Ervaringen 1S Lipo accu's (Solo Pro, MSR etc)

Indoorvlieger

Forum veteraan
Veel micro coaxjes en FP's gebruiken 1 cel (1S) Lipo accu's. Nu krijg ik de indruk dat er grote verschillen zitten tussen de kwaliteit van deze accu's. Ik heb een aantal originele Nine Eagles accu's die 120 mAh zouden zijn. Met een paar vlieg ik tot 7 minuten en kan ik hoveren bij 50% throttle. Een paar andere komen tot ruim 5 minuten met hover op iets meer dan 50%. En andere halen net 2 tot 3 minuten waarbij voor hover al 70% nodig is.

Opvallend genoeg is dat de slechtste accu's niet de oudste zijn. En ik vlieg ze niet "plat" maar tot ca 3.7V en laat ze minstens een kwartier rusten na het vliegen. Ik krijg dus het idee dat er binnen de wikkel niet altijd hetzelfde lipootje zit. Wat is jullie indruk/ervaring?

Dat idee heb ik ook wel ja.

Maar er kunnen meer factoren meespelen natuurlijk. Ontvanger, motoren en evt servo's gebruiken ook stroom.

Maar nu ik dit type kan je bij de jouwe waarschijnlijk accu's wisselen zodat je goed kan testen, bij mijn micro heli's zit de accu vast.

Nou ja, al met al een beetje onzin post maar ik post hem toch maar anders is het ook zo'n leeg topic ;)

Bedankt voor je bijdrage, maar het gaat echt om verwisselbare accu's zodat je echt alleen de accu vergelijkt. In die 3 channel coaxjes met vaste accu kun je eenvoudig vaststellen of er een accu van een andere fabriek in zit, en spelen inderdaad ook weerstand van de aandrijving etc mee met de vliegduur.

Ik heb nu bijvoorbeeld een 110 mAh accu van de Solo (een sub micro coax) die beter presteert dan een paar 120 mAh accu's van de Solo Pro. Allemaal origineel Nine Eagles spul, gezien de wikkel om de accu.

Lijkt wel een beetje op wat je met CD-R's en DVD-R's regelmatig ziet. Op de doos staat dan bijv. Philips, maar de ene keer komen de schijfjes uit een andere fabriek dan de vorige keer, met andere samenstelling, en presteren de schijfjes ook verschillend.

Goed beschouwd slaat de uitdrukking '1S' helemaal nergens op.:rolleyes:

Voor serieschakeling (S) heb je minimaal 2cellen nodig. :lol:
Voor parallelschakeling (P) geldt hetzelfde....

Klopt als een bus, maar aangezien deze cellen overal als 1S worden aangeduid, om aan te geven dat het een enkele cel is, heb ik die aanduiding overgenomen.

Er is wel degelijk kwaliteitsverschil in Lipo's.
Laatst een aantal Raiden 1s 1200 mAh accu's besteld bij rc711.com. Ondanks de hogere capaciteit tov de standaard 1000 mAh accu een stuk minder vliegtijd.

Waarschijnlijk een lagere C rating, de opgegeven capaciteit is meestal bij een lage ontlaadstroom, trek je meer stroom, dan zakt de capaciteit soms snel in.

Maar in jouw geval heb je accu's van een ander merk en type. Het ging mij meer om verschillen in prestatie ondanks dat er hetzelfde stickertje op de accu zit, en de accu's dus gelijk zouden moeten presteren.

Imitaties hebben zelfs een hogere C rating (18C tov 10C origineel).

Om terug te komen op je originele ervaring, ja ook de originele accu's hebben kwaliteitsverschil. Mijn oplossing: slechte accu's markeren met een viltstift en pas laden als alle "goede" accu's vol zijn.

Iets variatie onder accu's van hetzelfde merk en type kan natuurlijk, maar de verschillen zijn erg groot bij mij. Zoals ik al zei, vliegtijden die uiteen lopen van nog geen 2 minuten tot 7 minuten. Vergelijkbaar met een auto kopen, zeg een Volkswagen Golf, en de ene loopt maximaal 200 en de andere haalt net de 120, terwijl de auto's identiek zijn. Ik vraag me af of zulke verschillen vaker voor komen, of dat het gewoon een incident is. Ik hoop het laatste, maar verwacht een beetje het eerste, gezien het land van herkomst van de meeste lipo's...

Bij mijn E-flite MCX heb ik op Ebay voor een prik drie accus gekocht, dat was minder dan een tientje geloof ik. Ze zijn 150 mah (de originele accu is 110 mah).
In de praktijk merk ik geen verschil, gaan allemaal pakweg 7 minuten mee.

Komt bij de beste merken voor, zelfs bij Robbe.
Heb 2 Robbe lipo's gelijktijdig gekocht, 1 was al snel bagger en de andere presteert nog steeds of die nieuw uit de verpakking komt.

Ik heb zelf ook de Nine Eagles accu's, ik heb er eigenlijk wel goede ervaringen mee, rond de acht minuten vliegtijd met een coaxje. Nooit problemen mee gehad. Geloof dat ze rond de €10,- waren.

Ik vermoed echter dat het niet zoveel uitmaakt van welk merk je accu's koopt. Er zijn zóveel van die microheli's die echt exact op elkaar lijken (lees: gewoon hetzelfde zijn maar er staat een ander merk op) dat ik begin te denken dat bij de accu's ook alleen de merknaam verschilt en de accu gewoon overal dezelfde is, maakt niet uit of het nou Robbe of X-Fly is.

Gezien mijn ervaring, en wat FlyingBastard al opmerkte over zijn Robbe lipo's, krijg ik het idee dat ook het omgekeerde mogelijk is. Dus niet alleen dezelfde accu met een ander labeltje erop, maar ook verschillende soorten accu's van uiteenlopende kwaliteit en prestatie, waar hetzelfde labeltje op zit.

Je zou ze eigenlijk open moeten maken om te zien wat erin zit. Bij een defecte accu heb ik daar geen probleem mee, maar ik doe dat natuurlijk liever niet met eentje die nog wel prima presteert... :rolleyes:

Ik dacht dat er nog een wikkel met de merknaam van de fabrikant om de eigenlijke folie van de accu (met daarop de merknaam van de werkelijke producent van de lipo) zelf heen zit. Die zit dan misschien alleen vast geplakt.

Maar ik ben zelf ook wat huiverig om dat te proberen zonder dat eerst zeker te weten. Lipo's zijn geen explosieven, maar voorzichtigheid blijft geboden.

Moet mijn ervaringen toch even bijstellen.

De JST connector op 1 van mijn heli's (5#10) bleek geen goed contact te maken. Lipo's werden daardoor hooguit 30-40% ontladen.

De "slechten" presteren nu ook weer goed.

Kwaliteitsverschil blijft wel staan, waarom presteert de ene Robbe wel "goed" onder slechte omstandigheden en de andere niet..

Ligt nu een "slechte" accu aan de lader en gaat gewoon 900mAh bij (1000 mAh 1s 3.7V accu).

Update: en jawel met zoveel vliegpower uiteraard weer schade gevlogen, landingsgestel in 2-een. Nieuwe stond al in bestelling en wordt morgen geleverd, kan nog wel doorvliegen met lijm en plakband :rolling:

Wel weer lekker en als nooit tevoren racen door de woonkamer met zoveel lipo-power :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Back