Ervaringen met de Volharding van Ledoux

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Marco.., 14 aug 2015.

  1. Marco..

    Marco.. Guest

    Beste modelbouwvrienden,
    Ik heb een aantal weken geleden een Volharding in schaal 1:12,5 overgenomen.
    Sleper moet helemaal opgeknapt worden, maar dat is een heerlijke uitdaging.
    Ben eerst begonnen met tekeningen door kijken, huidige toestand bekijken en alvast wat scheepsbeslag zoeken.
    Aangezien dit de grote versie is van rond de 1,6 meter, zal deze ook flink zwaar worden.
    Uiteraard moet er een stoommachine in, wat ik me alleen af vraag is of er iemand ervaring heeft met een Regner Neptun machine en of deze ook krachtig genoeg is.

    Dank voor jullie hulp hierin,
    Marco
     
  2. Bert V

    Bert V

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Marco,
    Ervaring heb ik er niet mee maar zag zojuist in de online catalogus (http://www.regner-dampftechnik.de/online_katalog/index.html) dat de Neptun geschikt is voor schepen tot 30 kg waterverplaatsing.
    Ik weet niet hoe zwaar jou schip straks wordt maar denk dat dit voldoende moet zijn?!
    M.v.g. Bert

    ps. ga je er hier een bouwverslag van bijhouden/plaatsen?
     
  3. hanshogendoorn

    hanshogendoorn

    Lid geworden:
    31 aug 2007
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Dirksland NL
    Dat zat toch vroeger in Ede? Heb er ook naar staan kijken, verslag lijkt me leuk!
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.946
    Locatie:
    H&NF
  5. Marco..

    Marco.. Guest

    Beste Bert, volgens de mensen dien hem ook al eens gebouwd hebben zal die rond de 45 kilo gaan wegen.
    Die 30 kilo is dus flink te licht en een 130mm schroef denk ik wat te zwaar voor de machine.
    Hopelijk komen de foto's weer online, zou fijn zijn om te kunnen zien wat anderen voor elkaar hebben gekregen.

    @Baggeraar, wilde op je mediapagina kijken maar die is helaas afgeschermd :-(
    Was benieuwd naar je stoomsleper, misschien moet ik maar een keertje naar Maasdam komen en live het spektakel komen bekijken.

    Bouwverslag weet ik nog niet, ik werk zeer onregelmatig aan de boot, weken niet en dan weer een avondje wat rommelen. Ik zal wel wat foto's plaatsen van de huidige staat en af en toe in wording.

    Groet,
    Marco
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 aug 2015
  6. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.946
    Locatie:
    H&NF
  7. Bert V

    Bert V

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Steenbergen
    Zo zo aardig gewichtje, dat is spierballenwerk om die in het water te krijgen en ja dan is de Regner Neptun toch misschien wel te klein?
    Ben benieuwd naar je foto's en met af een toe een update posten heb je al bijna een soort van bouwverslag.
     
  8. Marco..

    Marco.. Guest

    @Baggeraar, Picasa kan ik inderdaad wel zien, jouw profiel en mediapagina niet.
    Afijn, dank voor je link, ik ga daar vanavond eens rustig voor zitten.
    Zal proberen om toch wat foto's te plaatsen, wel zo gezellig.

    Groet,
    Marco
     
  9. Marco..

    Marco.. Guest

    Huidige staat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 aug 2015
  10. Marco..

    Marco.. Guest

    Tot op heden nog niet doorgegaan met de renovatie van romp, dek en opbouw.
    Wel aan het uitzoeken wat we nu allemaal erin aan stoppen.
    Machinekamer automatisering, gezien bij Baggeraar en verkocht :)
    Dat moet ik ook hebben..LEUK !!
    Oke, als het niet werkt heb je er wel de smoor in omdat je dan eigenlijk niet lekker kan varen, maar ook dat overleef je wel..Hè Harm ??
    Is er iemand die een Regner Neptun heeft staan waar ik eens bij kan komen kijken ?
    Plaatjes en filmpjes zat, maar ik wil hem eens in levende lijve zien en voelen.

    Groetjes,
    Marco
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.946
    Locatie:
    H&NF
    Nog een aanbeveling van mijn kant.
    Maak de romp aan de binnenkant heel goed waterbestendig.
    Met verf kan dat, maar zorg dat die niet beschadigen kan, want eenmaal nat van de smeerolie houdt nieuwe verf niet meer.
    Volgieten met epoxy en "klotsen" is geen gek idee.
    Stoommachines geven nu eenmaal een hoop viezigheid aan boord.
     
  12. Marco..

    Marco.. Guest

    Ik had al de nodige oliesporen bij collega stoomboten gezien.
    Als de romp netjes leeg is zal ik hem uitgieten met finisher denk ik.
    Mooie harde laag en nog eens extra water dicht.
    Thanks voor de reminder, ik ga meteen wat prut bestellen.
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.948
    Locatie:
    Betuwe
    En zorg voor een voorziening dat je je romp leeg kan pompen of zuigen. Injectiespuit is een oplossing, maar een vaste bilgepomp is misschien prettiger.
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.946
    Locatie:
    H&NF
    Via een olie/waterscheider!!!
    Want olie in de vijver is niks, in een vaarbak helemaal uit den boze, dat zeil krijg je nooit meer schoon.

    een liter of drie "condens" zal je schip nog niet doen zinken.:D maar een droog schip is wel zo prettig.
     
  15. Marco..

    Marco.. Guest

    Ik zit er aan te denken om, indien het ketelwater en het voedingswater op raakt juist mijn romp vol te pompen met water.
    Op deze manier blijft hij mooi op de waterlijn en goed stabiel.
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.948
    Locatie:
    Betuwe
    Volpompen met water? Maak je een geintje? o_O
    Zo niet:
    Hoeveel voedingswater denk je mee te nemen? 5 liter?
    Op een model wat 45 moet gaan wegen maakt die 5 kilo niet zoveel uit...
     
  17. Marco..

    Marco.. Guest

    Hahahaha, wilde er eigenlijk nog bij zetten dat op deze manier ook de lagers van de machine gekoeld zouden worden, maar dat gaat net even te ver :D
     

Deel Deze Pagina