Ervaringen Spektrum NX zenders NX6, NX8 en NX10

Discussie in 'Model elektronica' gestart door jitze, 23 apr 2021.

  1. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Mijn oude Spektrum DX7 is aan vervanging toe. Ik zoek een nieuwe zender met 6-8 kanalen en zie bij Spektrum zowel de DX- als de NX-serie. Zo op het eerste oog is er weinig verschil, de NX lijken nieuwer te zijn en hebben een full colour touchscreen. Zijn er hier al mensen die een zender uit de NX serie hebben? En hoe zijn jullie ervaringen?
     
  2. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Veghel
    De DX serie is een aflopende zaak wat de techniek betreft. Momenteel kunnen ze nog wel voorzien worden van nieuwe functionaliteiten(software updates) maar de grens is wel bijna bereikt. De NX serie heeft wat dat betreft veel meer 'groei' ruimte. Dus als je voor een nieuwe zender gaat zal ik zeker naar een NX serie kijken.
    Deze informatie komt van Andy Kunz, de software ontwikkelaar van de DX en NX series, oa bij het RCGRoups forum.
     
  3. Tom 1234

    Tom 1234

    Lid geworden:
    13 feb 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Tilburg
    Heb zelf de DX8G2, en merk dat de accu snel minder word.
    Een nieuwe is 40 euro ongeveer, weet niet wat dit bij de NX doet.

    Verder ben ik er wel tevreden over.
     
  4. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik vind het niet geweldig dat ze op Android draaien.

    De zender is een Appje. Veel problemen gehad met een dx6r die op hetzelfde platform draait
     
  5. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Veghel
    De NX draaien niet op Android. Alleen de iX12 en de iX20.
    Deze NX zenders draaien op dezelfde software als de DX zenders. Alleen is de CPU die in de nieuwe NX zit krachtiger als die van de DX en er zal straks functionaliteiten komen die niet meer op een DX kunnen draaien.
     
  6. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ah oke. Dat klinkt wel interessant!
     
  7. Nebukadzir

    Nebukadzir

    Lid geworden:
    15 jun 2011
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Amsterdam
    Wie heeft dit probleem al ondervonden bij de NX8?

    Ik kan de zg Port Assignments van de AUX 1-2 niet wijzigen. Enkel AUX3 kan ik een schakelaar of anders toekennen.

    De zogeheten gain van de ASX3 kan ik nu niet toewijzen aan de rechter draaiknob.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. Nebukadzir

    Nebukadzir

    Lid geworden:
    15 jun 2011
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Amsterdam
    Werkt nu dus probleem opgelost.
     
  9. PeterMasterB

    PeterMasterB

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Volendam
    Hoi allemaal .Ik ben ook van plan me oude dx6i in re ruilen voor de NX 8.maar kan alleen me sim van phoenix er niet mee draaien hoorde ik ..weet iemand hier een oplossing voor of moet ik maar met me oude dx blijven sim vliegen wat ik eigenlijk niet wil want hij is aardig versleten. Mvg Peter
     
  10. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Je kan er een gebruiken die draadloos werkt. Dan kan je elke zender gebruiken.
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik zit te overwegen om mijn oude DX6i en mijn Graupner DX16 Hott te vervangen door een NX8. De DX6i raakt een beetje op, en de DX16 heb ik altijd een draak gevonden om te programmeren (en dat wordt op mijn leeftijd alleen maar moeilijker). De Graupner kocht ik ooit speciaal voor de telemetrie.
    Ik hoef dan voor de eenvoudiger modellen geen ontvangers bij te kopen, ik heb een hele rits DSX ontvangers, maar wel voor de thermiekzwevers die ik nu met de Graupner vlieg (ik gebruik van telemetrie alleen vario en hoogte).

    Is het nou zo dat je bij alle telemetrie ontvangers die bij de NX passen, geen sensors hoeft te gebruiken, dus dat die al in de ontvanger zitten? Ook niet bij de AR8020T, die er wat archaïscher uitziet dan de nieuwere 4 en 6 kan. ontvangers?
    Voor updates heeft de NX8 wifi, lijkt me prima, maar hoe update je een ontvanger?
     
  12. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ik heb nog een dx8 in de aanbieding, met nog wat ontvangers ook.

    Groeten,

    Arie
    Bekijk bijlage 499155
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Dsnkjewel.... maar ik geloof dat het toch een NX8 gaat worden...
     
  14. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Veghel
    In de AR6610T(6 kanaals), de AR8020T (8 kanaals) en de AR10100T (10 kanaals) zit standaard een Vario en hoogte meter.
    In de AR410 (4 kanaals) en de AR620 (6 kanaals) zit dit niet.

    Alle ontvangers op de 10 kanaals na moet je updaten met een speciale kabel (SPMA3065). De 10 kanaals heeft een USB-C aansluiting voor de update.

    Ik zou zeker voor een NX gaan. Deze heeft een beter processor en is ook toekomst bestendiger dan een DX. Nieuwe functionaliteit is straks alleen nog maar beschikbaar voor de IX en de NX serie.
     
    bdoets vindt dit leuk.
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik lees ook iets over "fly-by telemetry"... wat moet ik me daarbij voorstellen? Lijkt me niet iets voor een vario...
     
    Laatst bewerkt: 20 jun 2022
  16. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Veghel
    De “T” ontvangers hebben alle drie full-range telemetrie. De AR410 en de AR620 hebben inderdaad fly-by telemetrie. Deze range is een stuk minder (100 meter); dit is dan de telemetrie range, de ontvangst voor de stuur signalen is natuurlijk wel full. Maar op deze kleine ontvangers kun je ook geen losse vario op aansluiten.
    Ik heb diverse 6 en 8 kanaals T ontvangers in gebruik en de range is ruim voldoende( +800m) en de vario werkt prima.
     
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Okee... gaat wel een NX8 worden dus...
     

Deel Deze Pagina