ervaringen GP4300

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Coenen

Guest
Wie heeft er serieus ervaring in het gebruik van de GP4300 cellen.

Ik heb nu net een nieuw pakket van 12 cellen en bij de eerste keer laden met maar 4 ampere beginnen al gelijk 2 cellen te venten. Bij het ontladen wordt dit alleen maar erger en zijn het er inmiddels al 3 cellen die venten. Deze 3 cellen zijn door de winkelier direct omgeruild en vervangen. Nu bij het opladen beginnen alweer 2 van deze nieuwe cellen te venten. Nu moet ik wel erbij zeggen dat deze cellen gesoldeerd zijn terwijl de rest gepuntlast zit, de nieuwe "losse" cellen hadden ook puntlas lippen, maar waren losgeknipt van de grote groep, maar wel van dezelfde batch. Ik kan mij niet voorstellen dat diegene die ze gesoldeerd heeft ze te warm heeft gestookt, dus dat sluit ik voorlopig voorzichtig uit. De reden hiervoor is dat hij al heel veel pakketen zo gemaakt heeft.

Theo,

Ik heb zelf geen ervaring met deze cellen, maar voor zover ik weet wordt het aangeraden om nieuwe NiMH cellen zeker de eerste keer met een lagere stroom te laden :!:
1/10C tot 1/5C, dus 430mA tot 860mA zou ik aanraden gedurende voldoende tijd, zodat de cellen zich kunnen formeren.
1C (dus 4.3A) lijkt weinig maar wordt voor NiMH meestal als maximale laadstroom aanbevolen voor reeds goed geformeerde cellen.

ps. nog orninieuws? Vind ik dan wel in het juiste draadje :wink:

zeker de eerste keer traagladen, je weet nooit welke lading elke cel heeft en dan kan je heel snel te veel erin duwen met venten tot gevolg.
dat gezegd, ik heb het ook eens gehad met een nieuw pack GP3700's - zelfs na traagladen.

Patrick

Zelfs langzaam laden werkt niet. De lader slaat heel vroeg af. Ook een andere nieuwe set (16 cellen) doet exact hetzelfde. De lader (en het maakt niet uit welke) slaat af terwijl de cellen nog helemaal niet vol kunnen zijn. Bij het ontladen komt er ook niet uit wat er in gegaan is.

de accu's zijn terug naar de leverancier voor onderzoek.

lijkt op een verkeerde delta-piek instelling.

Langzaamladen moet trouwens met een universeellader, niet met een computerlader.

Ik ben benieuwd wat voor "onderzoek" de leverancier gaat doen.

Back