Ervaring met DFC head bij 600 pro

Hoi mensen,

Ik vlieg met een 600 Pro EFL. Nu zag ik dat er een nieuwe kop op de markt is (DFC). Ik ben een beginneling, maar ik vond dat de kop er steviger, eenvoudiger en degelijker uitziet, dan mijn flybarless kop.

Heeft iemand ervaring met de nieuwe kop en wat zijn de voordelen? Wat heb ik nodig voor een ombouw en kan ik met de 3 gx blijven vliegen?

Bedankt!

Voordelen

-cleanere look
- rotor kan lager, directere besturing

Nadelen
- de align manier van werken is krachtentechnisch echt slecht opgelost.
- daardoor moet je de linkjes ernstig in de gaten houden op slijtage
( al gaat hun principe tegen een aantal natuurwetten in, er zijn nog geen gerapporteerde crashes hierdoor naar mijn weten)

Verder eigenlijk niets..

Als je over gaat naar de DFC kop ,heb ik wel allen instelling moeten veranderen i.v.m. teveel uitslag op de dfc kop.
Ik ging van 13 graden naar 16,5 graden pitch , dus als je het goed wil doen moet je de swash en kop overnieuw afregelen.
Ik heb op de servo armen alles 1 gaatje kleiner in gehangen ,daarbij moet ik wel zeggen dat ik op de swash de kogelschroeven van mikado er op heb zitten , deze zitten verder naar buiten .
Heb eerst gevlogen op de instelling van de oude kop en was niet geheel lekker om mee te vliegen i.v.m. de servo weg een stuk kiener was ,hij moest veel verwerken zonder dat hij veel hoefde te bewegen , door alles anders in te hangen is mijn servo weg veel beter geworden en vliegt de 600 beter, gisteren er mee gevlogen en je merkt het verschil.

De 600 pro met DFC is een geweld ,vliegt super strak...

gegroet ;)

Ik heb een 600E (oude model) uitgerust met de DFC kop en op 12S omgebouwd. Het is zonder twijfel de meest strakke kop die ik ooit gevlogen heb (i.c.m. Spinblades). Dat merk je vooral bij hard rechtuit vliegen en door de haarfijne besturing van (sport)figuren. Ik had eerst een RJX kop en tis dag en nacht verschil. Je moet wel de FBL elektronica opnieuw inregelen idd maar da's een fluitje van een cent.

Voor een beginner? Geen verschil denk ik behalve duurdere reservedelen als het fout gaat.

Door de lagere kop zal hij vlotter willen reageren, wat dus het andere gevoel veroorzaakt
Voor een gevorderd piloot kan dit een verademing zijn
voor de beginner een vloek

Vergeet niet dat een "normale" 600 ook verschrikkelijk enthousiast afgesteld kan worden
ook een fbl machine kan verrekte vlot afgesteld worden

Alleen fbl maakt het technisch makkelijker om te doen
en een lagere kop maakt het technisch nog makkelijker om hem snel te krijgen

Maar heeft iedereen met een dfc kop ook meteen de hoofdas gewisseld?
ben wel benieuwd naar ervaringen van mensen die alleen de kop hebben gewisseld, dus de originele as nog gebruiken

ben wel benieuwd naar ervaringen van mensen die alleen de kop hebben gewisseld, dus de originele as nog gebruiken

Kan dat dan? Dan komt de swash toch heel hoog te hangen? Ik zie namelijk niet echt mogelijkheden om de directe links naar de bladegrips te verlengen...

Door de lagere kop zal hij vlotter willen reageren, wat dus het andere gevoel veroorzaakt
Voor een gevorderd piloot kan dit een verademing zijn
voor de beginner een vloek

Vergeet niet dat een "normale" 600 ook verschrikkelijk enthousiast afgesteld kan worden
ook een fbl machine kan verrekte vlot afgesteld worden

Alleen fbl maakt het technisch makkelijker om te doen
en een lagere kop maakt het technisch nog makkelijker om hem snel te krijgen

je moet de main as vervangen de orginele past niet ;)

Is de kop een andere diameter dan?

@speedo
Waarom zou het niet kunnen?
Andere kop met dezelfde hoofdas = twee linkjes loshalen, de jezusbout door de kop los, en de andere kop erop zetten.
Alleen ff de pitch etc checken, omdat de armen wel eens langer/korter kunnen zijn

Ik neem aan dat bij de dfc dan een compleet setje nieuwe linkjes zit, samen met de andere hoofdas

Enigste voorwaarde is wel dat de nieuwe kop op de oude hoofdas past
Dat zal bij de dfc dus niet het geval zijn?

bij het setje zit een nieuwe dfc hoofdas... die moet je dus gebruiken omdat de originele te lang wordt... ik vond de 600 met dfc head veel beter vliegen dan met de originele head... en met de kbdd dempers erin was het geheel ook goed... heb ook crashes ermee gehad... alles kapot behalve de onderdelen van de head...

gewoon een goede upgrade... of het natuurkundig nu klopt of niet.....

Is de kop een andere diameter dan?

@speedo
Waarom zou het niet kunnen?
Andere kop met dezelfde hoofdas = twee linkjes loshalen, de jezusbout door de kop los, en de andere kop erop zetten.
Alleen ff de pitch etc checken, omdat de armen wel eens langer/korter kunnen zijn

Ik neem aan dat bij de dfc dan een compleet setje nieuwe linkjes zit, samen met de andere hoofdas

Enigste voorwaarde is wel dat de nieuwe kop op de oude hoofdas past
Dat zal bij de dfc dus niet het geval zijn?

de as voor de dfc is veel korter :D

gr Nick

ok, dat hij korter is snap ik
Maar hij past volgens een bron van me ook gewoon op een "normale" as

moet je alleen wat in de linkjes aanpassen, aangezien de lengte van de speciale dfc linkjes vanaf de kop dan niet de goede lengte hebben

NIet dat het logisch zou zijn, de meeste verbetering in vlieggedrag zal toch door de kortere as komen.

Maar volgens mij, als je het goed bekijkt, zou je ook een DFC as kunnen gebruiken bij een normale fbl kop met knalharde dempers..
Zelfde voordelen, minder nadelen

Ik klink negatief, ben ik niet hoor ;-)
DFC is een mooie ontwikkeling, alleen aligns manier van linkjes is gewoon niet correct.

DFC= Direct From Compass ;)

Als je een kop wil met directe aan sturing zet er dan een van een Compass op. Leverbaar onder de naam Tracx!!

6556663.jpg

kijk, das een leuke ;-)
de beweging die je nodig hebt, wordt opgevangen via de linkjes zelf als ik me niet vergis?

Eerst eens even mn vstab investering te boven komen, of deze op mn sinterklaaslijst zetten :mrgreen:

Helemaal juist. En de rods zijn van delrin gemaakt, zit wat flex in dus geen kans op brekende bouten en linkjes.

Werkt perfect en het ziet er nog eens erg gelikt uit!!

Helemaal juist. En de rods zijn van delrin gemaakt, zit wat flex in dus geen kans op brekende bouten en linkjes.

Werkt perfect en het ziet er nog eens erg gelikt uit!!

tis inderdaad een mooie kop echter zie ik alleen het verschil in de linkjes verder verschilt deze niet met de align DFC maar de prijs ligt wel veel hoger zijn die linkjes dan zo duur :mrgreen::mrgreen: of mis ik iets

gr Nick

tis inderdaad een mooie kop echter zie ik alleen het verschil in de linkjes verder verschilt deze niet met de align DFC maar de prijs ligt wel veel hoger zijn die linkjes dan zo duur :mrgreen::mrgreen: of mis ik iets

gr Nick

Kosten hetzelfde ongeveer... De dfc "upgrade" Bevat nl niet de lagers, featheringshaft en de bladegrips... De tracx is compleet....

En bij align is op hun manier de krachtenwerking verkeerd, waardoor in theorie bij een wat versleten ball linkje in een manouvre de ball van de link los kan komen

In theorie kan hun manier nl niet goed werken, maar in de praktijk heb ik er nog niets van terug kunnen zien?
Dus misschien hebben ze er toch over nagedacht?

Door de beweging op te vangen in de linkjes, blijft de besturing altijd gehandhaafd, en ga je geen extreme krachten proberen via de ball de swash in te krijgen.
Dus alles blijft ook nog eens langer heel

Back