Ervaringen Jeti DS-12

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Witwas, 22 jul 2019.

  1. Witwas

    Witwas

    Lid geworden:
    27 mei 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    .Stekene BE/Hulst NL
    Heeft er iemand ervaring met een Jeti DS-12 zender?

    Ik hoor goede dingen over hun assist ontvangers en ben op zoek naar een goede stabilisatie unit voor op de grotere kisten.
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.093
    De DS-12 is nog maar heel kort beschikbaar. Reacties zijn hier https://jetiforum.de/index.php/4-jeti-sender/10603-ds-12-ich-habe-sie te vinden. De DS-12 beschikt over de software van de DC/DS-24 in basisuitvoering. Extra functies kunnen na betaling worden geactiveerd. Daarmee kunnen de kosten flink oplopen. De sticks beschikken over de kunststof mechanieken van de DC/DS-12. Als enig nadeel van de DS-12 zie ik het beperkt aantal schakelaars. Heb zelf één ontvanger met stabilisatie. Experimenteer daar nog mee. Maar zie het nut van stabilisatie niet zo, maar wil met dat standpunt geen discussie ontlokken. Of stabilisatie nuttig is, moet ieder voor zich uitmaken.
     
    raptor117 vindt dit leuk.
  3. Witwas

    Witwas

    Lid geworden:
    27 mei 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    .Stekene BE/Hulst NL
    Hoi, bedankt voor je reactie,

    Ik had inderdaad gezien dat de extra's moeten bijgekocht worden, vind ik op zich niet zo erg daar de initiële aankoopprijs voor een Jeti zender goed te doen is en ik veel van die 'toeters en bellen' niet gebruik. Ik schat dat ik voor een kleine € 100 zou moeten bijkopen.

    Alleen begrijp ik niet waarom de vario meter en gebruik van de Gyro's moet bijgekocht worden. Wil dit zeggen dat de variometer op je ontvanger niet werk als je deze optie niet bijkoopt? Idem voor de gyro's in de ontvanger?
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.093
    Als een zender bepaalde mogelijkheden biedt, dan wil die gaan gebruiken. Althans zo werkt dat bij mij. Als dan daarvoor het steeds nodig is om software-aankopen te doen is dat toch een beetje vervelend.

    De aankoop van de "vario" voor de DS-12 betekent dat de software in de zender voor het instellen van de variotoon en de vario-toon worden geactiveerd. Als je de (apart te activeren) vario van een Rex Assist wilt gebruiken, dan is deze optie nodig.

    De Gyro's in de ontvanger hebben niets van doen met de gyro's in een Rex assist. De zender heeft ingebouwde gyro's die kunnen bij voorbeeld gebruikt worden als schakelaar. Het voorover kantelen van de zender activeert dan een schakelaar. Heb wel eens een filmpje gezien waarbij een model werd bestuurd door het kantelen van de zender.

    Gelukkig is het (voor zover ik kan zien) de mogelijkheid om LUA-apps uit te voeren in de basis-uitvoering van de zender mogelijk. LUA gaat de manier waarop je het modelvliegen beleeft, veranderen. Zie bij voorbeeld hier https://www.modelbouwforum.nl/threads/het-jeti-duplex-dc-16-ds-16-zender-topic.181114/page-22 vanaf bericht 438 en bericht 451. Voor veel LUA functies is telemetrie nodig. Met wat handigheid is een GPS met vario en hoogtemeter voor ca, 25 euro zelf te maken. Werkt prima. Heb er drie in gebruik. Zie https://www.modelbouwforum.nl/threa...s-16-zender-topic.181114/page-17#post-3847520 vanaf bericht 322.

    Veel informatie is hier https://www.rc-thoughts.com/ te vinden. Wat beschreven is voor een DC/DS-24 zal over het algemeen ook gelden voor een DC-12.

    Als je meer over de DS-12 wilt weten, de handleiding is hier http://file.espritmodel.com/documents/pdf/jeti-ds-12.pdf te downloaden.
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2019
  5. Witwas

    Witwas

    Lid geworden:
    27 mei 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    .Stekene BE/Hulst NL
    Bedankt voor de interessante linkjes
     
  6. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik hoop dat dit het draadje niet kaapt - zo ja laat het weten, dan begin ik een nieuwe.

    Ik ben ook geïnteresseerd in de DS-12, zit ernstig op de wip wat het moet worden. Ik heb 2 modellen op het oog
    (die nog gebouwd moeten worden, ...): een e-supra (flaps, aillerons, richting, hoogte, motor) en ene DLG.
    Overwegingen:

    - kom ik voor een DLG weg met een pult model? Ik ben (20 jaar geleden) gewend met duimen, korte sticks te vliegen.
    - prijs van de jeti's is wel een dingetje. De DS16 vind ik geweldig, maar wel absoluut bovenkant budget.
    - de DS12 is veel lichter
    - het concept van de features "bijkopen" is duidelijk maar staat me wat tegen. Misschien valt het mee?

    Ik wil absoluut telemetrie (vario, GPS, waarschijnlijk SM GPS-logger 3) en voldoende mixers. Ik kom dan uit om tenminste bij te kopen

    - 900 mhz module (optie)
    - telemetry graphs
    - vibration alerts
    - vario
    - function curves

    Mis ik nog andere features?

    De twijfel is vervolgens ernstig tussen 4 opties:

    - DS 16 compleet
    - DC 16 compleet (aanzienlijk goedkoper, gaat dat met een DLG?)
    - DS 14 met upgrades
    - DS 12 met upgrades
    - een Graupner MC26 met alles erop voor < 500

    Help! Keuzestress!
     
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.093
    Voor een DLG zou ik kiezen voor een handzendender, dus een DS-12, 14, 16 of 24. De DS-14 en 16 hebben minder processorkracht en geheugen. Die zou ik met de komst van de DS-12 niet meer kiezen.

    De DS-12 en 24 hebben beide een kleurenscherm en zijn technisch goed vergelijkbaar. Belangrijkste verschil is dat de DS-12 minder schakelaars en knoppen heeft, en nog wat verschillen. De DS-14 en 16 hebben bij voorbeeld geen vibratie alerts, de DS-24 heeft op de sticks trilmotoren en de DS-12 heeft een trimotor op de printplaat.

    Een probleem hoeft dat niet te zijn. Waarschuwingen kan je beter geven met de spraaksynthesizer. Eigen spraakfiles zijn eenvoudig zelf te maken .

    De DS- 12en 24 hebben dezelfde processorkracht en kunnen moeiteloos meerdere LUA programma's draaien. Alleen de behuizing is anders. Een DS-24 is ruim twee maal zo duur als een volledig uitgeruste DS-12.

    De 900 MHz voor de DS-12 werkt nog niet. Er is een nieuw type ontvanger voor nodig, die nog niet beschikbaar is.

    Vlieg zelf met meerdere toestellen met Dual Path/ 900 MHz maar heb in ruim 6 jaar nog nooit een melding gehad dat een andere ontvanger actief is geworden. Zo belangrijk is die optie blijkbaar niet.

    Als je een beetje handig bent maak je voor minder dan 25 euro een GPS met barometrische vario en hoogtemeter. Heb er drie in gebruik.

    De flexibiliteit van Jeti zenders is enorm. Vooral de speech synthesise en Lua zijn een geweldige uitbreidingen, al heb je nu waarschijnlijk geen idee wat je met lua aan moet. Kijk dan een hier en lees de berichten 438, 439 en 451. https://www.modelbouwforum.nl/threads/het-jeti-duplex-dc-16-ds-16-zender-topic.181114/page-22
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2019
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.859
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    @Hein.z Ik zag je PBtje over zenders en toen ging ik even kijken wat de DS12 nu echt in de winkel kost.
    Zo, dat is weer een stuk duurder dan verwacht.
    En omdat je er wat software bij moet kopen zat ik meteen te kijken naar de DS16, hoewel ik dat een rotzender vond om vast te houden.
    Maar die prijzen zijn echt niet normaal meer.
    Toen ik mijn eerste DS16 kocht heb ik er iets meer dan 500 euro voor betaald, dat is dan wel inkoop maar verkoop zal hij toen iets van 900 geweest zijn.
    De tweede die ik kocht was iets van 700, toen was ie 1100 verkoop.
    Hij is nu 1000 Euro inkoop en 1600 verkoop, iemand wil er heel veel geld aan verdienen.

    Ik heb hier een oude Graupner MX22 met Jeti staan en daarnaast nog een Taranis.
    Het gevoel van die zenders, hoe die in je hand liggen, daar kan een Jeti niet aan tippen.
    Is persoonlijk, dat weet ik.
    Maar ik heb op de zweefmeeting in Kampen de Frsky Horus X10 en X12 vast mogen houden en vooral de X10 vind ik lekker in de hand liggen.
    En die is er vanaf 399 Euro.
    Dan zou ik toch eens overwegen of dat niet iets is.
    OK, het is anders dan een normale zender maar er is ontzettend veel op Jouwtube te vinden en ook veel kennis hier op het forum.
    Je moet alles vergeten van hoe bijvoorbeeld een Robbe of Graupner werkt maar je hebt oneindig veel mogelijkheden en het is allemaal gratis.
    Plus dat de ontvangers en toebehoren heel goedkoop zijn.

    GJ
     
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.093
    Het noemen van inkoopprijzen is naar mijn idee niet echt zinvol. Een gewone koper heeft daar niets aan. De introductieprijs van een DC-16 is korte tijd rond de 1000 euro geweest. Dat was met rudimentaire software die b.v. geen telemetrie ondersteunde. Daarna is de prijs snel omhoog gegaan naar ongeveer 1150 euro. De later ontwikkelde DS-16 heeft bij mijn weten nooit een introductieprijs gekend. De prijs was bij introductie rond de 1400 euro. Dat was inclusief een negen kanalen ontvanger.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.859
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De DC16 prijs weet ik niet vanaf het begin want ik vlieg geen pultzender.
    Ik heb er pas 1 een paar jaar na introductie voor iemand besteld.
    De DS-16 had wel degelijk een introductieprijs voor dealers, net als de DS12.
    Verkoop was hij zonder ontvanger 1050 verkoop en in Nederland werd hij voor 1100 aangeboden (btw verschil).
    Er is niets structureel veranderd en toch is hij 500 euro duurder geworden en inkoop is hij 200 duurder geworden.
    Dus ook hier.. de marge van de tussenhandel is groter geworden.
    Er is dus mogelijkheid tot flink afdingen.

    GJ
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.093
    Introductieprijzen voor dealers, daar heeft de koper niets aan. Nogmaals, dat is nutteloze informatie.
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2019
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.859
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, want er zijn wel degelijk introductieprijzen geweest, als de dealer hem goedkoper inkoopt dan verkoopt ie hem ook goedkoper.
    Er werd zelfs een verkoopprijs genoemd en die was ook lager dan dat hij maanden later was.
    Dus daar heeft de koper wel degelijk wat aan.
    De DS12 had ook een lagere inkoopprijs maar geen lagere verkoopprijs want daar wordt niet zo heel veel op verdiend.
    Hij werd in voorbestelling 50 euro goedkoper aangeboden dan dat hij nu is.
    Dus de dealer die wat risico durfde nemen had dan 50 euro extra winst.
    Er wordt nu iets van 80 euro op zo'n set verdiend, minimaal dus.

    GJ
     
  13. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.881
    Locatie:
    Zierikzee
    Ik ben sinds een paar weken in het bezit van een DS12. Vorige week ermee gevlogen tot aan de zichtgrens met mijn Explorer.
    De zender is lekker compact en ligt zeer goed in de hand. Dit is mijn eerste jeti zender , dus een vergelijk met andere jeti zenders heb ik niet.
    Voor DLG lijkt mij deze zender ook zeer geschikt. Ik heb altijd met mijn duimen op de stick gestuurd en dit is met deze zender erg comfortabel. Ook de totale slag van van de stick is niet groot.

    Wat die upgrades betreft heb ik maar een paar upgrades gedaan die voor mij nodig zijn. (F5J) Function curves, servo ballancer, extra flightmodes en voice output.
    Wel lekker flexibel want je koopt geen upgrade die je niet nodig hebt. Tot nu toe erg tevreden. De tijd zal het leren;)
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  14. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dank voor de feedback. Ik ga binnenkort eens naar Kampen om wat zenders in de hand te houden.
     
  15. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Om hier nog even op terug te komen: ik heb me uiteindelijk, na kijken en vasthouden van verschillende zenders, laten verleiden tot een Horus x10s express. Bevalt tot nu toe heel goed, maar de praktijk moet nog uitwijzen of dat bij het vliegen ook zo is.

    Verstuurd vanaf mijn SM-J730F met Tapatalk
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.859
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hein, we hadden achter de schermen al contact maar hoe word de Horus nu geleverd.
    Zit er al OpenTX op of zit er hun eigen operating system op?
    En was de levering vlekkeloos?

    GJ
     
  17. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Geleverd met zachte koffer, externe antenne, maar geen batterij. Die heb ik er direct bij besteld (2x Li ion cel 18650). Besteld via mhm modelbau, was snel en compleet geleverd.

    Er staat standaard fros op. Je hebt voor de x10s express versie 2.3 van opentx nodig, die vorige week nog niet officieel uit was. Toch maar release candidate 5 (rc5) geprobeerd, werkte vlekkeloos.

    De ontvangers die ik heb gekocht (grx8 2 keer) staan nog in accst mode. Dat laat ik zo tot de ervaringen met het nieuwe access protocol een beetje zijn uitgestuiterd online. De zender kan eenvoudig per ontvanger schakelen tussen de protocollen.

    Caveat: ik heb hem alleen nog thuis gebruikt en geprogrammeerd. Nog geen ervaring met vliegen of bereik.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.859
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK,
    Dan gaat ie zodra ik verhuisd ben ook bij mij in het winkelmandje.
    In de UK is hij er nog steeds niet, zal dan ook wel niet meer lukken voor de brexit.
    MHM kwam bij mij ook over als een sympathiek bedrijf dus dan mogen zij hem leveren.
    Bereik ben ik niet bang voor, zelfs de goedkoopste zenders hebben een prima bereik.


    GJ
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.437
    Locatie:
    groningen
    Ik neem aan dat hier ondertussen behoorlijk wat mensen zijn die ervaringen met de DS-12 hebben.

    Onverminderd gunstig?

    Is dat inderdaad zo?

    Hoeveel heb je er in de praktijk nodig?

    Ik (Hacker) tel er 6.

    [​IMG]


    jan.
     
  20. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.093
    Met een Jeti zender moet je anders gaan denken. Er is zoveel mogelijk, en dat ga je ook gebruiken. Als je dat niet doet dan kan je met een willekeurige andere eenvoudige zender ook uit de voeten. Heb je de handleidingen van de DS-12 al eens gelezen? Je vindt ze hier https://www.jetimodel.com/katalog/-duplex-ds-12-carbon-gray-special-edition-.htm scrol iets naar beneden en klik op "downloads". Ze zijn beschikbaar in het Engels en Duits.

    Voorbeeld van schakelaargebruik:

    2 schakelaars voor Dual Rate op aileron en richtingsroer.
    1 schakelaar als motor security switch.
    1 schakelaar aileron naar richtingsroer mixer.
    1 schakelaar voor bij voorbeeld vliegfasen, flaps, sleephaak of een andere extra functies.
    1 schakelaar voor opvragen telemetrie via voice.

    En dan zijn ze op.

    De DS-12 heeft ook geen sliders. Wel vier draaiknoppen.
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2022

Deel Deze Pagina