ervaringen met condensor

Heren,
Graag zou ik van jullie ervaringen horen over het gebruik van een condensor na de stoommachine.
Dan gaat het om de afmetingen (koelend oppervlak) in verhouding tot de machine.(aantal cilinders, slag en boring en toerental)
Welke pomp gebruik je voor koelwater en welke pomp voor de lucht/condens.(afmetingen: boring en slag)

Ik heb hier aantekeningen dat bij een stuart triple een condensor wordt geadviseerd met 28 waterpijpjes, ø 4.7 en een lengte van 74mm.
De tripel heeft een HD cilinder van 19,1 en een slag van 25,4.

Mijn idee is om mijn twee stuart compounds (ø19.1 x 22) op een 1.5 x grotere condensor aan te sluiten.
Geen 175% omdat:
1. ik een externe water-, vacuümpomp altijd draaiend heb en de condensor meteen zijn werk kan doen.
2. ik de afgewerkte stoom eerst door een voedingwatervoorwarmer laat gaan.

grt Harm

Condensor

Baggeraar,

als ik het zo lees, komt het best wel complex over. Van mij hoef je geen heil te verwachten :D. Ik ga het echter wel volgen.
Wil je veel foto's maken? en wat mij betreft, ook van hoe je het maakt/bewerkt? :thumbsup:; dat zijn voor mij leermomenten.

Heren,
Graag zou ik van jullie ervaringen horen over het gebruik van een condensor na de stoommachine.
Dan gaat het om de afmetingen (koelend oppervlak) in verhouding tot de machine.(aantal cilinders, slag en boring en toerental)
Welke pomp gebruik je voor koelwater en welke pomp voor de lucht/condens.(afmetingen: boring en slag)

Ik heb hier aantekeningen dat bij een stuart triple een condensor wordt geadviseerd met 28 waterpijpjes, ø 4.7 en een lengte van 74mm.
De tripel heeft een HD cilinder van 19,1 en een slag van 25,4.

Mijn idee is om mijn twee stuart compounds (ø19.1 x 22) op een 1.5 x grotere condensor aan te sluiten.
Geen 175% omdat:
1. ik een externe water-, vacuümpomp altijd draaiend heb en de condensor meteen zijn werk kan doen.
2. ik de afgewerkte stoom eerst door een voedingwatervoorwarmer laat gaan.

grt Harm

Ik denk dat je vergeet, dat de stoom die de koelwaterpomp aandrijft, óók gecondenseerd moet worden in die condensor. Je kunt dus niet zomaar de condenser kleiner maken dan aanbevolen, eerder groter.
Ik durf overigens geen richtwaarden voor oppervlak te geven, maar de koelwaterstroom moet vrij simpel te berekenen zijn door de maximaal gewenste temperatuurstijging van het koelwater vast te leggen, bijvoorbeeld op 20 graden.

Waarom combineer je de condenser en voedingwatervoorwarmer eigenlijk niet? Het apparaat wordt groter, maar je hebt wel één apparaat minder in je schip staan.

Groet, Bert

Helemaal mee eens Bert, ik ben ondertussen al verder dan toen ik was tijdens het posten van deze vraag.
De indeling van de "huidige" tekentafel condensor is een heel stuk groter voor wat betreft het koelend vermogen, de behuizing is min of meer wel hetzelfde.
Heb hier nog een mooie voorraad RVS pijp gevonden en denk er over om nu 52 pijpjes te maken.
Ook wil ik proberen om het koelwater meerdere keren door de condensor heen en weer te leiden.

Dit alles met zuigerpompen die ik plaats onder de condensor op de wijze zoals op onderstaande foto.
Ik ben nu druk met die pompen te ontwerpen.

full

De voorwarmer integreren zal ik zeker bekijken.
Hoewel dan ook een deel van de condensor aan de 6 bar sterkte eisen zal moeten voldoen.

voor vorderingen: [102294] zelf-varende-stoom-baggermolen-camille-mortenol-45

Laatst bewerkt door een moderator:
De voorwarmer integreren zal ik zeker bekijken.
Hoewel dan ook een deel van de condensor aan de 6 bar sterkte eisen zal moeten voldoen.

Nee hoor.... het is namelijk alleen maar een drukleiding met water, vér onder de kooktemperatuur bij die druk. Die leiding loopt toevalling in een spiraalvorm door de stoomruimte van de condensor.
Een waterleiding voor 6 bar hoeft lang niet aan dezelfde eisen te voldoen waar een stoomvat voor 6 bar aan moet voldoen, zolang je tenminste een dubbele terugslagklep aan de ketel hebt zitten.

Groet, Bert

O zo?

Maar de inwendige diameter van de condensor is maar 51 mm.
Om daar dan een forse lengte pijp in te leggen met hele korte bochten zal niet meevallen.
Vandaar mijn opmerking al.
Ik dacht gewoon de bovenste 4 of 11 pijpjes te gaan gebruiken, dan hoef ik niets te buigen.

Tsja, dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten.... Ik ging er van uit dat je tamelijk vrij was in de afmetingen van de condenser, en dan ook gewoon ruimte kon creëren voor die voorwarm spiraal.

Hoe dan ook, je voedingwatervoorwarmer hoeft, als hij zijn warmte betrekt van restbronnen, hoe dan ook niet aan de regels voor een drukvat te voldoen: de afgewerkte stoom is "drukloos" en condenseert dus bij een temperatuur van rond de 100 graden, wat betekent dat de warmtetoevoer aan het voedingwater nooit kan leiden tot een drukopbouw, en ook nooit tot oververhitting....

Groet, Bert

je voedingwatervoorwarmer hoef, hoe dan ook niet aan de regels voor een drukvat te voldoen
Dat weet ik, maar als ik een condensor maak met vlakke fronten en pijpplaten van 1.5 mm kunnen die met enkele steunbouten wel 0.9 bar weerstaan.
6 bar lukt echt niet en dus moet die dan wel aan de 6 bar sterkte voldoen.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat was ook niet de constructie die ik voor ogen had, en volgens mij heb je dan ook véél te veel oppervlak voor je voorwarmer, want daar heb je niet heel veel VO voor nodig.....

Maar inderdaad, moet met die constructie de boel opeens wél aan die sterkte voldoen....

Groet, Bert

Zie je kans om een schetsje te maken van wat je in gedachten had?

Ik denk dat voor mij het makkelijkste is om een buisje van 15 mm rond met 4 pijpjes als voorwarmer boven de condensor te plaatsen.

Wat ik in gedachten had was domweg een ovaal condenserhuis, met in de bovenste helft een simpele spiraal waar het voedingwater door stroomt.
Onderin kun je dan gewoon die pijpenbundel leggen.

Zo'n spiraal kan behoorlijk wat hebben qua druk, en is relatief makkelijk te maken (heb heel wat sample-coolertjes gemaakt door koperen leiding om een stuk rondstaf te wikkelen).

Groet, Bert

Yep, maar dan zo lang mogelijk. Je hoeft verder niks met de geleiding van de stoom o.i.d. te doen: stoom zuigt als ijzer bij een magneet, naar koude oppervlakken toe....

Groet, Bert

Hoi Harm,

Waarom wil je rvs pijp toepassen? Kan je niet beter een materiaal toepassen wat meer warmte geleid? Koper lijkt me wat dat betreft een logischer keus, niet?

Crispijn

Koper heeft inderdaad een grotere warmtegeleidingscoëfficiënt (wat een woord).
De 720cm RVS buis had ik op voorraad, is recht met een wanddikte van 0.4mm.
De koperen pijp komt per 1 meter opgerold met een diameter van 10 cm, moet je dus eerst kaarsrecht zien te walsen(?), heeft een wanddikte van 0.525mm.
Geen idee of het nu te weinig koelt.

Warmte wisselaars in onder andere CV's worden ook van RVS gemaakt, daarom heb ik ook niet meteen gedacht "dat kan je beter niet nemen".

Hoi Harm,

Wat je zegt kan kloppen, maar een CV ketel met Aluminium wisselaar wordt dan wel als minder kwaliteitief gezien, maar het rendement is hier volgens mij wel beter. Daarbij heb je daar ook met een veel grotere delta T(emperatuur) te maken bij een CV ketel wat het effect van de K factor (warmtegeleiding coëfficient in J/sec) meer versterkt verhoudingsgewijs.

Ik kan zo niet beoordelen of dit gaat werken of niet, ik wil enkel aangeven wat de hoogste prestatie van je condensor kan beïnvloeden.

Crispijn

Voor mijn werk kom ik regelmatig op brouwerijen en voedingsbedrijven en daar zijn alle warmtewisselaars van RVS gemaakt , dus perfect bruikbaar volgens mij .

Groeten Jef

Op dit moment ben ik nog bezig met ontwerpen van de koelwater-, vacuüm- en voedingpompen en aandrijfstoommachine.
Als dat klaar is kan ik zien hoeveel van welk materiaal ik nodig heb en kan dat in één keer bestellen.
Daarna maar eens gaan bouwen.
Of alles naar wens is komt pas een hele lange tijd later aan het licht.

Voor mijn werk kom ik regelmatig op brouwerijen en voedingsbedrijven en daar zijn alle warmtewisselaars van RVS gemaakt , dus perfect bruikbaar volgens mij .

Groeten Jef

Tijdens een ontwerp voor een installatie in de voedingsmiddelen industrie kom je met hele andere eisen in aanraking dan wanneer je het puur hebt over de (optimale) prestatie van de condensor. Ik zal eens kijken of ik binnenkort een flowsimulatie (CFD) kan uitvoeren wat dit inzichtelijk maakt, ik ben er zelf ook wel nieuwsgierig naar hoe veel effect het heeft.

Back