Ervaringen met spuitbussen van de Action?

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Jonkje, 15 feb 2010.

  1. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Wie heeft er ervaring met de spuitbussen van de Action op kunsstof modellen? Nu heb ik wel een bus matzwart meegenomen die ik is ga uitproberen op de (houten!) bootsteun om t zien hoe het spuit e.d.

    Maar aangezien dit de kleur is die ik graag wil hebben voor mijn trimaran ( lxbxh 114x90x210 cm) wil ik toch wel even weten of het verstandig is om die te gebruiken :rolleyes:

    Mocht de verf voldoen dan is de 2 euro per bus natuurlijk mooi meegenomen en zo niet dan maar de vertrouwde Motip ;)
     
  2. bad_boy_96

    bad_boy_96 Guest

    ik heb er wel wat ervaring mee maar ik denk niet dat je op kunstof zomaar kan beginnen spuiten waarom niet : in de vef in spuitbussen (van action of in doe het zelf zaken) zit meestal thinner of white spirit of wat het ook mag zijn en ik denk dat dat je plastic kan wegvreten (oplossen) ik hoop dat je hier iets me bent (op metaal zijn ze perfect bruikbaar daar dienen ze normaal voor :D
     
  3. Piecje

    Piecje

    Lid geworden:
    6 okt 2009
    Berichten:
    66
    Hoi. :)

    Als ik spuitbussen koop, koop ik ze vaak bij de action.
    Omdat mijn portemonnee ook niet on-uitputtend is.

    Over de Bussen van de action.
    Ik gebruik ze altijd voor hout, Hiervoor moet ik wel een aantal keer spuiten, in tegenstelling tot 'duurdere' versie's spuit je met de spuitbussen van de Action het drie dubbele qua laag.
    Maar daar niet van, de prijs-kwaliteit verhouding is wel zeer goed.

    Ik zou het niet aanbevelen op plastic. Bij mij wordt het plastic dan weg gevreten. Dus voor plastic zou ik het niet doen.
    Koop dan een gode bus bij de GAMMA oid.
     
  4. Heli-Harry

    Heli-Harry

    Lid geworden:
    28 apr 2005
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Driel
    En welke spuitbussen hebben we het dan over?
    Ik ben vandaag bij de gamma wezen kijken voor spuitbussen voor depron te spuiten maar ik weet nog steeds niet welke goed is voor depron. Is dat Gamma hoogglans/zijdeglans spuitbus dan? of hebben we het over flexa of duplo ???
    Ik durfde het niet mee te nemen, wie kan me antwoord geven welke ik nodig heb voor depron ???
     
  5. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Ik heb qua modelbouw weinig kunnen vinden wat de action verf betreft maar na wat google-en kwam ik veel uit op scooterforums en daar waren de reacties over het algemeen positief. Vooral de primer schijnt goed samen te gaan met o.a. de motip lakken.

    @ Heli Harry,

    Ik heb onlangs een zelfde soort vraag gepost mbt welke verf geschikt was voor mijn foam F4U Corsair. Daar kwam steeds een term terug: verf op aqryl basis.. maar of dat ook voor depron op gaat weet ik niet...
     
  6. Heli-Harry

    Heli-Harry

    Lid geworden:
    28 apr 2005
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Driel
    De action spuitbussen is ook op acryl basis Merlijn, maar daarzit iets in wat de depron toch aanvreet. Daarom wilde ik graag weten of dupli color dit ook doet.
    Ik heb inmiddels de vraag opnieuw gesteld in een nieuw draadje maar nog niets gehoord.
     
  7. jakkobink

    jakkobink

    Lid geworden:
    25 okt 2007
    Berichten:
    917
    Locatie:
    Wijchen
    Ik heb ze op depron getest, als je op 30cm spuit vreet het aan, maar spuit je een waas op die afstand en dat meerdere lagen met tussenitjds drogen, dan niet :D Als ven van verderaf spuit lijkt het depron evenredig minder aan te tasten. Dus het ligt waarschijnlijk aan het oplosmiddel. Gewoon rustig in hele dunne laagjes spuiten en have fun!
    Gewoon op een teststukje beginnen.
    Jakko
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja, vrijwel alle spuitbussen tasten depron aan. Maar ging het TS wel om depron? Er zijn heeeeel veel soorten "plastic" en de eigenschappen zijn zeer uiteenlopend.

    Voor mijn Arcus (Arcel schuim) kocht ik in de LHS een heel duur spuitbusje speciaal voor schuimmodellen. Maar later bleek ik 'm ook te kunnen bijwerken met een willekeurige spuitbus.

    Ik had een stuk of tien oude spuitbussen staan en heb ze allemaal getest op een stukje depron. Er was er 1 bij die het depron niet oploste; ik ben even de naam kwijt, maar maakt niet uit - die is niet meer in de handel, de verfwinkelier hier om de hoek heeft het uitgebreid voor me uitgezocht...

    Voor het schuim van Multiplex, Robbe, Graupner etc. zal je de meeste spuitbussen wel kunnen gebruiken... maar altijd even een proefje spuiten op een onopvallende plek (binnenkant cockpit of zo). Voor depron is het al uitgelegd: op een afstandje dun spuiten, de oplosser heeft dan tijd om te verdampen voor-ie bij je materiaal is.
     
  9. oos

    oos

    Lid geworden:
    12 dec 2005
    Berichten:
    52
    Locatie:
    Amsterdam
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  10. mack001

    mack001

    Lid geworden:
    27 mrt 2013
    Berichten:
    1
    gamma lak

    hey piecje

    ik las je bericht over lak,
    ik heb zelf n truck gespoten, van tamiya 1:14 met lak van de gamma, a10,00 euro
    dit heet trendy specials en heeft diversen kleuren,
    ik heb zelf metalic lak gebruikt zonder enige ervaring er op gespoten,
    en het zit er werelds op, en zeer snel droog duurdt nog geen tien minuten,
    en ik heb nog lak over ook, ik weet nog niet hoe je een foto stuurt helaas,
    ik hoop dat je er wat aan hebt, groetjes mack001
     
  11. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Ik gebruik op dit ogenblik spuitbussen van Action voor mijn polyester Wetbike model, prima verf voor een aantrekkelijke prijs.
    2,09 euro per bus.
    Keuze uit wit + zwart hoogglans of zijdeglans, de twee kleuren rood en blauw hoogglans, en primer + blanke lak.
    Jammer dat ze niet meer kleuren hebben.
     
  12. Rove

    Rove

    Lid geworden:
    22 jul 2010
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Schagen
    Op de kunststof van Multiplex (Elapor) gaat het goed. Andere kunsstoffen heb ik geen ervaring mee. Geen in- of wegvreten van de kunststof. Wel in dunne laagjes spuiten!
     
  13. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik gebruik regelmatig spuitbussen van action voor de modelbouw. Ik spuit er motor, cockpit en wielkappen mee. Het is echt prima spul. Ik verwarm de bussen altijd even in een bakje warm water (niet te heet!) dan hebbben ze meer druk en krijg je een betere spuitnevel. De glans is erg mooi, behalve van de blanke lak, die is wat mattig.
     
  14. modellmaker

    modellmaker verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 okt 2012
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Drenthe
    Hallo allemaal,

    Even een reactie over de spuitbussen van de action.
    Ook ik heb hier enkele staan, nl glans zwart wit glans en blanke lak.
    ik vind de verf op zich niet zo heel verkeerd aleen vind ik de verf redelijk dun.
    heb net een bumper wit gespoten en dan merk ik dat er wel een aantal laagjes meer opmoeten dan bij bv tamiya spuitbussen.

    de blanke lak hetzelfde, erg dun en glanst ook niet mooi.
    Voor blanke lak gebruik ik Motip , werkt veel beter en glans is ook beter.

    maar voor het geld wat de bussen kosten is het best goed spul.
    ik maak trouwens plastic modelbouw en heb nooit problemen met wegvreten lak oid

    gr. modellmaker
     
  15. d3nn1s

    d3nn1s

    Lid geworden:
    21 feb 2013
    Berichten:
    714
    Is motip wel goed voor afdekkende laag? Dat heb ik ook nog staan...
     
  16. MarcoFr

    MarcoFr

    Lid geworden:
    5 jul 2010
    Berichten:
    540
    Locatie:
    Kerkrade
    mijn ervaring:

    ik kocht tot deze week elke keer die dure Styro spuitbusjes van 150 ml voor 5 euro per stuk. bij een RC zaak in Maastricht zelfs 9 euro per stuk !!

    ik heb deze week ook gewoon eens wat blauw en geel gekocht bij Action.
    2.09 euro per bus. (deze week zelfs 1.79 euro) en 400 ml.

    [​IMG]

    [​IMG]

    ik vlieg met zelfbouw Depron toestellen en Piep toestellen ala MPX enz.

    ik heb een nieuw piep toestel helemaal gespoten met deze Action lak.
    niks aan de hand. gewoon minimaal 20/30 cm afstand houden om het oplos middel te laten vervliegen, en in dunne lagen spuiten. geen enkel probleem. gewoon perfect zelfs !!

    eerst effe getest:

    [​IMG]

    geen verschil van structuur. toen gelijk het hele toestel gespoten:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    niet kijkend naar de speelse kleur combi ......

    ook effe op een stukje Depron geprobeerd. Precies hetzelfde .... 20/30 cm afstand en geen enkel probleem.

    rood is de styro lak, en geel de Action lak:

    [​IMG]

    [​IMG]

    ik heb nu zowat alle kleuren van Action hier staan. ze hebben ook Neon lakken in 4 verschillende kleuren. deze kosten 2.99 euro per bus.
    perfect dekkend !! zelf beter nog dan de gewone lakken.
    bij de styro lakken kun je dat niet zeggen. die moet je veelal eerst met een witte of grijze laklaag voor spuiten.

    dus bij deze .... mijn ervaring.

    doe er wat mee, en bespaar flink wat geld.
     
  17. d3nn1s

    d3nn1s

    Lid geworden:
    21 feb 2013
    Berichten:
    714
    Werkt dus perfect voor minder dan de helft! Wat ik me nog afvraag is of de vef ook goed hecht op polycarbonaat body's van auto's. Iemand al ervaring mee?
     
  18. MarcoFr

    MarcoFr

    Lid geworden:
    5 jul 2010
    Berichten:
    540
    Locatie:
    Kerkrade
    hechten zal geen probleem zijn .... denk ik. maar ik spuit mijn auto bodies wel liever met de Tamiya lak. schijnt iets met de flex te maken hebben. gewone lak zou sneller scheuren en los bladeren. heb ik ook maar zo gehoord.
     
  19. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Tamiya PS lakken blijven inderdaad wat flexibeler als gewone spuitbus verf.

    Daardoor bladdert het minder snel als gewone spuitbussen.

    Verzonden vanaf Tam-Tam V1.2.5
     
  20. Henk Volkers

    Henk Volkers

    Lid geworden:
    16 feb 2011
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Heinkenszand
    Spuitverf Action

    Mooi goedkoop en als alles een (1) kleur krijgt een prima spuitbus met verf, lekker snel droog.
    Als je echter gaat afplakken en daarna vervolg je met een andere kleur, komt er verf op de afplaktape en vervolgens lost de verf daaronder wat op. Trek je de afplaktape weg neemt die de onderliggende laag verf mee!
    En dan heb je een probleem, het is nagenoeg onmogelijk om alle reeds gedroogde verf te verwijderen om daarna opnieuw te beginnen!

    Voor mij de volgende keer gewoon weer Tamiya verf of in spuitbus of in airbrush!
     

Deel Deze Pagina