ervaringen met ontvangers

Hoi,

Zoals afgelopen zondag weer eens duidelijk is geworden word je van storing niet happy.

I wil nu eens een ontvanger die betrouwbaar is en niet erg storings gevoelig is.

Wie heeft goede ervaringen met welke ontvanger.

Ik kwam dit lijstje tegen op m'n computer eens zien ov de ervaringen van jullie overeenstemmen met de test resultaten.

http://webx.dk/rc/RX-measurements/komplet-listen.htm

gr. GJ

Nou, dat lijstje met testresultaten kun je beter van je computer verwijderen. De gevonden meetresultaten komen namelijk in het geheel niet overeen met de werkelijkheid, integendeel. Ik zeg niet graag wat vervelends van andere merken, maar ik vind het hilarisch, dat de Compa X4 en X6 van Jamara als 'goed' uit de test komen. Daarnaast kunnen blijkbaar zowel Futaba als Graupner geen goede ontvangers maken en worden voor ontvangers, die een volledig identiek hf- en mf-deel hebben geheel andere meetwaarden gevonden.
Bij metingen, die hier in service worden uitgevoerd, kom ik altijd aan heel andere resultaten m.b.t. ingangsgevoeligheid en selectiviteit. De (on)gevoeligheid voor elektromagnetische storingen kan ik hier alleen kwalitatief meten, dus over die getallen wil ik geen uitspraken doen.

Adviezen m.b.t. welk merk of type ontvanger je moet kiezen kan ik vanwege mijn werk niet geven. Dat kunnen anderen hier wel, dus daar kun je beter naar luisteren. Daarnaast geeft de prijs ook een zekere indicatie, want kwaliteit moet nu eenmaal betaald worden.

Overigens is het altijd nuttig om eerst eens vast te stellen, wat mogelijk de oorzaak van de storingen is geweest. Als dat door andere apparatuur in het model komt en/of door een ongunstige inbouw van ontvanger en/of ontvangerantenne schiet je natuurlijk weinig op met het kopen van een andere ontvanger.

Bedankt Jan.

Ik heb momenteel problemen met de graupner R700. als ik in de buurt van andere zenders kom
slaan mijn roeren alle kanten op. ( op +/- 5 mtr afstand) is niet erg prettig.

Eric: Volgens mij had jij zondag geen problemen, een goed teken.

GR GJ

Ik heb dezelfde ontvanger, en op het zelfde veld geen problemen gehad.
Ik kwam niet zo hoog, dus vloog relatief dicht bij andere zenders, maar ook relatief dicht bij mijn eigen zender.

Ik vloog op kanaal (2)82 wat relatief ver van andere kanalen ligt. Zou dat schelen?

Trouwens...
Overigens is het altijd nuttig om eerst eens vast te stellen, wat mogelijk de oorzaak van de storingen is geweest.
Hoe kom je daar dan achter?

Afgelopen zondag tijdens de Limbo Cup hadden meer vliegers (onverklaarbare) problemen, die later in de dag verminderden. Waar kan dat aan gelegen hebben?

Leon

Die fabriek die jullie zagen op de achtergrond is een zinkfabriek. Ook al dat mooie oranje kleurige zand is zink. Misschien heeft het daar aan gelegen???

Mijn vader vertelde (hij is daar vroeger wel eens geweest) dat bij de fabricage van zink belachelijk veel electriciteit wordt gebruikt. Daarom staat een zinkfabriek vaak dicht bij een electriciteitscentrale. Misschien Hele hoge veldsterkte, op een paar kilometer afstand :?.
Hoewel, de beschrijving op Zinifex Budel Zink heeft het over electrolyse. Dat lijkt me niet zo veel storingen geven, toch?

Zullen we een lijstje maken met vliegers op de Boshoverheide en aangeven wie wel en wie geen problemen hadden? Misschien komen we zo tot een oorzaak.

Zal ik beginnen?
Naam, Ontvanger, Kanaal, Problemen Ja/Nee
Leon Wubbe, Graupner R700, (2)82, Nee
Gerrit Jan Kuiper, Graupner R700, 64, Ja

Corrien,

Aangezien mijn R700 overgevoelig is voor naastliggende kanalen zou je vermoeden
dat er iets mis moet zijn met de ontvanger en dat het niet ligt aan het type ontvanger.

Dit probleem had ik in het begin nooit met deze ontvanger.

Kan het zijn dat deze ontvanger een defect heeft waardoor deze overgevoeligheid voor naburige kanalen ontstaat??

en is dat evt te repereren.

gr GJ

Hallo,

FF proberen logisch na te denken;

Zou het niet kunnen zijn dat Goswijn's defekte zender een boel narigheid veroorzaakt heeft ?
Nadat Goswijn (de wanhoop nabij) zijn tegensputterende zendapparatuur opgeborgen had,
einde tweede / begin derde ronde, waren de storingen voorbij..........................................
Eens afwachten welk defekt Corrien ontdekken kan aan Goswijn's spul !!

Arno

Het defect was dat de 4 pinnen die de zender met het hoogfrequent verbinden niet niet goed waren. Jan heeft ze vervangen en alles bleek weer goed te zijn. Op de meettoestellen van Jan zag alles er perfect uit (goed bereik en exacte frequentie). Dit verklaart natuurlijk ook waarom het met beiden HF modulen niet goed ging.

arno888 zei:
Hallo,

FF proberen logisch na te denken;

Zou het niet kunnen zijn dat Goswijn's defekte zender een boel narigheid veroorzaakt heeft ?
Nadat Goswijn (de wanhoop nabij) zijn tegensputterende zendapparatuur opgeborgen had,
einde tweede / begin derde ronde, waren de storingen voorbij..........................................
Eens afwachten welk defekt Corrien ontdekken kan aan Goswijn's spul !!

Arno

Er valt een kwartje. Op het Maldens Vlak in februari had ik steeds storing als ik te dicht bij Goswijn stond. Misschien geen toeval.

Loet

Ik kan me haast niet voorstellen dat dit bij andere voor problemen kan zorgen, het HF moduul was immers perfect in orde (volgens Jan 'kon het niet beter'). Het HF moduul krijgt pulsen van de zender. HF zet deze vervolgens om in een zendsignaal op het betreffende ingestelde kanaal (in mij geval dus niet aangezien de pulsen niet aankwamen bij het HF moduul). Als het HF moduul daadwerkelijk defect was geweest dan had ik me wel iets kunnen voorstellen mbt bv breedbandigheid.

Wellicht dat corrien hier iets van kan zeggen. Hij heeft mijn zender bekeken en gemaakt.

Ik heb de knoop doorgehakt en er twee gekocht, nl: de ACT digital-6 light, met die failsafe optie. ( Eric) en de Graupner SMC 14 ( Arno).

Vandaag kwam de postbode de twee pakjes brengen.

Als de ACT goed voldoet is het een voordelige optie, deze heeft maar 37 euro gekost...met ingebouwde failsafe, ook te programeren in zelf in te stellen roer standen.

die Graupner was wel wat duurder, maar is het hopelijk waard.

Ik ben voorlopig weer storings vrij....hoop ik.

( kan ik misschien de 20ste iets hoger eindigen)

Bedankt voor de info's

GJ.

Welke ontvanger ga je in Odoorn proberen?

Goswijn is er in Odoorn ook weer bij, dus als je dan storingvrij bent heb je de goede ontvanger :wink:

goswijn zei:
Als het HF moduul daadwerkelijk defect was geweest dan had ik me wel iets kunnen voorstellen mbt bv breedbandigheid.
Wellicht dat corrien hier iets van kan zeggen. Hij heeft mijn zender bekeken en gemaakt.
Zelfs al zou het hf-module stuk zijn geweest, dan zou het nog steeds uiterst onwaarschijnlijk zijn dat een ander daar storing van zou ondervinden. Zo lang iemand zelf storingvrij kan vliegen is het tamelijk onmogelijk, dat zijn zender bij anderen storing veroorzaakt.

Uiteraard is het wél mogelijk, dat iemand storing heeft omdat er een zender op een buurkanaal aan staat. Met name op korte afstand kan dit gebeuren. Dit ligt dan niet aan de breedbandigheid van de zender, maar de onvoldoende selectiviteit van de ontvanger. Hierbij spelen een heleboel externe factoren een rol, waarbij één van de belangrijkste is of de ontvanger van z'n eigen zender wel ongeveer evenveel signaal ontvangt als van de buurzender(s). Als je ver van elkaar af staat is het over andermans zender vliegen dan ook vragen om moeilijkheden.

Back