Sinds kort ben ik de eigenaar van een electrische brommer, Een Super Soco TC en loop al tegen een paar problemen aan. en ben erg benieuwd of er mensen zijn die hier hun ervaringen goed en slecht willen delen. misschien kunnen we zo van elkaar leren en dingen verbeteren/aanpassen.
Ik rij nu sinds 1,5 op een agm goccia snorscooter. Rijdt nu best wel lekker, maar veel opstartproblemen ermee gehad.
Dit is in de nonmodelbouwkroeg geplaatst waar het ook hoort. De topic starter heeft dit dus goed gedaan. Wat wel leuk is is om te weten welke problemen hij is tegengekomen. Grt John
Zijn het de verwachtingen die niet uitkomen, of zaken waar je je geen voorstelling van kon maken voor aanschaf van een elektrische brommer? Ik ben ook erg benieuwd tegen welke problemen er wordt aangelopen. Ondanks dat een motor/brommer een relatief licht en efficient voertuig is, blijven de accu's nog behoorlijk beperkend op dit moment kwa range. Zelf gekeken naar een E-motor voor woon-werkverkeer, echter bij 100km/u op de snelweg zijn de ranges amper 100km. Een brommer (fluisteraar, zoomer, hoe moeten we deze categorie vanaf nu gaan noemen?) met maximaal 45km/u hoeft minder vermogen te hebben en heeft minder te kampen met luchtweerstand. Wat ik aan E-brommers gezien heb zijn de ranges prima voor de stad, maar bijvoorbeeld 40km enkele reis retour blijft een uitdaging zonder laden op het werk.
Heb zelf de ervaring dat de range die wordt opgegeven 25% lager uitkomt Heb 1x gehad dat de e-brommer 200m voor de eind bestemming uitviel met nog 30% in de accu. en een km teller die niet hoger ging als 22 km/h terwijl ik toch echt 60 reed (onbegrensd). Wat onder garantie netjes opgelost is. Heb er zelf wel pireolibandjes onderlaten zetten omdat ik dat fijner vind rijden. Verder rijd het heerlijk maar de 40km die je maar per acculading kan rijden zijn enigszins beperkend. Opladen tot 50% duurt 30min en een volle accu van 30ah duurt dan weer 4uur.
Het is een gaaf ding om te zien, echter 40km actieradius is wel erg aan de krappe kant. Weet nog dat mijn Puch uit 1965 met gerust 150km kon rijden op een enkele tank. Vermoed dat de accuspanningsmeter niet heel accuraat is, bij 30% vermogen nog in de accu en dan uitvallen (bescherming neem ik aan). Wellicht terug naar de winkel voor een kalibratie of zoiets?
Dat is idd wellicht een beveiliging tegen te ver ontladen. Maar als consument zou je daar niet moeten op denken. Het is zoals een elek fiets zeker: meer capaciteit kan wellicht, maar kost schiet omhoog. Wat bij een grotere benzinetank natuurlijk niet zo is. We staan nog maar aan het begin van deze evoluties...
Inmiddels weer iets verder gekomen en iets meer uit kunnen proberen. Een grotere accu erin en de 60km range is haalbaar met de begrenzing van 48km/h aan valt de brommer niet uit. De topsnelheid onbegrensd is 63/km/h
Heb je de eerdere accu in kunnen ruilen? En is deze 1,5x de capaciteit van de oude? Weet niet of ik het hier al eerder heb aangedragen, electrische motorfietsen lopen ook nog sterk achter in bereik. Zelf naar zitten kijken voor woon-werkverkeer. Rond de 100km en daarmee red ik het niet (Wil niet op het werk laden) En daarbij de terugverdientijd t.o.v. een brandstofmodel is jaren! Nog te vroeg. Een brommer zou veel verder moeten kunnen komen omdat die minder hard rijden. Luchtweerstand neemt met factor 2 toe met de snelheid. 60km is een mooi bereik voor korte afstanden. Mijn oude Puch VS50 uit 1963 had een 5 liter tank, daarmee was 120 tot 150km geen probleem. 1 op 35 liep die gemiddeld.
Range zou met 1 accu van 60v 30Ah 60km moeten zijn volgens de fabrikant, dat haal ik nu met een accu die 43ah zou hebben (dat staat erop maar neemt natuurlijk af naar gelang gebruik). Gekocht via mp 75 euro's tov 1099 voor een 30ah accu bij de importeur was dit de makkelijke keuze. Dan hoef ik niet meer op het werk te laden. Heb alleen de plastic accubak (4 losse plaatjes) verwijderd en de accu past erin vast gezet met 2 motorbandjes/straps aan het frame kan m'n slot ook meenemen dus ben wat dat betreft wel happy. De originele accu tja die hou ik er wel bij en gebruikt ik dan voor korte ritten. Zo hoef ik niet persee te wachten als de accu leeg is. Er zijn accu's te koop (via Aliexpress) met 59.5ah maar de prijzen zijn sinds januari verdubbeld van 900 naar 1800 en hoger en bij sommige verzendkosten van 500euro. Nu kun je bij sommige verkopers de prijs naar beneden krijgen door te onderhandelen maar verwacht geen wonderen.
zag laatst een advertentie van een electrische Harley Davidson (ja ze bestaan echt). die een range van 200km zou hebben. dat zou dan uitkomen op 125 tot 150 echte km's
Diverse motorbladen en vlogs hebben hem getest. Rijdt fantastisch, maar amper 100km range ook op de snelweg. En je mag maar 100! En de prijs, au! Hier een Nederlands review: Net als bij E-auto's en fietsen moet je die ranges met de praktijk vergelijken. En het verschilt ook nog eens per model. Nadeel van een elektrische tweewieler, met name in de stad, is het ontbreken van een mogelijkheid om energie te regenereren. Met je achterwiel rem je maximaal 20 tot 30% af, de rest doe je met het voorwiel! Ik heb een elektrobrommer gezien met een extra motor in het voorwiel om die reden...maar ook de prijs van twee motoren. Helaas nog best pionieren, maar in potentie een top concept!
Dat regenereren daar hoef je jezelf niet teveel bij voor te stellen voorlopig. Dat doe ik met mijn brommer ook van de heuvel af +/- 500m is 0% erbij dat is ongeveer 1500watt continue, Ik denk dat als je echt wilt gaan regenereren zodat je er ook op kan rijden zal dat minimaal 4x zoveel moeten zijn als het wattage van de aandrijving maar dan moet de bms van de accu dat ook weer aankunnen.
Zover ik gelezen heb regenereren die brommers en snorfietsen niet met het achterwiel. Risico op slip is gewoon te groot, hoewel dat met electronica eenvoudig op te lossen zou moeten zijn. Wel lees ik over zelf aanpassen en aftermarket sets om je brommer aan te passen... Sommige electrische stepjes doen het wel, echter die hebben de motor in het voorwiel.
Mijn Brommer regenereert toch echt met het achterwiel (de motor), het heeft een licht remmende werking en is dus veilig maar je moet natuurlijk wel je gezonde verstand gebruiken. Dus nooit remmen en gas geven tegelijk dat zou je met een benzine model ook niet doen. Hier een link met een paar filmpjes voor een beeld bij het verhaal. Super Soco TC Rides - YouTube