Ervaring met problemen met OS-50SX-H?

  • Topicstarter Topicstarter p51oldcrow
  • Startdatum Startdatum
P

p51oldcrow

Guest
Hoi,

Mijn 1,5 jaar oude OS50 geeft er naar een paar minuten de brui aan.
De plug is OK, alle leidingen zijn vernieuwd en de motor en carb zijn schoongespoeld.

De stat schroef staat in het midden.
De hoofdnaald slechts 1 omdraai uit. Bij meer hoofdnaald verzuipt de motor. Draaien aan de statschroef, zelfs een paar graden naar links of rechts, geeft geen beter resultaat. De motor heeft de neiging om flink warm te zijn na enkele minuten draaien. Na een paar minuten hoveren valt ie zonder hoorbaar toerenverschil uit.

Normaliter zou je de motor rijker kunnen zetten door meer hoofdnaald maar dat werkt dus niet. En verder heeft de motor al die tijd gelopen met de naald 1 slag uit +/- een beetje.

Heeft iemand een soortgelijk iets ooit meegemaakt?
Wat zou de oorzaak kunnen zijn en de oplossing?
 
Ik had bij een OS50SX-h de hoofdnaald ALTIJD 1 slag open en 3 klikjes.
Niet meer en niets minder, gebruikte Coolpower 12,5% en een OS8 gloeiplug.
Wat jij de stationair schroef noemt is de stelschroef voor het gedeelte tot halfgas.
En deze luisterd kritisch inderdaad, maar gebruik je niet voor stationair afstelling.
Ik stel voor om je hoofdnaald met 1 slag en 3 klikjes uit te beginnen.
En de laagtoeren stelschroef in het midden.
OS schrijft een nitro percentage voor van tenminste 10% voor deze motor.
Welke brandstof en gloeiplug gebruik je?

Grt,
Eric.
 
Motor

Hoi Eric,

Bedankt. Gebruik Coolpower 12 1/2 % en een OS8 gloeiplug. Dat moet dus allemaal prima zijn. In principe staat de motor op 1 slag en een paar klikjes en de stelschroef exact in het midden. Dat zou dus goed moeten zijn.

Gr. Rob
 
Net even gekeken, mijne staat op 1 slag 4 klikjes, OS8 plug, 30% Wildcat. Middennaald staat op +/- 1/16 slag rijker (= klokje tegen) dan midden. Lijkt erop dat de Hiepert een magische stand heeft op 1 slag 3-4 klikjes ;)
De middennaald is ernstig kritisch, en aangezien je daar niet af komt met gewoon vliegen vermoed ik dat je deze iets moet uitdraaien (Klokje tegen) om de motor rijker te krijgen. Doe het met 1/16 slag steeds, en onthoud welke kant op dan is het snel weer ongedaan te maken.

Succes met stellen,

Ton
 
Maar je hebt de motor al 1,5 jaar?
Dus hij heeft het wel al gedaan?

Heb je de slangen ook IN de tank vervangen?
Die verteren sneller dan je denkt. Ik moet ze per 3 maanden vervangen met 30% Nitro.
Want ZOOOO fout staat je afstelling niet.
 
Maar je hebt de motor al 1,5 jaar?
Dus hij heeft het wel al gedaan?

Heb je de slangen ook IN de tank vervangen?
Die verteren sneller dan je denkt. Ik moet ze per 3 maanden vervangen met 30% Nitro.
Want ZOOOO fout staat je afstelling niet.

Alle slangen vervangen, ook in de tank. Thx
 
Nippel

Is de nippel van de uitlaat zelf niet verstopt?

Da's een hele goeie Mario. Enfin je hebt het za zelf gezien. Motor is nu helemaal los geweest. Niks aparts aan te zien. Ga van t'weekend nog eens proberen.

Grz.
 
Meeste jongens hier op de club in Bangalore vliegen met 0% nitro. Dit loopt eigenlijk ook redelijk goed al missen ze wel wat vermogen. Vanwaar de 10% als minimum van OS? Slechts om vermogen te garanderen misschien?
 
Met minder dan 10% nitro krijg je de OS50 slecht (dan wel niet) goed afgesteld... 10% of meer maakt het gewoon veel makkelijker. Met minder dan 10% nitro is de OS50 veel wispelturiger qua afstelling is mijn ervaring.

Cheers,

Richard
 
Nou weet ik het niet meer.

Zoals gezegd alles uitelkaar gehad, schoongeblazen, in elkaar gezet, ALLE slangen vernieuwd. 12% Coolpower. Vanmiddag weer getest. Middennaald midden (eerst 1/2 slag uitgedraaid en van daar gaan proberen. Hoofdnaald 1 slag en een beetje. Krijg de motor niet rijker en hij wordt bloedjeheet. Matig rook.

Ik weet het nu echt niet meer. Nieuwe motor wellicht?
 
Heb je het nippeltje waarop je de brandstofslang aansluit op de carburateur ook los gehad?.
Want juist daar verzameld zich de verontreiniging volgens de manual van de OS50.
Ook daar staat in de brandstof te gebruiken met minimaal 10% nitro.

Wat is 1slag uit een een beetje, ik heb altijd rondgevlogen met 1 slag uit en precies 3 klikjes.


Grt,
Eric.
 
Dat je minnimaal 10% nitro moet gebruiken vindt ik echt kolder!!
ok met meer nitro gaat het wat makelijker, maar met 5% is de motor ook prima draaiend te krijgen.
Ik had ook begrepen van p51oldcrow dat de motor voorheen prima liep, terwijl hij de zelfde brandsof als voorheen gebruikt (Coolpower 12 1/2 %).

Of de carburateur is nog steeds ergens verstopt, of de zuiger cq zuigerveer is naar klote.

p51oldcrow heb je de motor al open gehad?

Gr,

Mario
 
Dat is de aanbeveling van OS, dat heb ik niet verzonnen hoor.


Aanbevelingen moet je niet al te letterlijk nemen, ik spreek uit ervaring dat het met 5% ook prima gaat, meer nitro maakt het allemaal wel wat makelijker, tegenhanger is wel dat het verbruik omhoog gaat bij meer nitro.

Gr,

Mario
 
In Japan en Amerika is men nu eenmaal meer nitro-minded dan hier in Europa.

@jpdedi
Merkwaardig, ik zou verwachten dat ze in Bangalore, hoge temperaturen, juist met nitro vliegen.
 
Zuiger(veer)

Dat je minnimaal 10% nitro moet gebruiken vindt ik echt kolder!!
ok met meer nitro gaat het wat makelijker, maar met 5% is de motor ook prima draaiend te krijgen.
Ik had ook begrepen van p51oldcrow dat de motor voorheen prima liep, terwijl hij de zelfde brandsof als voorheen gebruikt (Coolpower 12 1/2 %).

Of de carburateur is nog steeds ergens verstopt, of de zuiger cq zuigerveer is naar klote.

p51oldcrow heb je de motor al open gehad?

Gr,

Mario

De motor is helemaal open geweest, het ziet er allemaal redelijk uit. Niks bijzonders, geen krasjes of zo. Toen ik de carb demonteerde kwam de teflon bus uit het motorhuis. Zou het helpen om deze te vervangen, samen met de O-ring? Misschien zit daar een lekje of zo. Anders zou ik het niet meer weten, zit er aan te denken om het probleem maar op te lossen met een nieuwe Hyper en deze motor dan maar af te schrijven. Zo ook niet weten waar je de bus en O-ring vandaag moet halen.
Gr. Rob
 
Back
Top