Ervaringen met behotec J66HP?

Tadango

Forum veteraan
Ik zoek ervaringen met de J66HP. Ik heb er 1 om te testen nu. De motor presteerd goed, voelt heerlijk aan en is super stil. Voorspanning is prima en hij klinkt heerlijk bij het uitdraaien edg. Maar..... hij loopt bloedheet! Idle op 701 en bij 100k 660 en bij 120k 705..... Je kan wel indenken wat een accelleratie doet... De verkleuring van de as onder het achterste lager was ook behoorlijk. De turbine moer zat ook aardig vastgebrand op de as. Lijkt me geen foute meting als ik de achterkant zo zie. De brandkamer begint ook al iets vervormen (geen idee hoe oud de motor is).

Wat zijn normale temperaturen voor zo'n behotec?

Ik zoek ervaringen met de J66HP. Ik heb er 1 om te testen nu. De motor presteerd goed, voelt heerlijk aan en is super stil. Voorspanning is prima en hij klinkt heerlijk bij het uitdraaien edg. Maar..... hij loopt bloedheet! Idle op 701 en bij 100k 660 en bij 120k 705..... Je kan wel indenken wat een accelleratie doet... De verkleuring van de as onder het achterste lager was ook behoorlijk. De turbine moer zat ook aardig vastgebrand op de as. Lijkt me geen foute meting als ik de achterkant zo zie. De brandkamer begint ook al iets vervormen (geen idee hoe oud de motor is).

Wat zijn normale temperaturen voor zo'n behotec?

wat lees je af op het display? of de externe meter?

hoe zit het thermokoppel gemonteerd? recht in of met stroom mee?
hoever steekt hij erin

Extern display? Ik lees het op de hdt.

De thermo koppel zit met de flow mee een beetje (als ik het goed herinner). Zit ongeveer 5mm naar binnen (zal eens goed meten en foto maken). In mijn 66mm zit hij ongeveer gelijk en die geeft nette temperaturen aan.

Wat ook gek is (maar geen oorzaak denk ik) is de enorme drift. Als de ecu net aan staat dan meet ik veeeel lagere waarden als de motor uit staat nog. Soms -5 (met buiten 20+). Het duurt een paar min voordat hij de normale temperatuur aangeeft. Ik heb hem ook gecalibreerd na een paar minuten aan staan. Ik zal nog eens checken of hij na 20min oid netjes omgeving temp aangeeft nu.

Bij accelleratie begrenst de ecu ook direct omdat hij zo aan de 900 zit. Gezien 700 idle is dat ook niet zo gek.

Ik ga ook eens een fadec met 2e probe erop zetten om te kijken of die hetzelfde aangeven.

Ik zag net naar de behotec te kijken (temp sensor zit onderin, kom je niet makkelijk bij) en gaf hem een slinger en hoorde dat hij net iets aanloopt....... wat nu weer??? Lijkt de compressor te zijn. Vanavond maar weer demonteren en kijken waar hij aanloopt. Kan ook gras aan de binnenkant van de intake zijn wellicht maar het klonk anders. Dan monteer ik ook een 2e temp sensor.

Tja, houdt je van de straat :) is toch geen vliegweer nu ;) Wel gek, hij heeft 8 vluchten probleemloos gedraaid.......

Nozzel eraf? De motor zit nu nog "vliegklaar" in de kist. Ik snap wat je bedoeld want de nozzel zit aan de ngv vast. Dat was voorheen geen probleem, de ngv zit mooi klem in de behuizing. Het voelt ook als een compressor rub (heel lichtjes wat meer weerstand over een groot gebied, een turbine wiel die aanloopt voelt wat abrupter op een klein gebied).

geen vliegweer

Tja, houdt je van de straat :) is toch geen vliegweer nu ;) Wel gek, hij heeft 8 vluchten probleemloos gedraaid.......

Het was hier prima vliegweer wind stil ik had wel bij na het hele veld nodig om los te komen 80 meter denk, ik mede door nat gras en lang. kon ik hem eens goed af trimmen hij trok wat naar links
Ik vlieg nu met de TJT ecu geen problemen.

deze diff heb ik van de week gemaakt binnen kort eens kijken hoe één van mijn kj 66 hier op loopt de diff is geheel hand matig gemaakt.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er netjes uit :) Zo'n keil kan een hoop meer lucht verwerken dus er is een hoop meer mogelijk.

Aanlopen was wel gras. De boel is nu mooi schoon weer. Meteen maar een rooster gemaakt in de intakes :)

Fadec met temp probe ligt nu klaar voor donderdag of vrijdag. Dan eens kijken of die temperatuur echt to hoog is als de projet zegt. Temp staat op 9 graden na 10 min ongeveer....

Gisteren weer 3x gevlogen met de behotec. Ook even een 2e temperatuur meting gedaan..... dat was een stuk lager. De motor wordt bovenin bij idle niet meer dan 550 graden. Aan de zijkanten loopt het op tot 600-650 graden en onderin is het ook 650. De vaste sensor zit op 685 idle onderin. Op datzelfde punt (ongeveer dan) meet ik niet hoger dan 650. De onboard lijkt dus meer aan te geven. Volgas zit hij op 710 onboard en als daar ook 30 van af moet zit hij op 680, en dat is volgens specs en ook exact wat turbine rescue gemeten had. De motor loopt dus goed en de ecu deugt niet. Naja, dan stellen we die wat ruimer in ;)

Back