31849

    Nadat ik ze ongeveer een jaar hebben stil gelegen, (direct naar aanschaf voor een nieuw project wat niet van de grond is gekomen) heb ik de accu's aan de lader gehangen voor een andere kist als RX accu (via een paar diode's voor een lagere spanning) kwam ik erachter dat ze volgens mijn lader al vol waren. Beide accu's ging zo'n 250 mah in, ik had verwacht dat deze net als gewone lipo's op een lagere spanning werden geleverd/opgeslagen.
    Alle cellen zijn rond de 3,4V

    Heeft iemand ervaring met deze akku's en wat is de spanningsrange van deze cellen?
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb vrij veel van dit soort accu's.
    Enkele zijn 2 jaar oud, andere heb ik net binnen.
    Ik heb net een nieuw 2000 pakket binnen, spanning is 6,600 Volt
    Een ander, vorige week geladen 2000 pack is 6,663 Volt
    En ander 3200 pack, week of 2 geleden geladen, 6,68 Volt
    Dit is gemeten met een geijkte meter, dus die 3,4 Volt per cel bij jou kan wel kloppen.

    Ik denk dat ze, anders dan lipo's, bijna vol afgeleverd worden.

    GJ
     
  3. Robert O

    Robert O

    Lid geworden:
    20 mrt 2010
    Berichten:
    50
    Super. wat is dan volgens jou idee de minimale spanning? op het pakket staat 2V per Cel, maar dat lijkt me erg laag.
    Mijn meter is niet geijkt maar komt wel overeen met mijn lader. Tijdens het laden geven ze trouwens 3,6 per Cel maximaal.

    Robert
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Klopt, bij het laden geven ze inderdaad 3,6 V p cel,
    Ik heb ze nog nooit echt leeg gehad.
    We hebben jaren geleden wel getest met A123 cellen, cylindrische cellen.
    Die trokken we regelmatig helemaal leeg (zaten in een lesvliegtuig als aandrijfaccu) en dat gaf geen problemen.
    Ik kan maandag wel even via mijn werk achterhalen wat de minimale spanning mag zijn.
    Dat zijn dan wel conservatieve waarden.
    Het nadeel van lifepo's is dat ze ineens instorten, dus je gaat van bijvoorbeeld 3 volt per cel in enkele minuten naar niets.

    Ik laat het maandagmiddag wel weten wat ik via mijn werk te weten gekomen ben.

    Gert-Jan
     
  5. Robert O

    Robert O

    Lid geworden:
    20 mrt 2010
    Berichten:
    50
    Bedankt, dat zou fijn zijn.
    Dat zijn waarschijnlijk dezelfde conservatieve waarden als die op het pakket staan als minimum, maar ik ben benieuwd en hoor het graag.
    Ik ben al aan het googlen geweest, naar een karakteristiek van deze cellen, maar helaas zonder succes.

    Goed om te weten dat ze zo snel inzakken. Met 2000 mah als RX in een Sebart zal dit prima te controleren zijn. Gelukkig heb ik ook nog een back-up via de bac van mijn motor-regelaar.

    Gezien de hoeveelheid die je ervan hebt begrijp ik dat ze je wel goed bevallen?

    Robert
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    LiFePo is onderhoudsvriendelijker en mechanisch sterker dan Lipo, dat is de reden dat ik ze heb.
    In een normaal model, helemaal een elektromodel, heb je voor een dag genoeg aan 600 mAh.
    Daar vlogen we vroeger ook hele dagen mee en dat waren brandstofmodellen, door het trillen verbruiken de servo's dan meer stroom.
    Iedereen denkt maar dat servo's enorme stromen trekken, als je gaat meten dan zie je dat dat heel erg meevalt.
    2000 mAh in een Sebart (ik neem aan een 150-160cm model) is idioot veel en ik zou niet eens de backup gebruiken.
    Als je regelaar raar gaat doen (bec maakt sluiting of zo) dan ben je alles kwijt.
    Als de regelaar verder niet in de stroomkring zit dan kan je altijd nog gewoon sturen en het model zwevend naar beneden brengen.

    GJ
     
  7. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Back up van de BEC van de ESC?
    Je mag toch maar een spanningsbron op de ontvanger aansluiten, of is dit anders?
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat doe je toch?
    Je voedt de ontvanger via de LiFe accu en de bec laad de accu bij.
    Alleen als de bec in de regelaar sluiting maakt dan kan je de accu onderuit trekken of brand veroorzaken in je model.

    GJ
     
  9. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Ik dacht dat je altijd de rode draad uit de ESC draad los moest halen als je een andere spanningsbron gebruikt?
    Anders krijg je twee spanningsbronnen op hetzelfde circuit?
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, als je de BEC uitschakelt moet de rode draad eruit.

    Als je de BEC als backup gebruikt moet je het zien alsof de accu aan de lader hangt en de lader is dan de BEC.
    Doe je het anders dan zullen je printbaantjes in de ontvanger het wel een keer opgeven.
     
  11. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Kleine vraag... gebruiken jullie die 6.6 volt uit je lifepo cellen dan direkt aan je ontvanger. Of gaat er nog een bec tussen om het voltage terug te brengen? Servovoltage bij de meeste normale servo's ligt tussen de 4,8 en 6.0 volt. Hoe doen jullie dat? Persoonlijk vind ik het eng om die 6,6 volt direct te gebruiken.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  13. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Ah, Oké, dus de BEC zorgt er voor dat de accu niet onder het voltage van de BEC ( 6v?) komt?

    Dan gaat wat ik bedoel zeker op voor als je een losse BEC wil gebruiken, en niet de ingebouwde van de ESC?
     
  14. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Ik vlieg in mijn Raketenwurm sinds 2010 met LiFePo4 en Graupner DES427 en 428 zonder enig probleem tot nu toe.
    Géén diodes of regelaar ertussen.
    Zal zeker niet met alle servo's kunnen. Veel gewone MKS'en vinden het echt niet fijn.

    Rick
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Klopt, als je de bec van de regelaar gebruikt en nog een andere vreemde spanning direct op de ontvanger gaan er stromen lopen over de printbanen van de ontvanger.
    Als die maar hoog genoeg worden brand de ontvanger af.

    Rick, ik denk dat je dan erg veel geluk hebt met je servo's.
    5.9 Volt is volgens mijn info de maximale spanning die de servo mag hebben zonder grote kans op defecten.
    De MKS zijn inderdaad nog wat gevoeliger, die kunnen volgens mij maar 5,1 volt goed aan.

    GJ
     
  16. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Aha, ik kom uit de autohoek, en daar gebruiken we, bij elektro, haast geen losse ontvanger packs, maar vaak een losse BEC.
    En dan moet de rode pen uit de stekker van de ESC is mij verteld, ook al is de spanning hetzelfde?
     
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    De kans dat je de printbanen in je ontvanger doorbranden is heel klein. Alle plussen en minnen zijn met behoorlijk dikke printbanen met elkaar verbonden en bijna altijd ligt daar ook nog een "laagje" soldeer overheen. Daar kunnen Ampères doorheen zonder dat die baantjes zelfs maar warm worden.
    Ik denk dat de draden van het servo snoertje afkomstig van de regelaar (BEC) of de draad van af de accu eerder zal doorbranden. Ook dat wil je niet meemaken dus het blijft nodig om de BEC functie van de regelaar niet te gebruiken als je ook een ontvanger accu gebruikt.

    Aan de andere kant is de kans dat er werkelijk zulke grote stromen gaan lopen zeer klein tot haast nul. De spanning van de accu zal nauwelijks hoger of lager zijn dan die van de BEC. Daarom kan er ook maar een kleine stroom gaan open, nagenoeg altijd minder dan 0,5A en zelfs 0,1A. Eigenlijk ontstaat het grootste probleem als de accuspanning lager is dan de BEC spanning. De BEC gaat dan de accu opladen. Op zich ook nog geen probleem maar dat wordt anders als de accu al vol is. Dan bestaat de kans op overladen van de accu waardoor die beschadigd kan raken en wie weet ook wel in de fik vliegen. Ook de BEC wordt extra belast door de stroom die hij moet leveren om de accu "op te laden". Daardoor zou de BEC overbelast kunnen raken.
    Allemaal zeer kleine kansen, bijna nul maar toch zou ik dat risico niet nemen als de oplossing zo makkelijk is. De rode draad uit het stekkertje van de regelaar halen en isoleren het een stukje krimpkous.

    Dan de spanning voor de servo's. Veruit de meeste servo's die gemaakt zijn naar "oud ontwerp". De chips die daar in worden gebruikt zijn allemaal ontworpen voor een voedingsspanning van 5V. Meestal is de absoluut maximale spanning 5,5V. Dat veel servo's bij 6V, of soms zelfs meer, nog blijven werken klopt ook. Maar de fabrikant garandeert dan geen goede en betrouwbare werking meer. De motor in de servo gaat ook behoorlijk meer stroom gebruiken door die hogere spanning dus ook daardoor worden de chips in de servo extra zwaar belast. Je hoeft dan ook helemaal niet vreemd op te kijken als zo'n servo er zo maar mee op houdt. En die kans is wel groot tot zelfs heel groot! Daarom geldt ook voor de meeste servo's, uitkijken met spanningen hoger dan 5V!

    Natuurlijk zitten de servo fabrikanten niet stil en komen er steeds meer servo's op de markt die geschikt zijn voor lagere spanningen en/of hogere spanningen. Dat wil zeggen voor 1S LiPo's en/of 2S LiPo's. Er zijn zelfs al servo's te koop die je tot 12V kunt gebruiken. Doe dat echter niet met de "standaard" servo's die nu nog steeds heel veel verkocht worden en die bijna elke modelbouwer wel in zijn model(len) heeft zitten.
     
  18. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Graupner geeft 4.8 tot 6.0 volt aan voor deze DES427/428. Ja met de 6.6 volt nominaal ga je er overeen. Ik heb ook ooit gelezen op een info sheet van Graupner dat ze voor 4-5 NiMH cellen zijn ontworpen (mogelijk daarom 'vertaald' naar 4.8 tot 6.0 Volt. Een vers geladen 5S NiMH pack gaat ook makkelijk tot 7 Volt, daarom heb ik het aangedurfd.
    In ieder geval zou ik van geluk kunnen spreken.

    MKS heeft veel varianten in maximale spanning.
    De DS65k, DS75k en DS9X serie: 4.8 - 6.0 Volt
    DS6188, DS6125 hele serie 4.8 - 5.5 Volt
    DS 6100, DS450, DS480 4.8- 5.0 Volt
    Alle HV varianten zijn tot 8.4 Volt gespecificeerd.

    Rick
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vannacht even een testje gedaan, kon toch niet slapen.
    In mijn Nimbus zat een Graupner DES 567 BBMG
    Ik vond hem op 5 volt net even te traag dus ding eruit gehaald en op een servotester gehangen op 6.3 Volt (dat ligt net even onder de spanning van 2S A123 cel met een diode.
    Ik heb de servotester op 500 cycli gezet (dus 500x heen en weer) en per cyclus deed hij er 2 seconden over.
    Resultaat, halverwege was de servo bloedheet, even later was hij stuk en hij was onbelast.
    Dus zelfs die 6,3 Volt was te veel.
    Ik denk dat Corrien hier wel het een en ander over te vertellen heeft, kan me herinneren dat Robbe servo's al snel stuk gingen bij 5 nicads van 1,2 Volt en hij aanraadde om op maximaal 4 cellen (4,8 Volt) te werken.

    Mijn becjes staan allemaal op 5,1 - 5,4 Volt.

    GJ
     
  20. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Eerlijk gezegd houd ik de specificaties van servo's al wat langer niet meer bij. Het is in ieder geval altijd zo geweest, dat als een servo was gespecificeerd van 4,8 - 6 Volt er werd bedoeld, dat deze gevoed mocht worden met een 4 of 5 cellen NC-accu. Een volgeladen 5 cellen NC accu geeft 6,75 Volt en direct na het snelladen zelfs een nog veel hogere spanning.
    De specificaties v.w.b. de snelheid en stelkracht worden echter precies bij 4,8 en 6 Volt opgegeven.

    Over het algemeen gaat een servo niet zo snel stuk door een te hoge spanning, maar door een te zware belasting. Die te zware belasting wordt bij een hogere spanning uiteraard eerder behaald dan bij een lagere. Een goed voorbeeld waren altijd de stuurservo's van 1 : 5 auto's. Met een 6 Volt limiter er tussen bleven ze langer heel op een 5 NC accu. Tegenwoordig zie ik deze servo's niet zo vaak meer, dus óf de nieuwe HV-servo's kunnen meer hebben óf men is overgestapt naar een merk, dat niet door mij wordt geserviced.

    Mijn advies om liever een 4,8 Volt accu te gebruiken dan een 6 Volt type heeft o.a. te maken met een hogere belasting en daardoor een hogere slijtage, maar ook met stabiliteit. Bij een lagere spanning heb je minder last, dat een servo een brommetje geeft of zelfs gaat trillen. Met name als een servo wat trilling vertoont neemt-ie veel stroom af, waardoor de voedingsbron minder stabiel wordt. Bij een storing, waarbij alles staat te klapperen en te trillen is het dan ook vaak zo, dat de ontvanger op zich nog goed werkt, maar dat de servo's elkaar staan te pesten. Je krijgt dan een sneeuwbaleffect: één servo trilt, waardoor de voeding van de andere minder stabiel wordt, waardoor die ook gaan trillen.
     

Deel Deze Pagina