ervaring met XS-6 FM RACE Synthesizer

• Topicstarter Topicstarter noahjazz
  • Startdatum Startdatum
N

noahjazz

Guest
Hallo allemaal,

Ik sta op het punt om een andere stuurwielzender te kopen voor mijn Serpent. Nu dacht ik aan de XS-6 FM RACE Synthesizer van Graupner. Dan hoef je tenminste geen extra kristallen meer aan te schaffen, leek mij dus ideaal. Heeft iemand van jullie hier ervaringen mee? Of gebruiken al veel meer mensen deze "methode" op de 40mhz (en loop ik achter :-)).

Alvast bedankt en groeten,
Robin

ik heb zelf ook al een ruime tijd een xs6 en heb hier alleen maar goede ervaringen mee
het voordeel is inderdaad dat er geen losse kristallen meer hoeven te worden aangeschaft.
en je hebt ook nog eens een hoop digitale afstellingen voor je servos

alleen 2 punten van aandacht
- het gebruik van het menu kan even wennen zijn en een gebruiksaanwijzing lezen is dan ook echt nodig,
- ontvangers zijn wat prijziger dan een standaard 40mhz fm met kristallen (die kunnen overigens ook gebruikt worden)

verder raad ik deze zender zeker aan!

Wanneer je een stuurwielzender wilt gaan kopen is het belangrijk om te weten wat je wilt... 2 kanaals, 3 kanaals en welke frequentie-band je wilt gaan zitten... 27 Mhz of 40 Mhz...

Heb vandaag voor het eerste gereden met mijn XS6 zender... moest een beetje wennen want heb hiervoor met een stickzender gereden...

Waarom de XS6? Nouja heb mensen op het forum gevraagd wat nu een goede stuurwielzender was... Heb daar heel netjes antwoord op gekregen en ben toen rond gaan kijken...

Zenders zijn er ik verschillende prijsklassen, vanaf een 70 Euro to ver boven de 300 Euro... Aangezien ik niets dan positiefs hoorde over Graupner ben ik bij dat merk eens gaan kijken...

Er is ook een kristal-versie van deze zender, de XR6... maar het prijsverschil tussen de XR6 en de XS6 bedraagt slechts 20 Euro... een setje kristallen kost als snel 25 ot 30 euro, dus... Dit was voor mij het omslagpunt... heb de XS6 genomen om makkelijk van kanaal te kunnen wisselen als dat nodig mocht zijn. Makkelijk als je met meerdere mensen gaat rijden en zij gebruiken toevallig hetzelfde kanaal!

M7H zei:
Maar ik heb gehoord dat de accu nogal snel leeg is........
klopt dit?

Heb mijn XS6 te kort om daar over te kunnen oordelen... Maar misschien dat erikderaaf daar wat over kan zeggen (heeft al langer de XS6 in gebruik)...

@ erikderaaf: gebruik je nog de meegeleverde standaard accupack of heb je een "zwaardere" er in zitten?

Mari zei:
Wanneer je een stuurwielzender wilt gaan kopen is het belangrijk om te weten wat je wilt... 2 kanaals, 3 kanaals en welke frequentie-band je wilt gaan zitten... 27 Mhz of 40 Mhz...

Heb vandaag voor het eerste gereden met mijn XS6 zender... moest een beetje wennen want heb hiervoor met een stickzender gereden...

Waarom de XS6? Nouja heb mensen op het forum gevraagd wat nu een goede stuurwielzender was... Heb daar heel netjes antwoord op gekregen en ben toen rond gaan kijken...

Zenders zijn er ik verschillende prijsklassen, vanaf een 70 Euro to ver boven de 300 Euro... Aangezien ik niets dan positiefs hoorde over Graupner ben ik bij dat merk eens gaan kijken...

Er is ook een kristal-versie van deze zender, de XR6... maar het prijsverschil tussen de XR6 en de XS6 bedraagt slechts 20 Euro... een setje kristallen kost als snel 25 ot 30 euro, dus... Dit was voor mij het omslagpunt... heb de XS6 genomen om makkelijk van kanaal te kunnen wisselen als dat nodig mocht zijn. Makkelijk als je met meerdere mensen gaat rijden en zij gebruiken toevallig hetzelfde kanaal!

Hoe wissel je eigenlijk van kanaal, en dan bedoel ik op de ontvanger.
Met een standen schakelaartje o.i.d., of anders?

Frequentie-instelling van de zender: in het menu kun je op heel erg eenvoudige wijze het kanaal kiezen.
Frequentie-instelling van de ontvanger: met twee draaiknopjes.

Accu snel leeg: de normale bedrijfstijd behoort meer dan 3 uur te zijn. Als de accu nog splinternieuw is zal dit iets minder kunnen zijn. Als de accu veel sneller leeg is, is de accu niet in orde. Als dit voorkomt bij een tamelijk nieuwe zender: accu met aankoopbonnetje van de zender inleveren bij de winkelier (eventueel de gehele zender) en klagen, dat deze niet goed is. Meestal wordt er dan na enkele weken een nieuwe accu verstrekt (omruilen v/d accu gebeurt in Duitsland en het heen en weer sturen kost nogal wat tijd).

De modelbouw winkel adviseerde mij om NIET de xs te kopen maaar de xr

Dit omdat het in het begin allemaal goed werkt, maar naar verloop de ointvanger iets naast de freq gaat zitten.
Met name de 2takt modeelen hebben er dan veel last van, en dan is het bereik in ene stukken minder....

Ik heb dan ook maar de niewe xr6fm race gekocht...

psygho zei:

Dit omdat het in het begin allemaal goed werkt, maar naar verloop de ointvanger iets naast de freq gaat zitten.
Met name de 2takt modeelen hebben er dan veel last van, en dan is het bereik in ene stukken minder....

Hmmm, en waar baseerd de modelbouw winkel dat op?
op ervaring?....
Hoe lang bestaat die zender al?.....

Ikzelf hoor alleen maar lovende woorden over die zender/ontvangerset......

Wat wel een bekende klacht is is het gebruik in 1/5 auto's die met een ontsteking werken.....
dat kan storen........

Wat een onzin-advies! Een ontvanger met een kristal gaat toch ook niet naast de frequentie zitten? Zo'n kristal is ook nog een stuk kwetsbaarder (lees: crashgevoeliger) dan het kristal dat in zo'n synthesizer zit.

Door Graupner wordt overigens wel in de handleiding gesteld, dat de set niet geschikt is voor 1 : 4 en 1 : 5 modellen. Desondanks zijn er erg veel tevreden rijders in deze categorie. Er zijn ook weer vele ontevredenen.
De ervaringen zijn dus erg wisselend, maar met benzinemotoren is het altijd wat tobben, ook met andere merken/typen ontvangers.

M7H zei:
psygho zei:

Met name de 2takt modellen (fg 1:6 1:5)hebben er dan veel last van, en dan is het bereik in ene stukken minder....

op ervaring?....

Wat wel een bekende klacht is is het gebruik in 1/5 auto's die met een ontsteking werken.....
dat kan storen........

Ja op ervaring..
Die lui weten waar ze over praten, en heb er altijd goeie ervaringen mee, en ze zouden dus deze aan mij kunne verkopen, echter dat raadde ze me af...

psygho zei:
M7H zei:
psygho zei:

Met name de 2takt modellen (fg 1:6 1:5)hebben er dan veel last van, en dan is het bereik in ene stukken minder....

op ervaring?....

dat kan storen........

Ja op ervaring..
Die lui weten waar ze over praten, en heb er altijd goeie ervaringen mee, en ze zouden dus deze aan mij kunne verkopen, echter dat raadde ze me af...

Dus nu hebben ze je een XR6 verkocht om door hun oude voorraad te komen... :mrgreen:

Hebben ze je bij de XR6 dan ook gelijk een aantal kristalsets verkocht?... Was onlangs ergens waar een aardige groep rijders aanwezig waren, de kans was groot dat een van hun op hetzelfde kanaal zat...

Gelukkig hadden de meesten een XS6 en werd er ff overlegd wie op welk kanaal ging zitten... Zo konden ook de heren met een zender voorzien van kristallen blijven rijden...

Mij ervaringen met de XS6 zijn goed, heb mijn auto eindelijk wat beter onder controle (voorinstellingen van de trims!)... voorheen had ik best wat moeite (stickzender!) om mijn auto rechtuit te laten rijden, is nu helemaal geen probleem meer... (had overigens ook gekunnen met de XR6 hoor!).

@Psygho

Als ik jou was zou ik ff het forum goed door lezen en voornamelijk in het Bigscale forum. Daar is al een uitgebreid topic over de XS6 FM geweest en de uitkomst was dat het niet aan de zender ligt al die problemen die er zijn.

Dat kan, echter heb ik niet zoals men beweerd een oude vooraad gekocht, die hadden ze wel, maar ik heb dus de nieuwe versie(10 model geheugens) +2 EXTRA xtal sets gekregen.

Wat hun opviel en ze ook als opmerking gebruikten , is dat als er iemand met een xs werkt er altijd wel problemen waren,lag het niet aan de xs rijder dan wel aan de andere rijders, dat was iedere keer zo.

Ze hadden het sterke voorgevoel dat de xs ontvanger problemen leverde, en gezien veel gebruikers ook over gingen van de xtal lose ontvanger op de aloude c6 ontvanger, en de problemen waren over.

Of het nu echt is of niet, ik kan dat niet beoordelen.
Wel verwacht ik niet dat ze me om financiele redenen mij een xr hebben verkocht en ik hecht wel waarde aan hun ervaringen.

Tevens ben ik zeer tevreden over de winkel zelf, en meestal doen ze ook nogwel wat aan de prijs, hoewel ze een normale prijs hanteren tov andere winkels....

Uiteraard is er niks mis met de XR6 en als je alleen maar goede ervaringen hebt met je winkelier heb je natuurlijk groot gelijk om op hun advies af te gaan.
Aan de andere kant komen er bij de servicedienst beslist niet meer XS6-zenders of SB6Syn-ontvangers binnen dan van de andere typen. Gelukkig heeft Multiplex inmiddels ook PLL-synthesizer-modules voor de zender en komt Futaba ook met zowel zender- als ontvanger-PLL-synthesizers. Binnen een jaar is de autowereld dan wel gewend aan dat 'nieuwerwetse-gedoe' en hoor je geen Indianenverhalen meer...

Ik heb hem gisteren gekocht, en ingebouwd in de 1/8......

v/h weekend gaan we eens kijken hoe het rijdt....

Ik had al de XR-3, AM...
dat AM geeft als het wat drukker is storing, en da's irritant :D

Back