Ervaringen speedcontroller hobbyking/turnigy?

De titel van het draadje spreekt al voor zich denk, maar ik vroeg me af of iemand bekend is met de kwaliteit van de turnigy en hobbyking speedcontrollers.
Is het goedkoop is duurkoop? Of zijn de resultaten toch goed?
Qua prijs is het wel interessant misschien.

In mijn setup met hyperion brushless motor trek ik ongeveer 40A op 3 lipo cellen.
Ik zoek dus nog een speedcontroller met BEC voor in mijn vliegtuig.

Ik gebruik zelf een super brain, een plush en een hobbyking, alle drie zonder problemen. Hoewel, de super brain laat zich lastig kalibreren, laatste 20% komen er niet echt veel toeren bij.
Wel een interessante vraag, ik heb mij wel eens afgevraagd of ik bij een veel duurdere Graupner bijvoorbeeld verschil zou merken.

Nooit problemen mee gehad voor het gewone werk.
Ik zorg wel altijd voor wat overcapaciteit bij maximum stroom.
Bij complexe toepassingen zo als multicopters schijnt het programmeren moeilijker te zijn.

... Ik zorg wel altijd voor wat overcapaciteit bij maximum stroom. ...
Goeie uitgebrande regelaars besparende tip :)
Meer hierover

Met de Turnigy Plush regelaars heb ik goede ervaringen, met de Hobbyking Red Brick regelaars weer slechte ervaringen.

Heb onlangs op aanraden van een Graupner gebruiker, wat ik zelf ook ben, een regelaar van Graupner T 35 gekocht. Kost drie keer de prijs van een budget regelaar maar deze T 35 is heel veel beter dan de andere regelaars die ik van HK heb. Het toerental gaat veel mooier omhoog en tot het maximum van de knuppel.Mijn andere regelaars houden het op 3/4 van de knuppel het voor gezien.Komt nog bij dat de regelaar ingebouwde telemetrie heeft. Zo kan je op de HoTT zender zien wat je toerental is en ook het verbruik in mAh.
Kortom ik ga er nog een aantal voor mijn duurdere kisten bij kopen, i.c.m. de 3XG ontvangers heb ik een mooie en waardevoller setup.

Mvg.Bernard

Heb zelf ook al een paar jaar een Plush ESC in gebruik. Is geen slecht ding, hooguit wat eenvoudig.

Een duurdere ESC als een Castle Creations of een Jeti, die ik ook gebruik, hebben veel meer instelopties en zijn dan beter op een specifieke toepassing in te regelen. Ook is de regelkarakteristiek van de Plush niet zo mooi. Maar met een computerzender is dat wel wat te corrigeren.

Veel van het RC spul is -net als veel andere artikelen- gemaakt in fabriek A en voorzien van kleurtjes zus en stickertje zo.
Tijdje geleden heb ik een draadje gelezen van DrMotor op RC Universe, welke (Chinese) fabrikant maakt de diverse merken ESC's?
Hij heeft een lijst samengesteld van fabrikanten en verkopers van ESC en ook van motoren. Er staan beweringen in die mij i.i.g wel verraste.
Het blijft natuurlijk een beetje onduidelijk waar de beweringen op zijn gebaseerd, dus ter lering en vermaak dan maar....

b.v deze en deze en de bron.

Which (chinese) facctories make various brands of ESC ..?
Which chinese factories make various brushless motor brands?

De hardware is één kant van het verhaal, maar er is nog een andere kant. De software. Juist die bepaalt wat een ESC kan en hoe goed.

Op zich is de productie van de diverse ESC's in Chima niets bijzonders. China is de fabriek van de wereld. Laat je daar dan je product maken of wordt het daar ingekocht, dat kom je toch uit bij een beperkt aantal fabrieken.

Is ook niets nieuws. Philips, Aristona en Erres producten kwamen vroeger ook uit dezelfde fabriek. Maar het uiterlijk én de prijs waren verschillend.

Laatst bewerkt:
Precies, productie in China is niets bijzonders (ik laat zelf een deel van mijn werk voorbereiden in India). Rebranding, OEM en OED zijn gemeengoed geworden.
Dat maakt het voor de consument alleen onduidelijk wat waar vandaan komt.
Goede marketing, snel kleurtje, meer functies, hoge prijs doen de veel mensen geloven iets beters te kopen. Ben daar zelf ook gevoelig voor. Met een beetje speurwerk kan je toch voor niet al te veel, kwalitatief goed spul vinden.

Laatst is mijn wasmachine voor de tweede keer dood gegaan, het lager was verrot. De eerste keer is hij gerepareerd onder garantie, en is de hele trommel werd vervangen. De monteur vertelde mij dat hetzelfde onderdeel in meerdere types en verschillende merken wordt gebruikt. Alleen de functies (software) en het uiterlijk zijn verschillend.

... Tijdje geleden heb ik een draadje gelezen van DrMotor ...
Dat is 1 van de vele vele aliases van de über-klier Alan Levi. Met tussenpozen al jaren 'bezig' op RCG en RCU. Gelukkig heeft hij het Wattflyer forum nog niet ontdekt. Zoek maar eens op zijn naam op RCGroups.

Uit
ValueHobbies GForce electric motors - RCG
C₄H₁₀; zei:
That thread looks like another fine performance by our old buddy, the friendly neighborhood motor-conspiracy-unmasker Dr. Alan Levi. ...
Ron van Sommeren zei:
Yes, it's our lovely "they both have a shaft, coils and magnets so they must be the same motors" Alan Levi. One of his manymanymany sock accounts on RCU and here on RCG, suspended again and again, and again, at least 20 times or so. Hiding behind and abusing Dr Kiwi's sterling reputation. We're still waiting for his very professional motor test stand. Probably too busy smearing other shops by spamming people all over the world, after his shop went out of business. ...
C₄H₁₀ zei:
He's nuts. ...
Ron van Sommeren zei:
... Certified. And not allowed to practice medicine anymore. ...
Het betreffende document van de medische autoriteiten staat ook op RCG.

Laatst bewerkt:
Inderdaat de YEP regelaars van Hobby-King zijn erg goed ik koop niet anders meer

maar als je slim bent koop er wel een programeer kaartje bij daar kun je alles problem-

loos mee in stellen en hoef je geen piepjes te tellen. Gr Giel.

Heb één HV Turnigy regelaar gehad en die pitste mijn pillen meteen naar de
verdoemenis na enkele minuten bedrijf, dus dat was dat.
Ik heb iets meer ervaring met hobbyking-servo's, dus ik neem aan puur Chinese produkten. Ik kan niet zeggen dat ik er één goeie bij gehad heb (het gaat over zogenaamde Chinese high-end servo's, in totaal 5 verschillende merken en 12 stuks) . Ik heb ze momenteel voor een deel in gebruik.
Ik heb er nooit iets mee gecrashed maar er is overal wat mee en vooral met
de software zoals onstabiliteit (trillen op bepaalde roeren) en één type uit de XQ-serie hikt een beetje bij belasting.
De Feetech heeft axiale speling op de arm maar doet voor de rest wel zijn ding.
Het trillen heb ik overigens ook met DES servo's van Graupner ... op bepaalde roeren.
Op vlak van de corelessen ken ik persoonlijk geen betere servo's dan de Hightec's en de Savox-en qua soepel en correct lopen en zolang die mannen
weten hoe ze goede software moeten schrijven en de Chinezen niet, moeten
wij daar nog 60+ Euro voor neertellen.

Heb één HV Turnigy regelaar gehad en die pitste mijn pillen meteen naar de verdoemenis na enkele minuten bedrijf ...
Dan moet er een behoorlijke stroom gelopen hebben. Als regelaar niet fiks overgedimensioneerd was, of je accu niet klein, had deze de vuurdood moeten sterven.
De volgas- stroom wordt bepaald door accuspanning, Kv constante van de motor en de prop. De regelaar heeft daar (nauwelijks) invloed op. Hoog laag/hoog was de gemeten stroom?
Of was het gewoon door het aangesloten zijn/worden, zonder dat er gas gegeven werd?
Nog een mogelijkheid: een regelaar trekt altijd een beetje stroom, ook al geef je geen gas. Kan accu leegtrekken/kapotmaken. Daarom regelaar altijd na dagje vliegen loskoppelen.

Laatst bewerkt:
Het gaat hier over 2x 5Ah 5s in serie, dus een kleine 40V.
Dus mijn pillen waren niet klein en misschien was dat in dit geval maar goed dat de spanning zo hoog was waardoor de stroom zo hoog wordt dat de interkonnektie's tussen de cellen doorbrandden.
De printbaankonnektie was zo proper gevaporiseerd dat ik aanvankelijk niet goed wist wat er precies was gebeurd. Heb dat gerepareerd en alles ging terug prima.... tot het een 2de keer gebeurde. Terug gerepareerd , alles werkte maar bij taxieen terug gedaan.
Deze keer was de regelaar definitief naar de filistijnen.
Dan maar een Dualski regelaar gekocht en den Turnigy in punten laten veranderen
bij Hobbyking. De nieuwe Turnigy pillen werden dus op jeugdige leeftijd zwaar misbruikt
maar zijn ondanks dit nog steeds in bedrijf.

de red brick regelaars van HK is rotzooi niet aan beginnen, deze hebben mij al een kist gekost, de DLUX regelaar van HK ziet en voelt goed en stevig aan, deze zijn iets duurder maar in vergelijking met de regelaars hier op de nederlandse markt is het nog een koopje, deze DLUX gebruik ik nu vaak en bevalt me uitstekend. Alleen wordt heel vaak gekeken wat een regelaar kan leveren aan motorstroom als de motor 50 amp opneemt koopt men een 70 amp regelaar, heel goed hoor maar men kijk vaak niet wat de BEC kan leveren, vaak zijn crashes het gevolg van overbelasting van de BEC en niet van de motorstroom.

heel goed hoor maar men kijk vaak niet wat de BEC kan leveren, vaak zijn crashes het gevolg van overbelasting van de BEC en niet van de motorstroom.
Dat klopt bij hogere accuspanning en veel servos eerst kijken wat de BEC kan hebben.
En wat de piek stromen zijn bij veel hard werkende servos.;)

Back