ervaring met het zelf maken van zuigers en cylinders?

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door danny1969, 28 okt 2006.

  1. danny1969

    danny1969 Guest

    hallo,

    Ik heb de mogelijkheid op mijn werk om zeer nauwkeurig onderdelen te maken (binnen 0.002 mm) met gespecialiseerde machines (rondslijpen en harddraaien) nu is mijn vraag zijn er mensen die hier ervaring mee hebben in het te gebruiken materiaal en de speling tussen zuiger en cylinder?
    ik had zelf het idee om een cylinder te maken van gehard staal (58 hrc)
    en de zuiger van aluminimum
    is dit aan te raden?
    heb nog wel een oud motertje waar ik op kan expirimeteren
    de maakbaarheid is geen probleem
    ik hoor het graag
     
  2. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    Neem hier over even contact op met HendricX...
    Die struint regelmatig hier ook op het forum....
    Hij weet welke metalen er te gebruiken zijn voor de cilinder en zuiger.

    (Ik denk dat hij dat vanzelf ook wel reageerd.. :D)


    Groetjes

    John
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Mja.... wat wil je weten ?

    Het gootste probleem is iets te vinden wat bij elkaar past qua uitzetting. Bij grotere motoren zorgt de zuigeveer daar oa. voor, bij een kleine nitro motor moet je 2 materialen bij elkaar zoeken die bij elkaar passen in uitzetting.

    Zuigers worden van een silicium-aluminium legering gemaakt. De hoeveelheid silicium bepaalt voor een deel de sterkte en uitzetting, veelal wordt er een aluminium met rond de 30% silicium gebruikt.

    Precisie zegt niet alles, je moet ook een inloopvlak maken, dat betekent een oppervlakteruwheid op de zuiger en een uitgehoonde cylinderwand.

    Uiteraard moet je op de cylinderwand een laag chroom of nicacyl aanbrengen voor de slijtvastheid.

    Kortom, niet iets wat je zomaar effe doet.....
     
  4. danny1969

    danny1969 Guest

    ik snap wel dat het niet zomaar iets is ik zie het ook als een uitdaging :idea:
    kopen kan altijd vind het leuk om het zelf uit te zoeken
    qua ruwheid kan ik elk gewenste ruw heid halen dat is bij ons te meten
    alleen zou ik de cylinder van een voledig geharde bus willen maken
    en niet opchroomen het materiaal is stavax en is heel goed te harden
    alleen zou ik dan willen weten wat de uitzetting van gehard stavax is t.o.v aluminimun met 30% silicium
    lastig dat snap ik maar daar moet uit te komen zijn
    maar lavast bedankt voor de reactie's

    groeten Danny
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Uitzetting is niet tot amper te berekenen omdat je de werkelijke waardes van de temperaturen niet kent.....

    Het is dus trial and error, dus begin met een zuiger en kijk wat het doet, wordt de temperatuur te hoog heb je veel wrijving omdat de zuiger mogelijk verder uitzet dan de cylinder, wil de motor op temperatuur makkelijk uitvallen zet de cylinder te veel uit.....

    Je kunt verders een beetje finetunen door met materiaaldiktes te spelen wat ook invloed heeft op de uitzetting.

    Hmmmm.... Sneek... metaalbewerking... nauwkeurigheid....
    Een bedrijf die ik ken ?
     
  6. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    een Nitro clilender konisch, kan je dat ook maken ?


    Groetjes,

    john
     
  7. danny1969

    danny1969 Guest

    ja conisch draaien/slijpen is geen probleem het zijn cnc bestuurde machines een kwestie van goed programeren daarom heb ik wel de goede maten nodig en de verhouding van het conische gedeelte 1: ?......
    ik denk dat ik bij een nieuw setje de maten op ga meten dan heb ik de goede waarden
    ik zat ook nog te denken om bij een net ingelopen motortje de waarden te meten (speling tussen cylinder en zuiger)en de ruwheid van de cylinderwand en dit exact na te maken
    dan heb je in principe een motortje wat al ingelopen is
    mischien wel wat ver gezocht maar niet ondenkbaar
    ik ga gewoon wat proberen met veschillende zuigertjes groter of kleiner
    als er iemand is die mij aan wat maten kan helpen zou ik heel blij zijn
    en dat bedrijf waar ik werk zit niet in sneek maar drachten (philips) een van de weinige hoogwaardige werkplaatsen in het noorden

    groeten Danny
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    In Sneek zit namelijk een metaalbedrijfje die met iets bezig is....

    De coniciteit bepaalt voor een deel ook de eigenschappen van de motor. Als je kijkt naar de Orion Wasp CRF is dat een motor waarbij de cylinder naar mijn weten niet conisch is. Omdat de zuiger daardoor altijd een lek heeft is zijn koppel minder maar door het geheel vrij bewegen van de zuiger is er wel meer toeren behaalbaar.
     
  9. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    Ja ........... maar niet bij auto'tjes :lol:

    Vooraf :
    Nitro / Benzine ?
    met of zonder zuigerveer ?
    Motorinhoud ?

    Staal zonder zuigerveer met 30% silicium dat gaat nie goe gaan.
     
  10. danny1969

    danny1969 Guest

    Nitro, en zonder zuigerveren, 3.5cc

    wat stel je voor in mijn geval?

    ik wil eigenlijk niet opchromen puur omdat wij dat hier zelf niet kunnen
    alle andere materialen is geen probleem
    het maken ook niet
    ik zit alleen met de materiaal keuze
    ik hoop dat je mij een voorstel kan geven

    groeten
     
  11. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    aluminium met silicium......
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Tja.... welk soort staal en welk soort silicium-aluminium, de ene legering is de ander niet !

    Dan moet je ook begrijpen dat Staal geen goede warmtegeleider is en dus er meer hitte zal ontstaan in de motor.
     
  13. sandertvm

    sandertvm Guest

    Materialen:

    Er wordt nogal veel gesproken dat de ABC het beste is maar is dat wel zo ?

    De eerste letter staat voor het zuigermateriaal: A staat voor aluminium.

    De 2e letter staat voor de cylinderbus: A=aluminium, B=brass ofwel messing.

    De 3e letter staat voor de hardingslaag in de cylinder: C=chroom, N=nicacil

    (en mogelijk bestaan er meer mogelijkheden)



    Het ABC principe is al door de jaren heen een beproefde opzet omdat chroom
    makkelijk op messing te krijgen is maar omdat de zuiger en cylinder 2 verschillende
    materialen zijn zal het beide niet gelijk uitzetten en is men sterk afhankelijk
    van de bedrijfstemperatuur. AAC is een betere constructie omdat de zuiger als
    cylinder evenveel kunnen uitzetten ongeacht temperatuur en een vastloper in
    principe nooit mogelijk is, chroom daartegen is moeilijk op aluminium te krijgen
    maar het kan wel.

    Nicacil is in de motorsport een veel beproefde en goedkope hardingslaag voor
    cylinders en is ook prima toegepast in modelmotoren alleen blijkt er hier en
    daar toch wat problemen te zijn. Dit kan aan de fabricage liggen maar omdat
    nicacil een lager smelttemperatuur kent kan het bij oververhitting van je motor
    schade aan de hardingslaag betekenen.

    In de aluminium zuiger en cylinders is een bepaalde hoeveelheid silicium te
    vvermengd wat de eigenschappen qua sterkte en uitzetting beïnvloed dus
    even een zuigertje uit een standaard staafje aluminium draaien is niet aan te
    raden.


    dit stond op rc-junkies ik weet neit of je er wat aan heb ????


    mzzl
    sander 8)
     
  14. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik denk zomaar dat Roelof de auteur is van dit RC-Junkies verhaal.......
     
  15. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Nee hoor, PK racing ... ;-), staat ook onder het verhaal, mét linkie
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Komt mij wel erg bekend voor ;)

    Maar ik denk dat het niet echt een toevoeging voor dit topic is gezien TS besloten heeft om voor een stalen bus te gaan.

    Maar om je nog een idee te geven hoe lastig het is....
    Pak een set van een Novarossi 2004 model zoals bv. een NovaMega EVO5 en pak een set van een 2002 model (EVO3). Ze lijken compleet hetzelfde totdat je de zuiger van de ene in de cylinder van de ander doet. Mocht dat koud netjes passen zal je op temperatuur de nodige problemen tegen komen zoals moeilijk afstellen of een erg snel versleten zuiger.
    Kleine veranderingen in het materiaal van de cylinder vereist ook aanpassingen aan het zuigermateriaal. Nu blijkt Novarossi dit zelf te kunnen gieten en kan dus op basis van ervaring en proefsamples de juiste zuigerlegering maken.

    Heb je die capaciteiten niet zit je vast aan wat de leverancier kan leveren en dan mag je hopen dat je wat proefstukjes kan krijgen.
     
  17. WVK Performance

    WVK Performance

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    913
    Locatie:
    niet op deze wereld.
    klopt, alles waar ze geen milleuvergunning voor nodig hebben doen ze in huis.
    das zon beetje alles, behalve het anodiseren van de koelkoppen... dat doen niet zelf, het laseren daarvan weer wel.
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
  19. Dit "gerucht" had ik ook al vernomen.... heb je naam / adres gegevens voor mij?
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Nope, ze willen nog gewoon op de achtergrond blijven.
     

Deel Deze Pagina