Ervaringen Cymodel

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Reliku, 12 mrt 2021.

  1. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Hallo allemaal,

    Ik heb al heel lang dat ik ooit een keer een schaalmodel van een WO2 jachtvliegtuig wil hebben, en zo langzamerhand is het moment daar dat het haalbaar is (qua ruimte, logistiek en ook financieel).

    Ik heb lang nagedacht over wat voor een model het moet worden, ik zat te kijken naar rond de 2.5m spanwijdte en het moet er eentje worden met een stermotor aandrijving, zodat het model ook een stermotor kan krijgen - puur vanwege het geluid. Uiteindelijk heb ik besloten dat het een FW-190 gaat worden, en het liefst koop ik een ARF i.v.m. tijdsinvestering, aangezien ik ook gewoon een vrouw, huis en full-time baan heb, anders wordt het een meerjarenproject.

    Nu heb ik mijn oog laten vallen op de 2.4m FW-190 van CYMODEL, en ik denk dat er een saito fg90r3 in moet komen. Ik kan echter weinig over dit model van cymodel vinden online, en ik was benieuwd of er hier misschien mensen zijn die er iets over weten. De algemene ervaringen over cymodel schijnen redelijk OK te zijn, heeft er misschien ook iemand ervaring met hun retracts?

    Het hoeft allemaal niet perfect te zijn, ik beschik over een redelijk uitgeruste werkplaats en misschien maak ik de retracts ook wel zelf, lijkt me een leuk projectje. Ik ben er ook niet vies van om zelf wat spuitwerk te doen (gaat toch wel gebeuren) of om wat scale details te bouwen (cockpit gaat lekker uit de 3d printer komen).

    Belangrijk is wel dat de kist constructief een beetje goed en degelijk is, hoe is de bouwkwaliteit?.Ook was ik nieuwsgierig naar de vliegeigenschappen, is er misschien iemand die daar iets over weet? Het liefst heb ik ervarigen met dit model specifiek, maar ervaringen met cymodel in z'n algemeen zijn ook zeer welkom.

    Ik heb ook dit model van toprc bekeken, maar deze trekt mij toch meer. Prijs/kwaliteit *lijkt* beter.

    Ik hoor graag van de collectieve mbf wijsheid! :)
     
  2. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb een tijd terug een Stinson Reliant (220cm, 7kg, 30cc) van CYMODEL gekocht.
    Ik twijfelde of ik 'm een eigen finish zou geven en toen ik bij het nastrijken van de folie per ongeluk wat smolt, was de beslissing genomen ... eraf die folie!
    Daardoor kreeg ik het binnenwerk beter te zien ...

    Een rompspant was in het productieproces gebroken en lomp gerepareerd, waarbij het spant niet goed terug gezet was en wat breder was geworden dan hoe het hoorde. Niet heel erg, maar niet fraai.
    De constructie was slecht doordacht ... er zaten een paar onnodige potentiele breukpunten in.
    Toen ik de romp even vasthield, brak mijn vinger spontaan een stringer ... gortdroog bros hout.

    De constructie van de vleugel was echt schrikbarend.
    De Reliant heeft vleugels met een mooie knik erin ter plaatse van de strut. Liggers en indekking hielden op bij die knik! De liggers waren niet met een schuine lijmverbinding verbonden, maar simpel en doodleuk kops verlijmd. Het enige dat van root tot tip doorliep in de constructie van de vleugel, was de lite-ply sheerwebbing, waar grote gewichtsbesparingsgaten in zaten. De zwakke schakel daarin was lite-ply met een doorsnede van 2,5x bij 5 mm, dat hield de vleugel bij elkaar.
    Dus besloot ik dat het verstandiger was de vleugels maar zelf te bouwen.
    Eén vleugel hield ik als voorbeeld, de andere vleugel heb ik als test doormidden gebroken, wat hééél erg makkelijk ging zonder kracht te zetten. Als ik daarmee had gevlogen en een keer hard op had moeten trekken, dan hadden de vleugels door de lucht gedwarreld.
    Ook was er een stuk indekking gerepareerd door er simpel een rest-stukje tussen te zetten. De producent heeft duidelijk geen idee dat de indekking onderdeel is van de constructieve kracht van een vleugel.

    Conclusie ... het was een "bag with sticks" ... Almost Ready to Fail.

    Uiteindelijk heb ik het door alle frustratie opgegeven en hij ligt nog steeds bovenop een kast, een dure mislukking te zijn.
     
    Reliku vindt dit leuk.
  3. butler

    butler

    Lid geworden:
    5 dec 2005
    Berichten:
    785
    Locatie:
    de koepel
    Ik heb een P47 met 245cm gebouwd van cy model. Met saito 90r3.

    Ik vind het kwa prijs kwaliteit verhouding een goede kist. Zeker omdat ik normaal alleen merken van tomahawk, airworld en carf koop.

    Mijn kist is netjes gesopt en de spanten keurig verlijmd. De vleugels houtbouw en heel netjes gelijmd. Ook zeer licht. Ik heb een electron gear gebruikt met de originele struts met robart alu wielen.

    Heb een aantal modificaties uitgevoerd naar eigen inzicht. Ook de kist wat opgeleukt door hem iets meer schaal te maken

    Kist vliegt echt super en heel gemoedelijk. Aleen zwaartepunt en uitslagen klopt geen reet van in de handleiding. Maar een beetje ervaren modelvliegen komt hier wel uit

    Heb de kist in 2019 gekocht. Heb wel het idee dat de kisten ervoor iets minder van kwaliteit waren. Nogmaals prijs kwaliteit prima.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Reliku vindt dit leuk.
  4. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Ik had die Stinson in 2017 gekocht.
     
    Reliku vindt dit leuk.
  5. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Goede feedback, thanks!

    Die Stinson klinkt wel echt als een drama verhaal! Als ik het goed begrijp lag het vooral aan de (hout)bouwkwaliteit van de romp en de stevigheid van de vleugel bij de knik? Scheelt dat dat bij het model wat ik op het oog heb geen issues moeten zijn aangezien het een gfk romp is en de vleugel geen knik bevat... Maar lieve help dat klinkt wel echt als een miskoop.

    Als er een paar dingetjes verbeterd moeten worden vind ik dat niet erg, tijdens de bouw pas je toch altijd wel wat dingen aan, al is het maar om zaken pas te maken met de onderdelen die je er voor koopt. Maar als ik de vleugels opnieuw moet bouwen - dan kan ik net zo goed een kit kopen, haha.

    Die P47 van cymodel lees ik veel goede dingen over. Dat schijnt echt een topper te zijn, fijn om dat nog een keer bevestigd te krijgen. Als hun FW-190 net zo goed is gaat het helemaal goed komen. Mooie kist trouwens! Ziet er echt strak uit.
     
    Jelleeee vindt dit leuk.
  6. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Toch even terugkoppeling mocht iemand later ooit dit draadje lezen, ik heb inmiddels besloten om tot de aankoop over te gaan, en vanmiddag heeft DHL mij blij gemaakt met een pakketje. Eerste indruk is goed, constructief ziet de boel er goed uit. Binnenkort beginnen met bouwen.

    Heb besloten om niet de retracts er bij te kopen, ik ben van plan deze zelf te gaan maken. De retracts van cymodel zelf zijn niet bepaald schaal namelijk. Nog even kijken hoe ik dat precies aan ga pakken, ik denk een blok aluminium in vorm frezen en mooie dikke struts ook uit een stuk aluminium halen. Vanavond even de ruimte in de vleugels opmeten.

    Ook heb ik besloten om af te zien van de saito motor en ik ga denk ik een UMS kopen. Ruimte zat in de motorkap.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Hans Rijkuiter en bipeflyer vinden dit leuk.
  7. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    tof, ben benieuwd! ga je je bouw ook af en toe delen hier?
     
  8. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Ik zal wellicht een paar fototjes delen t.z.t. maar ik ben niet van plan een compleet bouwverslag te schrijven :p

    Heb even een test fit gedaan, op sommige plekken is de afwerking van het glasvezel en de verf niet helemaal optimaal. Al met al zou ik dit niet belemmerend noemen, het is natuurlijk geen A-merk ARF. Prijs/kwaliteit ben ik tot nu toe tevreden over.

    Eén dingetje dat mij stoort is dat de vleugels niet volledig aansluiten, als je ze tegen elkaar aan drukt met de aluminium buizen er tussen, dan sluit de voorkant precies aan, maar aan de achterkant ontstaat er een sleuf van een paar milimeter. Tja, het zal de vliegeigenschappen, stevigheid of looks niet beinvloeden, want het zit aan de onderkant, maar toch. Hier en daar zie je terug dat Cymodel een beetje een budget merk is. Maar onderaan de streep ben ik tot nu toe tevreden, zeker voor het prijskaartje.

    Ben erg nieuwsgierig naar de vliegeigenschappen straks.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Maar vast begonnen met het ontwerp van het landingsgestel. Iets wat opvalt is dat de cutouts in de vleugel niet bepaald schaal maten zijn, de poten zijn beduidend korter dan bij de echte en de wielen zijn ook wat kleiner dan origineel. Op zich geen ramp, ik ga even kijken hoe dit uitpakt en of ik het inderdaad met die maten ga houden of dat ik het aan ga passen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
  11. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Ik weet niet of dat bij de FW190 ook zo is, maar wat ik wel weet is dat de cutouts in de vleugel een stuk korter zijn dan het origineel, dus de struts ook. Eerst even kijken hoe dat er uit ziet straks.

    Ik heb nu in ieder geval struts van 270 mm in gedachten (struts zelf heb ik besteld).
     
  12. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    fw heeft hele lange poten in t echt

    P-47 krimpen 9" vg mij omdat ze anders die belachelijk grote propellor niet kwijt konden, en de poten naar buiten zetten en langer maken gedoe met de kanonnen gaf.

    corsair heeft dezelfde motor, daar zijn de vleugels naar onder geknikt om de romp wat op te tillen en de prop kwijt te kunnen zonder lange poten te maken, die moesten kort en stevig zijn voor deklandingen
     
  13. fransspitfire

    fransspitfire

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    131
    Hoe staat het inmiddels met de Focke Wulf?

    Is het gelukt met het landingsgestel? Het ontwerp ziet er goed uit alleen vraag ik me af of het met gear up goed vliegt? Als je aan zou duiken dan gaat al het gewicht toch aan de servo hangen?

    Ik ben benieuwd, ben zelf namelijk ook bezig met de bouw van een FW met een spanwijdte van 190 en overweeg ook een zelfbouw landingsgestel.

    groet Frans
     

Deel Deze Pagina