Ervaring met HeliCommand - HC 3-Xtreme?

Ik wil de komende winter starten met de bouw van de Blue Thunder, een schaalmodel RC Heli van meer dan 2 meter lang, en een rotordiameter van 1,80 meter, voorzien van een 6 pk benzinemotor. Het is dus tijd om alle componenten te bestellen, waaronder de rotor.

Het originele model heeft een 3-blads rotor, en dat heeft ook mijn voorkeur. Echter, dat zou dus een 3-blads rigid (vaste) rotor worden. Volgens sommigen is het vliegen van een heli met rigid rotor een hele klus. Zij adviseren om een 2-blads rotor met paddles te gebruiken, aangezien dat makkelijker vliegt. Dat kan zijn, maar ik vind een dergelijke rotor niet bij een schaalmodel passen.

Nu wordt er sinds enige tijd door veel heli shops een oplossing voor dit probleem geboden, nl de Helicommand - HC 3-Xtreme. Dit is een met een gyroscoop uitgeruste electronische stabilisator, welke alle bewegingen van de heli waar nodig corrigeert, zodat de heli (volgens de betreffende leveranciers) hetzelfde vlieggedrag heeft als met een 2-blads rotor voorzien van paddles.

De Helicommand - HC 3-Xtreme kost ca. Euro 450, dus voordat ik de Helicommand daadwerkelijk aanschaf, wil ik wel graag weten wat de ervaringen met dit stukje toegevoegde high-tech zijn. Ik vlieg bovendien niet graag een heli met een totale waarde van totaal ca. Euro 4.500 aan barrels, omdat ik verkeerd geadviseerd ben!

Wie heeft er ervaring met de Helicommand - HC 3-Xtreme, en wat zijn die ervaringen?

Jullie deskundige reactie stel ik zeer op prijs!

Gerrit

Back