Ervaring met Elster props

Hoi,

nou de titel zegt het allemaal al.

Ik vlieg op dit moment met een ZDZ80RV met een 24x12 drieblad van Engel. Nu heb ik van het weekend een 3blad 24x12 geprobeerd van Gauwl (GW) die was stiller. Maar wat wil het geval, deze woren niet meer gemaakt.

Nu lijkt GW veel op Seyer, als ik de plaatjes zo bekijk doet de Elster prop dat ook. Wie weet het verschil en wier heeft er ervaring mee??

Grz

Mark

hallo mark,

ik heb op mijn 3w 70i een seyer let op! 23x12 3blads hij draait hier 6300 rpm mee, maar niet op volgas, ik heb de gasschuif ietwat begrenst als het ware ,op volgas zou het zo ongeveer 6600 toeren schat ik.
het precieze aantal DB weet ik niet, maar op de grond lijkt hij redelijk wat lawaai te maken, maar in de lucht hoor je hem nouwelijks, hij is echt stil in de lucht. als ik de decibels ook weet bij welke toeren zal ik ze wel eens posten, aleen gaat het bij mij wel om de 23x12 en niet de 24x12.

Grt.

@ mark

Ik heb ook een engel, en om echt still te zijn ga je mss beter naar een 25*12 ik vlieg deze prop ook op mijn 3W80 dit is redelijk stil en heeft nog veeeel power!

Jup maarten de moor heeft een spinner, landingsgestel en achterwiel(landingsgestel) van elster mooi gerief mss iets TE licht voor een kist van 11kg

Jammer, ik heb er ook naar zitten kijken om er 1 te kopen voor m'n 330l, maar dan doe ik het maar niet....

Terug naar de props :lol:

Grt.

Om toch maar even terug te komen over de stevigheid van de Elster producten landingsgestel of spinner...
stuur eens een mail naar Elster als je bang bent over de stevigheid van bv een landingsgestel.. dat heb ik ook gedaan voor de 90 mm spinner voor mijn 25x13X3,die spinner is eigenlijk iets te klein volgens Elster en zou daarom bij het maken van de uitsparingen voor de prop te zwak worden op bepaalde punten,ze zijn er nu ééntje aant maken extra verstevigd en dat zonder meerprijs
grtz Rudi

Alexzzz zei:
Jammer, ik heb er ook naar zitten kijken om er 1 te kopen voor m'n 330l, maar dan doe ik het maar niet....

Terug naar de props :lol:

Grt.

als je kan garanderen dat je altijd mooie zachte landingen maakt op een effen piste... is het geen probleem.
Ik heb er al scheurtjes in gezien bij maarten, maar nog geen enkele harde landing.

Het is natuurlijk wel heel licht ... je spaart er makkelijk wat gewicht mee uit...

JVDO zei:
als je kan garanderen dat je altijd mooie zachte landingen maakt op een effen piste...

Dat zit er helaas niet in, bij ons op de club wel, maar ik ga nog wel eens gastvliegen/naar shows en dan is het niet altijd even effen...

Grt.

hoi Mark,

Ik draai op mijn ZDZ80 een drieblad 24x12 van elster , op 5900 rpm , met een MTw demper, het zal zeker niet de stilste prop zijn !,
ook de trekkracht laat te wensen over , het lijkt erop dat er boven de 5000 toeren niet erg veel meer gebeurd.
Ben zelf erg benieuwd naar hun nieuwe propellors die volgens hun site op het gebied van trekkracht en geluid sterk vebetert zouden zijn
zijn hier mensen met ervaringen ?

MVG

Eric Aarts

Heej Eric, jij ook op dit forum. Volgend jaar dan maar F3A-X? :lol:

Grt.

Mark,

ik heb wel goede ervaring met een elster 24x12 3blad op een 3w 75

als ik de vergelijking maak met seyer 24x12 stel ik vast dat de toeren dezelfde zijn, trekkracht ietjes minder voor elster maar geluid voor elster ook minder.

Als je ze eens wil testen hoor ik het wel,

Peter

Heren,

Bedankt voor de reacties.. Ik ga eens kijken wat ik doe... Zeg Peter kom jij van het weekend nog naar weert?? Zou je dan die Elsterprop 24x12 drieblad eens mee willen nemen??

Groetjes

Mark

En hoe zijn de ervaringen met Seyer 3-blad props? Ik heb een 23,5*12 besteld;

7a30_1.JPG

Grt.

Hey allexzzz,

ik heb op de 3w 70i een seyer 23x12 3 blads draai hiermee (als ik me niet vergis 6300rpm)ik heb wel de gasklep ietsjes begrensd, ik weet het echter niet zeker meer dat toerental, zal het nog eens na meten een keer, op de grond klinkt hij vrij lawaaierig maar in de lucht hoor je hem echt nouwelijks. het geluid weet ik niet, dat heb ik nog niet na laten meten (en het hoefde ook niet op de club)omdat het gewoonweg niet onder de 80 db kan. over de trekkracht ben ik wel tevreeden (wel is het minder als een 2blads) (lochisch)
als ik de foto zo bekijk lijkt het wel een ietwat andere vorm.zal strax wel even een foto plaatsen van de mijne als het lukt.

Grt.

@Alexzzz,

zoals belooft de foto's van de prop, ik moest ze ze klijn maken omdat je max 100 kb ofzo mag uploaden per bestand.
111.jpg

112.jpg

113.jpg

De vormen van jou bladen lijken anders, weet het niet zeker. De bladvormen van deze prop is :sichel .Deze prop komt van Kees Maas af weet niet of ik de naam mag noemmen anders haal ik hem weer weg

Grt.

Back